پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: بازداشت‌کنندگان ميلی منفرد (وزير پيشنهادی علوم) در حوادث ۸۸ مقصر بوده‌اند

• وزير پيشنهادی علوم فردی حزب اللهی، معتدل و روشن بين است
• بورسيه‌های دانشگاهی زمان ايشان به افراد متدين و حزب اللهی بسياری ازجمله آقای دکتر توکلی و رئيس بسيج اساتيد فعلی تعلق گرفته است
• دليلی ندارد که اگر کسی از جلوی ستاد آقای موسوی رد شد؛ بگوييم وی فتنه‌گر است

ايلنا: نماينده مردم تهران در مجلس گفت: از نظر من؛ دکتر ميلی منفرد وزير پيشنهادی علوم فردی حزب اللهی، معتدل و روشن بين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش خبرنگار ايلنا، علی مطهری در موافقت با وزارت دکتر جعفر ميلی منفرد اظهار داشت: من می‌خواهم مواضع موافق خودم را از نگاه مخالفان وزارت ايشان که وی را فردی اصلاح طلبی تندرو عنوان کرده‌اند، بيان کنم.

وی ادامه داد: مخالفان ايشان دو نگرانی دارند که به طور کلی اصولگرايان هميشه از اين دو نظر به مديريت اصلاح طلبان در دانشگاه انتقاد دارند. اولين آن‌ها تبليغ سکولاريسم در دانشگاه و دومين مورد؛ حاکميت تساهل و تسامح فرهنگی در اين محيط علمی است.

وی توضيح داد: درست است که برخی اصلاح طلبان در سابقه مديريتی خود بعضی از اين موارد را دارند؛ اما بايد گفت: اصلاح ‌طلبان نيز همواره از حاکميت اصولگرايان بر دانشگاه‌ها دو خطر را احساس می‌کردند: يکی محدود شدن آزادی بيان و دوم سختگيری‌هايی که در بخش فرهنگی اعمال می‌شود.

مطهری با بيان اينکه با‌ شناختی که از دکتر ميلی منفرد دارم بايد بگويم که ايشان هيچيک از نگرانی‌ها را که اصولگرايان دارند با مديريتشان ايجاد نخواهند کرد، اظهار داشت: بنده قبل از اين جلسه با حجت‌الاسلام محسنی قمی(نماينده ولی فقيه وقت دانشگاه) تماس گرفتم و ايشان در مورد شخصيت دکتر ميلی منفرد گفتند؛ آقای ميلی منفرد فردی مؤدب، منضبط، پر تلاش، متدين و از خانواده‌ای متدين است و در زمانی که ايشان در معاونت دانشجويی وزارت علوم بودند، ما هيچ مشکلی با ايشان نداشتيم.

نماينده تهران با بيان اينکه يکی از رؤسای فعلی دانشگاه که جزء جبهه پايداری نيز هستند؛ پيامکی به بنده زدند که در آن گفتند: بنده در سه دوره آمادگی کار‌شناسی برای رزمندگان با آقای ميلی منفرد همکاری می‌کردم و ايشان را فردی متدين، معتقد به انقلاب و پرتلاش ديدم که فارغ از اشرافی‌گری، فردی اهل تحرک و سفر است و در زمان ايشان تلاش‌های زيادی برای بورس کردن رزمندگان صورت گرفت.

وی ادامه داد: بايد بگويم که آن تصوری که عده‌ای از ايشان دارند که می‌گويند تنش سياسی در دانشگاه را دامن می‌زنند؛ درست نيست و از نظر من؛ ايشان يک حزب اللهی معتدل و روشن بين هستند.

مطهری افزود: درباره دوره مديريت ايشان در معاونت دانشجويی وزارت علوم و اينکه می‌گويند افراد مسئله‌دار اصلاح‌طلبان بورسيه شده‌اند، بايد بگويم تحقيق کرديم و ديديم بورسيه‌های دانشگاهی زمان ايشان به افراد متدين و حزب اللهی بسياری ازجمله آقای دکتر توکلی و رئيس بسيج اساتيد فعلی تعلق گرفته است.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمايندگان که می‌گويند ايشان در تندروی‌های ۱۸ تير ۷۸ نقش داشته‌اند و در ميان دانشجويان معترض رفت و آمد می‌کرده‌اند نيز بايد گفت: ايشان وظيفه‌شان را انجام می‌دادند. چون معاونت دانشجويی وزارت علوم بودند و بايد اقدامات ميانجيگری را انجام می‌دادند و گزارش دستگاه‌های امنيتی نشان از عملکرد مفيد ايشان در کاهش تنش‌های دانشجويی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما نبايد اشتباهاتی که در مسئولان رده پايين نظام صورت می‌گيرد را تشديد کنيم. زيرا در اين صورت آسيب‌ديدگان برخی حوادث که ناشی از برخی اشتباهات است؛ جذب گروه‌های ضدانقلاب شوند.

