یکشنبه 5 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی به هنگام معرفی سه وزير به مجلس: شرايط سخت امروز را به خوبی پشت سر می گذاريم

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) ـ تهران – رييس جمهوری اسلامی ايران در ادامه سخنان خود در مراسم رای اعتماد به سه وزير پيشنهادی در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: بی ترديد در چنين شرايطی ما با وحدت و اتحاد و يگانگی و انسجام بخوبی از شرايط سخت امروز عبور خواهيم کرد.

دکتر ˈ حسن روحانی ˈ گفت: ما درشرايط خاصی امروز درپای ميزمذاکره با ديگران نشسته ايم بايد از حقوق ملی، منافع ملی و اهداف ملی خودمان با منطق، استدلال و با استفاده از هنر ديپلماسی بخوبی دفاع کنيم. در چنين شرايطی نيازمند حمايت همه مردم و همه نمايندگان هستيم.

رييس جمهوری اظهار داشت: اين به آن معنا نيست کسی بر دولت نقد نکند، ما همواره نقد عالمانه، نقد دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحيح کننده راه باشد استقبال می کنيم، اما در عين حال همه مردم ما شرايط خاص اين زمان را مد نظر قرار می دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** اولويت دولت، تنها اقتصادی و خارجی نيست/ فرهنگ مهمترين بخش است

روحانی تصريح کرد: بر خلاف آنچه که برخی می گويند اين دولت، اولويتش اقتصاد و سياست خارجی تنها نيست، اگر دولت در کوتاه مدت به دلايل خاص به سامان معيشت مردم و حل معضلات اقتصادی بيشتر توجه می کند و در سياست خارجی برای بازکردن راه ها و تعامل سازنده تلاش می کند، برای ميان مدت و بلند مدت می داند فرهنگ مهمترين بخشی است که بايد همه مجريان به آن توجه کنند.

رييس جمهوری افزود: ناوگان فرهنگی دولت يعنی سه وزيری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده اند و وزير فرهنگ و ارشاد و ساير مسوولانی که به فرهنگ مربوط می شوند می دانند که رسالت سنگينی را در اين مقطع بر دوش دارند، مخصوصا سه وزيری که امروز در خدمت نمايندگان مجلس هستند.

روحانی گفت: سرنوشت ميليون ها جوان و نوجوان با فعاليت اين سه وزارتخانه رقم زده می شود، بنابراين افرادی برای اين وزارتخانه ها با مشورت های فراوان معرفی شده اند که از ديدگاه دولت، افراد شايسته ای هستند.

رييس جمهوری تاکيد کرد: معيار ما پايبندی به موازين دين و قانون، اخلاق و مهارت حرفه ای بوده و سوابق، مديريت و توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است. نسبت به اين سه وزير نيز همين معيارها مد نظر ما بوده است.


** دانشگاه بايد مديريت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند

روحانی گفت:ما برای آموزش عالی در اين کشور با توجه به حساسيت امر دانشگاه ها و امروز حضور حدود چهار و نيم ميليون دانشجو در دانشگاه های کشور و رسالت سنگينی که اين دانشگاه امروز بايد بر عهده داشته باشد، دانشگاهی که بايد دانشگاه باشد، يعنی محل دانشمندان، دانش آموزان، دانشجويان، دانش پژ‍وهان. دانشگاه يعنی جمع فرهيختگان امروز جامعه يعنی اساتيد و جمع فرهيختگان فردای جامعه يعنی دانشجويان عزيز. دانشگاه بايد مديريت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند.

رييس جمهوری افزود: ما به دنبال وزيری بوديم که در مرحله اول کيفيت آموزشی دانشگاه ها را ارتقا دهد، يعنی توسعه انسانی و علوم و دانش را و برای اين کار نياز به انسان فرهيخته ای است که هم اهل علم و هم حلم باشد.


** دانشگاه ، باشگاه و محل فعاليت گروه های سياسی نيست

روحانی اظهارداشت: دولت در مرحله اول بايد کيفيت آموزشی دانشگاه ها را ارتقاء بخشد يعنی توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش را، برای اين کارما بايد آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشيم که بتوانيم با کشورهای پيشرفته علمی رقابت کنيم.

رييس جمهوری تاکيد کرد: ما به دنبال وزيری بوديم که بر اين امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه دانشگاه است و باشگاه نيست. دانشگاه دارالتاديب نيست، دانشگاه محل فعاليت احزاب و گروه های سياسی نيست، دانشگاه و دانشجويان به عنوان ابزار قدرت های سياسی نيستند.

روحانی خاطرنشان کرد: دانشجويان درکنار تحصيل علم و مهارت های لازم بايد عميقا مسايل سياسی و مسايل اجتماعی جامعه خود را بخوبی درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند. اما محيط دانشگاه محيط تقابل گروه ها و جناح های سياسی نيست.


