دوشنبه 24 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: بعضی کارهای ملموس دولت را نيز انکار می‌کنند

• احساس شرم نکردن در بيان «اهداف، انگيزه ها و شيوه های انقلابی در مجامع جهانی»، از جمله کارهای بزرگ دولت است.

ايلنا ـ رئيس جمهور و اعضای هيئت دولت در پنجمين روز از ماه مبارک رمضان،با رهبر معظم انقلاب اسلامی ديدار کردند.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجمين روز از ماه مبارک رمضان در ديدار رئيس جمهور و هیأت وزيران،گزارشهای اعضای دولت در اين جلسه را، نمايی از کارها و خدمات انجام شده خواندند و افزودند: لازم است اين گزارشها به اطلاع مردم برسد.

رهبر انقلاب با اشاره به تلاش برخی مخالفين، رسانه های خارجی و برخی ها در داخل برای ناديده گرفتن تلاشهای دولت افزودند: بعضی حتی کارهای ملموس دولت را نيز انکار می کنند اما مهم اين است که تلاشها و زحمات انجام شده در فضای عمومی کشور بيان و ثبت شود.

حضرت آيت الله خامنه ای با يادآوری کارهای خوب و تلاشهای شبانه روزی دولت خاطرنشان کردند: در ۸ سال اخير همه احساس و درک کردند که رئيس جمهور محترم و همکاران ايشان، با تحمل سختی ها، نسبت به همه دولتها و دوره های ديگر، کارهای بسيار پرحجم و پرشتابی انجام می دهند که اين واقعيت، نکته برجسته و قابل تقديری است.

رهبر انقلاب با اشاره به خودداری دولت از استفاده از امتيازات «مسئولان ديگر کشورها» تأکيد کردند: بی اعتنايی به امتيازات، کار بی وقفه و خودداری از آسودگی و استراحت، امتياز بزرگ اين دولت است و همه کسانی که در صدد قضاوت هستند بايد به اين نکات با ارزش توجه کنند.

رهبر انقلاب، طرح و تقويت شعارهای انقلاب را کاری ضروری برشمردند و افزودند: جبهه ضد انقلاب سعی فراوان کرده که اين شعارها را کمرنگ و محو نمايد و آنها را به تدريج به ضدارزش تبديل کند اما موفق نشده است که علت اصلی آن، هوشياری امام بزرگوار در طرح و تثبيت اين شعارهاست.

ايشان وصيتنامه امام را لُبِ ارزشهای مورد نظر آن عزيز به عرش سفر کرده خواندند و با توصيه به مسئولان برای مراجعه مستمر به اين وصيتنامه تأکيد کردند: اظهارات و نوشته های امام بينات و محکمات انقلاب است نه متشابهاتی که بتوان تحريف کرد يا تغيير دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب با تجليل از اقدام دولت در برجسته کردن شعارهای انقلاب در داخل و خارج افزودند: احساس شرم نکردن در بيان «اهداف، انگيزه ها و شيوه های انقلابی در مجامع جهانی»، از جمله کارهای بزرگ دولت است.

حضرت آيت الله خامنه ای با توصيه به اعضای هیأت دولت برای جهت گيری انقلابی در تمام فعاليتهای آينده افزودند: امثال شما مديران شايسته و کارآمد لازم است تلاش کنيد تا رويکرد انقلابی را در فعاليتهای خود حفظ کنيد.

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود ضمن قرائت فرازهايی از وصيت حضرت اميرالمومنين علی (ع) به فرزند بزرگوارشان امام حسن (ع) در نهج البلاغه، گفتند: حضرت علی (ع) در اين فرازها دو سفارش ارزشمند برای عبور از مسير سخت، طولانی و پرتلاطم دنيا به سوی قيامت بيان می کنند: ۱- اندازه گيری و فراهم کردن توشه لازم برای اين مسير ۲- سبک کردن بار خود در اين مسير

ايشان انجام واجبات و ترک محرمات را حداقل توشه لازم برای عبور به سلامت از مسير دنيا بسوی قيامت خواندند و افزودند: البته اين حداقل ها زمينه جذب انوار الهی را فراهم خواهند کرد.

