دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: حسن روحانی اتصال ويژه‌ای به آسمان ندارد

حسن روحانی، رييس‌جمهور ايران در مراسم توديع و معارفه وزرای کشور دولت دهم و دولت يازدهم، از مسائلی چون احزاب در ايران، اقوام و مليت‌ها، اقليت‌های مذهبی، زنان و جوانان، محيط زيست و موضوع درياچه اروميه سخن گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی صبح امروز در مراسم توديع و معارفه وزرای کشور دولت دهم و دولت يازدهم، ضمن ابراز خرسندی از حضور در اين مراسم و ديدار با مديران، مسئولان و پرسنل وزارت کشور گفت: وزارت کشور يک وزارتخانه فرابخشی است و استانداران به عنوان يک مدير معمولی در يک استان نيستند، بلکه استانداران نمايندگان عالی سياسی نظام جمهوری اسلامی در استان هستند. استانداران به عنوان نمايندگانی هستند که مسئوليت امنيتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و اداری در سطح استان را بر عهده دارند.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به وظايف خطير وزير کشور اظهار کرد: وزير کشور يک‌تنه بار بسيار سنگينی را در کشور بر دوش دارد و اگر بخواهيم از زحمات وزير کشور قبلی قدردانی کنيم، کار آسانی نيست چراکه برای من ملموس است که وزير کشور تا چه حد در کشور بار سنگينی را بر دوش دارد.

وی افزود: اگر تعبير کنيم که مشروعيت سياسی نظام از طريق تلاش و برنامه‌ريزی و به يک بيان به دست مديران همين وزارتخانه محقق می‌شود، سخنی به گزاف نگفته‌ايم. در کشور ما مشروعيت سياسی همه از طريق آراء مردم است، چراکه مردم مالک و صاحب کشور هستند و بقيه خادمان ملتند.

روحانی با بيان اينکه "اين مشروعيت سياسی بوسيله آراء مستقيم و غيرمستقيم مردم بدست می‌آيد"، گفت: اين مسئوليت سنگين بر دوش اين وزارتخانه است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند تا پای صندوق‌های رای بيايند و اعتماد کنند که اين وزارتخانه امانتدار واقعی است و به قانون و مقررات به دقت عمل کرده است؛ البته هر چقدر شفافيت بيشتر باشد، اين اعتماد نيز بيشتر خواهد بود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "اعتماد جزو امرهای نسبی است و هيچ‌کس نمی‌تواند بگويد من اعتماد صددرصد ايجاد کرده‌ام"، اظهار کرد: افزايش اعتماد عمومی به معنای افزايش سرمايه اجتماعی يک وظيفه همگانی برای همه ماست بويژه برای وزارت کشور.

وی با بيان اينکه "چهره، بيان، سخن، رفتار، منش و برخورد استانداران بايد به نحوی باشد که برای مردم آرامش‌بخش و اعتمادآفرين باشد"، تصريح کرد: ممکن است يک استاندار تعلق جناحی داشته باشد ولی دولت تدبير و اميد دولت فراجناحی است.

روحانی همچنين گفت: خيلی‌ها بعد از انتخابات با من صحبت کردند و گفتند کابينه فراجناحی درست نکن، چراکه نمی‌توانی هماهنگی بين آنها ايجاد کنی و مشکل ايجاد می‌شود، پس يک جناح را انتخاب و از بين آنها اعضای کابينه‌ات را مشخص کن ولی من معتقد به اين موضوع نيستم. حزب و جناحی در کشور ما وجود ندارد، بلکه همه اينها الفاظ هستند. من از اول نهضت اسلامی يعنی از مهر ۱۳۴۱ از زمانی که ۱۳، ۱۴ سال داشتم در سياست حضور داشتم و در اين عرصه فعال بودم و تمام جريانات کشور را خوب می‌شناسم.

