دوشنبه 15 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين راغفر: ۴۵ ميليون نفر بايد از دريافت يارانه حذف شوند

• احمدی نژاد سالی ۲ درصد به طبقه فقير کشور اضافه کرد

فرارو- يک استاد دانشگاه گفت: «بيشترين آسيب از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها متوجه طبقه متوسط شد و به همين دليل خيلی از آنها به طبقه فقير جامعه سقوط کردند.»

رئيس کميته اقتصادی کميسيون برنامه و بودجه مجلس، از تصويب حذف يارانه ۳دهک بالای جامعه در کميته متبوعش خبر داد و گفت: با اين تصويب، قطعا موضوع در صحن کميسيون نيز ‌بررسی می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفر قادری تصريح کرد: دولت با اين پيشنهاد مخالفت کرده و خواستار ارائه زمان برای بررسی کار‌شناسی موضوع شده؛ اما بيشتر نمايندگانی که عضو کميسيون بودجه هستند با اين پيشنهاد موافقند.

پيشتر احمد توکلی ديگر عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه احتمالا مجلس پيشنهاد حذف يارانه دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند گفته بود شناسايی اين دهک‌ها امکان پذير است.

چه ضرورتی برای حذف يارانه دهک های بالای درآمدی وجود دارد؟

دکتر حسين راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «معنای هدفمندی يارانه اين است که بايستی يارانه ها به صورت هدفمند و ميان کسانی که استحقاق دريافت آن را دارند توزيع شود.»

قانونی که سياسی به آن نگاه شد
وی ادامه داد: «متاسفانه چون از ابتدا به اين قانون به صورت سياسی نگاه شد طبيعتا اين جنبه از طرح مغفول ماند و هزينه خيلی بزرگی روی دست دولت قبلی و فعلی گذاشت. هدف نيز اين بود که اگر دولت های بعدی بخواهند از ميزان يارانه يا تعداد مشمولان آن بکاهند در انتظارات مردم از دولت تاثير منفی بگذارد.»

وی افزود: «به همين دليل دولت ها هم نگران حذف بخشی از دريافت کنندگان يارانه هستند و شايد در اين باره مقاومت کنند.»

اين استاد دانشگاه اظهار کرد: «اما واقعيت اين است که اجرای قانون هدفمندی يارانه ها به صورت فعلی موجب اتلاف منابع بزرگی از کشور می شود که می تواند به شکل های خيلی بهتری برای گروههای محروم جامعه استفاده شود.»

۴۵ ميليون نفر بايد از دريافت يارانه حذف شوند
وی ادامه داد: «دولت مدعی است که به ۷۵ ميليون نفر يارانه می دهد. بنده از رقم واقعی مطلع نيستم؛ هرچند به نظرم اين رقم کمی عجيب به نظر می رسد. اما در صورت صحت اين رقم قطعا تعداد قابل توجه ای از اينها می توانند از دريافت يارانه حذف شوند.»

راغفر گفت: «ارزيابی های بنده نشان می دهد حداکثر ۳۰ ميليون نفر در کشور استحقاق دريافت يارانه دارند. به عبارت ديگر ۴۵ ميليون نفر بايد از دريافت يارانه حذف شوند.»

با حذف يارانه ۴۵ ميليون نفر، ۵ ميليون شغل ايجاد می شود
وی ادامه داد: «دولت با يارانه هر ۷ نفر از اين ۴۵ ميليون نفر می تواند يک شغل ايجاد کند. يعنی اين مبلغ را مشوق يارانه های اشتغال در توليد قرار دهد و اعلام کند هر کس يک فرد را شاغل کند در مقابل يارانه ۷ نفر را خواهد گرفت که در اين شرايط ۵ ميليون شغل در کشور ايجاد خواهد شد.»

راغفر در پاسخ به اين سوال که حذف ۴۵ ميليون نفر از دريافت يارانه چه تبعاتی در بر دارد؟، گفت: «واقعيت اين است که طبيعتا هر کس پولی را از دست بدهد ناراضی خواهد شد. اما دولت، رسانه ها و به خصوص رسانه ملی بايد با آگاهی رسانی عنوان کنند آثار سوءپرداخت يارانه به شيوه کنونی دامان خود آنها را خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «امروز مردم کاملا درک می کنند که پرداخت يارانه به زيان آنها شده است. اگر پرداخت يارانه نبود و تورم اينگونه لجام گسيخته افزايش پيدا نمی کرد قدرت خريد مردم بهتر می بود.»

يارانه مخصوص گروههای پايين درآمدی است
راغفر در پاسخ به اين سوال که ۳۰ ميليون نفر مشمول دريافت يارانه شامل چه طبقاتی از جامعه هستند؟، گفت: «اين ۳۰ ميليون نفر فقط طبقه فقير جامعه را شامل می شود. چراکه اکنون بالغ بر ۴۰ درصد جمعيت کشور زير خط فقر مطلق هستند.»

