سه شنبه 12 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش وزرای روحانی از بحران بيکاری، ۴۳ درصد خانوار تهرانی بيکار دارند

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: شکست سياست‌های اشتغال زايی در يک دهه اخير باعث رسيدن بيکاری به مرز بحران شده و طبق آمارهای رسمی، ۳ ميليون نفر دارای بيکاری مطلق هستند. مقامات دولت تدبير و اميد موضع گيری های نگران کننده ای از وضعيت بازار کار داشته اند. با اين حال، نتايج يک تحقيق در تهران نشان می دهد در ۴۳درصد خانوار حداقل يک بيکار وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، يکی از مهم ترين مسائل و مشکلاتی که اين روزها خانواده ها را به خود مشغول داشته است، موضوع بيکاری جوانان و کارجوان فارغ التحصيل دانشگاهی است. کارشناسان بازار کار می گويند شرايط نامتعادل عرضه و تقاضای نيروی کار باعث شده تا بيشتر خانواده ها درگير موضوع اشتغال فرزندان خود باشند.

پس از دکتر حسن روحانی؛ رئيس جمهوری که در هفته های گذشته درباره وضعيت بيکاری و اشتغال کشور اظهاراتی را داشته است، به تازگی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ايجاد اشتغال در شرايط فعلی را غيرممکن دانست.

همچنين وزير اقتصاد با نامناسب دانستن شرايط اشتغال عنوان کرد بزودی با ورود ۵ ميليون کارجوی تحصيل کرده به بازار کار و وجود ۳ ميليون نفر بيکار فعلی؛ بازار با ۸ ميليون تقاضا برای کار مواجه خواهد شد؛ از سويی معاون اول رئيس جمهور نيز نرخ بيکاری را در کشور بالا اعلام کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



۳ ميليون نفر آماده ورود به بازار کار

طبق آمارهای رسمی، نرخ بيکاری کشور در سال های فعاليت دولت های نهم و دهم همواره بالای ۱۰ درصد بوده و قريب به ۳ ميليون نفر نيروی متقاضی کار همچنان پشت درهای بسته بازار کار مانده اند. همچنين آمارهای غيررسمی نشان می دهد نرخ بيکاری فعلی کشور بالای ۲۰ درصد بوده و شمار بيکاران نيز به ۵ ميليون نفر می رسد. وزير اقتصاد دولت تدبير و اميد به تازگی عنوان کرده است بزودی بازار کار کشور با ۸ ميليون نيروی متقاضی کار مواجه خواهد شد.

نتايج يک تحقيق در خبرگزاری مهر که از طريق پرسش از خانواده های تهرانی انجام شده است نشان می دهد دست کم يک خانواده از هر دو خانوار درگير مسئله بيکاری فرزندان خود هستند. اين تحقيق در بين خانواده های تهرانی نشان می دهد که ۴۲.۸ درصد خانواده ها به وجود حداقل يک بيکار در خانواده خود پاسخ مثبت داده اند. از سويی پاسخ دهندگان عنوان کرده اند ۶۶.۵ درصد خانوارها دارای يک نفر شاغل هستند و حدود ۱۸ درصد نيز اعلام کرده اند در خانواده ۲ شاغل و يا بيشتر در بازار کار فعاليت می کنند.

نتايج تحقيق از خانواده های تهرانی

حميد حاج اسماعيلی در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه در بحث بيکاری برخی آمارها توسط مقامات دولت جديد نمايان شده است گفت: به هم ريختگی اقتصادی در کشور باعث شده تا اقدامات اشتغالی دولت ها نمود عينی نداشته باشد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: ايرانی ها در دو دهه اخير به دلالی و واسطه گری در بازار رو آورده اند که نمی توان آنها را خيلی جزو گروه بيکاران دانست. حاج اسماعيلی خاطر نشان کرد: بخشی از شاغلان در کشور نيز در مشاغلی فعاليت دارند که خيلی قابل رصد نيست و دارای بيکاری پنهان هستند.

نماينده کارگران در هيئت حل اختلاف افزود: متاسفانه استانداردهای بازار کار خيلی در ايران قابل بررسی نيست. افراد به هر حال در جاهايی مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند ولی همه نوع کار طبق استانداردها شغل محسوب نمی شود.

کارهايی که پول دارند ولی شغل نيستند!

اين فعال کارگری خاطر نشان کرد: هم اکنون افراد زيادی در مشاغل کاذب هستند که اتفاقا درآمد بالايی هم دارند ولی شاغل به حساب نمی آيند. وی با اشاره به اينکه مردم خيلی تمايلی به بيان دقيق اطلاعات کاری خود ندارند گفت: بنابراين در هر نوع آمارگيری و تحقيقی، بخشی از بيکاری پنهان می ماند.

حاج اسماعيلی تاکيد کرد: متاسفانه بايد گفت بيکاری جوانان بالا است و کارفرمايان خيلی به آنها اعتماد نمی کنند. هم اکنون يک تمرکزی از بيکاری در بين کارجويان ۱۵ تا ۲۹ ساله وجود دارد. کارشناس بازار کار اظهار داشت: همچنين فارغ التحصيلان دارای بيکاری بالايی هستند و نرخ بيکاری در بين زنان نيز بالا است و در اين بخش رکود کامل در بازار کار زنان وجود دارد.

به گفته وی، دولت تدبير و اميد اگر واقعا برنامه ای برای تغيير شرايط بازار کار در نظر دارد بايد ثبات را در اقتصاد کشور حاکم کند. وزير اقتصاد اعلام کرده است دولت به دنبال ساماندهی نقدينگی سرگردان و هدايت آن به سمت توليد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016