رييس‌جمهور ادامه داد: متاسفانه ما در کشور حزب نداريم، جناح به معنی واقعی کلمه متاسفانه نداريم و بحث‌هايی که مطرح است بحث‌های قبيله‌ای است. ممکن است دسته دسته گروه‌هايی جايی جمع شده باشند ولی کرکره پايين است و موقع انتخابات اين کرکره‌ها بالا می‌رود، چراغ روشن می‌شود، فعاليت‌هايی انجام می‌شود و بعد از انتخابات دوباره اين کرکره‌ها پايين می‌آيد. ما تحزب به معنای واقعی در کشور نداريم؛ البته در ابتدای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی حرکتی را آغاز کرد ولی به دلايلی پايدار نماند.

وی با تاکيد بر اينکه "اين دولت يک دولت فراجناحی است"، گفت: من مانعی نمی‌بينم که وزيری در کنار من بگويد من اصولگرا يا اصلاح‌طلب هستم، چراکه بيشتر اين مسائل را الفاظ می‌دانم. در اين راستا، اصولگرايی خيلی مهم نيست، بلکه وصول‌گرايی مهم است. ما همه آرمان‌هايی داريم و دستيابی به اين اصول و آرمان مهم است. همه ما اصول مربوط به انقلاب و نظام را قبول داريم و به نظر من آنچه که در اين زمينه مطرح می‌شود الفاظ است و برای من مهم نيست که همکاران من، سوابق آنها از لحاظ تشکيلاتی و وابستگی جناحی چگونه باشد، آنچه که مهم است تعهد به نظام، مردم، تخصص، دست‌پاکی، فداکاری، ايثارگری و داشتن برنامه است. مهم نيست که سوابق گذشته آن فرد چه می‌گويد. به نظر اين دولت مهم معتدل بودن و ميانه‌رو بودن است. من افراط و افراط‌گرايی را از آغاز فعاليت‌های سياسی‌ام نمی‌پسنديم و مخالف آن بودم، افراط‌گرايی برای کشور، منافع ملی و برای امت اسلامی و امنيت جهانی مضر می‌دانم.

روحانی با تاکيد بر اينکه "شرط من معتدل بودن است"، تصريح کرد: عده‌ای که خيلی بلند داد می‌زنند، مشکلی دارند. وقتی سوابق و زندگی آنها را بررسی کنيد اين دادها و سروصداها از جايی سرچشمه می‌گيرد. اين دادها و تند بودن‌ها يک پوشش است برای مخفی کردن برخی چيزها.

وی با اشاره به تاکيد دولت مبنی بر اعتدال، تدبير و اهميت اميد، تاکيد کرد: اين شعارها عمومی هستند. ما به دنبال اعتدال سياسی، تدبير اقتصادی و اميد اجتماعی هستيم. البته همان‌طور که گفتم اين اعتدال، تدبير و اميد عام هستند ولی اگر بخواهيم تقسيم‌بندی کنيم، بر موضوع اعتدال سياسی، تدبير اقتصادی و اميد اجتماعی تاکيد وجود دارد.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: منبع جوشان اميد، تدبير و اعتدال، حسن روحانی نيست، بلکه منبع جوشان آن، ملت است. حسن روحانی مثل همه آدم‌هاست و فرقی با ديگران ندارد، معجزه‌گر يا معجزه قرن و دهه نيست و معجزه‌ای ندارد و اتصال ويژه‌ای به آسمان و پشت پرده هم ندارد. معجزه را حُسن تدبير، وحدت ملی، ايثار کارکنان نظام، هماهنگی و انسجام و وحدت ايجاد می‌کند.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که در انتخابات ۲۴ خرداد مردم اعلام کردند که ما چه می‌خواهيم، گفت: مردم در روستاهای دور افتاده با مردم مرکز تهران همه با يک زبان حرف زدند و اين معجزه ملت است، اين‌که در قلب تهران مردم در پای صندوق‌های رای‌گيری با مردم در روستاهای مختلف همه يک‌جور حرف زدند و اين ناشی از هوشمندی و محاسبه‌گری ملت است؛ چرا که اين ملت، ملت بيدار و زنده است.

