چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فتواهای جديد خامنه‌ای: بهاييان دشمن دين‌اند، گوش دادن به کمبودها جايز نيست

پايگاه خبری آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مجموعه‌ای از فتواهای او را منتشر کرده است که در يک مورد آن می‌گويد گوش دادن به کسانی که از "کمبودها و ضعف‌های" جمهوری اسلامی سخن می‌گويند، "جايز نيست" وی همچنين گفته است بهاييان "نجس و دشمن دين و ايمان" هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ اين مجموعه، چنان‌چه خبرگزاری تسنيم عنوان کرده، شامل «تازه‌ترين» فتواهای علی خامنه‌ای است که موضوعات گسترده‌ای از پناهندگی سياسی، ارتباط با پيروان اديان و آيين‌های ديگر، مانند بهاييت، رقص، موسيقی و... را در بر می‌گيرد.

خبرگزاری تسنيم می‌نويسد که اين فتواها «اخيرا به صورت پراکنده» در پايگاه اطلاع‌رسانی آيت‌الله خامنه‌ای منتشر شده، اما اين خبرگزاری اقدام به انتشار «يک جا»ی آنها کرده است.

در يکی از فتواهای رهبر جمهوری اسلامی ايران در رابطه با «بيان ظلم يا خيانت بعضی از مسئولين ادارات» آمده است که «گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول... اشکال ندارد... اما بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی شود، حرام است.»

آقای خامنه‌ای در سال‌های اخير بارها به منتقدان دولت و جمهوری اسلامی هشدار داده است که از آن‌چه «سياه‌نمايی امور کشور» می‌نامد، اجتناب کنند.

او همچنين از طرح علنی اختلافات ميان مسئولان کشور انتقاد می‌کند و آن را ضربه به نظام ايران و «خوراک تبليغات رسانه‌های بيگانه» می‌داند.

پرسش ديگری که از رهبر جمهوری اسلامی شده در رابطه با پناهندگی سياسی به کشورهای خارجی است که آقای خامنه‌ای در پاسخ می‌نويسد: «پناهندگی سياسی به دولت غيرمسلمان تا زمانی که مفسده‌ای بر آن مترتب نشود، فی‌نفسه اشکال ندارد».

او اما بستن کروات و ديگر لباس‌هايی را که «پوشش و لباس غيرمسلمانان» می‌نامد، جايز نمی‌داند اگر که «پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط غربی شود».

پليس ايران که فرماندهی آن را رهبر جمهوری اسلامی تعيين می‌کند، در قالب طرح‌های مختلفی مانند «امنيت اجتماعی» پوشش شهروندان ايرانی را کنترل می‌کند که هيچ‌گونه «مغايرتی با شرع» نداشته باشد.

سال گذشته حتی جانشين فرمانده پليس ايران به روسای بيمارستان‌ها هشدار داد که اجازه ندهند پرسنل بيمارستان، اعم از پزشکان، پرستاران و... کروات ببندند يا «آرايش غليظ» داشته باشند.

فتواهايی عليه بهاييان

اما يکی از شديدترين فتاوی آيت‌الله خامنه‌ای، در رابطه با آيين بهاييت و پيروان آن است که پايگاه اطلاع‌رسانی آقای خامنه‌ای آن را در شمار فتاوی مربوط به «کفار» آورده است.

آقای خامنه‌ای در پاسخ به يک استفتا درباره «طهارت يا نجاست» بهاييان می‌نويسد: «آنها [بهاييان] نجس و دشمن دين و ايمانِ شما هستند. پس فرزندان عزيزم جدا از آنها بپرهيزيد.»

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به استفتايی ديگر در رابطه با تماس دانش‌آوزان مسلمان با دانش‌آموزان بهايی در مدارس می‌نويسد: «همه پيروان فرقه گمراه بهائيت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چيزی، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به اموری که مشروط به طهارت است، واجب است.»

او اما در عين حال فتوا می‌دهد که معلمان مدارس بايد با دانش‌آموزان بهايی «بر اساس مقررات قانونی و اخلاق اسلامی» رفتار کنند.

پيش از اين گروه‌ها و فعالان حقوق بشر بارها نسبت به سخت‌گيری‌ها و آزار و اذيت اقليت بهاييان در ايران هشدار داده‌اند. گزارش‌ نهادهايی مانند عفو بين‌الملل حکايت از آن دارد که هم‌اکنون ده‌ها بهايی به‌خاطر فعاليت‌های دينی خود در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌سرمی‌برند.

سازمان ملل متحد نيز به‌تازگی درباره «تبعيض فراگير» عليه بهاييان در ايران ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است که حقوق پيروان اين آيين را محترم بشمارد.

با اين حال آقای خامنه‌ای در يکی ديگر از فتواهای خود می‌گويد: «همه مؤمنين بايد با حيله‏‌ها و مفاسد فرقه گمراه بهائيت مقابله کرده و از انحراف و پيوستن ديگران به آن جلوگيری کنند.»

علی خامنه‌ای، دارای عالی‌ترين مقام در جمهوری اسلامی ايران است. تعيين فرماندهان پليس، سپاه، ارتش و نيروهای شبه‌نظامی بسيج، عزل و نصب رييس قوه قضاييه، فقهای شورای نگهبان و رييس راديو و تلويزيون تنها بخشی از اختيارات اين رهبر دينی و سياسی در کشور ايران است. وی همچنين سياست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ايران را به مسوولان قوای سه‌گانه ابلاغ می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016