چهارشنبه 13 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادگاه تجدید نظر تورنتو، جریمه ١٣ میلیون دلاری مهدی هاشمی را لغو کرد

بی بی سی ـ یک شعبه دادگاه تجدید نظر در شهر تورنتو کانادا محکومیت پیشین مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام به پرداخت جریمه ١٣ میلیون دلارى به یک شهروند ایرانی- کانادایی به نام هوشنگ بوذری را لغو کرد.

این حکم دو سال پیش در پی شکایت آقای بوذری از چندین مقام جمهوری اسلامی از جمله مهدی هاشمی به صورت غیابی صادر شده بود. او در شکایت نامه اش گفته بود که این مقام ها در سال ۱۳۷۲ دستور بازداشت و حبس ۸ ماهه او در زندان اوین را به دلیل رقابت با مهدی هاشمی بر سر یک قرارداد نفتی صادر کرده‌اند.

دادگاه در آن زمان پس از گذشت دوران قانونی و حضور نیافتن آقای هاشمی برای دفاع از خود، بر اساس قوانین کانادا طی حکمی او را موظف کرد غرامت درخواستی آقای بوذری را به او بپردازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتشار این حکم در آن زمان توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. آقای هاشمی تنها فرد مورد اتهام در این شکایت بود که در خارج از ایران زندگی می کرد. او این اتهامات را بی اساس خواند و از طریق وکیلش در کانادا به این حکم اعتراض کرد. حالا بعد از ۱۸ ماه دعوای حقوقی طرفین، دادگاه آن حکم غیابی را کنار گذاشته است.

براساس دستور قاضی که متن آن در روز هفتم شهریور ماه منتشر شده است وکیل آقای هاشمی در پی لغو این حکم می تواند استدلال هایشان مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه‌های کانادا برای رسیدگی مجدد به این شکایت در این کشور را طرح کنند. جلسه بررسى این استدلال دهم مهرماه در تورنتو برگزار خواهد شد.

دوید فولدز، وکیل آقای هاشمی در واکنش به انتشار رسمی حکم به بی بی سی فارسی گفت "این پیروزی موکلم پس از ماه ها تلاش آقای بوذری و وکیلش برای به تاخیر انداختن صدور رای دادگاه و پس از آنکه آنها متوجه شدند لغو حکم اولیه قطعی است، به دست آمده است."

او گفت استدلالش مبنى بر صلاحیت نداشتن دادگاه هاى کانادا براى رسیدگى دوباره به این پرونده بر این واقعیت استوار است که مهدی هاشمی امکان حضور در این کشور را ندارد.

در حکم قاضی آمده است که در صورت رای منفی به این استدلال حقوقی وکیل آقای هاشمی، دادگاه جدیدى به بررسى محتوایى این شکایت خواهد پرداخت.

مارک آرنولد وکیل آقای بوذری در گفتگو با بی بی سی فارسی تایید کرد که او به نمایندگی از موکلش تصمیم گرفته به لغو این حکم اعتراض نکند اما امیدوار است با رای قاضی مبنی بر صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کانادا، این پرونده دوباره گشوده و با سرعت بیشتری به برگزاری دادگاه منجر شود.

آقای آرنولد همچنین گفت: "قاضی موافقت کرده تقاضای او برای پرداخت شدن بخشی از هزینه های این شکایت لغو شده از سوی مهدی هاشمی را بررسی کند."

در بند دوم این حکم آمده است که دادگاه تقاضای پرداخت هزینه های حقوقی از سوی هر دو طرف این دعوا را بررسی و رای خود را در مورد آن صادر خواهد کرد.

وکیل آقای هاشمی هم متقابلا گفت برای پرداخت هزینه هایی که این شکایت "بی اساس" به موکلش تحمیل کرده است صورت حساب جداگانه ای به دادگاه خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016