روحانی افزود: روستای دور افتاده ما ممکن است که از برخی نعمت‌های مادی کمتر بهره بگيرد، اما فکر، انديشه‌اش و آينده‌نگری‌اش از شهری کمتر نيست و اينها همه مسئوليت ما را سخت‌تر و سنگين‌تر می‌کند. استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه کسانی که مسئوليت دارند بايد احساس کنند و باور داشته باشند که با مردمی بزرگ، فکور و هوشمند روبرو هستند که همه دارای حقوق شهروندی برابر هستند.

وی با بيان اين‌که همه در حقوق شهروندی برابر هستند، تصريح کرد: در دولت تدبير و اميد هيچ مقامی به ويژه مسئولان وزارت کشور نبايد بين اقوام و مذاهب مختلف، اديان رسمی در دادن حقوق شهروندی تفاوتی قائل شود؛ چرا که همه در اين حقوق برابر هستند و هيچ فرق بين يک ترک، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد. ما در ايران دولت فارس يا دولت ترک و عرب نداريم، ما دولت ايران داريم، ايران يک چتر واحد است که همه زير آن چتر واحد هستيم، يک نظام واحد داريم که همه زير چتر آن هستيم، يک دولت داريم که همه زير اين چتر هستند، يک ولی‌امر و ولی فقيه داريم که همه زير چتر آن هستند، يک قانون اساسی داريم که همه زير چتر آن هستند.

روحانی اضافه کرد: آنچه که برای ما مهم است که يک ايرانی زير چتر پرافتخار ايرانيت و جمهوری اسلامی افتخار کند. ما افتخار می‌کنيم که ايرانی هستيم و زير چتر جمهوری اسلامی هستيم و ستون خيمه‌ی اين نظام و انقلاب، ولايت فقيه است.

رييس‌جمهور با اشاره به وظايف وزارت کشور، گفت: وزارت کشور همان وزارتخانه‌ای است که مسئوليت دارد حقوق شهروندی را در سراسر کشور به صورت يکسان و برای همه ايرانيان به اجرا در بياورد و بايد اين احساس در بين مردم وجود داشته باشد. احساس تساوی، عدالت و فرصت برابر بايد برای همه مردم به وجود آيد.

وی در اين راستا به اهميت استفاده از نيروهای بومی و محلی اشاره کرد و اظهارداشت: بايد از نيروهای بومی و محلی استفاده کرد، البته جاهايی ممکن است که اختلافات شديد باشد و نتوان از اين نيروهای بومی و محلی استفاده کرد که اينجاها استثناست، ولی به طور کلی بايد از نيروهای بومی و محلی استفاده کرد؛ چرا که اين امر باعث ايجاد احساس آرامش بيشتر در بين مردم می‌شود.

روحانی همچنين با اشاره به استفاده از اقليت‌های مذهبی و دينی گفت: چرا از اقليت‌های مذهبی و دينی استفاده نکنيم؟ بايد از اين نيروها نيز استفاده کنيم و بايد دانست که وحدت و انسجام با شعار ايجاد نمی‌شود، بلکه با عمل ايجاد می‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که لر، ترک و عرب و فارس همه گل هستند فقط رنگ‌هايشان با يکديگر فرق می‌کند، تصريح کرد:‌ در واقع اين اقوام گل‌های متنوع گلستان ايران هستند.

وی با اشاره به اين‌که ما به خرده فرهنگ‌ها زير چتر فرهنگ ايرانی و اسلامی احترام می‌گذاريم، گفت: ما اگر امنيت می‌خواهيم بايد فرصت برابر به همه بدهيم. ما بايد به زنان فرصت برابر بدهيم، از توانمندی و پتانسيل آنها استفاده کنيم. بايد قدم به قدم فرصت‌های اجتماعی را برای زنان تحصيلکرده و تجربه ديده‌مان بالا ببريم و افزايش دهيم؛ چراکه اين حق آنهاست.