** در دانشگاه بايد آزادی بيان و استدلال حاکم باشد

رييس جمهوری تصريح کرد: دانشگاه بايد از آزادی های آکادميک برخوردار باشد، در دانشگاه بايد آزادی بيان و استدلال حاکم باشد؛ گرچه اين آزادی بيان برای همه جامعه است اما در محيط علم و دانش و تحقيق نياز به محيطی آرامتر و آزادتر داريم ، در محيطی که بتوانيم به تعبير مقام معظم رهبری کرسی های آزاد انديشی را تشکيل دهيم.

روحانی گفت: ما بايد قدرت تحمل را برای شنيدن افکار و نظرات ديگران به وجود بياوريم، ما می خواهيم ميراث دار شخصيت هايی همچون شهيد مطهری باشيم که فرمود دوست دارم حتی يک مارکسيست هم به او کرسی دانشگاهی واگذار شود بيايد حرف بزند،سخن بگويد و ما به او پاسخ دهيم.

رييس جمهوری افزود : ما تحمل شهيد مطهری ها را نياز داريم ،ما تحمل شهيد بهشتی ها را نياز داريم . آستانه تحمل را پايين نياوريم، به خاطر يک کلام، يک جمله ، يک حرکت کوچک خود را آماده برای ايجاد تشنج و برخورد نکنيم.

روحانی با تاکيد به اينکه ˈ دانشگاه های ما بايد دانشگاه های الگو باشدˈ، اظهارداشت: ما می خواهيم شاهد استقلال دانشگاه ها باشيم . استقلال به اين مفهوم که دانشگاه های ما به رشدی رسيده اند که بتوانند اکثريت قريب به اتفاق مسايل خودشان را در چارچوب قانون، خودشان حل کنند.


** استقلال به نفع پيشرفت دانشگاه خواهد بود/ مراکز علمی ما بايد با دنيا در تعامل باشد

رييس جمهوری خاطرنشان کرد: هر مقدار تمرکزگرايی ها کمتر باشد و هر مقدار مديريت را به خود دانشگاه و اساتيد واگذار کنيم ، بدانيم اين استقلال به نفع پيشرفت دانشگاه ها خواهد بود . ما دنبال مراکز آموزش عالی هستيم که اين مراکز با دنيا در تعامل باشد.

روحانی تصريح کرد: بدانيم پيشرفت علمی در انزوا حاصل نمی شود ، پيشرفت علمی در سايه تعامل با جهان علم و دانش در سراسر دنياست ، ما پيرو همان پيامبری هستيم که به پيروان خود توصيه کرد در دورترين نقاطی که کمترين اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم، رنج سفر را برخود هموار کنيد و فرمود اطلب العلم ولو بالصين، چينی که هم از لحاظ جغرافيايی و هم از لحاظ فرهنگی اين همه فاصله داشت ، علم آنچنان برای يک مسلمان بايد جاذبه داشته باشد که بتواند در محيطی که حتی اشتراک فرهنگی زيادی نيست و فاصله جغرافيايی زيادی وجود دارد، علم و دانش کسب شود.

رييس جمهوری گفت : من در زمينه دانشگاه و آموزش عالی سخن فراوان دارم که در حوصله امروز اين جلسه نيست ، بدليل اين که هم فرصت من محدود است و هم حوصله شما محدودتر بنابراين من به طور خلاصه بر اين نکته تاکيد می کنم که ما نيازمند به دانشگاهی هستيم که بتواند جزيره جداگانه از جامعه ما نباشد، دانشگاهی که بتواند مهارت های لازم را به دانشجو بياموزد و او پس از دوران دانشگاه بتواند به جامعه خدمت رسانی کند، دانشگاه بايد به صنعت ، دانشگاه بايد به توليد ،دانشگاه بايد به بازار، دانشگاه بايد به جامعه و دانشگاه بايد به بازار کار متصل شود.


** فرجی دانا شايستگی پيگيری تحولات در دانشگاه ها را دارد

روحانی در ادامه سخنان خود به ويژگی های شخصيتی ، علمی و مهارتی وزير پيشنهادی علوم ، تحقيقات و فناوری اشاره کرد و افزود : وزارتخانه ای که می خواهد اين تحولات را در دانشگاه برعهده بگيرد نياز دارد به انسان فرهيخته ای که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم و آقای دکتر ˈ رضا فرجی داناˈ دارای اين شايستگی ها هست که بتواند اين تحول را در دانشگاه پيگيری کند.

رييس جمهوری خاطرنشان کرد: در نخستين ليستی که اين دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود، در ميان اسامی نام آقای دکتر فرجی دانا هم بود، منتهی وی در آن مقطع به دليل اشتغالات خود نمی توانست مسووليت را بر دوش گيرد.

