چهارشنبه 22 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاباتی سانسورشده؛ سرکوب روزنامه‌نگاران ايرانی و محدوديت روزنامه‌نگاران خارجی

دو روز پيش از برگزاری انتخابات ٢٤ خرداد، رژيم تهران همچنان از دادن رواديد به اکثريت بزرگی از رسانه‌های خارجی خوداری می‌کند.مقامات ايران به درخواست بسياری از رسانه‌ها پاسخ منفی داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌گران بدون مرز تشديد سانسور در رسانه‌ها و سرکوب روزنامه‌نگاران ايرانی و ايجاد محدوديت برای خبرنگاران خارجی در ايران را محکوم می‌کند.

دو روز پيش از برگزاری انتخابات ٢٤ خرداد، رژيم تهران همچنان از دادن رواديد به اکثريت بزرگی از رسانه‌های خارجی خوداری می‌کند.مقامات ايران به درخواست بسياری از رسانه‌ها پاسخ منفی داده‌اند. در تاريخ ٢٠ خرداد علی آهنی سفير جمهوری اسلامی ايران در گفت و گويی با راديو فرانس کلتور فرانسه، با تائيد بررسی دقيق درخواست‌های رواديد، اعلام کرد که « نزديک به ١٠٠٠ درخواست دريافت کرده‌ايم که در حال بررسی آن‌ها هستيم، در فرانسه ١٠٠ درخواست داشتيم که به سی درخواست پاسخ مثبت داديم.»

بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،از رفت و آمد آزاد خبرنگاران خارجی در ايران جلوگيری می‌شود، پوشش خبری متينگ‌های نامزدهای حمايت شده از سوی اصلاح‌طلبان و يا ديدار با مخالفان نظام و خانواده‌های زندانيان سياسی برای برخی از خبرنگاران ممنوع شده است. خبرنگار يکی از رسانه‌های جهانی که خواهان پنهان ماندن هويت‌اش بود، در اين باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت « برای هر جا به جايی بايد از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگيريم و اين به معنای آن است که به آن‌ها بگوييم با چه کسی و در کجا و در چه زمانی ديدار داريم. ضمن آنکه برخی از مترجمان تحميل شده از سوی حکومت عملاً نقش مراقب را دارند.»

گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت اميد عبدالوهابی، روزنامه‌نگار روزنامه‌ مردم سالاری و همکار سايت اصلاحات و حسام الدين اسلام لو دبير صفحات فرهنگی هفته نامه پاسارگاد سيرجان، در تاريخ های ١٤ و ١٨ خرداد از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده‌اند، علت و محل بازداشت اين دو روزنامه‌نگار اعلام نشده است. در ايران هم‌اکنون ٥٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار برای انجام وظيفه اطلاع‌رسانی در زندان بسر می‌برند.

از تاريخ ١٤ ارديبهشت ١٣٩٢ دسترسی به اينترنت با کاهش سرعت و مسدودسازی در بسياری از نقاط کشور مختل شده است. سايت‌ها متعلق به برخی از مسوولان نظام و حتا خبرگزاری‌های رسمی هم قربانی مسدوسازی "کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه " شده‌اند. از اين ميان سايت مهرنيوز پی از صدور دستور فيل‌تر شدنش و با دخالت مستقيم داستان کل کشور دوباره قابل دسترسی شد. در اين باره صد فعال رسانه‌ای نزديک به رسانه‌های رسمی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به «برخوردهای خارج از ضابطه با رسانه‌های فعال در حوزه فضای مجازی» که « طی ماه‌های اخير افزايش يافته است» اعتراض کرده‌اند. خبرگزاری رسمی ايسنا در تاريخ ١٨ خرداد تائيد کرد «پست الکترونيکی جی‌ميل مدتی است دچار مشکل شده و استفاده از آن غير ممکن شده است. »

وزارت اطلاعات همچنان فشار بر روزنامه‌نگاران تبيعدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد. آرمان مستوفی مدير راديو فردا با انتشار اطلاعيه‌ای در تاريخ ١٩ خرداد اعلام کرد: «در هفته‌های اخير مسئولان امنيتی، دست کم در ۹ مورد، بستگان و نزديکان کارمندان راديو فردا را احضار کرده و از آنها درباره فعاليت‌های کارمندان راديو فردا بازجويی کرده‌اند.»

دوسال پس از مرگ روزنامه‌نگار زندانی هدی صابر در زندان اوين در ٢١ خرداد ١٣٩٠ و هاله سحابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در تاريخ ١١ خرداد ١٣٩٠، تا کنون عاملان و آمران اين قتل‌ها به دست عدالت سپرده نشده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016