روحانی با اشاره به اين‌که در بسياری از امور زنان ما تحصيلکرده هستند و برای پذيرش مسئوليت آمادگی دارند، گفت: من در جلسه هيات دولت به وزرا تاکيد کردم که تلاش کنيد از بانوان و جوانان استفاده کنيد. در سطح وزرا به خاطر شرايط ويژه کشور اين امر محقق نشد، البته همان‌طور که قبلا گفتم به تدريج يک گزارش واقعی از کشور ارائه خواهيم داد؛ چرا که اين گزارش واقعی با آنچه که اين سال‌ها گوش ما به آن عادت داشته فاصله دارد البته من نمی‌خواهم قضاوت کنم، اين مردم هستند که خود قضاوت می‌کنند.

رييس‌جمهور گفت: من به وزرا توصيه کردم که از جوانان، نخبگان و بانوان استفاده کنند و بنده نيز خود تلاش خواهم کرد که در دولت از بانوان استفاده کنيم. ما منتی بر سر خانم‌ها نمی‌گذاريم، اين حق قانونی و طبيعی آنهاست. بين زن و مرد در خلقت، هنر، درک، فهم، در نزديکی به خدا و خدمت به مردم فرقی وجود ندارد.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که وزارت کشور پيشانی بروز و ظهور نظام در سراسر کشور و در استان‌های مختلف است، گفت: می‌خواهيم با ايثار و فداکاری شما عزيزان در سراسر کشور در کنار امنيت، وحدت و انسجام که به نظر من با اجرای حقوق شهروندی بيشتر امکان‌پذير است رشد و توسعه کشور را نيز داشته باشيم و اين موضوع را دنبال کنيم.

روحانی تصريح کرد: معمولا در کارگروه‌هايی که برای تعيين وزرا ايجاد شده بود، برای وزارت کشور کسانی را پيشنهاد می‌دادند که بيشتر سوابق نظامی و امنيتی داشتند، شايد حق داشتند؛ چرا که يکی از وظايف مهم وزارت کشور، ايجاد امنيت داخلی است. گرچه ايران سرزمين ثبات است، اما در عين حال توطئه‌ها از سوی دشمنان نيز زياد است. من حرف‌های اين عزيزان را در کارگروه‌ها گوش دادم، با آنها بحث کردم و به اين نتيجه نرسيدم که يک نفر با سوابق امنيت غليظ اين مسئوليت را بپذيرد، بلکه بايد فردی با سوابق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اين مسئوليت را بپذيرد تا پيامی برای کشور باشد. ما دنبال استاندارهايی هستيم که در پی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، چرا که اين توسعه می‌تواند آفريننده توسعه سياسی و امنيتی کشور باشد. شرايط کشور امروز ما نيازمند به توسعه جامع و همه‌جانبه دارد.

رييس‌جمهور در ادامه به جلسه روز گذشته هيات دولت اشاره کرد و گفت: يکی از تصميمات در اولين جلسه هيات دولت يک تصميم زيست محيطی بود، در واقع دولت برای پيگيری درياچه اروميه يک کارگروهی را ايجاد کرد. من به حق نگران درياچه اروميه هستم؛ چرا که اگر روند فعلی در مورد اين درياچه ادامه پيدا کند و ما نتوانيم جلوی آن را بگيريم، آينده اين درياچه و خشک شدن آن فاجعه برای کشور است و حداقل ۱۴ ميليون نفر متاثر از اين فاجعه ملی خواهند بود.

وی با بيان اين‌که کار در اين زمينه سخت و سنگين است، گفت: در سفر تبليغاتی که به اروميه داشتم در جمع مردم اروميه به آنها قول دادم که اگر در انتخابات موفق شوم، در اولين جلسه هيات دولت مساله درياچه اروميه را مطرح می‌کنم و اين اتفاق در جلسه ديروز افتاد و قرار شد کارگروهی زير نظر وزارت نيرو تشکيل شود و ظرف دو سه ماه در ارتباط با وضعيت اين درياچه گزارشی را ارائه کند، البته طرح‌های مقدماتی نيز وجود دارد که از قبل روی آن کار شده و بايد اين طرح‌ها تکميل شود.

