سه شنبه 4 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه :غنی‌سازی ۲۰ درصدی از موضوعات مذاکره با ۱+۵ بوده و احتمالا خواهد بود

ايسنا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تماس تلفنی علی‌اکبر صالحی با همتای مصری‌اش در روز دوشنبه خبر داد و گفت: آقای صالحی در تماس‌شان با وزير خارجه مصر درباره مسائل سوريه و قتل فجيع يکی از رهبران شيعه و همراهانش گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره تظاهراتی که قرار است به زودی در مصر در مخالفت با سياست‌های محمد مرسی انجام شود، گفت: ما مسائل داخلی مصر را نظاره‌گر هستيم و البته ثبات و آرامش در مصر به عنوان يکی از بزرگ‌ترين کشورهای اسلامی و محور در جهان اسلام را مهم می‌دانيم و اميدواريم مردم مصر که يک انقلاب را صورت داده‌اند و به حيات رژيمی ديکتاتور و وابسته به آمريکا خاتمه دادند تحولات بعدی را هم کنترل کنند.

وی در رابطه با تماس‌های ميان مصر و ايران درباره سوريه، اظهار کرد: ما به مشورت‌هايمان درباره سوريه با مصر ادامه می‌دهيم و در همين راستا روز گذشته (دوشنبه) ۳ تير آقای صالحی با همتای مصری‌شان گفت‌وگوی تلفنی داشتند و درباره مسائل سوريه و قتل فجيع يکی از رهبران شيعه در مصر و همراهانش گفت‌وگو کردند. ايران علاقه‌مند به همکاری با دولت مصر درباره سوريه است و مصر را در کنار ترکيه و عربستان در اين بحث موثر می‌داند.

عراقچی همچنين گفت: ما گفت‌وگوهای چهارجانبه ميان ايران، مصر، عربستان و ترکيه درباره سوريه را مهم ارزيابی می‌کنيم و در گفت‌وگوی ديروز آقای صالحی هم اين مساله مورد تاکيد قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به کشته شدن يکی از رهبران شيعه و همراهانش در مصر با اشاره به بيانيه محکوميت اين اقدام از سوی وزارت خارجه، تاکيد کرد: ما هرگونه حرکت تفرقه‌انگيز در جوامع اسلامی را محکوم و آن را توطئه و جزئی از اهداف خارجی می‌دانيم. وحدت ملی بين طوايف مختلف مصر اهميت زيادی دارد و دشمنان مصر از انقلابی که در اين کشور صورت گرفته صدمه ديده و امروز به دنبال فتنه مذهبی هستند.

وی اضافه کرد: همان‌طور که شيخ الازهر اين اقدام را محکوم کرد ما هم آن را محکوم می‌کنيم و اميدواريم جهان اسلام با چنين فتنه‌ای که امروز در عربستان، لبنان و پاکستان خود را نشان می‌دهد و در آن گروه‌های تکفيری آلت دست برخی کشورهای خارجی شده‌اند هر چه سريعتر خاتمه يابد و آنها گرفتار چنين توطئه‌ای نشوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيد پس از انتخابات رياست‌جمهوری نسبت به تغيير رويکردها در حوزه سياست خارجی با توجه به کاهش نرخ ارز و استقبال مردم و کشورهای دنيا از انتخاب آقای روحانی انتظار زيادی وجود دارد، تصريح کرد: فکر می‌کنم درباره اينکه چه تغييری در رويکردها صورت خواهد گرفت بهترين مرجع شخص رييس‌جمهور منتخب هستند که در کنفرانس مطبوعاتی خود به طور شفاف نظرشان را بيان کردند.

عراقچی ادامه داد: اصول و اهداف سياست خارجی و تلاش برای احقاق حقوق مردم ايران امری تغييرناپذير است. اينکه نوع برخورد با مسائل در اين حوزه چگونه خواهد بود با توجه به سلايق دولت‌ها متفاوت است و تاثير خاص خود را خواهد داشت. در هر حال در مراحل بعدی آقای روحانی و گروه سياست خارجی‌شان در اين باره بيشتر صحبت خواهند کرد.

وی همچنين درباره تحولات ترکيه، گفت: ما همچنان تحولات در ترکيه را يک مساله داخلی اين کشور می‌دانيم و معتقديم با درايت رهبران اين کشور می‌تواند ناآرامی‌ها حل و فصل شود و آرامش و ثبات به ساختار سياسی ترکيه باز گردد.

