پنجشنبه 28 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: "نرمش قهرمانانه" مطالبه رهبری برای پيشبرد اهداف نظام است

به گزارش خبرنگار سياسی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با حضور در برنامه گفتگوی ويژه خبری، شاخصه های خط مشی نرمش قهرمانانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی را تشريح کرد.

در ابتدای اين برنامه لاريجانی در پاسخ به اين سوال که چرا واژه نرمش قهرمانانه طی ۲۴ ساعت پس از بيانات رهبر معظم انقلاب بازتاب های گسترده ای داشته است، گفت: اين امر نشان می دهد که اين واژه درست، به جا و در زمان خود از سوی رهبر فرزانه انقلاب انتخاب و استفاده شده است.

وی افزود: برداشت من اين است که نرمش قهرمانانه مطالبه رهبری است برای اينکه ديپلماسی نظام اکنون بايد در طراز قدرتمندی و در جايگاه واقعی اش باشد.

اين کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصريح کرد: اين واژه از باب فشار و اضطرار نيست بلکه مقام معظم رهبری ناظر بر پيشرفت کشور فکر می کنند وضعيت ما با گذشته متفاوت است و از لحاظ قدرتمند شدن تحول پيدا کرده ايم.

وی ادامه داد: اکنون از قدرت های ما پرده برداری شده است لذا ديپلماسی ما بايد متناسب با آن، پيچيدگی و تحرک خود را داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير ستاد حقوق بشر اضافه کرد: اين واژه مطالبه مقام معظم رهبری برای ترسيم افق جديد به منظور پيشبرد اهداف نظام بوده و ترکيب اين واژه داهيانه است.

وی افزود: يکی از پايه های مهم بصيرت سياسی اين است که ما شرايط خود را درست بفهيم، يعنی خود را نه کوچکتر از آن که هستيم بدانيم و فرصت ها را از دست دهيم و نه لقمه هايی برداريم که نتوانيم هضمش کنيم.

لاريجانی ادامه داد: بعضی ها برای فهم وضعيت به سايت های خبری مراجعه می کنند در حالی که برخی اطلاعات فقط حالت اطلاع نمايی و ژست اطلاعات دارند اما در واقع ضد اطلاعات و آگاهی هستند و لذا فرد فرض می کند که حقايق را می داند در حالی که سرش کلاه می رود.

وی افزود: در دنيای امروز که دسترسی به شبکه ها فقط احساس مطلع بودن را القا می کند، بايد خط طراز داشته باشيم که به نظر بنده اين خط طراز و ملاک انقلاب اسلامی است.

اين کارشناس مسائل راهبردی افزود: ملت ما سی و چند سال پيش تجربه ای را آغاز کردند که با انقلاب کليد خورد و بنای يک نظام جامع مدنی سياسی براساس اسلام گذاشته شد.

لاريجانی اضافه کرد: بزرگترين دموکراسی خاورميانه و پيشرفته ترين کشور منطقه را انقلاب اسلامی به ما هديه کرد و اين تجربه شگفت انگيزی است، چيزی که غرب منتظر بود اين بود که ما يک کشور تو سری خور باشيم و نمی دانستند که اصلا دموکراسی در ايران به چه معناست.

وی با اشاره به انتخابات رياست جمهوری اخير گفت: يکی از خدمات بزرگ صدا و سيما در اين انتخابات اين بود که پرده برداری کرد و دموکراسی موجود در کشور را که غرب از آن می ترسيد نشان داد.

اين تحليلگر مسائل سياسی افزود: با اين انتخابات کشورهای منطقه نيز ديدند که چه ساختار مدنی عظيمی در کشور ما شکل گرفته و تبديل به واقعيتی اجتماعی شده است، واقعيت اجتماعی چيزی نيست که بتوان روی کاغذ نشان داد بلکه نوعی تطور است.

لاريجانی ادامه داد: اثرات انقلاب اسلامی در منطقه اولين و مهمترين علامت نهضت های اسلامی است که امروز غوغا می کنند.

وی افزود: نهضت انقلاب و حکومت ناشی از انقلاب بحث های جدايی هستند و هر کدام نوعی واقعيت اجتماعی محسوب می شوند مثلا در مصر انقلاب با مشکل روبه رو شد اما نهضت غوغا کرد.

لاريجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران نقش مهمی در برهم زدن معادلات منطقه داشته است و اين تاثيرگذاری، نشان دهنده قدرت عظيم کشورمان در منطقه است و تاثيرگذاری آن در سوريه خود دليلی بر صحت اين ادعاست.

وی افزود: شعار مطرح شده يک شعار ريشه دار است، چرا که در سال ۶۷ که بنده مسئول تهيه پيش نويس نطق رهبری بودم، ايشان اين شعار را بسيار پسنديدند بنابراين بايد ژست و نمای ما در دنيا همين باشد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اظهار داشت: با اين طراز ما در اوج توانمندی هستيم ، نرمش قهرمانانه بايد به گونه ای باشد که ديپلماسی ما تيز عمل کند، همانگونه که در ساختار سياسی داخلی و در ارتباط با انتخابات اين موضوع را ثابت کرديم و دشمنان ما متوجه شدند که در مورد ملت ما اشتباه کرده اند.

لاريجانی تصريح کرد: نرمش قهرمانانه مطالبه مقام معظم رهبری است، بنابراين ضرورت دارد مسئولين در اين زمينه آمادگی کسب کنند چرا که کلماتی که مقام معظم رهبری در بياناتشان بکار بردند، بخشی از ديپلماسی داهيانه ای است که حرکات و کلماتش حکايت از تعاملی دارد که مورد نياز است و اين تعامل و نرمش حاوی قهر ، اخم، خنده و صحبت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه شاخص های نرمش قهرمانانه در اين مقطع چيست، تصريح کرد: مقام معظم رهبری در مکان مناسبی شعار نرمش قهرمانانه را مطرح کردند ، چرا که سپاه پاسداران نماد قوت نظام و خاری در چشم دشمنان ما است، بنابراين امروز زمان اين است که ديپلماسی ما در شان موقعيتمان باشد.

لاريجانی اضافه کرد: آمريکا در منطقه هم مسايل را بد فهميد و هم بد شکست خورد که هردوی اين دو وجود دارد چرا که فهميدن، خود يک نقطه قوت است اما ايران اسلامی هم درست فهميد و هم خط موفقی را دنبال کرد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: توانمندی ما يک واقعيت است. ما در سطح داخلی با ماهيت دموکراسی و نظام اسلامی نقش موثری در مسائل منطقه داريم، بنابراين مطالبه رهبری از موضع قدرت است و لذا ادبيات ما بايد متناسب با شان ما در جهان باشد.

لاريجانی يکی از شاخص های نرمش قهرمانانه را ادبيات فاخر دانست و گفت: ديپلماسی ما بايد دارای ادبيات فاخر باشد، و اين به گونه ای است که ديپلمات های ما حرفهای سنگين و بی ارزش بکار نمی برند، البته اين نياز به تمرين و ممارست دارد.

وی حق مداری و شجاعت در بيان مطالب را شاخص ديگر نرمش قهرمانانه دانست و افزود: انتظار اين است که ديپلماسی ما شجاعت بيان حق را داشته باشد و ضمنا ظلم ستيز نيز باشد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، داشتن استراتژی را از ديگر شاخص های نرمش قهرمانانه خواند و گفت: داشتن استراتژی به معنی اين است که بدانيم چه می خواهيم و قصد داريم چه کار بکنيم، اين نيازمند اين است که از قبل اهداف مان را تعيين کنيم.

وی ادامه داد: بايد در يک چارچوب استراتژيک حرکت کنيم و برای ساده ترين مذاکره ها از پيش نقشه داشته باشيم و به صورت پيچيده عمل کنيم.

وی ادامه داد: واقع بينانه اين است که ما بايد شان خود را فهميده و نقطه قوت، ضعف، عزت و خط طراز خود را بدانيم.

لاريجانی با اشاره به معنی کلمه تجربه گفت: تجربه کلمه دقيقی است و در پديده های اجتماعی مسئله مهمی به شمار می رود و اين تجربه که حکايت از يک روند متکامل دارد بنای يک نظام جامع سياسی- مدنی براساس اسلام است.

