چهارشنبه 23 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی ربيعی، وزير پيشنهادی: "امنيتی بودن" نقطه قوت من است

پنجمين جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. رسيدگی به صلاحيت علی ربيعی وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اولين دستور کار مجلس، آغاز شد.

** جزئيات جلسه غير علنی مجلس

پيش از آغاز جلسه علنی امروز، نمايندگان مجلس در يک نشست غير علنی حضور يافته‌اند.

نشست غيرعلنی نمايندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اتفاقات بوجود آمده در جلسات ۲ روز گذشته مجلس و نحوه رای اعتماد به وزرا صبح امروز چهارشنبه برگزار شد.

در اين نشست نمايندگان مجلس درخصوص اتفاقات بوجود آمده در ۲ روز گذشته توضيحاتی را ارائه و خواستار آرامش بيشتر نمايندگان در جلسات علنی بررسی صلاحيت وزرا شدند.

رئيس مجلس همچنين خواستار سرعت‌بخشيدن نمايندگان به فرآيند رسيدگی به صلاحيت وزرا شد.

رئيس مجلس در اين جلسه از نمايندگان خواست با توجه به پخش زنده رای اعتماد به وزرا، شئونات را رعايت کنند. لاريجانی همچنين از نمايندگان درخواست کرده که در جريان رای اعتماد و سخنرانی به عنوان مخالف و موافق، نام کسی را نبرده و برای دفاع از هر موردی از مقام معظم رهبری مايه نگذارند.

لاريجانی همچنين تصريح کرده که ديروز در هيئت رئيسه حدس ما اين بود که چون نمايندگان خسته بودند، آن اتفاقات افتاده است بنابراين جلسه امروز تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

** اسامی غائبان آغاز جلسه علنی

حجت‌الاسلام حسين سبحانی‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی امروز مجلس که با دستور کار بررسی صلاحيت وزرا شروع شد، اسامی تاخيرکنندگان جلسه را قرائت کرد.

وی افزود: در آغاز جلسه امروز حسين ذوالانوار، اميرحسين قاضی‌زاده‌هاشمی، محمد سليمانی و محمدمهدی مفتح تاخيرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*** بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آرامی؛ موافق وزير پيشنهادی کار

منصور آرامی نماينده مردم بندرعباس در مجلس در جريان بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی دولت، در موافقت با وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ اظهار داشت: آقای ربيعی شخصی است که همواره جان خود را برای دفاع از ميهن اسلامی در عرصه‌های مختلف در طبق اخلاص گذاشته است و همواره برای سربلندی جمهوری اسلامی ايران به عنوان ميراثی که امام راحل (ره) آن را برای ما به يادگار گذاشته،‌ تلاش کرده است.

وی ادامه داد: اين وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکيل شده است و دارای برنامه‌های گسترده‌ای بوده و هر کس مسئوليت اين وزارتخانه را برعهده بگيرد بايد دارای تخصص و ويژگی‌های منحصر به فرد اين وزارتخانه باشد.

نماينده بندرعباس اضافه کرد: مديريت بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نيازمند توانمندی مديريت استراتژيک است. بنده معتقدم که روحيه همگرايی و مشورت مهمتر از ساير ويژگی‌ها است که البته آقای ربيعی دارای تمامی اين ويژگی‌ها است.

آرامی در ادامه افزود: تجربيات و تخصص‌های وزير پيشنهادی تعاون از جمله معاونت اين وزارتخانه و مشاورت رئيس‌جمهور،‌ مسئوليت کميته تبليغات، از جمله شاخص‌هايی است که می‌تواند برای توانمندی‌های مديريتی ربيعی به کار گرفته شود.

وی تصريح کرد: آقای ربيعی يک مدير اجرايی صرف نيست، بلکه او دارای تخصص‌های مختلف در زمينه‌های عملی است. ربيعی سوابق علمی متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به انتشار چندين کتاب و ده‌ها مقاله در سطوح مختلف تحصيلی اشاره کرد. ربيعی کسی است که در سطوح مختلف تحصيلات تکميلی استاد راهنمايی پايان‌نامه‌های دانشگاهيان را برعهده داشته است.