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال که آيا طبقه متوسط نبايد مشمول دريافت يارانه شوند؟، گفت: «خير، طبقه متوسط نبايد يارانه بگيرند. اين يارانه فقط مخصوص گروههای پايين درآمدی است.»

سقوط خانوارهای طبقه متوسط جامعه به طبقه فقير
راغفر در پاسخ به اين سوال که جنابعالی هميشه معتقد بوديد با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها، طبقه متوسط بيشترين آسيب را متحمل شد و اکنون معتقديد اينها نبايد يارانه بگيرند، چرا؟، گفت: «بله، بيشترين آسيب از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها متوجه طبقه متوسط شد و به همين دليل خيلی از آنها به طبقه فقير جامعه سقوط کردند.»

وی ادامه داد: «به عبارت ديگر قبل از اجرای قانون هدفمندی، تعداد خانوارهای طبقه متوسط بيشتر بود و اکنون با توجه به آسيب های وارده و سقوط آنها به طبقه فقير جامعه، تعداد خانوارهای طبقه متوسط کم و تعداد خانوارهای طبقه فقير افزايش يافته است.»

احمدی نژاد سالی دو درصد به طبقه فقير کشور اضافه کرد
وی افزود: «آقای احمدی نژاد ظرف هشت سال اخير حداقل سالی دو درصد به طبقه فقير کشور اضافه کرد. يعنی قبل از سال ۸۴ طبقه فقير جامعه حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد جمعيت کشور را تشکيل می داد، در حالی که اکنون بالای ۴۰ درصد است.»

راغفر در پاسخ به اين سوال که آيا ۴۵ ميليون نفری که مشمول دريافت يارانه نمی شوند جزو طبقه بالای درآمدی هستند؟، گفت: «اينها کسانی هستند که استحقاق دريافت يارانه را ندارند و اين استحقاق از ميزان محروميت خانوارها بدست می آيد.»

دهک درآمدی قابل تشخيص نيست
اين کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به اين سوال که آيا افراد مشمول دريافت يارانه از افراد غيرمشمول قابل شناسايی هستند؟، گفت: «بله، با داده های موجود اين موضوع قابل شناسايی است، منتهی عزم سياسی برای اين اقدام وجود ندارد.»

راغفر در پاسخ به اين سوال که اگر طبق گفته مسئولين سه دهک بالای درآمدی از دريافت يارانه حذف شوند، تعداد آنها چند ميليون نفر است؟، گفت: «اگر بخواهند سه دهک "درآمدی" را حذف کنند رقم آن خيلی خيلی ناچيز است.»

وی ادامه داد: «البته دهک درآمدی قابل تشخيص نيست. اما مشخصه های ديگری وجود دارد که به ويژگی های خانوار برمی گردد، هرچند اطلاعات آن يکجا وجود ندارد و پراکنده است اما اگر عزم سياسی وجود داشته باشد می توان آنها را با احتمال ۹۵ درصد شناسايی کرد.»

وی افزود: «در اين روش می توان گروههای مختلف را درجه بندی کرد و گروههايی که خيلی محروم هستند يارانه بيشتری دريافت کنند و آنها که کمتر محروم هستند يارانه کمتری دريافت کنند.»

ترکيب کالا و خدمات بهتر از پرداخت نقدی يارانه است
راغفر در پاسخ به اين سوال که آيا به جای پرداخت نقدی يارانه بهتر نيست بسته های کالايی داده شود؟، گفت: «قطعا اين روش بهتر است و نه تنها کالا بلکه اگر کالا و خدمات داده شود بهتر از پرداخت نقدی است.»

وی ادامه داد: «حتی در قانون هدفمندی يارانه ها ديده شده که بخشی از يارانه به صورت خدمات حمل و نقل، آموزشی و بهداشتی باشد. به طور مثال اگر خانواری فرزندی بيمار دارد، ترجيح آن خانوار اين است که فرزندشان رايگان مداوا شود اما يارانه نگيرد.»

اين استاد دانشگاه اظهار کرد: «می توان سبدهايی را بر حسب ترجيحات خانوارها و کالاها تنظيم کرد و سپس خانواراها خود انتخاب کنند که کدام يک از سبدها را می خواهند. اين سبدها عمدتا يا کالايی است که اصلی ترين آن غذا می باشد يا سبد خدماتی مانند خدمات آموزشی، سلامت و حمل و نقل می باشد و يا ترکيبی از کالا و خدمات است.»

وی تصريح کرد: «لذا می توان ۴ تا ۵ سبد کالا و خدمات را تعريف کرد و افرادی که مشمول دريافت يارانه می شوند (۳۰ ميليون نفر) خود انتخاب کنند که کدام سبد را می خواهند. در اين صورت تبعات تورمی اين روش پرداخت يارانه (ترکيب کالا و خدمات) بسيار کمتر خواهد بود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016