پنجشنبه 11 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه‌نگاران تبعيدی، در خارج و خانواده‌های‌شان در داخل کشور، قربانی سرکوب و تهديد هستند

گزارشگران بدون مرز تهديدهای زنجيره‌ای عليه روزنامه‌نگاران تبعيدی و خانواده‌های آن‌ها در ايران، از اين ميان، احضار خانواده آرش سيگارچی خبرنگار صدای آمريکا و تهديد مسيح علی‌نژاد روزنامه‌نگار مستقل در لندن را محکوم می کند. کارزار تهديد و سرکوب از سوی وزرات اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران هدايت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند: «عليرغم فريبکاری برای پنهان کردن احتمال اقدام قضايی عليه مسيح علی‌نژاد، اما صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در پشت اين تهديد قرار دارد. اين سازمان ارگان پروپاگاند و در بسياری موارد ابزار سرکوبی در خدمت رژيم است. جمهوری اسلامی بايد به آزار مسيح علی نژاد و خانواد‌ه‌ی آرش سيگارچی و ديگر خبرنگاران تبعيدی پايان دهد.»

۲۵ شهريور ماه ۱۳۹۲ (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳) ، وکيل هژبر افشار همکار صدا وسيمای جمهوری اسلامی در لندن، اخطارنامه‌ای، که می‌تواند به شکايت در مراجع قضايی منجر شود، برای مسيح علی‌نژاد ارسال کرده است. در تاريخ ٣٠ مرداد ۱۳۹۲ ، ( ۲۰ اگوست ۲۰۱۳ ) سال جاری هنگامی که همکار صدا و سيمای جمهوری اسلامی در حال مصاحبه با يک خانواده‌ی انگليسی در باره‌ی ماجرای روزنامه‌ی گاردين و سخت‌گيری دولت انگستان نسبت به اين روزنامه بود، مسيح علی نژاد در کادر دوربين قرار گرفت و با مورد خطاب قرار دادن فرد مصاحبه کننده به ايشان توضيح داد که روزنامه‌نگار تبعيدی است،که در ايران تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران زندانی هستند و صدا و سيما در اين باره امکان صحبت کردن را به مخالفان نمی‌دهد. اين رويداد هم زمان از سوی خبرنگار يکی از شبکه‌های آزاد تلويزيونی مستقر در لندن فيلم‌برداری شد و در شبکه تلويزيون رها و بر روی يوتيوب منتشر شد.

اخطارنامه‌ی ارسال شده برای مسيح علی نژاد، هژبر افشار را روزنامه‌نگار مستقلی معرفی می‌کند که « به سياست علاقه ندارد» اما اين روزنامه‌نگار در واقع يکی از اصلی‌ترين همکاران صدا و سيمای جمهوری اسلامی است.

رئيس سازمان راديو تلويزيون دولتی ايران، مستقيم از سوی علی خامنه‌ای، ولی فقيه جمهوری اسلامی منتصب می‌شود. عزت‌الله ضرغامی، رئيس کنونی صدا و سيما از جمله شخصيت‌های ايرانی است که درفهرست ناقضان فاحش حقوق بشر اتحاديه اروپا قرار دارد. صدا و سيمای جمهوری اسلامی همدست رژيم ايران در سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند‌ وب‌نگاران است. اعتراف‌های اجباری زندانيان سياسی، که در پی بازداشت و نگاهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی و شکنجه بدست می‌آيد، به شکل دائم از اين رسانه پخش می‌شود.

عليرغم برخی اقدام‌های راه گشايانه‌ی، رئيس جمهور محافظه‌کار ميانه رو ايران، حسن روحانی در عرصه جهانی و آزادی تعدادی از زندانيان سياسی، پيش از سفر به ايالات متحده آمريکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اما سرکوب و تهديد حرفه‌کاران اطلاع رسانی متوقف نشده است. وزارت اطلاعات همچنان خانواده‌های روزنامه‌نگارانی را که برای رسانه‌های مستقر در خارج از کشور کار می کنند،احضار و تحت فشار قرار می‌دهد. از تيرماه سال جاری بازهم تعدادی از اعضای خانواده‌های اين روزنامه نگاران از اين ميان خانواده روزنامه نگاران راديو فردا و صدای آمريکا و برخی رسانه‌ها و سايت‌های مستقل به مراکز وزارت اطلاعات احضار و برخی به شکل طولانی مدت بازجويی و تهديد شده‌اند.

در تاريخ ١٩ شهريور ١٣٩٢ پدر و مادر آرش سيگارچی روزنامه‌نگار تبعيدی و همسرش به وزارت اطلاعات گيلان احضار شدند. ماموران وزارت اطلاعات در طی بازجويی طولانی مدت از آن‌ها خواسته اند، که «آرش بايد به همکاری خود با صدای آمريکا پايان دهد، با هيچ رسانه‌ای همکاری نکند و شغل آبرومندی برای خود پيدا کند و اگر اين شرايط محقق نشود، ديگر اعضای خانواده و نزديکان نيز احضار و ممکن است بازداشت شوند. آرش سيگارچی و مسيح علی نژاد بيش از پنج سال است که در پی تهديد‌های مکرر و بازداشت‌ها و محکوميت‌های سنگين زندان مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

«آنچه رژيم تهران با خانواده‌های روزنامه‌نگاران می‌کند، نه يک کلمه بيشتر و نه يک کلمه به معنای گروگان‌گيری خانواده‌های شهروندان اروپايی و آمريکايی است. جامعه جهانی بايد در برابر اين حمله‌ی از راه دور واکنش جدی نشان دهد. استفاده‌ی ابزاری از نهادهای دمکراتيک کشورهای آزاد و از جمله در انگلستان، از سوی رژيم سرکوبگر جمهوری اسلامی و برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و مخالفان غير قابل پذيرش است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016