دوشنبه 25 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه مصطفی تاج زاده به خامنه ای: با وجود هتاکی های صداوسيما خاتمی، موسوی و کروبی محبوب ترين سياستمداران ايران هستند

نوروز ـ سيد مصطفی تاجزاده در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی خواهان رفع انحصار از راديو و تلويزيون و تغيير مشی سياست های غيرملی صداوسيما شده است.

به گزارش نوروز، اين زندانی سياسی در نامه خود با بررسی نحوه مواجهه صدا و سيما با ۱۳ مورد از اخبار مطبوعات در فاصله روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهريور ماه مشخص می کند که دوازده موردی که مربوطه به عملکرد نادرست اصول گراها بوده با سانسور خبری صدا وسيمای تحت کنترل رهبری مواجه شده است ولی تنها مورد مربوط به اصلاح طلبان در بخشهای مختلف خبری منعکس شده است.

عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به اين نکته که به باور وی عملکرد غيراخلاقی مديريت صداوسيما درباره منتقدان و اصلاح طلبان تأثير عميقی بر مردم ندارد آورده است: "مگر پس از ۴ سال يک طرفه به قاضی رفتن صداوسيما و سيل هتاکی ها و بی انصافی ها آقايان خاتمی، موسوی و کروبی محبوب ترين سياست مداران کنونی ايران نيستند که طرح نامشان در هر محفلی شور می آفريند. مگر نديديدم که ثبت نام آقای هاشمی در سطح ملی چه موجی آفريد و آقای روحانی پس از تحريم ۸ ساله در صداوسيما و شنيدن اتهامات فراوان توانست سه برابر نفر بعدی رأی بياورد."

تاجزاده در بخش ديگری از نامه خود آورده است : "جنابعالی همواره دولت آمريکا را متهم کرده ايد که می کوشد با ايجاد انحصار رسانه ای معيارهای دوگانه را درباره موافقان و مخالفان خود اعمال کند. سوال اين است که چرا خود از چنين روشی در ايران پشتيبانی می کنيد؟"

متن کامل اين نامه در پی می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نام خدا
حضور آیة الله خامنه ای
با سلام و احترام
مستحضريد که در کشورهای دموکراتيک و آزاد راديو تلويزيون در انحصار حکومت نيست و اشخاص حقيقی و حقوقی شبکه های خاص خود را اداره می کنند. چرا که انحصار را مانع چرخش آزاد اطلاع رسانی می دانند که به تک صدايی، تکرار و کيفيت نازل توليدات فرهنگی و هنری منجر می شود. انتظار می رفت که با ورود به عصر اينترنت و ماهواره و تلفن همراه و بويژه با توجه به رخدادهای سال های اخير در کشورهای منطقه جناب عالی در دو زمينه تأسيس شبکه های غيردولتی البته در چارچوب قوانين مشخص و نيز تغيير مشی سياست های غيرملی صداوسيما گام های جدی برداريد. متأسفانه تاکنون نشانه دلگرم کننده ای در اين زمينه ديده نشده است. برای اين که راهبرد جناحی مديريت اين رسانه و تلاش برای تخريب منتقدان کاملا روشن شود توجه جنابعالی را به نحوه مواجهه صداوسيما با تعدادی از اخبار مطبوعات در فاصله روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهريورجلب می کنم:

۱- دکتر صالحی برای نخستين بار از نامه دو سال پيش وزرات امور خارجه به مقامات کشور درباره مخاطرات و پيامدهای تحريم بانک مرکزی و نفت پرده برداشت که البته در جواب شنيده بود که قوانين بين المللی اجازه تحريم بانک مرکزی را نمی دهد و قيمت نفت نيز به بشکه ای ۲۵۰ دلار خواهد رسيد. پس تحريم آن منتفی است. ضمنا به وی توصيه کرده بودند که ديگر از تهيه و ارسال چنين نامه هايی خودداری کند.

۲- سه نماينده اصولگرا در جواب آقايان جنتی و حدادعادل که اکثريت مجلس را متهم کردند که برای انتقام جويی و حسادت در اقدامی مقدمه چينی شده و در يک رأی گيری غيرآزاد به سخنگوی شورای نگهبان رأی ندادند، به دفاع از رأی مجلس پرداختند.