روحانی اظهارداشت: دکتر فرجی دانا در يک محيط مذهبی همچون قم پرورش يافته، در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی درس آموخته و مديريت محيط های علمی و آموزشی را در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاه مثل دانشگاه تهران بر عهده گرفته است.

رييس دولت يازدهم با بيان اينکه فرجی دانا بخشی از دوران زندگی خود را در خدمت به سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرده است، تصريح کرد : هنگامی که ما برای آينده دانشگاه با يکديگر گفت و گو کرديم، احساس کردم همه جا هم نظر و همفکر هستيم، برنامه دولت را به خوبی پذيرفته است و توان اجرای آن را دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: به خاطر ادب، اخلاق، صبوری و حلم؛ دکتر فرجی دانا می تواند وزيری باشد که ما شاهد دانشگاهی عالم تر، آرامتر و آزادتر در ماه های آينده باشيم و چنين دانشگاهی می تواند مديران لايق آينده را تحويل جامعه دهد.


** در آموزش و پروش نياز به تحول داريم

رييس جمهوری سپس به مسائل آموزش و پرورش کشور و توانمندی های وزير پيشنهادی اشاره و با تاکيد بر اينکه در زمينه آموزش و پروش نياز به تحول داريم، اظهار داشت: نياز داريم از مدارسی که حافظه محور هستند به سمت يادگيری محور و استدلال محور حرکت کنيم ؛ ما نياز به مدارسی داريم که در بسياری از مواد درسی، خلاقيت دانش آموزان را افزايش دهد.

رييس دولت يازدهم با بيان اينکه ما نياز به مدارسی داريم که در آنها در کنار علوم طبيعی به علوم انسانی و اجتماعی نيز به اندازه کافی اهميت داده شود، افزود: ما نياز به مدارسی داريم که بتوانند نوجوان های ما را در آغاز تحصيل به وظايف اجتماعی و اختيارات مدنی آشنا کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: بحث اختيار، تکليف و وظيفه بايد از کلاس های اول مدارس برای دانش آموزان ما تبيين شود.

رييس جمهوری با بيان اينکه مدارس ما بايد دانش آموزان را از شفاهی محور بودن به کتبی محور بودن هدايت کنند، گفت: به همين دليل روز اول مهر ماه توصيه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ايجاد شود، پيشنهاد کردم درس انشا احيا شود و دانش آموز ما بتواند آنچه در دل دارد، بر روی کاغذ بياورد.


** تاکيد بر نقش فناوری های جديد در مدارس

روحانی تاکيد کرد: ما نياز داريم دانش آموزان را از دوران دبستان به مباحثه و گفت و گو عادت دهيم و بايد برای اين برنامه ريزی کنيم، بايد دبستان ها و مدارس ما با تحولات و فناوری های جديد از دوران دبستان آشنا شوند. در کشورهای پيشرفته استفاده از فضای مجازی و اينترنت از دبستان آغاز می شود.

رييس جمهوری با تاکيد بر اينکه بايد ضمن تقويت هويت اسلامی ايرانی در سراسر کشور به فرهنگ های قومی احترام بگذاريم، اظهار داشت: ما بايد به خرده فرهنگ ها احترام بگذاريم، بايد اصل ۱۵ قانون اساسی را اجرايی و عملياتی کنيم و اين کار می تواند از دبستان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پايان دوره متوسطه ادامه بايد.

روحانی ادامه داد: ما نياز به تحول در آموزش و پرورش داريم و بايد بار آموزش و پرورش بين دوش دولت، مردم و نهادهای ديگر تقسيم شود تا بتوانيم محيط و شرايط بهتر و رقابتی تر را در آموزش و پرورش شاهد باشيم.

رييس جمهوری تصريح کرد: برای اين تحول دکتر فانی شخصيتی است که می تواند بار اين مسووليت را بر دوش گيرد.

دکتر روحانی با بيان اينکه دکتر ˈ علی اصغر فانی ˈ جزء سابقون است، خاطرنشان کرد: در طول مدت سی سال، ايشان در مسئله آموزش و پرورش، فعال و صاحب نظر بوده اند، همه مراحل اداری از معاونت يک اداره در تهران تا مسئوليت آموزش و پرورش در استان کردستان در شرايط حساس و تا مراحل مختلف، تجربيات لازم مديريت را دارد.

رييس جمهوری همچنين با تاکيد بر اين که فانی، دانش کافی را دارد و تحصيلاتش را در دانشگاه های معتبر سپری کرده است، گفت: دکتر فانی برای سامان دهی نيروی انسانی هم تخصص علمی و هم تجربه عملی دارد.

دکتر روحانی افزود: از روزی که ايشان به عنوان سرپرست وزارتخانه برگزيده شدند، بازخوردها در ميان همه آنهايی که در آموزش و پرورش سابقه داشتند، بازخوردی مثبت بود.