در پايان اين ديدار که آخرين جلسه آقای احمدی نژاد و اعضای هیأت وزيران با رهبر انقلاب بود، رئيس جمهور و اعضای کابينه وی يک جلد قرآن از دست حضرت آيت الله خامنه ای هديه گرفتند.

اقامه نماز مغرب و عشا، عکس يادگاری و افطار به اين ديدار معنويت و صميمت خاص بخشيده بود.

در آغاز اين جلسه، آقای احمدی نژاد از حمايتها و ارشادات و لطف و عنايت حضرت آيت الله خامنه ای در طول فعاليت دولتهای نهم و دهم تشکر و خطاب به مقام معظم رهبری تأکيد کرد: همه ما در هر شرايطی در خدمت انقلاب، کشور و حضرتعالی خواهيم بود.

رئيس جمهور پايبندی بر اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی، خدمت بی منت به مردم و پرکاری را از ويژگيهای برجسته دولتهای نهم و دهم برشمرد و تأکيد کرد: در طول ۸ سال گذشته نسل جديدی از مديران متعهد، مردمی و متخصص به جامعه عرضه شدند.

آقای احمدی نژاد افزود: در اين دوره سعی کرديم نهادی از مديران انقلابی و اسلامی را که برجسته ترين وجهه آنها خدمت به مردم و احترام به آنها و حمايت از حقوق مردم بود، به نمايش بگذاريم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: دولتهای نهم و دهم با تمام توان وارد عرصه خدمتگزاری به مردم شدند و بسياری از کارهای مانده بر زمين و يا مانده در آرزوها را اجرايی کردند.

آقای رحيمی معاون اول رئيس جمهور نيز در اين ديدار گزارش کوتاهی از عملکرد اين معاونت در زمينه های کنترل بازار، ايجاد اشتغال، حمايت از توليد، هدفمند کردن يارانه ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسعه صادرات و تدابير ويژه اقتصادی برای مقابله با تحريم ها بيان کرد.

آقای حسينی وزير امور اقتصاد و دارايی در اين جلسه با اشاره به بحران اقتصادی جهانی چشم انداز اقتصاد ايران را به رغم اعمال تحريم های شديد و فراگير روشن و اميدوار کننده ارزيابی کرد.

وزير اقتصاد با يادآوری تکانه های ارزی در سال گذشته، از «اولويت بندی مصارف ارزی»، «راه اندازی مرکز مبادلات ارزی» و «کنترل ورود و خروج ارز به کشور» به عنوان اهم تدابير دولت ياد کرد و درخصوص اقدامات دولت درخصوص کنترل نقدينگی و مهار تورم نيز گزارشی داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی، حوزه صادرات و بخش های گردشگری و بيمه از افزايش نرخ ارز منتفع شدند و کالاهای وابسته به ارز و واردات تحت فشار قرار گرفتند.

وزير اقتصاد از افزايش شاخص توسعه انسانی کشور خبر داد و تأکيد کرد: توليد ناخالص داخلی به مرز يک هزار ميليارد تومان و رتبه ايران به رتبه هفدهمی اقتصاد دنيا رسيد، ذخاير خارجی کشور فراتر از ۱۰۰ ميليارد دلار شد و مجموعه تعهدات خارجی کشور به ۳/۱۴ ميليارد دلار رسيد که معادل يک سوم ميزان بدهی خارجی کشور در سال ۸۴ است.

آقای نامجو وزير نيرو در گزارشی از صنعت آب و برق و اقدامات انجام شده در اين حوزه ها گفت: ظرفيت برق کشور در آغاز دولت نهم ۳۸۱۰۰ مگاوات بود که اکنون به بيش از ۶۹۵۰۰ مگاوات رسيده است.

