چهارشنبه 12 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: فاشيست ها جز برای خود، برای کس ديگری آزادی نمی خواهند

به گزارش تارنمای محمد خاتمی، وی در جريان ديدار با گروهی از فعالان دانشجويی تصريح کرد: "مطالبات فروان است و اگر احساسات و هيجان پشت آن باشد کار مشکل می شود. رييس جمهور امکانات محدود دارد و مشکلات فراوان است. بايد ايشان را کمک کنيم تا آنچه آسيب ديده است ترميم شود. مشکلات و مسائل زياد است و نمی توانيم توقع داشته باشيم همه مشکلات فورا حل شود. سطح مطالبات بايد پايين بيايد و بايد صبر کنيم. اما توقع اين است بگونه ای عمل شود که جامعه احساس کند رويکردها عوض شده است."

در اين ديدار محمد خاتمی پس از استماع نظرات دانشجويان، سخنانی را در خصوص نقش دانشجويان و دانشگاهيان در انتخابات اخير، پيروزی گفتمان اصلاح طلبی درانتخابات، پافشاری رييس جمهور منتخب بر مطالبات مردم، بازگشت دانشگاهها و تشکل های دانشجويی به جايگاه واقعی شان ، ضرورت کمک به دولت جديد در ترميم آسيب ها، لزوم تغيير رويکردها در عرصه فرهنگ ، سياست و اجتماع و بازگشت به آرمانهای انقلاب ، حذف افراط، خشونت، تحريف و دروغ از عرصه قدرت رسمی کشور و پيشنهاد پايان حبس ها و حصرها توسط دولت دهم ، بيان کرد.

مشروح سخنان سيد محمد خاتمی را در ادامه بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
دانشجويان و اساتيد از روزهای نخست انقلاب تا کنون هزينه های بسياری پردا خت کرده اند. آنها در هدايت جامعه به مسير درست ،نقش مهمی داشته اند، اما در چند سال گذشته فشارهای توام با تحقير بيشتری را هم به همان نسبت تحمل کرده اند. اخراج و بازنشسته کردن اساتيد، ستاره دار کردن دانشجويان، محدود کردن انجمن های اسلامی و صنفی و ايجاد يک فضای امنيتی- نظامی در دانشگاه ها و نيز مساله تفکيک جنسيتی، فشارهايی بوده که به دانشگاه وارد شده است. به علاوه اينکه در اين چهار- پنج سال اخير دقيقا به نسبت جمعيت، بيشترين زندانی ها و حبس و حصر ها از ميان دانشجويان و دانشگاهيان بوده است.سه بزرگوار در حصر گرچه به دلايل سياسی در اين موقعيت هستند؛ اما وجه دو نفر از آنان در درجه اول دانشگاهی و فرهنگی است. مطمئنا اصناف، کارگران و همه طبقات در اين مدت رنج کشيدند اما انصافا بيشترين هزينه را دانشگاهيان و دانشجويان داده اند. با رشد و بلوغی که اين بخش از جامعه دارد اثر گذار ترين بخش در جامعه هستند. با قاطعيت عرض می کنم نقشی که دانشگاه و دانشجويان عزيز در انتخابات اخير داشتند قابل قياس با عوامل موثر ديگر نيست.

يک زمان فکر می کردم چطور در بعضی از روستاهای دور افتاده حتی صد در صد رايشان و تمام رای صندوق به آقای روحانی بوده است. مساله مهمی است، يعنی شعور و رشد در همه جا هست نه فقط آنها که در شهر هستند و به وسايل ارتباط جمعی دسترسی بيشتری دارند بلکه مردم در دورترين نقاط راهشان را پيدا می کنند. من اين را مديون نسل جديد و دانشجويان می دانم که در شهر و روستا با عشق و علاقه تبليغ کردند.

اما شما چه کسانی هستيد؟ شما بخش بزرگی از دانشگاه را نمايندگی می کنيد. در اينجا نمايندگان انجمن های اسلامی هستند و ديگرانی که احيانا عضو انجمن های اسلامی نيستند اما با يکديگر وجه اشتراکی دارند. يعنی دلتان برای کشور می سوزد، با رويکردهای براندازانه مخالف هستيد و انتقاد داريد؛ اما در عين حال می خواهيد تا کشور و نظام اصلاح شود. آن سوی اين نظام و وضعيت کنونی و آشفته سياه و تاريک را می بينيد. شما می خواهيد اصل بماند اما اصلاح شود. شما داخل نظام هستيد اما منتقد هستيد و می خواهيد نظام اصلاح شود. متاسفانه طی اين سالها، انجمن های اسلامی دانشگاهها محدود و حذف شدند و تشکل ها در محدوديت شديد بسر می برند. همه تشکل ها محترم و وجودشان در دانشگاه مغتنم است اما تشکل هايی که از جای ديگر برنامه می گيرند متفاوت از تشکل هايی هستند که از متن دانشگاه می آيند. شما فضای باز برای دانشجو، برای استاد و برای آنکه دانشگاه حرمت داشته باشد، می خواهيد. نظام ما و در درجه اول رييس جمهور منتخب ما، بايد صدای شما را بشنود. بهتر است اين جمع ديداری با آقای روحانی داشته باشد، حرفها را بشنود و بزند.
علی رغم هياهو و بداخلاقی کسانيکه باعث اين وضع هستند و نمی خواهند پيام "شکست معنا دار" خود را بشنوند، فرصت طلبانه ادعا می کنند که آنچه پيش آمده به نفع آنها بوده است.