عراقچی همچنين درباره اخبار منتشر شده مبنی بر کناره‌گيری امير قطر و تحولات در اين کشور، گفت: شايعاتی در اين باره وجود داشت. از ديشب شايعات رسميت پيدا کرده و رسما خبر تحولات در حاکميت قطر توسط دولت اين کشور اعلام شده است. به طور مسلم ما از نزديک تحولات را دنبال می‌کنيم و منتظريم جزئيات بيشتری را از طريق مصاحبه‌هايی که قرار است انجام شود بشنويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: قطر همسايه نزديک ما در خليج‌فارس است و هرگونه آرامش و ثبات در اين کشور برای ايران اهميت زيادی دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری درباره اظهارات منتسب به لاوروف مبنی بر اينکه ايران اعلام کرده تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد را بررسی می‌کند، گفت: موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد يکی از موضوعات مذاکره بين ايران و ۱+۵ بوده که در دوره‌های گذشته مذاکرات در اين باره انجام شده و ادامه داشته است، بنابراين موضوع جديدی نيست. يکی از موضوعات مورد مذاکره بوده و احتمالا در آينده هم خواهد بود.

خبرنگاری پرسيد طرح جامع ايران در صورت حضور در کنفرانس ژنو ۲ چه خواهد بود و آيا توافقی در اين باره با سوريه و روسيه داشته‌ايد؟ گفت: متاسفانه کنفرانس ژنو ۲ با موانع متعددی روبرو است. اصل اينکه دولت و گروه‌های مخالف در يک نشست با يکديگر گفت‌وگو کنند ايده درستی است، اصل اينکه به دنبال ابتکار سياسی با مشارکت طرف‌های درگير انجام شود ايده درستی است و اينکه با راهکار سياسی به دنبال تحقق خواسته مردم سوريه باشيم ايده درستی است، اما متاسفانه با موانع مختلف مواجه شده است. از يک سو اختلافات داخلی گروه‌های معارض است که هنوز نتوانسته‌اند به يک موضع واحد در اين باره برسند. از طرف ديگر دستور کاری هنوز به طور دقيق مشخص نشده است و از همه مهم‌تر اينکه تلاش‌هايی در کنار اين ايده صورت می‌گيرد که برخلاف اهداف ايده کنفرانس ژنو است از جمله جلساتی که در روزهای گذشته انجام شده بود و تلاش‌هايی که برای مسلح کردن گروه‌های مخالف صورت می‌گيرد و اين به تشنج‌ها و درگيری‌ها در سوريه دامن می‌زند.

عراقچی اضافه کرد: ما از اينکه کسانی که مدعی حل و فصل مسالمت‌آميز مسائل هستند به سمت مسلح کردن گروه‌های تکفيری پيش می‌روند تعجب می‌کنيم. اگر اين کنفرانس شکل بگيرد که اميدواريم در رايزنی‌هايی که بين آمريکا، روسيه و سازمان ملل در حال انجام است و توافقی برای اين اجلاس حاصل شود که ما کماکان از تلاش‌های روسيه حمايت می‌کنيم اگر از ايران دعوت شود ما حتما با ايده‌های خود در اين کنفرانس شرکت خواهيم کرد و ايده‌های ما مبتنی بر ايده‌هايی است که از روز اول برای ايجاد گفت‌وگوهای ملی و فراگير بين همه طرف‌ها در سوريه و رسيدن به راهکار سياسی و تامين آرامش در اين کشور بوده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در خصوص اظهارات اخير آمانو مبنی بر اينکه ايران خواسته هماهنگی‌ها با آژانس برای مذاکرات از طريق دبيرخانه اين آژانس انجام شود و نه شورای حکام، گفت: اين اظهارات به اين شکل مطرح نشده بلکه بحث فنی است که مربوط به جزئيات مذاکرات بين ايران و آژانس است. اينکه پيگيری برخی از مسائل از طريق دبيرخانه باشد يا از طريق شورای حکام. اختلاف‌ نظر بين دو طرف وجود دارد و به همين دليل است که مذاکرات همچنان بين ايران و آژانس برای رسيدن به ساختار جديد برای همکاری‌هايی که فراتر از تعهدات قبلی ما است ادامه دارد.

