چهارشنبه 12 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: مشکلات چندين ساله در چند ماه حل نمی شود، کار انتخاب افراد کابينه را آغاز کرده ايم

حسن روحانی در ديدار با جمعی از روحانيون گفت: "مشکلات چندين ساله در چند ماه حل نمی‌شود." وی ضمن اعلام پی‌گيری خط اعتدال اعلام کرد که کار انتخاب افراد کابينه را آغاز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهر ـ رئيس جمهور منتخب ملت در نشست امروز خود با جمعی از روحانيون کشور گفت: مردم در اين انتخابات خواستند بگويند که ما روحانيت را ورای مسائل سياسی می‌بينيم و انها را اُمناء الرُسل می‌دانيم.

به گزارش خبرنگار مهر، ديدار حسن روحانی با جمعی از روحانيون کشور صبح امروز در تالار وزارت کشور آغاز شد.

وی سخنرانی خود را در اين ديدار با درود به روح شهدا به خصوص شهدای ايرابس سرنگون شده در ۱۲ تير سال ۶۷ آغاز کرد و گفت : حضورم در اين نشست از همه علما، انديشمندان روحانی به خاطر تشکر و سپاپ است؛ همه اقشار و همه مردم در اين انتخابات شکوهمند تلاش و ايثار کردند و روحانيت نيز در اين زمينه نقش بسيار ارزشمندی داشت. از مراجع، علما و بزرگان روحانيت گرفته تا خطبا و همه آنهايی که از تريبون‌های مختلف و منابر مردم را برای تحقق حماسه مورد تاکيد رهبر انقلاب دعوت کردند.
وی با بيان اينکه من خود يک طلبه هستم و به يافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم، گفت : اعتماد اکثريت مردم ايران به اين طلبه آن هم در سايه و پرتو حماسه سياسی سرنوشت سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود، برايم مايه مباهات و افتخار از يک سو و موجب سنگينی بار مسئوليت از سوی ديگر است.

رئيس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: از بزرگان و مراجع و علما و از يکايک روحانيون محترم برای توانايی جهت تحمل اين بار سنگين امانت استمداد می طلبم و به نصيحت، حمايت و حتی نقد دلسوزانه خود را محتاج می دانم.

روحانی گفت : مردم در اين انتخابات پاسخ دادند و خواستند بگويند که ما روحانيت را ورای مسائل سياسی می‌بينيم و آنها را اُمنا الرُسل می‌بينيم، علی رغم همه تخريب هايی که در طول های گذشته نسبت به روحانيت شد؛ نه تخريب از سوی کسانی که از روحانيت فاصله داشتند بلکه از سوی کسانی که در قرابت به اهل بيت دو آتشه بودند و سنگ دين را بر سينه می کوبيدند.

وی در ادامه افزود: اصل روحانيت و بزرگان روحانيت و بسياری از کسانی که در انقلاب نقش اساسی داشتند مورد حملات ناجوانمردانه و تخريب قرار گرفتند.

رئيس جمهور منتخب اظهار داشت: از امتيازهای ويژه نهاد روحانيت در تاريخ مردمی بودن آنها است، اين نهاد از دل ايمان وخواست مردم برآمده و همواره مردم را تکيه گاه خود قرار داده است، در به ثمر رسيدن انقلاب تکيه امام و روحانيت به مردم بود، در دفاع مقدس و فراز و نشيب های بعد از انقلاب نيز تکيه ما به مردم بود.

رئيس جمهور منتخب با بيان اينکه هويت روحانيت در مردمی بودن آن است، گفت: روحانيت بايد مستحضر به اعتبار و حمايت مردم باشد، ادامه جايگاه روحانيت و پايداری آن به قرابت و نزديکی به مردم است، امروز حساسيت اين مساله بيشتر شده است و بايد اعتماد متقابل بين مردم و روحانيت برقرار باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روحانيت نهاد واسط بين حکومت و مردم است و بايد پاسخگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد، حکومت برای حفظ عظمت مردم و زندگی و حقوق آنها است.

روحانی اظهار داشت: چه بخواهيم و نخواهيم کارهای ما به عنوان مسئولان نظام به پای روحانيت نوشته می شود، نبايد شکاف و گسستی بين روحانيت و مردم باشد آن هم در شرايطی که مردم به تغيير و تحول اميد بسته اند .

وی گفت: البته همه ما انسان هستيم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتار ما هست، اشکالی ندارد و بلکه لازم و مفيد است که حکومت اسلامی به مردم بگويد چه موفقيت ها و چه ناکامی هايی داشته است، به مردم بگويد که کجا در اجرای برنامه موفق بوده و در کجا اشتباه کرده است.

