جمعه 25 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امیرارجمند: پذیرش مسوولیت در شرایط اسفبار کنونی فداکاری است/ فتنه ۸۸ فتنه آقای جنتی و دوستانش بود

اردشیرامیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در گفت‌وگویی که پیش از رای اعتماد به اعضای پیشنهادی مجلس انجام شده بود گفت: فتنۀ سال ۸۸ فتنه قرارگاه ثارالله، آقای جنتی و باندش و نیروهای اطلاعات امنیتی بود که آمدند و مردم را سرکوب کردند.

امیرارجمند همچنین درباره سخنان برخی وزاری پیشنهادی کابینه گفته است: قطعا و یقینا نحوه دفاع آقایان در مجلس حائز اهمیت بود ولی ما باید به افرادی که با شرایط دشوار و با پیش‌بینی اینکه مورد اتهام قرار خواهند گرفت پذیرفته‌اند بیایند، فرصت بدهیم.

وی در گفت‌و‌گو با بی‌بی سی می‌گوید پذیرش مسئولیت از جانب افراد فرهیخته‌ای همانند آقای نجفی در شرایط اسفبار کنونی کشور نوعی فداکاری است. درعین حال، ایشان مثل سایر وزرای پیشنهادی آقای روحانی، که نزدیک به رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی و اصلاح‌طلبان بودند، از قبل پیش‌بینی می‌کردند که رأی اعتماد مجلس فرصتی باشد برای غوغاسالاران، که با به‌کارگیری ادبیات و گفتمان خشونت‌زا آن‌ها را تحت فشار قرار دهند تا از آقای موسوی و کروبی اعلام برائت کنند و یک مرزبندی ایجاد کنند. وی ادامه داد، درعین حال، انتظار مشروع افرادی که به آقای روحانی رأی دادند و موجب شدند که ایشان پیروز انتخابات شود، همان‌طور که بار‌ها خود آقای روحانی اعلام کرده، بحث تغییر این ادبیات و گفتمان و کنارگذاشتن تهمت و افترا و اعمال غیراخلاقی بود و از افرادی که در مجلس حاضرند همین انتظار می‌‌رود که همین گفتمان را دنبال کنند.

امیرارجمند همچنین از اینکه آقای نجفی برای حماسه سال ۸۸ از لفظ فتنه استفاده کرده است ابراز تاسف کرده اما تصریح می‌کند: البته به نظر ما در سال ۸۸، در کنار‌‌ همان حماسه، فتنه‌ای هم بود. اما آن فتنۀ قرارگاه ثارالله، آقای جنتی و باندش و نیروهای اطلاعات امنیتی بود که آمدند و مردم را سرکوب کردند.

مشاور حقوقی میرحسین موسوی با بیان اینکه البته آقای نجفی اعلام کرد که بحثشان شرکت در راهپیمایی نیست خاطرنشان می‌کند: ما بار‌ها دیدیم که از اردوکشی خیابانی صحبت شده. این اردوکشی خیابانی چیست که به آن فتنه گفته می‌شود؟ اگر تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم اردوکشی خیابانی باشد، باید قبول کنیم که در طول سی سال نظام جمهوری اسلامی همیشه اردوکشی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آیا ۹دی تظاهرات مردمی است، درصورتی‌که تظاهرات خودجوش مردم در کمال آرامش برای احقاق و استیفای حقوق خود می‌شود اردوکشی؟ اگر ما آنچه را که از دو ماه قبل از انتخابات و بعدا چند ماه پس از انتخابات در مطبوعات بود بررسی کنیم، کاملا مشخص می‌شود که فتنه‌گر چه کسی بوده و آن‌هایی که ذی‌حق‌اند کدام‌اند..

اردشیر امیرارجمند در ادامه تاکید می‌کند که شرایط اشخاصی همچون آقای محمدعلی نجفی در مجلس شرایط سختی بوده و می‌گوید: از یک طرف، برنامه‌ای برای ارائه خدمت و تغییر شرایط و اوضاع و احوال است و طبیعی است که این گونه افراد نخواهند که جنگ و دعوا و برگشتن به تخاصم را شروع کنند. از طرف دیگر، باز هم قابل پیش‌بینی بود که گروه مقابل نخواهند آن دکان دونبشی را که تحت عنوان فتنه بازکرده‌اند تعطیل کنند.

وی ادامه داد: این مسئله را نباید به کل رویکرد آقای نجفی و امثال ایشان تعمیم داد.

امیرارجمند با ابراز امیدواری از آن‌ که آینده با صلابت بیشتری برخورد شود و توجه شود که بحث مصلحت اندیشی تا جایی خوب است که موجب برآمدن حقیقت شود ولی اگر قرار باشد حقیقت به پای مصلحت ذبح شود، قابل قبول نیست، می‌گوید: وقتی آقای نجفی می‌فرمایند، آقای خامنه‌ای گفتند شورای نگهبان فصل‌الخطاب باشد، آیا اساسا امکان فصل‌الخطاب بودن شورای نگهبان وجود داشته یا نه؟ یک قاعده عقلی هست که می‌گوید هیچ‌کس را نمی‌توان قاضی دعوای خودش کرد. شورای نگهبان یک طرف دعوا بود. درنتیجه آقای خامنه‌ای باید راه‌حل دیگری را پیش می‌کشیدند. همان‌طور که ایشان شورای حل اختلاف قوا را پیش کشیدند، که در قانونی بودن آن نیز جای بحث است، حداقل می‌توانستند کمیته‌ مستقلی را برای بررسی وضعیت ۸۸ تشکیل دهند.

مشاور ارشد میرحسین موسوی با اشاره به اینکه بحث اصلاح‌طلبان و جنبش سبز یک سری مطالبات است خاطرنشان می‌کند: این مطالبات برحقی است از آقای روحانی که ایشان از بخشی از آن‌ها حمایت کرد و مردم به او رأی دادند. این مطالبات ادامه پیدا خواهد کرد و طرح آن باید با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح ادامه پیدا کند و به همین‌جا، با معرفی شخص آقای روحانی و کابینه خاتمه نخواهد یافت. ما باید عملکرد افرادی را که به قدرت می‌رسند و مدیریتی که به عهده می‌گیرند در نظر بگیریم و تنها به یک واقعه محدود بسنده نکنیم.

وی در ادامه افزود: البته قطعا و یقینا نحوه دفاع آقایان در مجلس حائز اهمیت خواهد بود ولی ما باید به افرادی که با شرایط دشوار و با پیش‌بینی اینکه مورد اتهام قرار خواهند گرفت پذیرفته‌اند بیایند، فرصت بدهیم. باید ببینیم سیاستی که آقایان در مجلس دنبال کردند برای چه بوده. به این خاطر بوده که این‌ها از اینجا مانده و از آنجا رانده شوند؟ به‌عبارت دیگر، آن‌ها مجبور شوند مواضعی اتخاذ کنند که این مواضع کمکی به افزایش رأی آن‌ها در مجلس نمی‌کند و از طرف دیگر پایگاه مردمی آن‌ها را متزلزل می‌کند. باید با تدبیری صحیح، هم خود این‌ها و هم طرفداران جنبش سبز مانع تحقق چنین سیاست‌هایی شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016