چهارشنبه 17 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کيهان: اعضای کميسيون امنيت ملی صحت خبر کيهان را تائيد کردند، برخورد صادقانه ظريف خط سازش را به هم ريخت

کيهان ايران - سرويس سياسی - اظهارات صريح و صادقانه وزير امور خارجه در نشست کميسيون تخصصی مجلس، موجب شوک بی‌سابقه در حلقه افراطيون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمريکا شده است.
طيف مذکور طی چند هفته اخير با سوژه قرار دادن سفر هيئت ايرانی به نيويورک سعی کردند قبح مذاکره و سازش با شيطان بزرگ را بشکنند و زشتی برخورد خصمانه آمريکايی‌ها در پاسخ به نرمش هيئت ايرانی را از اذهان عمومی پاک کنند و در همان حال رئيس جمهور و وزير خارجه را به وسط دام پهن شده از سوی دولت آمريکا هل دهند. اين طيف با استفاده از شبکه رسانه‌های زنجيره‌ای داخلی و خارجی، به انتظار ملاقات دکتر روحانی با باراک اوباما دامن زدند اما اين تدارک برای ديدار تصادفی! در ضيافت ناهار بان‌کی‌مون، به خاطر سرو شراب- که دهن‌کجی به ارزش‌های هيئت ايرانی بود- به هم خورد. پيگيری‌های مشابه نيز با واکنش دکتر روحانی مواجه شد که با ادبياتی ديپلماتيک گفت اکنون فرصت مناسبی برای ديدار نيست. با اين وجود تکاپوی لابی‌های وابسته به آمريکا، موجب شد در آخرين دقايق سفر رئيس جمهور به نيويورک، تماسی تلفنی برقرار شود که هر چند به گفته هيئت ايرانی با درخواست طرف آمريکايی بود اما با دروغ‌گويی مشاور امنيت ملی اوباما (سوزان رايس)، توپ در زمين هيئت ايرانی افتاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتفاق نابجای ديگر در اين سفر،‌ ديدار طولانی‌مدت دکتر ظريف با وزير خارجه آمريکا در حاشيه مذاکره با وزرای خارجه ۵+۱ بود و در واقع هيئت ايرانی با خطای محاسبه، دو امتياز بزرگ و نابجا را به آمريکايی‌ها داد و با اين دو خطا نتايج مثبت سفر را تحت‌الشعاع همين اشتباه قرار داد.
رهبر معظم انقلاب چند روز پس از بازگشت هيئت ايرانی تأکيد کردند که به آمريکای عهدشکن و خودبرتربين بدبين هستند و هيچ اعتمادی ندارند همچنان که از تلاش‌های ديپلماتيک هيئت ايرانی حمايت می‌کنند اما در عين حال برخی پيش‌آمدها در سفر نيويورک بجا نبود.
اين فرآيند موجب شد تا کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس از وزير خارجه برای ارائه گزارش و بررسی تذکر رهبر معظم انقلاب دعوت کند.
در پی اين دعوت محمد جواد ظريف عصر روز يکشنبه (۱۴ مهر) به کميسيون امنيت ملی مجلس رفت و درباره اقدامات ديپلماتيک دولت در سفر به نيويورک توضيحاتی ارائه کرد.
«سيد حسين نقوی حسينی» سخنگوی اين کميسيون، پس از اين جلسه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران که متن مکتوب و فايل صوتی آن موجود است برخی از مطالب مطرح شده در اين جلسه را نقل کرد.
وی در اين خبر که ساعت ۱۷ و ۴۹ دقيقه (با کد ۴۵۸۳۳۷۴) روز يکشنبه روی خروجی اين خبرگزاری رفته و همچنان قابل رؤيت است، می‌گويد؛ «ظريف اشاره کرد ما فکر می‌کرديم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شد، در اين حد مجوز داريم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند برداشت ما اين است که ايشان اولاً به گفت‌وگوی اوباما با دکتر روحانی انتقاد دارند و اين را يکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را احتمالات نابجای بعدی سفر می‌دانند.»
پس از آن نقوی حسينی روز سه شنبه درگفت‌وگو با سايت خانه ملت ، با اشاره به تيتر و خبر کيهان گفت: «مطالبی که در اين روزنامه چاپ شده در گزارش مکتوب کميسيون امنيت ملی مجلس وجود ندارد»!
دقت در اظهارنظر آقای نقوی نشان می‌دهد ايشان علی‌رغم فشارهای وارده حاضر نشده است اظهارات قبلی خود درباره سخنان دکتر ظريف را تکذيب کند و ظاهراً برای فرار از فشارها به همين اندازه اکتفا کرده است که مطلب کيهان «در گزارش کتبی کميسيون نيامده است»! و اين در حالی است که کيهان خبر خود را براساس گزارش مکتوب اين کميسيون تنظيم نکرده بلکه اظهارات صريح آقای نقوی مبنای خبر کيهان بوده است. از سوی ديگر؛ معلوم نيست چرا ايشان پس از ۴۸ ساعت، تصميم گرفته‌اند با عبارتی خاص وانمود کنند که خبر ياد شده صحت ندارد! پيشنهاد می‌شود فايل صوتی اين جلسه يا گزارش مکتوب آن پيرامون موضوع مورد بحث که به آن استناد شده برای تنوير افکار عمومی منتشر شود.
در همين حال مرضيه افخم سخنگوی وزارت خارجه نيز واکنش عجيبی به اظهارات صريح آقای ظريف و گفته‌های نمايندگان نشان داد و برداشت نمايندگان از سخنان ظريف را دقيق ندانست!
افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خبر ياد شده گفت: برداشت‌های نمايندگان محترم از سخنان وزير امور خارجه در جلسه غيرعلنی روز يکشنبه با اعضای محترم کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی دقيق منتشر نشده و تيترهای برخی جرايد فاقد صحت است و تکذيب می‌گردد!
وی افزود: انتظار می‌رفت دقايق اظهارات وزير امور خارجه در جلسه غيرعلنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمايندگان کميسيون امنيت ملی در چارچوب مطرح شده، صادقانه مدنظر قرار می‌گرفت ولی متاسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغايرت با اظهارات وزير امور خارجه در اين نشست بوده است.
اين تکذيب‌ها در حالی است که روز گذشته اعضای کميسيون امنيت ملی بار ديگر در مصاحبه‌های جداگانه‌ای صحت و دقت خبر کيهان درباره محتوای جلسه عصر يکشنبه را تصديق و تاييد کردند.
جواد کريمی ‌قدوسی عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در گفت‌وگو با کيهان با اشاره به جلسه کميسيون متبوعش با وزير امور خارجه گفت: در اين جلسه که با حضور همه اعضا برگزار شد، ۱۰ نفر از نمايندگان ديگر کميسيونهای مجلس شورای اسلامی نيز حضور داشتند.
وزيرخارجه مشخصا به دو اقدام هيئت ايرانی در سفر به نيويورک اشاره و تاکيد کرد که مکالمه تلفنی آقای روحانی با رئيس‌جمهور آمريکا و طولانی شدن مذاکرات من و وزيرخارجه آمريکا نابجا بوده است.
عضو کميسيون امنيت ملی مجلس با اشاره به اينکه مذاکرات اين جلسه ضبط شده است، تاکيد کرد: سخنگوی کميسيون روز يکشنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دقيقا همان حرف‌های آقای ظريف را نقل کرده‌اند و به نظر می‌رسد تکذيب آن سخنان بر اثر فشارهايی صورت گرفته که به ايشان وارد شده است.
وی تصريح کرد: اگر دولت راستگويان تشکيل داده‌ايم نبايد اين امور را محرمانه بدانيم و افکار عمومی را در جريان مذاکراتی که با منافع ملی در ارتباط است، قرار ندهيم. کريمی‌قدوسی گفت: برخی جزئيات سفر به نيويورک، موضوع مکالمه تلفنی و مذاکره با جان‌کری رسانه‌ای و علنی شده و نمی‌توان آن را کتمان کرد.
منصور حقيقت‌پور نايب رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی نيز با اشاره به جزئيات جلسه ياد شده به تسنيم گفت: ظريف در اين جلسه اشاره‌ای به بيانات رهبر انقلاب درباره نابجا بودن برخی اقدامات در آمريکا کرد و گفت که از نظر ما مکالمه تلفنی رئيس‌جمهور با اوباما جزو آن مصاديق نابجای مدنظر رهبر انقلاب اسلامی بوده و تصميم اشتباهی گرفته بوديم.
وی افزود: وزير امور خارجه در اين جلسه به نمايندگان گفت که آمريکايی‌ها بايد قدم‌های زيادی برمی‌داشتند و بعد ما به تلفن آنها پاسخ می‌داديم.
نايب رئيس کميسيون امنيت ملی تصريح کرد: آقای ظريف اين مکالمه را به عنوان يکی از مصاديق اصلی نابجا بودن معرفی کرد.
حقيقت‌پور در ادامه تشريح سخنان وزير خارجه در نشست کميسيون متبوعش گفت: در مورد ديدار با جان‌کری هم با توجه به اينکه قبل از آقای ظريف، سعيد جليلی هم با آمريکايی‌ها مذاکره کرده بود، نظر وزير امور خارجه اين بود که نبايد اين گفت‌وگو طولانی شده و بايد در ۴-۵ دقيقه تمام می‌شده است و اين طولانی شدن مذاکره با وزير امور خارجه آمريکا را هم جزو مصاديق اقدامات نابجای مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست.
باقر حسينی نماينده زابل و عضو ديگر اين کميسيون هم در اين مورد به ايسنا گفت: آقای ظريف در جلسه کميسيون امنيت گفتند به نظرم طولانی شدن صحبت من با جان‌کری و مکالمه تلفنی با اوباما جزء مواردی است که مقام معظم رهبری آن را نابجا دانستند.
وی يادآور شد: آقای ظريف فردی بسيار منطقی است و صحبت‌های ايشان در جلسه کميسيون امنيت ملی قانع‌کننده و قابل دفاع بود.
محمد صالح جوکار، عضو ديگر کميسيون امنيت ملی مجلس نيز در گفت‌وگو با تسنيم آنلاين، گفت: آقای ظريف در جلسه با اعضای اين کميسيون اظهار داشت رهبری از تماس تلفنی روحانی با اوباما و طولانی شدن گفت‌وگوی من با جان‌کری گلايه کردند.
با اين همه شواهد و اسناد صريح و غيرقابل ترديد معلوم نيست سخنگوی کميسيون مربوطه که خود برای اولين بار خبر اظهارات ظريف را منتشر کرده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه که به دلايلی می‌دانيم کمترين ترديدی درباره صحت خبر ندارد، چگونه و با چه انگيزه‌ای در پی تکذيب خبر برآمده‌اند؟! البته کيهان خبرهای موثقی از فشار سنگين حلقه افراطيون و پدرخوانده‌های خط سازش با آمريکا برای تکذيب خبر ياد شده در اختيار دارد که در صورت لزوم اقدام به انتشار آن خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016