رئيس جمهور منتخب افزود: جلب اعتماد مرد و تکيه به همبستگی آنها کليد اصلی همه مشکلات است و در اين مسير بايد توان تحمل نظرات صاحب نظران را داشته باشيم.

وی با بيان اين که دولت به تنهايی قادر به حل مشکلات نيست گفت: اين مردم هستند که بايد برای حل مشکلات در صحنه حضور داشته باشند بلکه دولت تنها تسهيل کننده و سامان دهنده است.

روحانی افزود: ما احتياج به جامعه قوی داريم و دولت قوی از يک جامعه قوی بر می خيزد، امروز زمينه مشارکت مردم فراهم شده است، مردم با اميد به آينده در انتخابات حضور گسترده ای داشتند و اين حضور ابتدای راه است.

روحانی گفت: بايد زمينه مشارکت مردم را هر روز بيشتر و زمينه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را هر روز کمتر و کمتر کنيم، دولت قوی و توانمند به معنای دولت مداخله گر و متصدی در همه امور و محدود کننده زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی مردم نيست.

وی افزود: قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومی و تقويت سرمايه اجتماعی است. ارايه خدمات، کم کردن رنج ها و مشکلات مردم اعم از مادی و معنوی، زمينه سازی برای رشد و شکوفايی همه شهروندان در جهت درست، خواست تحول خواهانه جامعه و مردم بايد باشد، مردم را بايد محرم و صاحب کشور بدانيم، بايد با مردم حرف بزنيم و با روی گشاده حرف آنها را بشنويم.

رئيس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم ما مردم فهيم، موقع شناس و بزرگواری هستند، اگر مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده است راه درستی است همه مشکلات را تحمل می کنند، مردم می دانند مشکلات چندين ساله در چند روز يا چند ماه حل نمی شود، مردم صداقت می خواهند، مردم از دولت قول سديد می خواهند.

وی افزود: کلام دولت و روحانيت و سخن همه بايد قول سديد باشد، قول سديد کلام محکم، استوار، راست ودرست است. اسلام صدق است، کلام پيامبر صدق است، جز ا راستگويی و درستگويی و سخن قوی و مستحکم که همانند سدی قوی در برابر انواع انحرافات باشد، کار ما به پيش نخواهد رفت.

روحانی با بيان اينکه قو سديد قول قصد است گفت: اعتدالی که از آن سخن می گوييم از زبان روايات، از قصد آمده است، قصد همان اعتدال است، قول سديد قول معتدلانه است، هم دولت بايد قولش سديد باشد هم علما و روحانيت.

وی افزود: البته مسايل مردم از جمله تورم و بيکاری که نه تنها دامن طبقات پايين را گرفته بلکه دامن طبقات متوسط را هم گرفته است، بايد مورد توجه قرار گيرد. مردم بايد نسبت به آينده احساس اطمينان کنند، احساس کنند سرمايه های مادی و معنوی آنها اتلاف نخواهد شد.

رئيس جمهور منتخب با بيان اينکه تندروی و افراط بايد کنار گذاشته شود، گفت: افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است آنقدر نمونه های فراوان در دوران انقلاب و پس از آن در ذهن من است که اگر بگويم از صدها مورد، اغراق و مبالغه نکرده ام.

وی افزود: مردم بايد احساس امنيت فکری، سياسی و اقتصادی کنند و نسبت به شرايط بين المللی احساس آرامش کنند امروز مسايل و مشکلات فراوانی پيش روی ما است من با آگاهی از همه مشکلات در اين راه قدم گذاشتم و عليرغم مشکلات کم نظيری که بعدها من در يک بيانی به ملت ايران خواهم گفت که هيچ دولتی در تاريخ با مشکلاتی که اين دولت با آن روبرو است، روبرو نبوده، اما به آينده به اندازه همه آن مشکلات و بيش از آن، اميدوارم.

روحانی ادامه داد: اميد به آينده دارم که به اذن خدا و مدد الهی با کمک مردم و حضور و حنايت آنها ما مشکلات را پيش سر خواهيم گذاشت البته بايد فرصت و زمان لازم در اختيار دولت يازدهم باشد، مردم به خوبی می دانند که بايد تا رسيدن فرصت های لازم مشکلات را با صبر و مدارا و سعه صدر مدارا کنند.