وی با تاکيد بر مهم بودن پايه فکری در جامعه گفت: اين پايه فکری از سه عنصر تشکيل شده است؛ در ابتدا بايد به اين نکته اشاره کرد که اين پايه فکری ناشی از اين است که اسلام دين زنده است و در همه زمان ها پايه اقدام و عمل بوده است. نکته ديگر اين است که اسلام دين جامع بوده و در تعامل بخش خصوصی و عمومی است و در آخر، اسلام دين جهانی است که سياه و سفيد عرب و عجم در آن جای ندارد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اظهار داشت: اين سه عنصر ذکر شده پايه تجربه است و از يک منبع تفکر عظيمی نشات گرفته که بسيار هم موفق بوده است.

لاريجانی ادامه داد: هدف غرب روی کار آمدن نظام فاسد سکولار ديکتاتور است که در فتنه ۸۸ نيز طرح مورد نظر آن ها اين بود که با سرکار آمدن يک سکولار ديکتاتور، ايران را که به عنوان يک کشور دموکراتيک در منطقه شمرده می شود زمين بزنند چرا که ايران در عرض سه دهه قوی ترين و پيشرفته ترين کشور منطقه به شمار رفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: ديپلمات ما نماينده اين تجربه و تحرک است و دشمنان ما دشمنان اين تجربه اند، آنان دشمنان شخصی نيستند و مشکل اساسی آن ها رئيس جمهور خادم ملت است نه نام رئيس جمهور و آنان با اين جريان فکری مخالفند.


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به عبارت نرمش قهرمانانه گفت: اين نرمش مطالبه امروز رهبری است نه از باب اضطرار، شان ما ايجاب می کند که ارتقا پيدا کنيم که اين اصطلاح بسيار زيبا بوده و ديدی از نمای کلی است.

لاريجانی در ادامه با تأکيد بر اين موضوع که پيشبرد اهداف نظام در ديپلماسی يک مسئله کليدی است، خاطرنشان کرد: در اين حوزه، واقع‌بينی از اهميت خاصی برخوردار است در مورد کلمه واقع‌بينی، هم سوءتعبير و هم سو معنا وجود دارد.

وی افزود: گاه واقع‌بينی را چنين معنا می‌کنند که از آنجا که دنيا عوض شده، ما نيز بايد عوض شويم اما اين تعريف همان تعريف غربی‌هاست.

لاريجانی ادامه داد: برخی نيز چنين تعبير می‌کنند که دنيا کوچک شده است و افراد به هم نزديک شده‌اند يک حرف غلطی است من بايد بگويم که دهکده شدن جهان مزخرف‌ترين حرف است. افراد نزديک به هم شده‌اند اما در حقيقت از هم دورند. واقع‌بينی به اين معناست که ما شأن‌مان را درک کنيم و بفهيم که عزت‌مان از کجا به دست می‌آيد.

وی ادامه داد: چهره آمريکا جنگ افروزی، فقر و فساد است در حالی که ما با تمام اين ها مخالفيم و در مقابل تجاوز ايستاده و خواهان آن هستيم که پرچم عزت را در دنيا بالا ببريم و اين در حالی است که پرچم آمريکا با فساد همراه بوده است.

لاريجانی ادامه داد: ما در مشی خود نبايد تابع مد باشيم چرا که مد ملاک فکر نيست و بايد ملاک ما حق مداری باشد، يکی از خطراتی که ما را تهديد می کند اين است که افراد مد را معيار خود قرار داده اند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اظهار داشت: ما بايد چهره خود را در دنيا بازسازی کرده و از آن پرده برداريم و پيام خود را در سخنان، ادبيات ، مواضع و تحرکات نشان دهيم چرا که هر کدام از موارد ذکر شده يک فرصت به شمار می رود.

لاريجانی در ادامه گفت: ما بايد برنامه تعامل با همه داشته باشيم چرا که منافع ملی ما با اسلام که مبتنی بر اين تفکر است آميخته است.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی ادامه داد: در پيشبرد اهداف سياسی می‌توانيد روش بد داشته باشيد، ممکن است ديپلمات ما اهداف خوب داشته باشد اما در يک جايی روش ما مناسب نباشد.