رييس جمهوری تصريح کرد: اميدواريم اين راه صعب و سخت يعنی عالم پروری، تزکيه نمودن و مهارت آموزی نوجوان ها و جوانان ما به دست اين وزارت خانه و با مديريت دکتر فانی بهتر از گذشته ادامه يابد.


** صالحی اميری، فردی جامعه شناس، دقيق و پرتلاش است

دکتر روحانی در بخش پايانی سخنان خود به معرفی شايستگی ها و توانمندی های ˈسيد رضا صالحی اميری ˈ وزير پيشنهادی ورزش و جوانان پرداخت و گفت: اما ورزش و جوانان که شامل همه جامعه ۷۵ ميليونی است.

رييس جمهوری افزود: آنجا که از ورزش همگانی حرف می زنيم ، برای ما بسيار مهم است، آن جا که از عدالت در امکانات ورزشی حرف می زنيم، آن جا که بحث فضای ورزشی را برای جامعه مطرح می کنيم و آن جا که بايد عقب ماندگی های گذشته در مورد وزرش بانوان را جبران کنيم و ورزش را به عنوان يکی از پايه های اصلی سلامت مردم می دانيم ، ورزش می تواند برای ما نشاط آفرين باشد.

روحانی تصريح کرد: ورزش می تواند به بهترين شکل اوقات فراغت جوانان ما را پر کند، ورزش می تواند در کار جمعی به جامعه مهارت دهد، ورزش می تواند رقابت های سالم اجتماعی را به وجود آورد و ورزش می تواند غرور ملی را بيافريند، آن جا که بحث ورزش قهرمانی است.


** ورزش، بخش تعامل سازنده با جهان است

رييس جمهوری با بيان اينکه ورزش می تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد، اظهار کرد: در ديپلماسی عمومی، ديپلماسی ورزش همواره کارايی خود را نشان داده است کما اينکه ديپلماسی علمی نيز در مقاطع مختلف، همواره برای ديپلماسی کارآمد بوده است.

دکتر روحانی با تاکيد بر اينکه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای بايد توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به اين مسئله نگاه کند به خصوص اين که در کنار ورزش حوزه جوانان نيز مطرح است، گفت: (حوزه) جوانان به معنای مهارت های اجتماعی جوانان، به مفهوم تلاش برای اشتغال جوانان، بحث ازدواج جوانان، پر کردن ساعات فراغت آنان، نشاط جوانان، رقابت های سياسی و اجتماعی جوانان، مشارکت جوانان در مسايل سياسی و اجتماعی و ده ها و صدها مسئله ای است که به نسل جوان ما مربوط می شود.

رييس جمهوری تصريح کرد: برای اين مسئوليت و مديريت آقای دکتر صالحی اميری برگزيده و به مجلس معرفی شد، اگر من تعبير کنم که ايشان فردی جامعه شناس است و به مسايل اجتماعی جوانان و ورزش با همان ديد آسيب شناسی که تخصص ايشان است می نگرد، سخنی به گزاف، گفته نشده است.

روحانی، ادامه داد: از آن وقتی که ايشان(صالحی اميری) معاون وزير بودند وبا شورای عالی امنيت ملی همکاری داشتند، تا زمانی که خود در شورای عالی امنيت ملی يکی از معاونت ها را به عهده گرفتند و تا زمانی که در مرکز تحقيقات استراتژيک مسئوليت بخش فرهنگی اجتماعی را بر دوش گرفتند، همواره فردی دقيق، اخلاقی و پر تلاش بودند.

رييس جمهوری خاطر نشان کرد: حداقل به مدت ۹ تا ۱۰ سال با هم همکاری در بخش های مختلف داشتيم، او(صالحی اميری) از لحاظ علمی صاحب نظر، فردی صاحب قلم با تاليفات و مقالات متعدد، متخصص پژوهش و تحقيق و در مدت دوماهی که سرپرستی اين وزارت خانه مهم (ورزش و امور جوانان) را بر دوش گرفتند به خوبی از اداره آن برآمده اند.


** درخواست رييس جمهوری از نمايندگان

دکتر روحانی خطاب به نمايندگان مجلس،گفت : خواست من از نمايندگان مجلس شورای اسلامی اين است که در چارچوب وظايف قانونيشان، امروز بررسی صلاحيت سه وزير را در خانه ملت ادامه دهند و ما انشاء الله در پايان وقت، شاهد تکميل کابينه دولت يازدهم باشيم.

رييس جمهوری خطاب به مردم ايران هم اظهار داشت: قول دولت به مردم عزيز و بزرگوار هم اين است که با اين تکميل (دولت)، حرکت در فضای فرهنگی سرعت بيشتری خواهد يافت.

روحانی در پايان سخنان خود به نمايندگان گفت: از حوصله ای که فرموديد برای استماع بياناتم، سپاسگزارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016