وی درباره نقش حکومت و روحانيت در قبال مسايل جامعه گفت: اين نقش يکسان نيست اما می تواند همسو باشد، روحانيت يک نهاد مستقل مردمی است هيچگاه نبايد استقلال اين نهاد صدمه ببيند، مردمی بودن و استقلال داشتن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نيست، نهاد روحانيت به عنوان يک نهاد مستقل و پايدار مورد اعتماد مردم همان گونه که در طول تاريخ چنين بوده، بايد نقش آفرين باشد.

رئيس جمهور منتخب ادامه داد: اين به آن معنا نيست که روحانيت بخشی از دولت باشد يا نباشد، روحانيت مستقل است اما می تواند و بايد نقش محوری در اصلاح و تعالی جامعه يعنی واسطه ای امين ميان مردم و دولت باشد. روحانيون، ائمه جماعات و وعاظ از مجاری مهم انتقال مسايل و مشکلات مردم به حکومت و بيان مسايل دولت به مردم هستند. البته اين نقش بايد بر مبنای اطلاعات و تحليل های دقيق باشد.

وی گفت: دولت يازدهم ساز و کار لازم برای ارتباط ميان دولت و روحانيت و قاطبه روحانيون را برقرار خواهد کرد تا از اين نهاد مردمی تاثيرگذار حداکثر استفاده شود، اصولاً در جامعه ما نياز به پيوند مستحکمی ميان حکومت با مردم و حکومت با روحانيون، روحانيون با روحانيون، روحانيون با مردم، حتی روحانيون با مسئولان ديگر مذاهب و اديان بايد داشته باشند.

روحانی با بيان اينکه جامعه اسلامی ما جامعه تک گويی نيست، ادامه داد: بلکه جامعه ای مشورتی، ارتباطی، گفتگويی و انتقادی است. ما از يک طرف بايد از افراط و تندروی فاصله بگيريم و جامعه را سالم و طبيعی و معتدل بسازيم، از طرف ديگر گرايشات و سلايق گوناگون را پذيرا باشيم.

وی ادامه داد: در يک جامعه آزاد و بزرگ نمی توان يک سليقه را حاکم کرد بايد سلايق مختلف را در چارچوب موازين دينی و قانون اساسی بپذيريم. در عين حال درپی انسجام، يک دلی و يکسويی نيز باشيم، همان طور که در علوم، اختلاف نظرات علمی موجب تعالی علوم بوده و خواهد بود، مباحثه و نقد، بيان نظرات گوناگون از روی دلسوزی و از سوی صاحب نظران می تواند موجب ارتقای سطح آگاهی مردم و موجب مشارکت بيشتر مردم شود.

رئيس جمهور منتخب گفت: خطر آن زمانی است که بين ارکان اصلی جامعه شکاف باشد يا خدايی ناکرده يک گروه خود را مساوی اسلام، مساوی انقلاب و مساوی ولايت فقيه تلقی کند و گروه مقابل را ضد دين، ضد انقلاب و ضد ولايت فقيه معرفی کند.

روحانی افزود: همه مشکلات از اينجا نشات می گيرد بدون سعه صدر و بالا بردن آستانه تحمل، رشد و تعالی امکان پذير نخواهد بود، هر شهروند ايرانی حتی هر فرد روحانی ممکن است گرايشات خاص اجتماعی، اقتصادی و سياسی داشته باشد که سر جای خود محترم است اما اين گرايشات را نبايد عين اسلام بداند يا معرفی کند، روحانيت بايد ماورای مسايل روزمره سياسی، در چارچوب تبليغ احکام دين و ترويج مبانی نظام اسلامی، تقويت آن، وظيفه سنگين را بر دوش خود احساس کند البته که ما انسان هستيم و هميشه ممکن است دارای خطا و اشتباه باشيم.

رئيس جمهور منتخب گفت: مهم اين است که دغدغه ما دغدغه اسلام، کشور و مردم باشد، بايد از راهی که مقام معظم رهبری پيش پای ما گذاشتند بهره ببريم. در اين انتخابات فرمودند حتی آنها که دلخوری از نظام دارند پای صندوق آرا بيايند و برای سرنوشت خود تصميم بگيرند.

وی افزود: واقعيت اين است که مردم را بايد انتخاب گر ببينيم ما بايد بيان حق را به مردم عرضه کنيم اما انتخاب با مردم است هيچگاه نبايد نه روحانيت، نه دولت، نه حکومت خود را قيم مردم بدانند همه بايد خدمتگزار مردم باشيم.

روحانی با بيان اين که روحانيت دارای دو حيثيت است، گفت: اول حيثيت شخصی است که می تواند نگاه شخصی خود باشد اما حيثيت حقوقی آنجا است که ورای گرايشات شخصی بر بالای منبر و در کنار محراب بايد عمل کند آنجا بايد دغدغه اسلام و نظام اسلامی و کشور را داشته باشد و امانتدار واقعی بيان خدا باشد.