اين نماينده موافق وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برخی از سوابق علمی ربيعی اشاره کرده و افزود: ربيعی در سال ۹۰ به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه پيام‌نور انتخاب شد. ربيعی همچنين مدرس دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران است.

آرامی تاکيد کرد: ربيعی سال‌ها دبيری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته که البته کتابی را نيز در همين زمينه منتشر کرده است. او همواره به جريان‌های مبارزه با فساد در زمينه‌های مختلف کمک‌های بسياری کرده است که بايد به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ربيعی از خانواده کارگری و جنوب شهر تهران است. او تجربه کارگری در مديريت صنايع و همينطور مديريت روزنامه کاروکارگر را برعهده داشته است. ربيعی عضويت در هيئت مديره چندين شرکت بزرگ صنعتی را در کارنامه کاری خود دارد. البته او عضو هيئت موسس آموزش عالی کار است.

نماينده بندرعباس در مجلس تصريح کرد: به اعتقاد بنده ربيعی آشنايی کاملی با فضای کسب و کار در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد. تشکل‌های کارگری، کارگران، اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از حضور وی به عنوان وزير استقبال کرده‌اند. اين موضوع نشان‌دهنده اين است که آنها اعتماد بالايی برای تصدی پست وزارت توسط ربيعی را دارند.

آرامی در بخش ديگری از سخنانش تاکيد کرد: ربيعی فهم درستی از مسائل اجتماعی و کارگری روز و همينطور حمايت از اقشار آسيب‌پذير دارد. داشتن فهم تعاون از ضروريات اداره وزارت تعاون است که ربيعی اين شاخص‌ها را داراست.

وی افزود: اعتدال، پاکدستی، جديت در کار و پايبندی و التزام عملی به ولايت فقيه از مهمترين شاخص‌های اخلاقی و مديريتی ربيعی است. به اعتقاد بنده ربيعی به راستگويی و جديت در کار معتقد است. اميدوارم که وی روح راستگويی در وزارت کار را حکمفرما کند. يکی از گرفتاری‌های ما در اين وزارتخانه آمارهای نادرست و غلط است که اميدوارم با حضور ربيعی در اين وزارتخانه اين مشکلات برطرف شود.

اين نماينده موافق وزير پيشنهادی کار اضافه کرد: گروهک‌ها، منافقين و ضدانقلاب‌ها در سايت‌ها و شبکه‌های خود همواره اين سرباز خدوم را مورد تخريب قرار داده‌اند. ربيعی در سنگرهای مختلف از جمله دفاع مقدس از ميهن اسلامی دفاع کرده و تلاش‌هايی داشته است او همواره سرباز پياده‌نظام برای ميهن اسلاميان بوده است.

صابری؛ مخالف وزير پيشنهادی کار

رضا صابری نماينده مردم راميان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی علی ربيعی به عنوان وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بار ديگر حماسه سياسی ۲۴ خرداد راتبريک عرض می کنم و ضمن تبريک به آقای رئيس جمهور جناب آقای روحانی برای ايشان وزرای پيشنهادی آرزوی موفقيت می‌کنم.

وی افزود: به بيان ربيعی تقريبا همه آحاد جامعه تحت تاثير سياستها ، برنامه ها واقدامات اين وزارتخانه است که ۲ سال پيش با تصويب مجلس شورای اسلامی از ترکيب ۳ وزارتخانه تشکيل شد و آقای ربيعی اين اقدام را هوشمندانه اما ناقص می داند، بنابراين سخنی از وزيری برای وزارتخانه‌ای با اهميت در حوزه‌های گوناگون امور اقتصادی، بيمه‌ای، درمانی، آموزشی و اجتماعی است که اگر امروز در استان‌ها و شهرستان‌ها تنها با يک اداره کل يا اداره از يک وزارتخانه سروکار داريم، در اين وزارتخانه به ۴ اداره کل يا اداره مواجهيم.