وی با اشاره به ساخت ۶۹ سد ملی در ۸ سال گذشته، افزود: ظرفيت حجم ذخاير سدها اکنون به پنجاه و دو و نيم ميليارد متر مکعب رسيده است.

وزير نيرو به کاهش پنج درصد از اوج مصرف برق و دو درصد از مصرف انرژی به واسطه اجرای قانون هدفمندی يارانه ها نيز اشاره کرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين ديدار گزارشی از رشد شاخصهای مختلف در دولتهای نهم و دهم بيان کرد.

رشد ۲/۷ درصدی سرمايه گذاری، افزايش صد درصدی توليد خودرو، افزايش توليد فولاد به ۲۴ ميليون تن در سال ۹۱ و افزايش توليد سيمان از ۳۳ ميليون به ۸۰ ميليون تن از جمله نکات گزارش آقای غضنفری بود.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اعلام کرد توليد محصولات پتروشيمی در ۸ سال اخير به ۲۴۸ ميليون تن رسيده و استخراج مواد معدنی ۵/۲ برابر شده است.

براساس گزارش آقای غضنفری، صادرات غيرنفتی نيز با احتساب ميعانات گازی در ۸ سال اخير با رشد حدود ۶ برابری به ۲۱۵ ميليارد دلار رسيد ضمن اينکه صادرات غيرنفتی در مجموع ۲۲ درصد رشد داشته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از ذخيره سازی اطمينان بخش کالای اساسی در کشور خبر داد.

آقای دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوری در گزارش خود اين آمارها را بيان کرد:

افزايش اساتيد تمام از ۷۵۰ نفر به ۱۴۰۰ نفر، جذب هيجده هزار عضو هیأت علمی، افزايش تعداد دانشجويان از دو ميليون و سيصد هزار نفر به چهار ميليون و چهارصد هزار نفر، افزايش دانشجويان مقطع کارشناسی ارشد از نود و دو هزار نفر به چهار صد و شصت هزار نفر و رشد دانشجويان مقطع دکترا از نوزده هزار نفر به پنجاه و شش هزار نفر.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری درخصوص ارتباط صنعت با دانشگاه افزود: تاکنون ۴۵ طرح کلان ملی با همکاری صنعت تعريف شده که در ۵۵ دانشگاه در حال اجرا است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نيز با ارائه آمار ميزان افزايش تعداد پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دارو ساز، دندانپزشک و پيرا پزشک از ارتقای شاخص نيروی انسانی متخصص خبر داد.

آقای طريقت منفرد تجهيز و بهره برداری از هزار تخت بيمارستانی، افزايش ناوگان اورژانس بيمارستانی، اجرای طرح پزشک خانواده و سرمايه گذاری برای تقويت توليد دارو در داخل را جزو نقاط برجسته بخش سلامت کشور برشمرد.

معاون علمی و فناوری رئيس جمهور نيز در گزارش خود، قانون حمايت از شرکتها و موسسات دانش بنيان و ايجاد صندوق ملی نوآوری را از نکات بارز عملکرد اين معاونت خواند.

خانم سلطانخواه گفت در حوزه فناوری نانو در منطقه اول و در جهان هشتم هستيم ضمن اينکه در فناوری زيستی نيز در توليد مقاله در منطقه اول و در جهان سيزدهم هستيم و در حال حاضر ۲۰۷ مرکز در حوزه پيشرفته سلولهای بنيادی مشغول فعاليتند.

وزير جهاد کشاورزی نيز در گزارش خود با اشاره به اجرای طرحهای آبياری در ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور و انجام عمليات آبخيزداری در ۹ ميليون و ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ تاکنون، ظرفيت صنايع فرآوری به ۲۴ ميليون و ششصد هزار تن رسيده که با پايان طرحهای مصوب، اين ظرفيت و همچنين ظرفيت دامی و شيلات کشور افزايش خواهد يافت.