ما بايد بی آنکه بگوييم پيروز شده ايم، کاری کنيم که همه احساس برد کنند. تعبير مهندس موسوی که "پيروزی ما شکست هيچ کس نيست بلکه پيروزی ملت است" کاملا درست و به جا است. از حکومت و نظام تا طبقات مختلف و گروه های چپ و راست، کاری کنيم که همه احساس برد کنند. اين کار شدنی است و اين توجه کردن به مطالبات مردم و نيازهای زمانه است. چرا بگوييم کدام جريان، دسته و جناح پيروز شده اند، بگوييم کدام رويکرد و برنامه پيروز شد. برنامه و رويکرد آقايان روحانی و عارف مورد قبول ما بوده است و اين نشانه بلوغ و تدبير بود که رای های مردم شکسته نشود و نشد . اکنون معتقد هستيم آنچه که پيش آمده اگر دقت و انصاف باشد و قدر موقعيت را بدانيم به نفع همه است.ما مومن به برنامه و شعارهای عرضه شده در انتخابات هستيم.

نکته ای خطاب به رييس جمهور محترم و پيروز می گويم؛ همان طور که خود تاکيد فرموديد پايبندی به برنامه ها و رويکردهايی داريد که مورد تاييد و توجه مردم با اکثريت قاطع قرار گرفت و اين پايبندی همچنان بايد تداوم داشته باشد. به جای دعواهايی که هست و در جای خود می تواند مفيد باشد، بايد بگوييم رويکردهای اشتباه وجود داشته است که بايد تغيير کند.

حرمت و جايگاه جامعه ما نزول کرده، پر درآمد ترين دولت همه تاريخ ايران حاصل کارش پربدهکار ترين دولت شده است، وضع زندگی مردم بدتر و فساد افزايش پيدا کرده و .... در اين انتخابات "تغيير رويکردها در درون نظام" و "اصلاح در درون نظام" پيروز شده است.

جناب آقای روحانی که شايستگی های فراوان دارد بايد بر تحقق مطالبات مردم پافشاری کنند و متناسب با اين رويکردها همکاران لازم را برای دولت خود انتخاب کنند، کسانيکه به برنامه های ايشان مومن باشند، حالا از هرجناحی که می خواهند باشد، فرقی نمی کند. دغدغه اين است کسانی نيايند که با تغيير رويکردها مخالف بودند و تلاش کردند که جناب روحانی موفق نشود، هرچند که نتوانستند.

از طرف ديگر بايد به جناب روحانی کمک کرد. مطالبات فروان است و اگر احساسات و هيجان پشت آن باشد کار مشکل می شود. رييس جمهور امکانات محدود دارد و مشکلات فراوان است. بايد ايشان را کمک کنيم تا آنچه آسيب ديده است ترميم شود. مشکلات و مسائل زياد است و نمی توانيم توقع داشته باشيم همه مشکلات فورا حل شود. سطح مطالبات بايد پايين بيايد و بايد صبر کنيم. اما توقع اين است بگونه ای عمل شود که جامعه احساس کند رويکردها عوض شده و رويکردی آمده که به اصلاح فرهنگ، سياست و اجتماع معقتد است.

اگر جامعه دانشگاهی ما گله دارد که تحقير شده، حتما افرادی بيايند که با اين رفتارها مبارزه کنند و دانشگاه ها را به جايگاه واقعی خود برگردانند. روسا و مسوولان امر از دل دانشگاه بيرون بيايند، مانند دوران اصلاحات که دانشگاه و گروه های مختلف فرد شايسته را از ميان خود برمی گزيد. وزير علوم ، تحقيقات و فناوری موظف باشد او را بياورد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند. يعنی يک روش نيمه انتخاباتی بود و اکنون هم انتظار داريم دانشگاه ها مجددا انتخاباتی شوند و هيات امنا در دوران اصلاحات اختيار بيشتری داشت و دولت کمتر می توانست در کار آن دخالت کند و می توانست کارش را با صلاحديد خود انجام دهد. البته در آن روزها، فضای کلی دانشگاه ها ايده آل نبود اما همين که احساس می شد به سمت مناسبی می رود و بخشی از حکومت اين را می خواهد اميد و تحمل بيشتر می شد و دانشجويان و اساتيد از اينکه می ديدند بخاطر انتقاد و آزادی بيان هزينه نمی پردازند راضی بودند.

