دوشنبه 8 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جعفری، فرمانده سپاه: مکالمه تلفنی با اوباما بايد به بعد از اقدامات عملی آمريکا موکول می‌شد

تسنيم ـ سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بيان اينکه مواضع رئيس‌جمهور در نيويورک و بخصوص نطقش در سازمان ملل مناسب و مقتدرانه بود، تاکيد کرد: مکالمه تلفنی با اوباما بايد به بعد از اقدامات عملی آمريکا موکول می‌شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم با اشاره به سفر‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئيس‌جمهور و هيئت همراه به نيويورک و مواضع اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته از سوی اين هيئت در اين سفر، گفت: آقای روحانی و هيئت همراهشان در اين سفر نشان دادند که الحمدلله روی اصول ايستاده‌اند و در مسير انقلاب اسلامی، چارچوب‌ها و سياست‌های نظام و مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اينکه به دليل قرار گرفتن آمريکائی‌ها در موضع ضعف و قرار داشتن جمهوری اسلامی ايران در موضع اقتدار و قدرت در عرصه بين‌الملل، دولت آمريکا به اقداماتی نظير ملاقات حضوری و يا حداقل مکالمه تلفنی با رئيس جمهور ايران نياز داشت، افزود: رئيس جمهور محترم که مواضع مقتدرانه و مناسبی در اين سفر و بخصوص در نطقشان در مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ کردند، بهتر بود همانگونه که برای ملاقات حضوری به اوباما وقت داده نشد، از پذيرش مکالمه تلفنی با اوباما نيز خودداری کرده و چنين اقداماتی به بعد از نشان دادن اقدامات عملی دولت آمريکا و راستی‌آزمايی و صداقت‌سنجی در رفتار عملی‌‌شان موکول می‌شد.

ايران حسن‌نيت و صداقت خود را نشان داد؛ اينک نوبت آمريکايی‌هاست
وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: با توجه به اينکه جمهوری اسلامی ايران بخصوص با مواضع و سخنانی که در شصت و هشتمين اجلاس سازمان ملل مطرح شد، حسن‌نيت خود را نشان داد، اکنون نوبت آمريکاست که با اقدامات عملی خود اعتمادسازی نموده و در عمل راستگويی خود را به اثبات برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده کل سپاه در پاسخ به اين سوال که به نظر شما در اين مرحله دولت آمريکا چه گام‌هايی عملی بايستی بردارد، اظهار داشت: رفع کامل تحريم‌ها عليه ملت ايران، آزادسازی دارايی‌های بلوکه و توقيف شده ايران توسط آمريکا، دست‌کشيدن از دشمنی‌ها و توطئه‌ها عليه مردم ايران، پذيرش ايران هسته‌ای و عدم سنگ‌اندازی در اين مسير و ... از مواردی است که بايستی در اين مرحله توسط آمريکا انجام شود و ملت ايران منتظر چنين اقداماتی از سوی آمريکاست.

مشکل بزرگ آمريکايی‌ها آنجاست که از صهيونيست‌ها اجازه می‌گيرند
وی با اشاره به اظهارات مقامات آمريکايی مبنی بر اينکه مقامات رژيم غاصب صهيونيستی را در جريان تمام مسائلشان با ايران و حتی مکالمه تلفنی با اوباما قرار داده بوده و از اين پس نيز قرار خواهند داد، افزود: يکی از نگرانی‌های اصلی که وجود دارد، همين‌جاست، چرا‌که به نظر می‌رسد دولتمردان آمريکا متاسفانه استقلال رای و تصميم ندارند و از صهيونيسم جهانی تاثيرپذيرند و بايستی برای اقدامات خود از اين رژيم غاصب ظالم اجازه بگيرند.

چرايی نرمش قهرمانانه
فرمانده کل سپاه در بخش ديگری از سخنان خود در تبيين تعبير "نرمش قهرمانانه" که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار با فرماندهان سپاه مطرح شد، اظهار داشت: تعبير دقيق و هوشمندانه "نرمش قهرمانانه" که ترکيبی از کلمات "نرمش" و "قهرمانانه" است، توسط مقام معظم رهبری به دليل شرايط بسيار برجسته‌ای که نظام جمهوری اسلامی ايران در شرايط کنونی جهان داراست، مطرح شد.

