چهارشنبه 27 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش قيمت گاز در ايران

روزنامه بهار ـ بالاخره فشارهای تفاوت يارانه‌ای که از دولت گذشته کنترل نشده و در بودجه امسال پيش‌بينی نشده بود حبابش بر سر دولت جديد ترکيد و اين دولت که عزم جدی بر عدم افزايش قيمت‌ها قبل از بهبود وضعيت معيشتی را داشت، مجبور شد قيمت حامل‌های انرژی را افزايش دهد.

پس از افزايش قيمت برق که البته به واسطه اضافه شدن ‌بندی با عنوان عوارض در قبض‌های برق، رخ داد و بر هزينه‌های مصرف‌کنندگان افزود، ديروز خبری منتشر شد مبنی بر اين‌که قيمت گاز هم در مسير گرانی قدم گذاشته و بهای هر مترمکعب گاز مصرفی مشترکان با هدف توسعه خطوط گاز‌رسانی به روستاها و مدارس، ۱۰ تومان‌گران خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی شرکت ملی گاز ايران از دريافت عوارض ۱۰ تومانی از مشترکان به‌ازای هر مترمکعب گاز مصرفی براساس قانون بودجه سال ١٣٩٢ خبر داد و گفت: ١٦٠٠‌ميليارد تومان منابع حاصل از اين عوارض صرف توسعه گازرسانی در کشور و همچنين استاندارد‌سازی سيستم گرمايش مدارس خواهد شد.

مجيد بوجارزاده درباره علت افزايش قيمت گاز توضيح داد: براساس قانون بودجه سال ۹۲ مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی گاز مکلف شد به‌ازای هر مترمکعب گاز طبيعی مبلغ ۱۰ تومان به عنوان عوارض از مشترکان دريافت و پس از آن به خزانه‌داری کل کشور واريز کند.

او افزود: وجوه دريافتی تا سقف ۱۶‌هزار‌ميليارد ريال برای توسعه خطوط لوله و گاز‌رسانی به شهرها و روستا‌ها با اولويت مناطق سردسير، نفت و گازخيز و استان‌هايی که برخورداری آن‌ها از گاز کمتر از متوسط کشور است، هزينه می‌شود.

او با تاکيد بر اين‌که مبلغ دريافتی مورد نظر مشمول ماليات نمی‌شود، گفت: از وجوه دريافتی دو‌هزار‌ميليارد ريال به معاونت سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس کشور و وزارت آموزش‌وپرورش برای تامين و استاندارد‌سازی سامانه گرمايشی مدارس با اولويت مدارس روستاها اختصاص می‌يابد.

بوجارزاده با اشاره به اين‌که افزايش قيمت از اول تير اجرايی شده است، افزود: ممکن است کنتور بعضی از مشترکان از ۲۰ تير قرائت شده باشد که به همين دليل مبلغی به عنوان بدهی در قبض‌های گاز اين مشترکان درج شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ايران درباره هزينه عوارض شهرداری و ماليات بر ارزش افزوده در قبض‌های گاز هم گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه از سال ۸۹ عوارض شهرداری از مصرف‌کنندگان گاز دريافت می‌شد البته پيش از اين برای آن از عبارت ماليات بر ارزش افزوده استفاده می‌شد اما از اين پس با شفاف‌سازی صورت گرفته عوارض شهرداری در کنار ماليات بر ارزش افزوده آورده می‌شود که البته هيچ‌گونه تغييری در قيمت آن صورت نگرفته است.

بوجارزاده درباره هزينه آبونمان نيز گفت: اين هزينه در گذشته نيز دريافت می‌شد ولی با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها به دستور سازمان هدفمندی يارانه‌ها به صورت مقطعی از قبض‌های گاز حذف شد که مجددا از ابتدای پاييز سال ۹۱ هزينه آبونمان به قبض‌های گاز بازگشت.

براساس محاسباتی که انجام شده است هم‌اکنون متوسط مصرف يک مشترک کم‌مصرف گاز خانگی در فصل تابستان بين ۲۰۰ تا ۲۵۰‌ميليون مترمکعب است که از اين رو به‌ازای اين ميزان مصرف گاز بايد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان جدا از قيمت گاز هزينه عوارض پرداخت کند.

از سوی ديگر، پيش‌بينی می‌شود همين مشترک چنانچه در فصل زمستان با رعايت الگوهای مصرف حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعب گاز مصرف کند نزديک به چهار‌هزار تومان به بار مالی قبض‌ها اين مشترک در فصل زمستان به عنوان عوارض افزوده شود.

در مجموع پيش‌بينی‌ها حاکی از آن است که به‌طور متوسط بار مالی هر قبض گاز مشترکان حدود هشت تا ۱۰‌هزار تومان در فصول مختلف سال باشد. همچنين از سال گذشته هزينه آبونمان هم بار ديگر به قبض‌های گاز اضافه شده است که براساس برآوردهای شرکت گاز، بين ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان ديگر هم به بار مالی صورتحساب گاز مشترکان اضافه خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016