همه بايد حوصله داشته باشند. ما نماينده مطالبات مردم و طرفدار شعارهای انتخاباتی رييس جمهور منتخب هستيم و کمک می کنيم انشاء الله عملی شوند. بايد رويکردها عوض شود. از خدا می خواهم فردا هيچ کس در حبس و حصر نباشد. بايد ببينيم کدام رويکرد منجر به حصر و حبس می شود، اگر آن رويکرد اصلاح شود ديگر حبس و حصر نخواهد بود. رويکردی که منجر به ستاره دار شدن دانشجويان شده، اشتباه است و بايد عوض شود و در شعارهای آقای روحانی اين ها را می بينيم. در عين حال دغدغه معيشت مردم و تهديد های خارجی هم هست ، دولت جديد بحمدالله برای همه آنها برنامه دارد. مشکلات فراروی آقای روحانی را همه می دانيم و بايد کمک کنيم تا اولويت ها با توجه به امکانات و محدوديت ها مشخص شود و در جهت اجرايی شدن آنها اقدام کنند.

نمی خواهيم جای هيچ کس را تنگ کنيم. آنکه آزادی خواه است آزادی را برای همه می خواهد حتی فاشيست ها، اما فاشيست ها جز برای خود برای کس ديگری آزادی نمی خواهند، وجود غير خود را تحمل نمی کنند. بعضی از رويکردها، رويکرد فاشيستی بوده است دروغ پردازی، تحريف انقلاب، انحصار طلبی، خشونت طلبی و حذف همه جريان ها از خصيصه های اين جريان است و حالا می بينيم که همان جريانات در حال صدور رهنمود برای رييس جمهور منتخب هستند. بايد آرمان های انقلاب حاکم شود، انقلاب مال ملت است نه کسانيکه در آن نقشی نداشته اند و می خواهند گفتمان کج و کوله خود را بر گفتمان انقلاب حاکم کنند و به حذف، تحقير و ترور شخصيت ها اقدام کنند.

از هرجناحی بايد در دولت استفاده شود وفقط کاردانی و انجام برنامه ها و تعهد به برنامه ها ملاک باشد. اما افراط، خشونت، تحريف و دروغ بايد از عرصه قدرت رسمی کشور حذف شود اما به اين معنی نيست که فردی که با من بد است خفه شود. در دوران مسئوليتم در قوه مجريه شنيدم يکی از اين نشريات منتقد دولت که مرتب بد ما را می گفت تعطيل شده است به وزير وقت نامه دادم که پيگيری کنند چرا اين کار شده ، آنها هم حق دارند حرف بزنند.

يکی از جوانان زندانی عزيز که زندانش را تمام کرده، از بعضی شعارها که عليه بعضی کانديدا ها می دادند ناراحت شده و نوشته اين فرد پايش را برای ايران و انقلاب داده يا ديگران سالها فرماندهی کرده اند و در مقابل دشمن ايستاده اند، حالا تفکر و سلوک او را قبول نداشته ای رای نداده ای، اما نبايد توهين کرد.
نبايد همه را حذف کرد، بايد همه جريان ها در عرصه باشند و خدمت کنند. اين رويکرد معقول و درست است. ما نماينده مطالبات مردم هستيم. تاييد کننده شعارهايی که در انتخابات داده شد و رای آورد. تدبير شد يکی از آقايان بماند و در واقع گفتمان اصلاح طلبی پيروز شد. ما در ميان يک دوراهی بوديم و آنکه گفتمان اصلاح طلبی و اصلاح طلبان باهم شکست بخورند و يا گفتمان اصلاح طلبی پيروز شود که سرانجام با رای مردم گفتمان اصلاح طلبی و تدبير و اميد پيروز شد. اکنون، سخت ترين کار جناب روحانی تحويل گرفتن کشوری است که مشکلات فراوانی دارد اميدواريم در اين مدت باقيمانده مشکلات را بيشتر نکنند و تا همين جا تحويل دهند، تصميماتی گرفته نشود که وقتی دولت جديد رسما روی کار آمد با مشکلاتی بيش از مشکلات امروز مواجه باشد.

نکته ای را در آخر متذکر می شوم، فعلا من کاری ندارم که فضای ناگوار کنونی از جمله حبس ها و حصر چگونه بوجود آمده ولی پيشنهادم اين است همين دولت فعلی بکوشد تا اين مشکل حل شود و ذکر خيربزرگی را از خود به جا بگذارند که ديگر کسی در حبس و حصر نباشد. آنچه در اين دولت شده ولو خودش می خواست يا نمی خواست، می تواند به عنوان باقيات الصالحات تلاش سازنده ای بکند و اين مشکل حل شود چون اين توقع را از آقای روحانی داشتن آسان نيست .اين مشکل می تواند با خير و خوبی حل شود وبا دل خوش زحمت بکشيم و فداکاری کنيم و به ياری خداوند کشور از نو ساخته شود. دانشجويان در اين برهه نقش و وظيفه مهمی دارند. برايتان آرزوی توفيق دارم ، هميشه خوش و خرّم باشيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016