رئيس جمهور منتخب افزود: رسالت ما در بيان احکام خدا بايد توأم با امانت باشد، آنچه بيان حق است به مردم بگوييم و ممکن است تفسيرهای متفاوتی از قرآن باشد، آن را مطلق نکنيم مثل دوران اصولی و اخباری و يا مانند زمانی که فقه و فلسفه بود و يکی ديگری را از حق جدا می دانست، ندانيم.

روحانی اظهار داشت: جامعه بايد احساس کند که روحانيون ملجاء جامعه هستند و اگر اشکالاتی در برخی گرايش ها می‌بينيم با موعظه و جدال احسن به آنها بپردازيم و خدای نکرده با انگ اتهام به آنها اشاره نکنيم.

وی گفت: توجه داشته باشيم که جامعه ما، جامعه جوان است و جوان ويژگی خاص خود را دارد، نقش روحانيت جذب جوانان باشد. اگر گاهی در رفتار و مناسک آنها ايرادی است، با صعه صدر برخورد کنيم و باور داشته باشيم که اکثريت جوانان به اعتقادات خود پايبند و مومن هستند و همه نظرسنجی ها نشان می دهد که جوانان به آخرت و معاد معتقدند.

رئيس جمهور منتخب ملت خاطر نشان کرد: جوانان با لحن تند جذب نمی شوند و انشاءالله تحقير هم که وجود نخواهد داشت، ما سروکارمان با جسم جوانان نيست که با زور بتوان کار کرد، سر و کار ما با فکر جوانان است و راهی جز صعه صدر، بيان نرم و قول سديد نداديم.

روحانی با بيان اينکه بايد به پرسش های جوانان پاسخ بدهيم، گفت: اگر پاسخی برای پرسش های آنها نداريم، بايد خودمان را اصلاح کنيم. جوانان بايد احساس حرمت کنند و خود را فرزندان جامعه روحانيت بدانند.

وی در ادامه افزود: همه اهل مذاهب بايد احساس کنند که حقوق شهروندی آنها رعايت می شود و بايد بدانيم که اقتدار جمهوری اسلامی ايران مشروط به آن است که هر کسی در چارچوب قانون و تا زمانيکه مخل امنيت و مصالح نظام نباشد از آزادی برخوردار است.

رئيس جمهور منتخب مردم با بيان اينکه اعتدال هم روش، هم راه، هم مسير و هم مقصد است، گفت: اعتدال بدون عقلانيت و فاصله از شعار بدون علم گرايی، بدون واقع گرايی، بدون توجه به آرمان ها و بدون آزادی و توجه به نظر ديگران به اخلاق و ادب امکان پذير نيست.

روحانی اظهار داشت: ما با عقلانيت و اعتدال می توانيم از چالش های منطقه ای و بين المللی عبور کنيم و در اين مسير سخت با صبر و اعتدال می توانيم مشکلات را پشت سر بگذاريم.

رئيس جمهور منتخب مردم از علما، روحانيون، فرهيختگان و دلباختگان نظام اسلامی خواست به دولت يازدهم که در آستانه تشکيل است ياری برسانند.

وی افزود: برخی امروز با گمانه زنی ها هم خود و هم ديگران را خسته می کنند و گاهی اوقات توقعات نابجايی بوجود می آورند و گاهی هم سخنان و گفتارها سازگار نيست. رسانه ای، فردی را به عنوان يکی از گزينه های يک وزارتخانه معرفی می کند، رسانه ديگر نقد می کند و رسانه‌ای ديگر برای او شرط می گذارد، اين کارها جز خستگی فکری و ذهنی برای من نخواهد داشت.

روحانی در ادامه تصريح کرد: مدتی است که بنده با برخی دوستان که ادعايی هم ندارند با دقت کار انتخاب افراد کابينه را آغاز کرده ايم و اميدواريم در موعد مقرر شايسته ترين ها بدون در نظر گرفتن ارتباط حزبی و جناحی انتخاب شوند.

رئيس جمهور منتخب ملت در پايان تاکيد کرد: تقاضای من از مبلغين و مردم ضمن تزکيه نفس اين است که مردم با مشکلات کشور که با آنها مواجه هستند، آشنا شوند، از همگان می خواهم با صبر و اميد و حمايت دولت يازدهم را کمک کنند؛ چراکه تدبير دولت بدون اعتماد و اميد مردم راه به جايی نخواهد برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016