دوشنبه 3 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: چهره‌های راديکال، افراطی و تندرو به کابينه راه پيدا نمی‌کنند

• تاسف آور است که يک جريان سياسی به جای اينکه بگويد ضعف من چه بود و به جای اينکه ارزيابی واقع بينانه کند از فردای بعد از انتخابات همواره تلاش کرده اصلاح طلبان را شکست خورده بداند و تاکيد کند که چون مردم به اصلاح طلبان رای نمی‌دادند به همين دليل عارف را از صحنه حذف کردند.

ايلنا ـ يک استاد دانشگاه تهران گفت: تمام چهره‌های راديکال، افراطی، تندرو به کابينه راه پيدا نخواهند کرد و اين چهره تندرو چه صادق زيباکلام باشد، چه پسر هاشمی رفسنجانی فرقی نمی‌کند.

صادق زيباکلام در گفتگو با خبرنگار ايلنا در پاسخ به اين سوال که چرا برخی جناح‌ها و جريان‌های اصولگرايی در تلاشند که روحانی را از اصلاح طلبان جدا کرده و اصلاح طلبان را شکست خورده انتخابات بدانند، گفت: اصولگرايان به جای اينکه قدری عميق‌تر به مسائل مملکت فکر کنند و به جای اينکه اين سوال اساسی برايشان به وجود آيد که چرا از ۷۳ درصد مشارکت ۱۵ درصد تنها به اصولگرايان رای دادند و به جای اينکه بپرسند ما که در هشت سال گذشته همه ارکان قدرت و قوای سه گانه را در دست داشتيم،چه شد که ناموفق شديم و چه شد که ۷۵ درصد آرا اقبال به ما نشان ندادند يکسره می‌گويند روحانی از اصلاح طلبان نيست، اصولگراست و جزو جامعه روحانيت مبارز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين حرکت تاسف آور است که يک جريان سياسی به جای اينکه بگويد ضعف من چه بود و چرا مردم به من پشت کردند به جای اينکه ارزيابی واقع بينانه کند از فردای بعد از انتخابات همواره تلاش کرده اصلاح طلبان را شکست خورده بداند و تاکيد کند که چون مردم به اصلاح طلبان رای نمی‌دادند به همين دليل عارف را از صحنه حذف کردند.

اين استاد دانشگاه تهران دليل اتخاذ چنين رويکردی از سوی برخی طيف‌های جناح اصولگرا را عدم توجه به واقعيت موجود سياسی اجتماعی امروز ايران دانست و افزود: اصولگرايان نمی‌خواهند به واقعيت‌ها توجه کنند و نمی‌خواهند که بپذيرند شکست خورده‌اند و مردم در تمام طول اين هشت سال به سياست‌های آنها همواره نه گفته‌اند. اصول گرايان می‌خواهند بگويند روحانی اصولگراست و اين اصولگرايان هستند که در انتخابات پيروز شدند.

زيباکلام در ادامه با تاکيد بر اينکه افراد و چهره‌های افراطی در کابينه روحانی جايی ندارند،خاطرنشان ساخت: بحث اين نيست که در کابينه دولت روحانی چه کسی حضور دارد، چه کسی کنار می‌رود و چه کسی کنار نمی‌رود به طور کلی تمام چهره‌های راديکال، افراطی، تندرو به کابينه راه پيدا نخواهند کرد و اين چهره تندرو چه صادق زيباکلام باشد، چه پسر هاشمی رفسنجانی فرقی نمی‌کند.

وی در ادامه با بيان اينکه تندروی جايگاه ايران را در سطح بين الملل به حدی تقليل داده که همه کشورها و ابرقدرت‌ها با ايران به دشمنی می‌پردازند، تصريح کرد: افرادی در کابينه روحانی جای دارند که اعتدال گرا و واقع بين باشند و از طرفی با دنيا دعوا نداشته باشند و خود را عقل کل ندانند.

زيباکلام در پاسخ به اين سوال مبنی بر اينکه آيا مردم بر اساس مطالبات اقتصادی به روحانی رای داده‌اند يا بر اساس دغدغه سياسی گفت: مطالبات سياسی از مطالبات اقتصادی جدا نيست. وقتی صحبت از مديريت جهانی می‌شود زمينه دشمنی دنيا با ما به وجود می‌آيد و تحريم‌ها قوت می‌گيرد. تحريم‌ها نيز بر اقتصاد اثرگذار است بنابراين نمی‌توان اقتصاد را از سياست جدا کرد. اقتصاد و سياست دو روی سکه افراطی گری هستند که در هشت سال گذشته به وجود آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016