عراقچی همچنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا درباره پاسخ‌های وزير خارجه کانادا به ايميل‌های انتقادی ايرانيان مقيم اين کشور درباره اقدامات دولت کانادا برای برگزار نشدن انتخابات رياست‌جمهوری در اين کشور، گفت: خوشحاليم که وزير خارجه کانادا توجه ديگری به موضوع انتخابات ايران کردند و به اشتباه خودشان اعتراف کردند. اميدواريم که از اين به بعد هم با ديد بازتر و اطلاعات کامل‌تری به تحولات در ايران نگاه کنند.

خبرنگار ديگری درباره سفر احمدی‌نژاد در دهم و يازدهم تيرماه به مسکو برای شرکت در نشست اوپک گازی به مسکو و همچنين ديدار با پوتين در حاشيه اين اجلاس پرسيد که عراقچی پاسخ داد: هفته آينده آقای احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس سران کشورهای توليدکننده گاز به روسيه سفری خواهد کرد و همان‌طور که اعلام شده ملاقاتی با آقای پوتين رييس‌جمهور روسيه خواهد داشت. موضوعات متعددی بين دو کشور وجود دارد، در بحث مسائل منطقه‌ای که در راس آنها موضوع سوريه است، همچنين تحولات آسيای مرکزی و قفقاز و دريای خزر و همچنين درباره موضوعات مختلفی که شاهد آن هستيم تبادل نظر صورت خواهد گرفت. مشورت بين ايران و روسيه به طور مستمر انجام می‌شود که سازنده است و همچنان جريان دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين درباره سفر کميته پيگيری گفت‌وگوی ملی در سوريه به ايران نيز گفت: در پی نشستی که در تهران درباره سوريه برگزار شد گروه‌های مختلف مردمی در سوريه اعم از معارضين و شخصيت‌های مختلف به تهران سفر کرده بودند که در آن نشست نتيجه اين شد که در ماه‌های گذشته در داخل سوريه مشورت‌ها به طور مستمر دنبال شد و به نتايجی رسيده‌اند که خواهان شکل‌گيری گفت‌وگوی ملی فراگير در سوريه هستند که اميدواريم محقق شود. نتيجه مشورت‌هايی که تاکنون داشته‌اند در سفری که به تهران انجام دادند با آقايان جليلی و امير عبدالهيان مطرح شده که بسيار سازنده بود.

خبرنگار ديگری پرسيد در ماه رمضان سال گذشته طرح آتش‌بس در سوريه دنبال شد که موفق نبود آيا با نزديک شدن به ماه رمضان تلاش‌هايی برای برقراری آتش‌بس در دستور کار قرار گيرد که معاون وزير امور خارجه پاسخ داد: سال گذشته تلاش‌هايی صورت گرفت و مقداری هم پيش رفت اما از طرف گروه‌های معارض مورد احترام واقع نشد. اين درخواست جمعی بود که به احترام ماه مبارک رمضان آتش‌بس برقرار شود. از اينکه سال گذشته اين ابتکار موفق نبود متاسفيم، امسال هم ايده‌هايی وجود دارد اما هنوز رايزنی صورت نگرفته است.

خبرنگاری درباره وضعيت جمعی از ايرانيان زندانی در يکی از کشورهای جنوب شرق آسيا و اقدامات وزارت خارجه برای حفظ کرامت آنها پرسيد که عراقچی گفت: اداره کل ايرانيان خارج از کشور در وزارت خارجه متصدی مسائل مربوط به ايرانی‌های خارج از کشور است که از نزديک وضعيت تک تک زندانيان خارج از کشور را بررسی می‌کند. در حوزه جنوب شرق آسيا متاسفانه به دليل فعاليتی که گروه‌های موادمخدر دارند برخی از هموطنان ما که مشارکت‌هايی داشتند گرفتار شده‌اند و منجر به دستگيری آنها شده است. با اين حال صرف‌نظر از اينکه چه جرمی مرتکب شده‌اند حفظ حقوق آنها در کشورهای خارجی گرفتن وکيل، ضرورت برخورداری از شرايط معقول در زندان، حفظ بهداشت آنها، رسيدگی به بيماری‌ها و يا حقوق کنسولی آنها در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: اگر آنها جرمی مرتکب شده‌اند طبق سيستم قضايی بايد روند قانونی رسيدگی به جرم صورت گيرد اما اين مانع از حقوق کنسولی آنها نمی‌شود. ما رايزنی‌های مستمری در اين باره داريم، تک تک زندانی‌ها ملاقات‌های کنسولی انجام می‌دهند، با بسياری از کشورها مذاکرات مربوط به تبادل زندانی‌ها را انجام داده‌ايم و با بسياری از کشورها مذاکرات در حال نهايی شدن است و اين مهم‌ترين اقدامی است که وزارت امور خارجه با همکاری قوه قضاييه انجام داده است که زندانيان با امضای اين توافقنامه‌ها بتوانند دوران محکوميت خود را در ايران بگذارند و رنج زندان ناشی از جرم خود را فقط تحمل کنند و نه رنج دوری از خانواده.