آقای خليليان گفت: در سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی، ۲۳ درصد افزايش يافته است.

وزير راه و شهرسازی ساخت ۶۳ هزار و ۳۵۱ کيلومتر انواع راه در هشت سال اخير را تحول در حوزه زير ساخت دانست.

آقای نيکزاد همچنين از اتمام مقاوم سازی يک ميليون و ۶۰۰ هزار مسکن روستايی و اجرای هشت هزار و ۸۷۸ طرح هادی در روستاها خبر داد و خاطر نشان کرد: اجرای مسکن مهر، آثار مثبتی در رفع مشکل مسکن در شهرهای مختلف به همراه داشته است.

مديرعامل صندوق توسعه ملی در اين جلسه با استناد به گزارشهای مجامع اقتصادی جهانی، اجرای قانون هدفمندی در ايران را الگويی موفق برای ديگر کشورها خواند.

آقای فرزين مديريت مصرف انرژی را از جمله اهداف تحقق يافته هدفمندی خواند و گفت: تا پايان سال ۹۱، بالغ بر ۳۲ ميليارد دلار در مصرف حاملهای انرژی صرفه جويی شده است.تأثير مثبت پرداخت يارانه ها در اوضاع اقتصادی خانوارها بويژه در روستاها و کنترل قاچاق حاملهای انرژی از ديگر مسائلی بود که آقای فرزين به آنها اشاره کرد.

مديرعامل صندوق توسعه ملی گفت: در عرض ۲ سال موجوديت اين صندوق، با ۵۲ ميليارد دلار ذخيره به رتبه بيستم در ميان صندوقهای توسعه ملی در جهان رسيده ايم.

آقای بهمنی رئيس کل بانک مرکزی در گزارش خود با اشاره به مجموعه ای از محدوديت های خارجی و تحريم ها گفت: با وجود همه اين فشارها، ذخاير ارزی کشور در سالهای اخير به بيش از يکصد ميليارد دلار افزايش يافته، ضمن آنکه توانسته ايم ۵/۲۷ ميليارد دلار از بدهی های خود را کاهش دهيم.

وی مهار تورم در عدد ۵/۳۰ درصد با وجود افزايش سه برابری نرخ ارز و کاهش نقدينگی به عدد ۸/۳۰ درصد را از جمله اقدامات بانک مرکزی برشمرد.

آقای بهمنی همچنين به پيشرفتهای سيستم بانکی در نظام پرداخت و بانکداری الکترونيک اشاره کرد.

وزير نفت نيز ظرفيت گاز قابل استحصال کشور را ۳/۳ تريليون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۲۲۰۰ جايگاه CNG هم اکنون در حال بهره برداری است.

آقای قاسمی با اشاره به افزايش صادرات محصولات پتروشيمی و ۶۰ واحد پتروشيمی در حال ساخت در کشور، خط لوله اتيلن غرب از عسلويه تا تبريز را طولانی ترين خط اتيلن دنيا خواند.

وزير نفت توجه به ميادين مشترک نفت و گاز را جزو اولويت های دولت بيان کرد و افزود: برغم تحريم صادرات نفت و پتروشيمی به ۳۰ کشور در حال انجام است و ايران تا سال آينده به صادر کننده بنزين تبديل ميشود.

آقای حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارش خود به تأسيس معاونت قرآن و عترت و افزايش مؤسسات قرآنی به دو هزار مؤسسه و برپايی جشنواره های قرآنی و همچنين حمايت از فعاليتهای فرهنگی مساجد اشاره کرد.

تأسيس بنياد ملی بازيهای رايانه ای، تأسيس بنياد ادبيات داستانی و بنياد ملی مد و لباس از جمله اقداماتی بود که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اشاره کرد و افزود: در حوزه مطبوعات اکنون بيش از ۵ هزار نشريه منتشر می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016