وی با بيان اينکه هم‌اکنون دشمنان جمهوری اسلامی که سال‌ها برای تضعيف و ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی و اهدافش تمام توان خود را به کار گرفتند، به هيچ يک از اهداف خود نرسيده و شکست‌های پی‌در‌پی را مرتکب شده‌اند و آخرين نمونه از اين شکست‌ها نيز در سوريه اتفاق افتاد، تصريح کرد: همه دنيا امروز شاهد آن است که جمهوری اسلامی ايران مسير خود را با اقتدار پشت سر گذاشته و همه تلاش‌های دشمنان اعم از تهديد، تحريم و فشارهای اقتصادی، اقدامات سياسی، امنيتی و نظامی، به هيچ نتيجه‌ای نرسيده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پيشرفت‌های چشمگير جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سياسی، امنيتی، نظامی و ... و از همه مهمتر «قدرت نرم» و «نفوذ معنوی» انقلاب اسلامی در جهان، افزود: امروز به دليل نفوذ معنوی فوق‌العاده انقلاب اسلامی ايران در دنيا و اطمينانی که در ملل مختلف نسبت به کشورمان حاصل شده، اقتدار کاملی برای نظام مقدسمان به وجود آمده و مجموع قدرت معنوی و مادی کشورمان موجب شده ايران به يک ابرقدرت تبديل شده و در هماوردی با آمريکا، نه تنها به هيچوجه در موقعيت ضعف قرار نداشته بلکه کاملاً در موضع برتر و اقتدار قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر دشمن بخواهد عقلانيت به خرج دهد بايد از نرمش جمهوری اسلامی بهترين استفاده را کرده و رفتار خود را تغيير دهند.

راهبرد هوشمندانه "نرمش قهرمانانه" برای آشکارتر شدن چهره آمريکا نزد افکارعمومی
فرمانده کل سپاه با بيان اينکه اين نرمش قهرمانانه موجب آشکارتر شدن چهره واقعی اين دولت برای افکارعمومی جهان خواهد شد، تصريح کرد: با شناختی که از ماهيت استکبار و سلطه داريم، اينکه تصور خوش‌بينانه‌ای از رفتار آمريکا داشته باشيم، ساده‌انگارانه است چرا‌که به نظر می‌رسد دشمن هنوز آن عبرتی که بايد گرفته می‌شد را نگرفته و هنوز احتياج به زمان بيشتری برای تغيير دارد.

سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: با تدبير رهبر معظم انقلاب، انعطاف، صداقت و حسن‌نيت جمهوری اسلامی نيز برای افکار عمومی جهان نمايان‌تر می‌شود.

وی با تاکيد بر اينکه نگرانی خاصی نسبت به اصل نرمش قهرمانانه و ديپلماسی فعال جمهوری اسلامی در اين رابطه وجود ندارد، گفت: صفت قهرمانانه برای نرمش، يعنی اينکه اقدامات حکيمانه با حفظ مصالح، اقتدار و عزتمندی نظام صورت بگيرد.

لزوم رصد هوشمندانه روند ديپلماسی توسط نيروهای انقلاب
فرمانده کل سپاه افزود: با اين وجود در مسير حرکت دولت ممکن است اشتباهات تاکتيکی مانند همين مکالمه تلفنی با اوباما صورت بگيرد که قابل تصحيح و جبران است.

سرلشکر جعفری تاکيد کرد: در هر صورت، نکته مهم و اساسی در اين زمينه، هدايت‌های داهيانه و حکيمانه رهبر معظم انقلاب و هوشمندی مردم در رصد دقيق اين روند است و اگر در جايی خطايی از سوی مسئولان مربوطه ديده شود، قطعا دلسوزان و نيروهای انقلاب تذکرات لازم را خواهند داد.

تلاش بدخواهان برای القای دوقطبی در کشور
فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه برخی به دنبال ايجاد نوعی دوقطبی در داخل کشور بوده و می‌خواهند چنين القا کنند که يک گروه طرفدار نرمش و مذاکره با آمريکا بوده و گروهی ديگر در کشور مخالف اين موضوع هستند، تصريح کرد: راهبرد "نرمش قهرمانانه" موضوعی است که با تدبير و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است و همه نيروها و نهادهای انقلابی نيز با اين سياست نظام اسلامی همراه هستند، اما اينکه عده‌ای همواره به دنبال ايجاد شکاف و دوگانگی و دوقطبی کردن فضا در داخل کشور بوده و آب به آسياب دشمن می‌ريزند، پديده جديدی نيست و امروز تاثير چندانی هم ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016