عراقچی اضافه کرد: در بعضی از زندان‌ها شرايط محيطی شرايط مناسبی نيست، گفت‌وگو‌هايی در اين باره انجام داده‌ايم اما به هر حال اگر خانواده‌های زندانی‌ها درباره آنها اطلاعاتی دارند که با آنها بدرفتاری شده است لطفا به ما اطلاع دهند. تا قبل از اينکه خود زندانی و يا خانواده آنها به ما مراجعه نکنند نمی‌توانيم به موضوع زندانيان وارد شويم حتما خود زندانی بايد از دولت محل درخواست کند که اسم وی به سفارت ايران داده شود. بعضی از زندانيان ايرانی متاسفانه برايشان سوءتفاهم‌هايی وجود دارد که از اين کار امتناع می‌کنند اگر خودشان نخواهند که سفارت به آنها رسيدگی کند متاسفانه سفارت از نظر قانونی نمی‌تواند اين کار را انجام دهد. از خود زندانيان و يا خانواده‌های آنها می‌خواهيم اگر در شرايط نامناسبی قرار دارند حتما آن را اطلاع دهند و با ارائه مشخصات زندانی و کشور مربوطه اين موضوع را حتما پيگيری خواهيم کرد.

در ادامه اين نشست مطبوعاتی يکی از خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توقف و ايجاد مشکل در صادرات گاز ايران به کشورهای مختلف پرسيد که عراقچی با بيان اينکه ايران صاحب دومين ذخاير گازی در دنيا است، خاطرنشان کرد: صادرات گاز يکی از مزيت‌های ايران است که ما آن را با اولويت قرار دادن کشورهای همسايه دنبال می‌کنيم. با پاکستان قراردادهايی وجود دارد در مورد خود قرارداد با هيچ مشکلی مواجه نشديم اما احداث خطوط لوله در قسمت پاکستان مقداری با تاخير مواجه شده است. در قراردادی که اخيرا بين ايران و پاکستان امضا شد که جزئيات آن در حال بررسی بيشتر است قرار شد که ايران به دولت پاکستان در اين باره کمک کند. با ترکيه هم از گذشته قراردادهای گازی مهمی داشته‌ايم و با کشورهای ديگری نيز اين قراردادها را داريم که دنبال می‌کنيم. به دليل تحريم‌ها برخی موانع وجود دارد که قابل انکار نيست اما برای غلبه بر اين موانع وزارت نفت و شرکت ملی گاز و وزارت خارجه تلاش‌های خود را برای حل آن به کار گرفته‌اند و ما موفق هستيم در اينکه بسياری از موانع ناشی از تحريم‌ها را از بين ببريم و اين به ما در خودکفايی و اعتماد به نفس بيشتر در مسائل اقتصادی کمک کرده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در عين حال تاکيد کرد: معاملات گازی ما با کشورهای مختلف بخصوص منطقه و همسايه ادامه دارد.

خبرنگار ديگری با اشاره به برگزاری اجلاس دوحه با عنوان دوستان سوريه و اينکه موضوع ترور شخصيت‌های لبنانی و سوری در اين اجلاس مطرح شده است پرسيد که عراقچی پاسخ داد: مهم‌ترين خروجی اجلاس دوحه، تامين اسلحه برای گروه‌های معارض در سوريه بود. برخی کشورهای حاضر در جلسه طبق اطلاعات ما انتقاداتی را مطرح کردند و با آن همراهی نکردند. در شرايطی که جامعه جهانی در انتظار برگزاری اجلاس ژنو است تا راهکار سياسی به دست آيد آنچه که در دوحه رخ داد مسلما برخلاف اين حرکت بوده است و مسلما به دامنه درگيری‌ها در سوريه دامن خواهد زد و اين جدا جای تعجب دارد و علامت سوال بزرگی در مقابل آمريکا و بقيه کشورها وجود دارد که آيا واقعا به دنبال راهکار سياسی برای سوريه هستند و يا خير به شدت در نيات آنها ترديد وجود دارد.