۳- آقای نعمتی گفت: ورشکستگان سياسی با زير سوال بردن عملکرد مجلس به دنبال انتقام گيری هستند و با اين گونه سخنان بغض و کينه خود را نسبت به قوه قضائيه نشان می دهند. همان افرادی که از مجلس برای رياست رأی نگرفتند، به دنبال تضعيف قوه مقننه و قرار دادن مجلس در مقابل قوای ديگر هستند. آقای حقيقت پور نيز سخنان آقايان جنتی و حداد را مصداق بی انصافی خواند.

۴- دادستان کل کشور از محکوميت دو نماينده مجلس در جريان پرونده اختلاس سه هزار ميلياردتومانی و ردّمال توسط آنان خبر داد.

۵- رئيس فراکسيون اکثريت اصولگرايان با انتقاد از رفتار فراکسيون اقليت اصول گرا گفت: اين نگاه بدی است که در کشور وجود دارد و در جبهه اصول گرايی متأسفانه نگاه غالبی است. يعنی به آدم ها به شکل ابزاری نگاه می کنيم... به محض اين که آقای هاشمی در انتخابات ثبت نام کرد. فردايش گفتند در مجلس با هم وحدت کنيم اما وقتی آقای هاشمی تأييد صلاحيت نشد، دوباره وحدت به فراموشی سپرده شد و تا آقای روحانی رأی آورد دوباره گفته شد بياييد وحدت کنيم! نمی شود به افراد گفت شما در زمان فتح به درد نمی خوريد و برای زمان شکست خوبيد و همه بياييد چرا که می خواهيم سياهی لشکر بيشتری داشته باشيم.

۶- سردار کوثری و آقايان شريعت مدار و رامين (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم) به دکتر ظريف شديدا انتقاد کرده اند که چرا منکر «افسانه هولوکاست» شده و گفته جمهوری اسلامی ايران هيچ گاه هولوکاست را نفی نکرده است.

۷- دبيرکل مجمع تقريب مذاهب يکی از بزگترين جنايت هايی را که تاکنون بر سر بشر وارد شده، خارج کردن زنان از خانه خواند. امام جمعه مشهد نيز به دکتر روحانی انتقاد کرد که چرا برخلاف آيه ۱۸ سوره زخرف عمل کرده و يک زن را به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه منصوب کرده است.

۸- سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد معاون اول آقای احمدی نژاد در ارتباط با پرونده بيمه احضار شده و مورد بازجويی و تحقيقات قرار گرفته است.

۹- معاون اول قوه قضائيه و نيز رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس بر لزوم پيگرد قضائی خروج ۲۵۰۰ هديه از موزه هدايای رياست جمهوری تأکيد کردند.

۱۰- وزير نفت عدم بازگشت دو ميليارد دلار فروش نفت به کشور را توسط يکی از واسطه ها علنی کرد.

۱۱- وزير کشور اعلام کرد چطور با يک صد ميليارد درآمد در سال رشد اقتصادی کشور صفر بود. وی از ورشکستگی هفتاد درصد شهرداری های ايران چند روز قبل از آن سخن گفته بود.

۱۲- دادستان ويژه روحانيت گفت: در يکی از شرکت های خودروسازی امام جماعتی حضور داشت که افراد به دليل اعتبار وی و اطمينانی که داشتند، به وی پول داده بودند و الان اين پرونده بيش از هزار نفر شاکی دارد.

۱۳- حزب اسلامی کار خانم الهه راستگو را به جرم دورويی تشکيلاتی اخراج کرد.