روحانی در ادامه به ويژگی‌ها و خصوصيات رحمانی‌فضلی وزير کشور دولت يازدهم اشاره وتصريح کرد: دکتر رحمانی‌فضلی را از ديرباز می‌شناسم، فردی خوش‌خلق و خو‌ش‌سيما هستند و وقتی به ايشان نزديک می‌شويد، افکار ايشان نيز شما را جذب می‌کند و وقتی نزديک‌تر می‌شويد اعمال، برنامه‌ها و تلاش ايشان شما را جذب می‌کند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه آقای رحمانی‌فضلی به زبان کردی و ترکی هم مسلط هستند، يادآور شد: متوجه شديم که پدر ايشان ترک و مادرشان کرد است يا برعکس.

روحانی در ادامه با ابراز اميدواری از اين که رحمانی‌فضلی بتواند امور وزارتخانه وزارت کشور را به خوبی به پيش ببرد، اظهارداشت: بايد از تجربيات گران‌سنگ گذشتگان نيز در اين وزارتخانه استفاده شود.

رييس‌جمهور در ادامه به شناخت خود از محمدمصطفی نجار وزير دولت دهم نيز اشاره کرد و گفت: من آقای نجار را سال‌هاست می‌شناسم، در جلسات شورای عالی امنيت ملی ايشان را می‌ديدم، فردی صاحب‌نظر و مخلص است.

وی با تشکر از همه کسانی که در طول اين سال‌ها در وزارت کشور کار و تلاش کرده‌اند، افزود: من از همه اين عزيزان که خادم ملت بودند تشکر می‌کنم.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: دولت تدبير و اميد معتقد است که همه کارها بايد به دست مردم و با اراده مردم انجام شود و دولت بايد تسهيل‌کننده و پشتيبان باشد، جز در موارد استثنايی و حاکميتی که خود دولت بايد آستين بالا بزند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که در حال حاضر دو سرمايه بزرگ داريم، گفت: اعتماد و اميد بيش از گذشته است و اميدواريم که دولت بتواند به اين اعتماد و اميد، تدبير را نيز ضميمه کند و ان‌شاءالله يک نشاط مستمر دائمی ايجاد شود.

وی افزود: هدف همه ما چيزی جز نشاندن لبخند بر دهان مردم نيست و اميدوارم که اين کار با حمايت و حضور شما و با استمداد از خداوند متعال و قدرت الهی و همچنين همراهی مردم صورت بگيرد.

رييس‌جمهور در ادامه از وزارت کشور، شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.

وی همچنين از نيروی انتظامی به خاطر امنيتی که در عرصه انتخابات ايجاد کرد، تشکر و قدردانی کرد و يادآور شد : پرسنل نيروهای انتظامی نيرويی خدوم هستند و همواره در طول ساليان گذشته زحمت کشيده‌اند و حوزه کاری آنها گسترده است، از مرزها گرفته تا قلب تهران مسئوليت‌ها را بر عهده دارند و کار آنها بسيار سخت است.

وی همچنين از رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی برای پوشش اخبار مربوط به انتخابات تشکر و قدردانی کرد.

رييس‌جمهور بعد از سخنان خود حکم وزارت رحمانی فضلی را به وی اعطا کرد و با اهدای لوحی از خدمات محمدمصطفی نجار وزير کشور دولت دهم نيز تشکر و قدردانی کرد.

بعد از سخنان رييس‌جمهور، رحمانی‌فضلی وزير کشور دولت يازدهم به ايراد سخنرانی پرداخت و پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور نيز مرتضوی معاون سياسی وزير کشور دولت دهم، خجسته رييس کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس و همچنين محمدمصطفی نجار وزير کشور دولت دهم به ايراد سخنرانی پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016