عراقچی اضافه کرد: ما مطلع شديم که برخی توافقات محرمانه هم در اين اجلاس صورت گرفته است. اگر موضوع ترور شخصيت‌های سوری و لبنانی صحت داشته باشد جدا جای نگرانی دارد. ما اخباری در اين باره دريافت نکرديم، گفته شده که توافقات محرمانه‌ای صورت گرفته است. ما از نزديک دنبال می‌کنيم تا تاثيرات اجلاس دوحه درباره سوريه چه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری گفت رييس پارلمان فلسطين در اظهاراتی اعلام کرده که سرنگونی بشار اسد از آزادی فلسطين مهم‌تر است که عراقچی پاسخ داد: هنوز نمی‌توانيم صحت اين اظهارات را تاييد کنيم. اگر اين اظهارات درست باشند جدا جای تاسف دارد. همه هدف دشمنان اسلام و صهيونيست‌ها در موضوع سوريه و گسترش بحران در اين کشور فراموش کردن مقاومت و وجود دشمن اصلی جهان اسلام يعنی رژيم صهيونيستی است. اميدواريم اين مسائل ادامه پيدا نکند و با بينش و درک درستی که همه کشورهای اسلامی و بخصوص کشورهای منطقه دارند اين مسائل حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره حمله جنگنده‌های رژيم صهيونيستی به نوار غزه نيز گفت:‌ سياست ددمنشانه و جنگ‌طلبی جزء ماهيت رژيم صهيونيستی است و اين رژيم به عنوان يک رژيم اشغالگر اگر به اين قبيل تجاوزاتش ادامه ندهد توجيهی برای ادامه حيات خود نخواهد داشت. ما همواره اين حملات را محکوم کرده‌ايم، اينکه بهانه‌هايی از رفتار مردم غزه که تحت فشارهای شديد و محاصره‌های مختلف هستند و برای احقاق حقوق خود و بدست گرفتن تعيين سرنوشت‌شان تلاش می‌کنند، پيدا می‌کنند صرفا يک بهانه‌جويی است و هر پاسخی که توسط جنگنده‌های آنها داده شود محکوم است و در راستای سياست‌های جنگ‌طلبانه رژيم صهيونيستی تلقی می‌شود.

خبرنگار ديگری پرسيد رشد سلفی‌گری به يکی از معضلات بزرگ از جمله در سوريه تبديل شده است آيا ايران اقداماتی در اين باره انجام داده که عراقچی گفت: ما ايجاد تفرقه و درگيری‌های طايفه‌ای، مذهبی و اختلاف مسلمانان را توطئه خارجی می‌دانيم و معتقديم که دست‌هايی وجود دارد که بخصوص از جانب رژيم صهيونيستی به اين تفرقه‌انگيزی دامن می‌زند. هر حرکتی که در اين مسير صورت گيرد محکوم است، هر صدايی که به اين موضوع کمک کند از حلقوم شيطان است و هر دستی که در اين مسير باشد دست شيطانی است. علاقه ندارم که از هيچ کدام از اين گروه‌ها اسم ببرم. ما مجموعه اينها را گروه‌های تکفيری می‌دانيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره اينکه هيچ پيام تبريکی از سوی دولت برزيل برای انتخابات ايران صادر نشده است آيا اين نشان می‌دهد روابط دو کشور مانند سابق گرم نيست که عراقچی گفت: تا جايی که به خاطر دارم رييس‌جمهور برزيل پيام تبريکی فرستادند اما اگر هم اينطور باشد بايد آن را به دليل مسائل و مشکلات داخلی اين کشور دانست.

وی تاکيد کرد: هيچ مشکل خاصی ميان دو کشور وجود ندارد و همکاری‌های نزديکی همواره بين دو کشور بوده است از جمله در مورد موضوع هسته‌يی نيز شاهد اين همکاری نزديک بوديم که متاسفانه طرف‌های غربی اجازه ندادند که به مسير خود ادامه دهد.

عراقچی گفت: مسائلی که در داخل برزيل وجود دارد را موضوعات داخلی می‌دانيم. اميدواريم هر چه سريعتر به راه‌حل معقولی برسد و به صورت مسالمت‌آميز مرتفع شود و شاهد برگزاری مسابقات جام جهانی بسيار شکوهمند با حضور تيم ملی فوتبال کشورمان در برزيل باشيم.

به گزارش ايسنا، عراقچی در ابتدای اين نشست سالگرد ولادت امام زمان (عج) را تبريک گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016