سه شنبه 1 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر در باره محکوميت فعالان حقوق درويشان

پيام رسانه ای برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر
ايران

حبس خودسرانه و آزار قضايی مدافعان حقوق بشر ادامه دارد

http://www.fidh.org/article13711

پاريس ـ ژنو، ۳۱ تير ۱۳۹۲ (۲۲ ژوئيه ۲۰۱۳) ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، سرکوب مداوم مدافعان حقوق بشر را در ايران محکوم می کند.

براساس اطلاعات دريافتی در تاريخ ۳۰ تير ۱۳۹۲، شعبه ۲ دادگاه انقلاب اسلامی شيراز چهار تن از فعالان حقوق درويشان را به اتهام‌های «عضويت در گروهک مخالف نظام (گروه مجذوبان نور) با هدف بر هم زدن امنيت کشور، و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» محکوم کرد. آقای صالح الدين مرادی سروستانی به ۳ سال حبس تعزيری و سه سال تبعيد به استان هرمزگان محکوم شد. او پيشتر در دادگاه عمومی کوار به اتهام تشويش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی به يک سال زندان و يک سال تبعيد محکوم شده و پس از ۲۰ ماه حبس در زندان شيراز با وثيقه آزاد شده بود. به علاوه خانم فرزانه نوری به ۲ سال حبس تعزيری و سه سال تبعيد به استان خوزستان؛ آقای بهزاد نوری به ۲ سال حبس تعزيری و سه سال تبعيد به استان بوشهر؛ و آقای فرزاد درويش به يک سال حبس تعزيری و سه سال تبعيد به استان سيستان و بلوچستان محکوم شدند. وکلای آنها اعلام کردند به اين احکام اعتراض خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به علاوه، براساس اطلاعات دريافتی در تاريخ ۲۲ تير ۱۳۹۲، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران هفت تن ديگر از فعالان حقوق درويشان را به اتهام‌ های «تشکيل گروه غيرقانونی مجذوبان نور با هدف بر هم زدن امنيت کشور، تبليغ عليه نظام، توهين به رهبری و معاونت در اخلال در نظم عمومی» به حکم‌های طولانی زندان محکوم کرد. اين هفت نفر، که از شهريور ۱۳۹۰ در حبس موقت به سر می‌برند، از شرکت در تمامی جلسات دادگاه خود به دليل رعايت نشدن روند آيين دادرسی در مورد پرونده اتهامی آنها و از ارائه هرگونه لايحه دفاعی خودداری کرده بودند.

آقای حميد رضا مرادی سروستانی (مدير سايت مجذوبان نور و از فعالان حقوق درويشان) به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزيری، آقای رضا انتصاری (عکاس خبری و فعال حقوق درويشان و از مديران سايت) به ۸ سال و شش ماه حبس تعزيری و آقايان مصطفی دانشجو، فرشيد يداللهی فارسی، امير اسلامی، و اميد بهروزی، هر چهار نفر از وکلای دادگستری و مديران سايت، و آقای افشين کرم پور (حقوقدان و از مديران سايت) هر يک به ۷ سال و شش ماه حبس تعزيری محکوم شدند. اين متهمان، با وجود اينکه اين احکام را غيرعادلانه می‌دانند، در تاريخ ۲۶ تير ۱۳۹۲ اعلام کردند تقاضای تجديد نظر نخواهند کرد زيرا پس از بارها محروميت از حق محاکمه عادلانه «تقريبا از برخورداری از دادرسی در شرايط قانونی و عادلانه نااميد شديم.» سه تن از اين هفت نفر در حال حاضر به رسيدگی پزشکی نياز دارند: آقای حميد رضا مرادی سروستانی دچار گرفتگی رگ پا و مشکل قلبی؛ آقای مصطفی دانشجو دچار مشکلات ريوی؛ و آقای امير اسلامی دچار مشکلات قلبی هستند. با وجود توصيه پزشکان زندان اوين برای اعزام آن‌ها به بيمارستان بيرون، آقای صلواتی، قاضی شعبه ۱۵، گويا گفته است «انتقال اين افراد به بيمارستان تنها با رضايت وزارت اطلاعات انجام می‌شود و تا آن‌ها رضايت ندهند، من هيچ دستوری نمی‌توانم بدهم.»

برنامه نظارت به شدت از اين سری حکم های سنگين عليه فعالان حقوق درويشان و نيز وضعيت جسمانی آقايان حميد رضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو و امير اسلامی نگران است. برنامه نظارت يادآوری می‌کند که فعالان حقوق درويشان در گذشته نيز به خاطر فعاليت‌های خود محکوم شده‌اند. [۱] افراد زير بعضی از ديگر فعالان حقوق درويشان هستند که مورد آزار و تعقيب قرار گرفته‌اند: آقای کسری نوری در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ در شيراز دستگير و پس از ۱۴ ماه بازداشت موقت به ۴ سال و چهار ماه زندان محکوم شد. او به اين حکم اعتراض کرده ولی هنوز در زندان به‌سرمی‌برد. به علاوه، آقايان عليرضا روشن، روزنامه‌نگار و فعال حقوق درويشان و مصطفی عبدی در تاريخ ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ دفتر سايت مجذوبان نور بازداشت و يک ماه بعد با وثيقه آزاد شدند. آقای روشن بعد به يک سال زندان محکوم شد و اکنون محکوميت خود را در زندان اوين می‌گذراند. آقای عبدی پس از اينکه از سپردن وثيقه که قاضی آن را افزايش داده بود خودداری کرد، به زندان رفت.

برنامه نظارت از مقامات ايران به تاکيد می خواهد که فوری و بدون قيد و شرط تمام مدافعان حقوق بشر نامبرده در بالا و به طور کلی تمام مدافعان حقوق بشر را که در ايران زندانی هستند آزاد کنند، به تمام آزارها عليه آنها پايان دهند و در هر شرايطی سلامت جسمانی و روانی آنها را، بر اساس اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلاميه جهانی حقوق بشر و تمام عهدنامه های بين المللی حقوق بشر که ايران تصويب کرده، تضمين کنند.

تماس برای اطلاعات بيشتر
· FIDH: Audrey Couprie/Arthur Manet: + ۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸
· OMCT: Delphine Reculeau : + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹

ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر):
lddhi@fidh.org

فيس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
Twitter: @fidh_fa

[۱]نگاه کنيد به پيام های رسانه ای به تاريخ های ۸ فوريه ۲۰۱۱ و ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LDDHI
عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
فيس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
يا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH Iran Page: http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016