صابری در ادامه سخنان خود گفت: سازمان تامين اجتماعی و خصوصا شستا به عنوان بزرگترين زنجيره اقتصادی کشور، نيروهای کار جامعه و گرفتاری‌های آن، آموزش فنی‌وحرفه‌ای و عدم انسجام و هماهنگی آن، بيمه و ناملايمات حوزه بازنشستگی تنها بخش کوچکی از موضوعاتی است که ضرورت توجه به اين وزارت را بيان می کند.

وی با طرح اين سوال که نسبت‌های تجربی و علمی جناب آقای ربيعی با اين وزارتخارنه چيست، تصريح کرد: اگر چه برجستگی در يک معيار و يا برخورداری از ميانگين مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب برای تصدی يک مسئوليت است، با احترام به تجربه آقای ربيعی در حوزه کارگری، اما ۳۰ سال ممارست وی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنيتی و دانشگاهی کفايت تجربه کافی برای اين مسئوليت نيست .

اين نماينده مجلس با بيان اينکه از نظر علمی نيز اولويت‌های کاری در اين وزارتخانه نشان از اهميت و ارجحيت علوم اقتصادی چه نيروی انسانی، بيمه‌ای، حقوق و علوم ديگر در اين وزارت است، گفت: البته برخورداری وی از علم جامعه‌شناسی و مديريت استراتژيک به لحاظ موضوعيت آسيب‌های اجتماعی در اين وزارت قابل توجه است، اما از اولويت سازمانی آن فاصله دارد .

صابری اظهار داشت: نکته اساسی اين است که جناب آقای ربيعی به عنوان يک چهره سياسی و فعال سياسی است؛ وی چه تضمينی می‌دهد که فضای اين وزارتخانه به تصميمات سياسی آغشته نشود.

وی با اشاره به برنامه‌ای که ربيعی به نمايندگان مجلس ارائه داده است، گفت: در برنامه پيشنهادی بيکاری به عنوان چالش موجود و ايجاد بازار کار به عنوان اولين برنامه مطرح شده و دومين برنامه صيانت از نيروی کار است که صيانت از نيروی کار اعم از شاغل و بيکار است. در حاليکه در ذيل صيانت از بازار کار يا صيانت از نيروی کار شما به ۱۴ اقدام اجرايی و وظيفه وزارتخانه اشاره و تنها در يک بند به اعمال حمايت‌های قانونی و حقوقی در برابر بيکاری اشاره کرده‌ايد.

نماينده مردم راميان و آزادشهر يادآور شد: ۱۳ مورد ديگر به صيانت از نيروی شاغل اشاره دارد؛ آيا وزارت کار فقط صيانت از شاغلان را وظيفه خود می‌داند؟ اين کم توجهی به بيکاری در جامعه نه تنها چالش را حل نمی‌کند، بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آنها را افزايش خواهد دارد.شما واقف هستيد که ادارات کار حتی مراجعان بيکاران را نمی‌پذيرد و با ايجاد دفاتر کاريابی در بخش خصوصی از اين مشکل رها شده است و پاسخگوی بيکاران نيست.

صابری با اشاره به مفيد بودن دفاتر نمايندگان در شهرستان ها برای کاريابی وزارت کار خطاب به وزير کار گفت: مدل اجرايی شما در حل کوتاه و بلند مدت بيکاری در جامعه چيست؟ آقای ربيعی اين جملات شما که برنامه‌های پيشنهادی اشتغال صرفا به اين وزارتخانه مرتبط نيستند و يا موفقيت وزارتخانه در ابعاد اقتصادی و بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثير عملکرد ساير نهادهای سياسی، اجتماعی و اقتصادی تأثير گذار در کشور است و خلاصه کردن آن به اينکه تلاش خواهم کرد، شما را به آنجا نمی‌رساند که فردا در مجلس شورای اسلامی به نمايندگان بگوييد مسئول اشتغال کشور من نيستم.