مقام رهبری
به استحضار می رساند که از ۱۳ خبر فوق تنها مورد آخر در اخبار ۲۰:۳۰ منعکس شد. تمام موارد ديگر با سانسور مواجه گرديد. علت روشن است! دوازده مورد مربوطه به عملکرد اصول گراها بود و آخرين خبر مربوط به اصلاح طلبان! جالب آن که ۲۰:۳۰ سه شب متوالی از ۱۸ تا ۲۰ شهريور به اخبار مربوط به خانم راستگو پرداخت و در ۱۹ شهريور ۵ دقيقه از وقتش را به آن اختصاص داد. حتما به ياد داريد که صداوسيما تا ده روز پس از رخداد يک شنبه سياه مجلس که در آن رئيس قوه مجريه با پخش نواری برادر رؤسای قوای مقننه و مجريه را به رشوه خواری متهم کرد، خبری پخش نکرد و اگر سخنرانی شما در محکوميت رفتار و سخنان آقايان احمدی نژاد و لاريجانی نبود، صداوسيما از پخش اصل خبر به طور کامل خودداری می کرد. هم چنان که تاکنون از انتشار گزارش کميسيون تحقيق مجلس درباره يک شنبه انتقام يا تهاجم سازمان دهی شده لباس شخصی ها به سخنران مراسم ۲۲ بهمن در قم که در صحن علنی مجلس قرائت شد، پرهيز کرده است. علت اين سانسور نيز روشن است. افراد و گروه های هم سو با مديريت صداوسيما در مظان اتهام قرار گرفته اند.

مقام رهبری
من دانستن را حق مردم می دانم. به همين دليل به پخش خبر مربوط به خانم راستگو ولو با انگيزه و رويکرد جناحی اعتراضی ندارم بلکه به سانسور ديگر اخباری که به مراتب مهم تر از آنند مانند موارد يک و سه و هفت و نه و ده انتقاد دارم. البته به باور من عملکرد غيراخلاقی مديريت صداوسيما درباره منتقدان و اصلاح طلبان تأثير عميقی بر مردم ندارد.مگر پس از ۴ سال يک طرفه به قاضی رفتن صداوسيما و سيل هتاکی ها و بی انصافی ها آقايان خاتمی، موسوی و کروبی محبوب ترين سياست مداران کنونی ايران نيستند که طرح نامشان در هر محفلی شور می آفريند. مگر نديديدم که ثبت نام آقای هاشمی در سطح ملی چه موجی آفريد و آقای روحانی پس از تحريم ۸ ساله در صداوسيما و شنيدن اتهامات فراوان توانست سه برابر نفر بعدی رأی بياورد. با وجود اين، نامه می نويسم تا به سهم خود هشدار دهم که تداوم تک صدايی و بی عدالتی و سانسور از اعتبار صداوسيما بيش از اين نکاهد و بر مخاطبان رسانه های فرامرزی بيش از اين افزوده نشود. چرا که اين روند به سود استقلال و تماميت و يک پارچگی ملی و سرزمينی ما و نيز آزادی ايرانيان نيست. حتما متوجه شده ايد که ايجاد مانع درپخش برخی شبکه های صداو سيما در برخی ماهواره های جهانی توسط قدرت های بزرگ هيچ حرکت اعتراضی قابل توجهی در بين دانشگاهيان، هنرمندان، اصحاب قلم، اهالی مطبوعات، فعالان دنيای مجازی، احزاب منتقد و مستقل و حتی حوزه های علميه در ايران بوجود نياورد. علت را بايد در اين جستجو کرد که قاطبه نخبگان ايرانی صداوسيمای کنونی را رسانه ملی نمی دانند.

رهبر محترم
جنابعالی همواره دولت آمريکا را متهم کرده ايد که می کوشد با ايجاد انحصار رسانه ای معيارهای دوگانه را درباره موافقان و مخالفان خود اعمال کند. سوال اين است که چرا خود از چنين روشی در ايران پشتيبانی می کنيد؟ اميدوارم اين نامه به سرنوشت مرقومه دکتر صالحی دچار نشود که اگر در زمان خود به آن توجه می شد، کشور با درآمد افسانه ای بيش از ۶۰۰ ميليارد دلاری در ۸ سال گذشته به چنين اوضاع اسفناکی سقوط نمی کرد.

باری، بايد اصلاحات لازم را پيش ازآن که دير شود، انجام داد و پيش برد.

ايام عزت مستدام
سيد مصطفی تاجزاده
زندان اوين
۲۵ / ۶/ ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016