وی با بيان اينکه در زمان پيامبر اکرم(ص) نيز در حکومت اسلامی اشتباهاتی رخ داد، افزود: خالدبن وليد در هنگام فتح مکه با وجودی که پيغمبر(ص) اصرار داشت خونی ريخته نشود؛ ۸ نفر از مردم را کشت و پيغمبر(ص) از ايشان برائت جست.

مطهری خاطرنشان کرد: ايشان در حوادث ۸۸ هيچ نقشی نداشتند و ما می‌دانيم که محل نزاع تنها برای کسانی است که بعد از خطبه رهبری انقلاب به اعتراض خود مبنی ادعای تقلب در انتخابات ادامه بدهند و آنها جزء فتنه‌گران هستند ولی اين دليلی ندارد که اگر کسی از جلوی ستاد آقای موسوی رد شد؛ بگوييم وی فتنه‌گر است.

وی با اشاره به اخبار مبنی بر بازداشت ايشان در سال ۸۸ گفت: خود ايشان توضيح دادند و ما توضيحات آقای دکتر نجفقلی حبيبی را شنيديم که گفتند؛ ما در جلسات ماهانه و هفتگی بوديم که در آن فضای پرالتهاب ۶۰-۷۰ استاد را يکجا بازداشت کردند اما پس از آن چون اشتباه شده بود؛ از ما عذرخواهی و پوزش خواستند و آقای ميلی منفرد نيز جزء اين افراد بودند.

نماينده مردم تهران با اشاره به اقدامات ويژه دکتر ميلی منفرد گفت: ايجاد اولين معاونت جنگ در دانشگاه، ارتقای وضعيت خدمت‌رسانی دانشگاهی به رزمندگان، پرکاری، فراجناحی عمل کردن و رشد تدريجی مديريتی ايشان و پله پله بالا آمدن ازجمله ويژگی‌های بارز آقای دکتر ميلی منفرد است.

وی افزود: همچنين ازجمله اقدامات ايشان قبل از انقلاب می‌توان به تأسيس پارک‌های علمی و فناوری، تأسيس کانون اسلامی دانشجويان در پاريس و تأسيس انجمن اسلامی در اروپا اشاره کرد.

مطهری با بيان اينکه ميلی منفرد يک شخصيت علمی برجسته و استاد تمام دانشگاه و هيئت علمی پايه ۳۲ برق است، گفت: سير انتخاب ايشان توسط رئيس جمهور نيز اينگونه بوده است که آقای روحانی از ۸ نفر از نامزدان وزارت علوم نظرخواهی کرده‌اند که به نظر شما شايسته‌ترين فرد برای وزارت کيست که همه دکتر ميلی منفرد را معرفی کرده‌اند.

وی در مورد برنامه‌های ارائه شده توسط وزير پيشنهادی علوم نيز گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از ۸۸ بند تکليفی در برنامه‌های مصوب وزارت علوم ايشان؛ بيش از ۹۰ درصد در برنامه آقای دکتر ميلی منفرد وجود داشته و مطابق برنامه است.

مطهری با بيان اينکه درحال حاضر فرصت کوتاهی تا بازگشايی دانشگاه‌ها پيش رو داريم، اظهار داشت: بايد هرچه سريع‌تر در اين برهه حساس؛ تکليف وزارت علوم مشخص شود. بنابراين نياز است که امروز آقای دکتر ميلی منفرد به عنوان وزير علوم معرفی گردند.

وی با بيان اينکه در سال‌های اخير دانشگاه با مشکلات زيادی مواجه بوده‌اند، گفت: در چند سال اخير با مشکلاتی همچون دخالت همه‌جانبه در جذب اعضای هيئت علمی، مداخله در پذيرش دانشجويان دکترا، افراط در محروميت دانشجويان و اساتيد و حاکم شدن رخوت بر فضای دانشگاه و همچنين عدم توجه به مسئله آزادی بيان در دانشگاه‌ها که مورد تأکيد رهبر انقلاب بود، مواجه بوديم.

وی خاطرنشان کرد: اين درحالی است که شهيد مطهری در اوايل انقلاب معتقد بودند بايد يک کرسی مارکسيسم‌شناسی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد تا اساتيد ما به اين ايده‌ها پاسخ دهند. بنابراين می‌بينيم که لزوم توجه به کرسی‌های آزادانديشی در دانشگاه‌ها به شدت مورد نياز فضای علمی کشور ماست.

مطهری در پايان از نمايندگان خواست که فارغ از جناح‌بندی‌های سياسی و بلکه براساس حجت عقلی به آقای دکتر ميلی منفرد به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوری رأی اعتماد دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016