شنبه 1 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: هيچ عاملی نمی‌تواند مانع شکوفايی بهار شود

رييس‌جمهور کشورمان با بيان اين‌که معرفتی که نتواند در قالب هنر عرضه شود، ميراست، گفت: بهترين و کامل‌ترين ظرف انتقال معرفت و شناخت حقيقت انسان و بيان احساسات انسان، هنر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد در آيين گراميداشت فرهيختگان هنر و فرهنگ که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با بيان اين‌که هنر جلوه انسان است، اظهار کرد: خداوند انسان را بالاترين مرتبه عالم هستی خلق کرده است و انسان مهم‌ترين موضوع عالم هستی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که ورود انسان به اين دنيا يک هبوط و تنزل است، افزود: خداوند انسان را در اين عالم از دل خاک آفريد که پايين‌ترين موجود عالم هستی است، اما در انسان ظرفيت عظيمی قرار داد که می‌تواند پس از اين هبوط از دل خاک تا بالا رود و بايد از همين خاک آيينه تجلی خداوند شود، چون فطرت الهی که انسان بر اساس آن خلق شده است اين استعداد را دارد که تا خدا بالا رود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که ذات خدا برای انسان‌ها ناشناخته است، اما می‌توانيم جلوه او شويم، تصريح کرد: خداوند عزت و سربلندی و خدايی شدن را برای تک تک انسان‌ها مقرر کرده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که خدا از انسان خواسته است زيبا زندگی کند، گفت: انسان به عشق دريافت حقيقت زيبايی، راضی شد به اين دنيا بيايد و بهترين و کامل‌ترين ظرف انتقال معرفت و شناخت حقيقت انسان و بيان احساسات انسان، هنر است پس معرفتی که نتواند در قالب هنر عرضه شود ميراست.

وی با بيان اين‌که کار هنر يعنی زيباترين راه بيان هستی، خاطرنشان کرد: اينطور نيست که هفت ميليارد جمعيت جهان حوصله نشستن پای درس فلاسفه را داشته باشند و در اين راستا هنر راه ميان‌بر است يعنی استفاده از ظرفيت همه موجودات برای انتقال پيام و معرفت.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که هنر هميشه با معرفت و عرفان و علم و انديشه همراه بوده است، ادامه داد: قوه ناميه انسان ميل به بهار دارد، يعنی زمانی که همه استعدادهای عالم جوانه می‌زند و انسان بايد به آن قله برسد که در همين ارتباط آقای داريوش ارجمند در جلسه‌ای به خوبی اشاره کردند بالاخره بهار خواهد آمد و حقيقت انسان‌ها شکوفا می‌شود و هيچ عاملی نمی‌تواند مانع شکوفايی بهار شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که اگر می‌خواستيم در مورد بهار صحبت کنيم و اين‌که هيچ قدرتی نمی‌تواند جلوی شکوفايی بهار انسان‌ها را بگيرد بايد ده‌ها جلد کتاب می‌نوشيم، گفت: يک هنرمند در مدت کوتاهی می‌تواند اين حقيقت را منتقل کند، همان‌طور که در اين جلسه ديديم آقای اکبر عبدی با چند جمله ما را به خنده وا داشت و هم به حسرت و گريه که اين کار يک هنرمند است.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که انسان به دنيا نيامده است تا در قالب مادی دنيا محدود شود، خاطرنشان کرد: انسان برای رياکاری و خودپرستی نيامده است، بلکه برای مهرورزی و تلاش برای رفاه ديگران و عدالت به اين دنيا آمده است اما خيلی‌ها خود را فريب می‌دهند.

وی در ادامه غزلی از حافظ شيرازی با مطلع "ما درس سحر در ره ميخانه نهاديم، محصول دعا در ره جانان نهاديم" خواند و افزود: نيمه شعبان است و امام زمان (عج) بالاترين تجلی خداست و خدا او را برای شکوفايی و سعادت و امنيت و آرامش ما آفريده است و به او ماموريت داده تا همه آرزوهای تاريخی ما را برآورده کند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که امام زمان (عج) متعلق به ماست و حاضر و ناظر است، افزود: ميلاد امام نزديک است و امام راه رسيدن به خدا و کمال است و البته راه شکوفايی قوه ناميه و حقيقت انسانی است، چون همه آرزوهای زيبا با وجود امام محقق می‌شود و زندگی زيبا با حضور هنرمندانه امام محقق می‌شود.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که هميشه زندگی ايرانی‌ها هنرمندانه و زيبا بوده است، افزود: ايران يک تاريخ برای رسيدن به بهار و شکوفايی انسان است و هنر نزد ايرانيان است و بس.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين يادمان نخستين جلسه هيات دولت نهم در خراسان رضوی از سوی جشنواره بين‌المللی فرهنگی و هنری رضوی به رييس‌جمهور هديه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016