وی گفت: شما در چالش دوم به بيکاران بدهکار بانکی در سياست بنگاه های زود بازده اشاره کرده‌ايد، چگونه اقدام پيشنهادی شما در بند ۹ برنامه يک تحت عنوان ارائه تسهيلات بانکی خود اشتغالی جهت ايجاد شغل برای بيکاران فاقد اين ضعف و نتيجه است؟

صابری ‌افزود: شما در برنامه خود به بدهکاری دولت در صندوق تأمين اجتماعی اشاره کرده‌ايد که البته اين دور تسلسل در پاسخگويی مد شده است، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بايد از طلبکاری خود در حوزه بهداشت و سلامت از صندوق تأمين اجتماعی بگويد، شما چگونه از اين بيت المال برای رفاه حال بيمه شدگان و بازنشستگان بهره می‌گيريد؟

وی تصريح کرد: به رغم اينکه در قانون بودجه ۹۱ ذکر شده بود و در قانون بودجه ۹۲ تکرارشده است، مشکل ۸۰ هزار نفر بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنان پرداخت نمی‌شود، اين چيزی نيست که بعداز ۳ يا ۶ ماه وعده حل آن را بدهيد، مگر اينکه در اين شرايط اقتصادی قائل به اين باشيد که بدون حقوق هم می توان زندگی کرد.

اين نماينده مجلس با طرح اين سوال که شما چه ضرب‌العجلی را برای بازنشستگان فولاد طبق قانون اعلام کرده‌ايد، گفت: يکی از حوزه مسائل بسيار مهم در حوزه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مسائل اجتماعی يا آسيب‌های اجتماعی است، اگر به برنامه‌تان عنايت داشته باشيد اين حوزه در مقابل وظايف خود دارای نقص است.

صابری افزود: شما استحضار داريد امروز حتی شما معلولان را نمی‌توانيد پوشش خدماتی دهيد، شما می‌دانيد که امروز معلولان به حق بايد از اين خدمات استفاده کنند، اما از سازمان شما می‌شوند که توان حمايت از شما را نداريم؛ چه پاسخی به معلولان و آسيب ديدگان اجتماعی داريد؟

فياضی؛‌ مخالف وزير پيشنهادی کار

عبدالوحيد فياضی نماينده مردم نور و محمود‌آباد در مجلس شورای اسلامی که از وقت رضا صابری در مخالفت با وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کرد، گفت: از آقای روحانی تشکر می‌کنيم که کابينه‌ای عمدتا قوی و کارآمد معرفی کرده و ربيعی از چهره‌های خوب و مورد احترام است و اگر انتقادی مطرح می‌شود برای تقويت کار دولت و کشف مسائل پنهان در برنامه اين وزير پيشنهادی است.

وی با بيان اينکه زيربنايی بودن اين وزارتخانه بر کسی پوشيده نيست، وزارتخانه‌ای فانتزی نيست بلکه مبنای توليد،‌کار و رفاه اجتماعی را شکل می‌دهد، گفت: در برنامه خود افزايش سهم تعاونی‌ها را در بازارهای پولی کشور تا حدودی کمرنگ ديده است در حالی که بايد اذعان داشته باشيم که نقش تعاونی‌ها در نظام اقتصادی کشور مؤثر و پوياست.

نماينده مردم نور و محمودآباد تصريح کرد: امروز ده‌ها اتحاديه تخصصی در سراسر کشور وجود دارد و حدود ۷ هزار فروشگاه تعاونی نيز در کشور فعاليت می‌کنند که می‌توانند يکی از بخش‌های مهم نظام توزيع کشور را عهده دار باشند. سؤال ما از آقای ربيعی اين است که در ارتباط با تقويت نظام توزيع چه برنامه‌ای دارند که در مهار تورم نيز نقش دارد؟

فياضی افزود: در قانون اساسی به اقتصاد مبتنی بر تعاون تأکيد شده است، برنامه شما را در نظام توليد مبتنی بر تعاونی‌ها نمی بينم و با وجود اينکه ۵۰ درصد مردم کشور عضو تعاونی‌ها هستند و اين رقم در دنيا ۱۲ درصد است اما سهم آنها از سرمايه ملی فقط ۷ درصد است.