وی افزود: گاهی به نظر می رسد نرمش ذليلانه را برای انجام کاری پذيرفته ايم، هرگزنبايد اين گونه باشد مشی ما با عزت است ولی نرمش بخشی از ديپلماسی است همان طور که اخم هم بخشی از ديپلماسی است.

لاريجانی همچنين اضافه کرد: برای اين که حکمت را در پيش گيريم بايد برنامه داشته باشيم و اين گونه نباشد که مثلا چيزی در نصف شب به ذهن ما خطور کند و در صبح تصميم بگيريم آن را عملی کنيم، حکمت يعنی اينکه طراحی دقيق صورت گيرد و عقول جامعه جمع شوند و در چارچوب مشيت نظام تصميم سازی انجام گيرد، ما اگرتصميم های خوب را نسازيم حتما شکست خواهيم خورد.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی با بيان اينکه کشور ما يک ديکتاتوری نيست، اظهار داشت: ممکن است مسئولی تصميمی بگيرد و اين تصميم لغو شود ، اين مسئول نبايد ناراحت شود چرا که انسان می تواند چيزی را که به نظرش می آيد بيان کند ولی نهادهای قانونی بايد درباره اجرايی شدن آن تصميم بگيرند.

وی تصريح کرد: حکمت بايد براساس برهان، استدلال و محکم باشد و ديپلماتهای ما بايد مستدل صحبت کنند و ادبياتشان فاخر باشد.

لاريجانی ادامه داد: ديپلمات های ما نبايد زبان چاله ميدانی، هفت تير کشی، چاقو کشی و گاوبازی داشته باشند چرا که اين زبان متعلق به آمريکايی هاست.

وی گفت: استدلال چند نوع است؛ گاهی استدلال برای کشف واقعيت است ما در مذاکره به دنبال فلسفه نيستيم از اين رو نمی توانيم به چنين استدلالی استناد کنيم.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی ادامه داد: حکمت يعنی اينکه هدف را خوب بشناسيم و برای آن که آن را خوب بشناسانيم بايد راه های دقيق و مستدل در پيش گيريم که همگی اين ها منافع ملی ما را پيش می برد.

وی با بيان اينکه مصلحت گاهی پيچدگی بيشتری دارد، گفت: مصلحت حکايت از عقل دارد و عقل در ادبيات اهل بيت(ع) تشخيص دقيق نفع و ضرر است و به اين معنی است که جهتی که نفی اکثری دارد شناخته شود و برايش قيام شود.

لاريجانی اضافه کرد: برخی خودشان را عاقل می دانند و بقيه را جاهل خطاب می کنند اين ها ژست و پُز است.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی افزود: اگر کسی نفع و ضرر را تشخيص نمی دهد حتی اگر برايش جسورانه اقدام کند اين فرد جسور کم عقل است، هم چنين اگر کسی نفع و ضرر را تشخيص می دهد ولی اقدام نمی کند اين انسان کم عقل تنبل است.

لاريجانی گفت: امور عالم هم نفع و هم ضرر دارند و چيز خالص کم پيدا می شود ما بايد نفع و ضرر را تشخيص دهيم و مصلحت اين است که نفع و ضرر را اندازه گيری کنيم و براساس آن اقدام کنيم.

وی تفاوت حکومت عقل مدار اهل بيتی را با حکومت خيره سرانه و متحجرانه در مصلحت دانست و بيان کرد: مکتب اهل بيت(ع) اساسش مصلحت است.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی مهمترين شاخصه تشخيص راه درست را بصيرت سياسی دانست و عنوان کرد: بايد براساس بصيرت سياسی طراز مشخص شود و اين امر نبايد با القا صورت گيرد چرا که بحث اين روزها اين است که می خواهند چيزی را به طرف مقابل القا کنند در صورتی که نبايد اين گونه باشد.

لاريجانی تصريح کرد: ما بايد براساس طراز پيش برويم ممکن است طرف مقابل بخواهد چيزهايی را القا کند ولی وقتی متوجه شود که نمی تواند، آن گاه ما با طراز خود پيش خواهيم رفت و طراز ما با انقلاب اسلامی سنجيده می شود.

وی اضافه کرد: مثلا اگر غرب بگويد ما به ايران سخت گرفتيم و تحريم های مفتضح در دارو و غذا اعمال کرديم، درست نيست.

