چهارشنبه 6 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشت سال زندان برای نوکيش مسيحی سعيدعابدينی: حکمی برخلاف قانون وتعهدات بين‌المللی

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ همسر سعيد عابدينی، نوکيشی ايرانی ـ آمريکايی تبار که حکم ۸ سال زندان برای او تاييد شده است با اظهار اينکه به هيچکدام از مفاد اعتراضی آنها در دادگاه تجديد نظر توجهی نشده، به کمپين بين الملی حقوق بشر در ايران گفت:«سعيد در سال ۲۰۰۴ و در زمان رياست جمهوری خاتمی تغيير دين داد و ما با هم در آن زمان عقد مسيحی کرديم و عقدمان هم تاييد شد. آنموقع در زمان خاتمی اين مجوزها داده می شد. فعاليت هايش برای جمع آوری ايمان داران مسيحی هم به همان دوران بر می گردد که مشکلی نداشت و قابل تاييد بود و در سال ۱۳۸۵ هم که از ايران خارج شد. بنابراين ما اعتراض کرديم که سعيد هيچ قانونی را در ايران نشکسته است. براساس بند ۱۸ و۱۹ قانون اساسی آزادی مذهب در ايران وجود دارد پس سعيد نيست که قانونی را شکسته است بلکه ايران است که قوانين داخلی و تعهدات بين المللی خودش را شکسته و سعيد را يک سال در زندان نگه داشته است.»

نغمه عابدينی که ساکن آمريکا است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« ايران دارد غيرقانونی سعيد را نگه می دارد. مشکل سعيد سياسی نيست بلکه مشکل او آزادی در انتخاب مذهب است. همين طور سعيد شهروند آمريکايی هم هست و ايران نمی تواند او را در زندانش نگه دارد.»

ناصر سربازی، وکيل سعيد عابدينی دوشنبه ۴ شهريور ماه اعلام کرد که دادگاه تجديد نظر، حکم دادگاه بدوی موکلش را عينا تاييد کرده است. اين وکيل مدافع اظهار کرد دادگاه تجديد نظر« بدون توجه به ايراداتی که به دادنامه بدوی» وارد بوده، حکم هشت سال حبس موکلش را مجددا تاييد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعيد عابدينی، نوکيش مسيحی ايرانی ـ آمريکايی تبار پس از تغيير مذهب در سال ۱۳۸۵ از ايران به آمريکا رفت و در مهرماه ۱۳۹۱ برای «بازديد از خانواده و تاسيس يک پرورشگاه» به ايران برگشت که در منزل پدريش دستگير شد. او در بهمن ماه همان سال به اتهام تشکيل کليساهای خانگی در ايران به قصد بر هم زدن امنيت ملی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۸ سال زندان محکوم شد. دادگاه تجديد نظر عينا اين حکم را تاييد کرده است. اين زندانی در حال حاضر در زندان اوين به سر می برد.

نغمه عابدينی با اظهار اينکه مسولان آمريکا بايد برای آزادی سعيد که شهروند اين کشور است تلاش کنند، به کمپين گفت:« من امروز با شنيدن خبر تاييد حکم سعيد با روزنامه ها و تلويزيون های اينجا صحبت کردم و گفتم که خطر بی عدالتی همه جا است و اگر در جای ناعدالتی شود و ما حرکتی نکنيم و فکر نکنيم که نوبت ما نمی رسد، اشتباه است. من به دولت آمريکا هم گفتم که اگر سکوت کنيم نوبت به خودمان هم می رسد. ما مسوليت داريم و سکوت در برابر شرارت خود شرارت است.»

خانم عابدينی ادامه داد: متاسفانه سيستم آمريکا تا الان خيلی نرمتر از آنچه که بايد با اين قضيه برخورد کرده است. بهرحال سعيد شهروند آمريکايی هم به حساب می آيد و ايران دارد قانون را با زندانی کردن سعيد می شکند. من هنوز کلمه ای از اوباما نشنيدم در حاليکه خيلی از سناتورهای آمريکايی برای ازادی سعيد نامه ای امضا کردند.»

خانم عابدينی در پاسخ به اينکه آيا آنها در نظر دارند اعاده دادرسی کنند به کمپين گفت:« فعلا نمی دانيم. تازه امروز خبر را شنيديم. اما با رد شدن اعتراض ما و تاييد حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجديدنظر عملا راه ديگری برای پيگيری نمانده است. حالا بايد راه ها را بررسی کنيم و ببينيم چه می شود کرد اما فشارهای خارج از کشور ادامه خواهد داشت. »

نغمه عابدينی با اظهار اميدواری از اينکه حسن روحانی در حل پرونده همسرش کمک کند، گفت:« راستش من خيلی خوشبين نيستم اما اميدوارم که آقای روحانی همان طور که به دنيا نشان می دهد که خواهان دادن آزادی به مردم است همين طور هم عمل کند و راهی برای آزادی سعيد و ديگر زندانيانی که به علت مذهب يا تفکرشان در زندان هستند بيابد. بهرحال ۶۰۰ هزار نفر آمريکايی برای آزادی سعيد نامه امضا کردند و ما همه منتظريم ببينيم آيا از سوی آقای روحانی بر اساس قول و وعده های که خودش داده، حرکتی می شود.»

همسر سعيد عابدينی در خصوص وضعيت جسمی اين کشيش زندانی گفت:« روحيه او خوب است اما می دانيم که حداقل دو بار مورد ضرب و شتم در زندان قرار گرفته و باعث خونريزی داخليش شده است که همچنان هم درد دارد. متاسفانه اين يک امر عادی است که وقتی ضربه به زندانی وارد می کنند هيچ رسيدگی بعد از آن صورت نمی گيرد و زندانی در دردش درون زندان زندگی می کند. »

خانم عابدينی همچنين گفت که عليرغم يک سال حبس او حتی يکبار نيز اجازه ملاقات حضوری يا حق تماس تلفنی با خانواده اش را نداشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016