وی گفت: شما برنامه مشاغل خانگی را به چه صورت می خواهيد اجرا کنيد؟ البته راه آن سهل‌الوصول و در عين حال برای اقتصاد خانواده بسيار مهم است. سه جانبه گرايی در اشتغال و توليد کار بسيار مهمی است برنامه شما برای حمايت از کارگر و کارفرما چيست؟

نماينده نور و محمود آ‌باد در ادامه سخنان با اشاره به تقابل‌های موجود ميان کارگر و کارفرما خطاب به وزير پيشنهادی گفت: تقابل‌ ميان کارگر و کارفرما را بايد کاهش دهيد زيرا يکی از موانع اشتغال و توليد تقابل و درگيری و تنش ميان کارگر و کارفرماست. شما از جنس کارگری هستيد و تقاضای ما اين است که به اتحاديه کارگری توجه کنيد و از شما در اين باره بيشتر انتظار داريم.

فياضی با بيان اينکه غنی سازی شغل و ساده کردن کار توأمان بايد ديده شود، گفت: شما بايد به فناوری توليد در موضوع تعاونی‌ها و همچنين به موضوع غنی سازی شغل توجه کنيد که البته در برنامه شما ديدم چنين چيزی وجود داشت اما کمرنگ است.

وی افزود: سازمان بزرگی در حوزه کار شما به نام سازمان شستا وجود دارد. اين سازمان از ديرباز تا کنون حيات خلوت صاحبان قدرت بوده است و فرق نمی‌کند که چه کسی باشد و کدام دولت باشد. از دولت اعتدال؛ جناب آقای روحانی و همچنين آقای ربيعی که انسان پاک دست و پاک دامنی است انتظار داريم که سازمان شستا را به عنوان يک فرصت ملی برای همه ايرانيان بداند.

نماينده نور و محمود آ‌باد گفت: هم اکنون کارخانجات، درمانگاه‌های تامين اجتماعی و همچنين بيمارستان‌ها در شهرهای بزرگ قرار دارد و در شهرهای کوچک خبری نيست، ضمن آنکه در شهرهای بزرگ نيز اين فرصت به صورت برابر توزيع نشده است.

ربيعی: شتغال فقط پاشيدن پول نيست/نگاه اقتصاد منهای رفاه اجتماعی، برزيلی کردن کشور است

وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که اين وزارتخانه مسئول پيگيری سياست‌های فعال و دستگاه‌هايی است که بايد ايجاد شغل کنند.

علی ربيعی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جريان دفاع از صلاحيت و برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من از زمان دولت شهيد رجايی تاکنون سه بار از اين مسئوليت فرار کرده بودم اما اين بار با درکی استراتژيک، وضع امروز را چنان ديدم که هر کس در هر جايگاهی بايد برای عبور از اين شرايط پيچيده به ميدان بيايد.

وی با اشاره به آسيب‌های اجتماعی، بيکاری، وضعيت نامناسب کار و سرمايه ايرانی، تهديد کيفيت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزينه‌های درمان به طبقه فرودست، يادآور شد: من با وجود اين شرايط پذيرفتم که در اين مسئوليت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنايت الهی و خدا پشت گرمی و حمايت مجلس می‌توانم وظيفه‌ام را انجام دهم.

ربيعی به طرح سوالات و ابهامات نمايندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصريح کرد: معتقدم اساس و ترجمان اعتدال‌گرايی، در اين وزارتخانه بخش اعظمی به کار و اشتغال برمی گردد همگان بايد بتوانند در جريان کارگری و کارفرمايی تشکل‌های خود را ايجاد کنند و وزارتخانه بايد از آنها حمايت کنند همچنين نيروهای شاغل و نيروهای داوطلب شغل بايد توامان مورد حمايت قرار گيرند و گسترش چتر حمايتی بر کار و توليد از برنامه‌های من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

وزير پيشنهادی کابينه يازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشيده شدن پول نيست اگرچه پول شرط لازم است اما می‌توان سياست‌های پيشرفت‌گرا را به پيش برد و ايجاد شغل کرد.