لاريجانی ادامه داد: اين تحريم ها هيچ مبنای بين المللی ندارد و تحريم هايی اين چنينی که وجهه زشت و کريهی دارد در صحنه بين الملل کم سابقه است، در حال حاضر در عرصه بين المللی پول يک فرد خصوصی را مانند دزد سرگردنه می گيرند و اسم آن را تحريم می گذارند اين ها تحريم نيست بلکه تجاوز و دزدی است.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی ادامه داد: ما به خاطر تحريم ها ضعيف نشده ايم بلکه تحريم ها باعث شده مسير مان را تغيير دهيم زمانی نظر ما اين بود که نفت را کم کم بفروشيم و با پول آن کم کم توليد داخلی را رونق دهيم ولی اکنون تصميم گرفته ايم اقتصاد مقاومتی را در پيش گيريم.

لاريجانی افزود: ذهن ديپلمات ما بايد اين گونه باشد و پز و تشر آن ها نبايد ما را ضعيف کند، ما بايد با زرنگی و ادبيات ظلم ستيز پاسخ آن ها را دهيم اين گونه آن ها حريف ديپلمات ها نمی شوند چرا که می فهمند اگر درشت سخن بگويند درشت پاسخ دريافت می کنند و اگر مودبانه صحبت کنند پاسخ مودبانه می شنوند، نه نازيدن و نه توپ و تشر آن ها ما را از مسيرمان خارج نمی کند.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی تصريح کرد: آن ها بايد بدانند ديپلمات ايرانی به کوه متصل است و نقشه دارد، ما نمونه های موفق و حتی ناموفق و صوری از ديپلماسی داشتيم،در حال حاضر آن چه مقام معظم رهبری می خواهند اين است که ديپلماسی همانند اقتصاد و علم يک مدار به بالا برود، ديپلماسی می تواند خدمات عظيمی را به کشور ارائه دهد.

وی ملاک عزت را ويزا دادن و يا ندادن به ايرانيان ندانست و گفت: نبايد بگوييم که کسانی که می خواهند به پاريس، لندن و سانفرانسيسکو بروند ويزا دريافت کنند و اگر اين امر صورت نگيرد پس عزت ما از بين رفته، آن ها حتی به حالت زشتی ايرانيان را در فرودگاه های مختلف مورد بازرسی قرار می دهند، خاک بر سر آن ها که شانشان اين قدر پايين است. ديپلمات های ما نبايد در هيچ شرايطی احساس ذلت کنند بلکه بايد دندانهايشان را محکم بفشارند و بگويند به موقع پاسخ خواهيم داد.

لاريجانی به سفر رئيس جمهور به نيويورک اشاره کرد و بيان داشت: آن ها حتما در آستانه سفر رئيس جمهور به نيويورک علم شنگه های جديدی را به راه می اندازند، از يک طرف احمد شهيد مطالبی را مطرح می کند و از طرف ديگر افراد ديگری جوسازی های متعددی انجام می دهند، طبيعتا رئيس جمهور تحت تاثير اين بحث ها قرار نمی گيرد و حرف خودش را می زند.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به نيويورک در زمانی که رئيس جمهور بودند، گفت: اين سفر يک طراز بود، در آن زمان يک کشتی ايرانی مورد اصابت گلوله های آمريکايی ها قرار گرفت و برای اين که آن ها به ما القا کنند اوضاعتان خراب است در آن زمان اين موضوع را بيان کردند و گفتند ما شما را زديم.

لاريجانی ادامه داد: در آن زمان برخی ديپلمات های خودی می گفتند که حالا بايد به کشور برگرديم در صورتی که مقام معظم رهبری تاکيد کردند دست به مسير نمی زنيد و فقط يک پاراگراف درباره تجاوز آمريکا به مطلب اضافه می کنيد.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسی گفت: ريگان در آن زمان رئيس جمهور آمريکا بود، او سخنرانی رهبر انقلاب را به طور کامل گوش داد به دنبال آن بود که ايران تعادل روانی اش را از دست بدهد در صورتی که ايشان قاطعانه مسير خود را در پيش گرفتند و اين چيزی است که ما بايد در مسيرمان داشته باشيم، از اين رو من به ظرفيت ديپلماسی در کشورمان اميدوارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016