وی همچنين گفت: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی اين ايراد را گرفتند که نگاه من يک جانبه است اگرچه انکار نمی‌کنم که نگاه مستضعف‌گرا و کارگری دارم اما معتقدم هر کس در اين کشور آجر روی آجر بگذارد بايد به او ارزش گذاشت و مجسمه‌اش را ساخت و او را تبديل به نماد کرد متاسفانه کارآفرينی و ايجاد شغل ارزش فراموش‌شده‌ای است و من به احيای آن اعتقاد دارم.

ربيعی به مطالعه پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چين که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عميق من در اين پنج کشور برای اين بوده که آنها چطور از اين شرايط عبور کردند بر اين اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ايجاد شغل است ولی اين مغايرتی با نگاه مستضعف‌گرا و کارگری ندارد. زيرا به يک‌سو افتادن، کشور را با بحران ايجاد می‌کند.

وزير پيشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بيان اينکه سياست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد : يکی سياست کلان است که به قوانين، مقررات، مجلس و هيات وزيران مربوط است. سياست دوم سياست تنظيمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سياست ديگر سياست انفعالی مثل بيمه‌ها است که بخشی از فعاليت‌های وزارت تعاون را تشکيل می‌دهد و سياست ديگر سياست فعال است که تنها سياستی است که به طور مستقيم به وزارت کار برنمی‌گردد اما من در برنامه‌هايم از آن شانه خالی نکرده‌ام و معتقدم که مسئول پيگيری سياست‌های فعال و دستگاه‌هايی که بايد ايجاد شغل کنند وزارت کار است.

ربيعی در ادامه تبيين شاخص‌های کار شايسته، ارتقا شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، تقويت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنايع کوچک و متوسط و آسيب‌شناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ايجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامه‌های خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

وی با تاکيد بر اينکه بخش رفاه اجتماعی بايد متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه يک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنين تجربه منهای نگاه حمايت‌گرايانه اشتغالی، برزيلی کردن کشور است.

وی در بخش ابتدايی سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس گفت که مشارکت مردم، اصرار و ايستادگی رهبری بر اصول و تاکيد ايشان بر طبق دو عنصر جمهوريت و اسلاميت زمينه‌ساز مردم‌سالاری دينی در انتخابات شد.

وی اضافه کرد: من نمی‌توانم سخن خود را آغاز کنم بدون اينکه از کسانی که زمينه‌ساز اين کار شدند ياد کنم. بايد از امام(ره)، شهدای دفاع مقدس و دوستان هم‌رزمم که تابوتشان بر شانه‌هايم سنگينی می‌کند، جانفشانی‌ها و ايثارگری‌های آنها ياد کرد چرا که زندگی باکرامت امروز ما و اين دموکراسی همه ناشی از اين فرآيند است و بايد آن را ارج نهاد زيرا بدون يادآوری اين موضوع پای در راه مسئولين نهادن خطرناک است.

وزير پيشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالات نمايندگان در مورد وضعيت شستا و تامين اجتماعی گفت: ۴۷ درصد جمعيت کشور در حوزه تامين اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرايط طوری است که تمام صندوق‌های ما ورشکسته‌اند و نسبت بين شاغلين و مستمری‌بگيران زير ۶ است که اين خط قرمز است و بدان معناست که ما بين نسلی را رعايت نکرده‌ايم.

وی با بيان اينکه صندوق‌های فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دريافت نکرده‌اند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوق‌ها بزگترين چالش است.

وی ادامه داد: از طرف ديگر پول بيمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها داده نشده است که به اعتقادم بخشی از اين مجموعه مشکلات به دليل ضعف مديريتی است چرا که در بخش‌هايی که مديريت باثبات داشتيم مساله و مشکلی نداشتيم.

وزير پيشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بيان اينکه مجموعه شستا و تامين اجتماعی بيشترين تغييرات مديريتی را داشته است، گفت: اين مجموعه حياط خلوت و سياست‌زده شده است که با خدای خود عهد می‌بندم در صورت وزير شدن از سياست‌زدگی دوری کنم و برنامه‌های پاکدستی را پيگيری کرده و افرادی را خارج از جناح‌های سياسی به کار گيرم.

ربيعی اضافه کرد: اين مجموعه بايد بالای ۳۰ درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را مورد بررسی قرار داد البته فراموش نکنيم وظيفه دولت بنگاه‌داری نيست و بايد کار به سمت غير بنگاه‌داری سوق پيدا کند.

وی همچنين در مورد رويکردش به توانمندسازی منابع انسانی و توجه به بهزيستی گفت: يکی از برنامه‌های بنده توجه به معلولان و مددجويان است که در حال حاضر يک ميليون زن سرپرست خانواده داريم.

ربيعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان درمورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آيا بايد فردی پزشک را بر اين کار می‌گذاشتند؟در اين شرايط آيا بهتر نيست مديری توانمند برای پيوند بين اقتصاد و رفاه اجتماعی در اين حوزه باشد؟ اين وزارتخانه مديری استراتژی می‌خواهد که بنده معتقدم که مديری استراتژيک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نبايد تک بعدی به مسائل نگاه کرد چون جامعه با بحران روبرو می‌شود.

وزير پيشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در مورد انتقادات مطرح شده به او مبنی بر امنيتی بودنش گفت: يکی از مباحثی که در مورد من و برخی از دوستان مطرح می‌کنند اين است که اين کابينه امنيتی است. ما در زمانی که در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی خدمت آقای روحانی بوديم واقعا دولت در سايه بود. سوال اين است که تصوير ما از امنيت چيست؟

وی افزود: در تمام دنيا هوشمندترين افراد در بخش‌های امنيتی کار می‌کنند کارکشته‌ترين و برجسته‌ترين سياست‌مداران و افراد استراتژيست در اين بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعاليت ما در دبيرخانه شورای امنيت است که روشنفکرترين سياست‌های قومی در اين دبيرخانه پياده شده است.

وی با بيان اينکه تصوير موجود از امنيت بودن تصوير درستی نيست، گفت: بنده به گذشته خود افتخار می‌کنم به همين دليل امنيتی بر اين باورم برخی از دوستان که موضوع امنيتی بودن را مطرح می‌کنند بايد آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنيتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ايجاد امنيت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنيتی هستيم و حتی شما نيز امنيتی هستيد.

ربيعی ادامه داد: بنده در سايت‌های اينترنتی مطالب را جستجو می‌کردم و به اين نتيجه رسيدم که موارد مربوط به بحث امنيتی بودن که در سايت‌ها مطرح شده است همه مورد استفاده دستگاه‌های تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی قرار گرفته است که اين موضوعی تاسف‌بار است.

وزير پيشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تاکيد بر اعتقاد به تمامی فرمايشات مقام معظم رهبری بخصوص در زمينه انتخابات گفت: بنده نه تنها از لحاظ شرعی بلکه با تحقيقات دانشگاهی به اين نتيجه رسيده‌ام که مشارکت، ثبات و دموکراسی بايد در کنار يکديگر باشد اين همان نظر مقام معظم رهبری است که ما به آن معتقديم.

ربيعی با بيان اينکه چيزی به جز انقلاب ندارد گفت: حيات سياسی و جانی خود را در انقلاب می‌بينم و هويتی غير از نظام و انقلاب ندارم.

وی همچنين به مردم و نمايندگان قول داد در صورت تصدی وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی را برعهده بگيرد، از رنج مردم بکاهد، لبخند بر لب مردم به خصوص کارگران بنشاند و همچون گذشته ساده‌زيستی‌اش را ادامه دهد.

وی در پايان به نمايندگان گفت: اگر به او رای بدهند يا ندهند برای نظرشان احترام قائل است و ايستادن پشت اين تريبون و مورد نقد قرار گرفتن را به عنوان ثمره دموکراسی می‌داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016