دوشنبه 6 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: مقاله روزنامه بهار تحريف تاريخ بود، اين روزنامه قبلاً چندين تذکر کتبی گرفته بود

مهر - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن تخلفات روزنامه بهار در يک سال گذشته تاکيد کرد که توقيف اين روزنامه با رای صبح امروز ۶ آبان هيئت نظارت بر مطبوعات و بر اساس قانون صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۶ آبان در حاشيه ديدار با يک هيات فرهنگی و ادبی از کشور کويت که در محل اين وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد علت توقيف روزنامه بهار در جلسه صبح امروز هيات نظارت بر مطبوعات گفت: روز چهارشنبه هفته قبل مقاله ای در اين روزنامه درج شده بودکه علاوه بر اينکه نوعی تحريف تاريخ اسلام محسوب می شود، در ايجاد اختلاف مذهبی در کشور نقش داشته است.

وی ادامه داد: نه تنها آن مقاله حتی مقاله ای که بعداً و در شماره روز شنبه اين روزنامه و ظاهراً با هدف جبران آن خطای قبلی نوشته شده بود، مطالبی آمده بودکه نسبت به برادران اهل سنت ما تعريض هايی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو هيات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها ادامه داد: طبق قانون هر نوع مطلبی که در مطبوعات قيد شود و بخواهد مسايل مذهبی و اختلافات قومی و نژادی را دامن بزند، با آن برخورد می شود. متاسفانه روزنامه بهار در طول يک سال گذشته در مورد مسايلی که نوشته بود، چندين تذکر کتبی گرفته بود ولی توجهی نکرده بود و لذا رای هيات نظارت بر مطبوعات در مجموع اين بود که فعلاً اين روزنامه توقيف و به دادگاه معرفی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اينکه جلسات هيات نظارت بر مطبوعات به طور معمول روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ برگزار می شده است آيا تشکيل جلسه اين هيات در صبح امروز به معنی عجله وزارت ارشاد در توقيف اين روزنامه بوده است؟ اين گونه واکنش نشان داد: چه کسی به شما گفته که بايد هيات نظارت بر مطبوعات بعدازظهر تشکيل شود؟ هيات نظارت بر مطبوعات در طی دو ماهی که بنده در وزارت ارشاد هستم، همواره روزهای دوشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح جلسه داشته و طبق روال طبيعی اش امروز هم جلسه برگزار کرده است.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که نظرش را در مورد نامه برخی نخبگان افغان برای ايفای حقوق شهروندی به شهروندان افغان ساکن ايران جويا شد، گفت: من اين پيشنهاد را نديده ام، بايد ببينم و آن را بررسی کنيم.

وزير ارشاد در مورد سرنوشت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نارضايتی برخی کارکنان اين انجمن از عملکرد رئيس آن و احتمال تغيير وی نيز تاکيد کرد: اقدامات اوليه در اين مورد انجام شده است، البته هيات مديره اين انجمن بايد توسط هيات امنای آن انتخاب شود که اين کار در جريان است و خود هيات مديره که انتخاب شدند، از بين خودشان يک نفر را به عنوان رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعيين می کنند.

وی به سوالی در مورد زمان معرفی معاون قرآنی وزارت ارشاد هم اين گونه پاسخ گفت: من نمی دانم اگر شما می دانيد، به من هم بگوييد.

جنتی همچنين در مورد تاثير برگزاری هفته های فرهنگی در معرفی فرهنگ ايران در ساير کشورها هم گفت: اين برنامه ها تاثير بسيار زيادی در گسترش فرهنگ ايران به ساير کشورها داشته است. بنده قبلاً هم که در معاونت بين الملل وزارت ارشاد بودم در اين هفته ها شرکت می کردم. يادم می آيد که هفته های فرهنگی ايران در ژاپن و چين برگزار شد، ميزان بازديد کنندگان در اين هفته ها و فيلمهايی که در اين برنامه به نمايش در می آمد، نشان دهنده اين است که علاقه بسيار خوبی بين ملت های دنيا برای آشنايی با فرهنگ، تمدن و هنر ايرانی وجود دارد.

وزير ارشاد تصريح کرد: طبيعتاً اين تاثير خودش را خواهد گذاشت و اين کار جزئی از ديپلماسی فرهنگی ما است که می تواند موجب آشنايی ساير ملت ها و حتی تلطيف رابطه سياسی بين ايران و ساير کشورها شود.

وی به سوالی در مورد بودجه های اين هفته های فرهنگی هم ای گونه پاسخ داد: بودجه ها را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعيين می کند ولی به طور طبيعی ما با کشورهايی که روابط و يا قراردادهای فرهنگی داريم، بر اساس توافقی که بين طرفين صورت می گيرد، هفته های فرهنگی ايران را در آن کشورها و يا هفته های فرهنگی آنان را در ساير شهرهای ايران برگزار می کنيم.

جنتی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تجديدنظر در نحوه برگزاری نمايشگاه استانی کتاب با توجه به مضيقه های مالی وزارت ارشاد، گفت: ما بر اساس امکانات مان عمل خواهيم کرد. به هر اندازه که اين امکانات به خصوص امکانات مالی وجود داشته باشد، اين کار را خواهيم کرد، به جز برخی تنگناهای مالی مشکل ديگری در اين باره وجود ندارد.

وی همچنين به سوال چند تن از خبرنگاران مبنی بر اينکه آيا تشکيل جلسه توسط برخی اعضای ارشد انجمن صنفی روزنامه نگاران در شرايطی که اين انجمن منحل اعلام شده است، غيرقانونی است يا خير؟ گفت: اين مساله که آيا اين جلسات قانونی است يا غيرقانونی ارتباطی به وزارت ارشاد ندارد مساله انحلال اين انجمن هم مستقيماً به وزارت ارشاد مربوط نمی شود بلکه وزارتخانه های کار و بازرگانی در اين قضيه دخيل هستند ولی آن چه ما داريم دنبال می کنيم اين است که يک قانون نظام صنفی برای مجموعه نويسندگان مطبوعات، هنرمندان و اصحاب قلم تاسيس کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس از تلاش وزارتخانه متبوعش برای تدوين لايحه ای در همين خصوص خبر داد و گفت: ما تلاش می کنيم در اين زمينه برای تاسيس اين نظام صنفی يک لايحه تدوين و آن را به مجلس تقديم کنيم و اين لايحه ای باشد برای همه اصحاب مطبوعات، اصحاب کتاب و هنرمندان تا آنها بتوانند از طريق اين نظام صنفی از حقوق خود دفاع کنند.

جنتی همچنين تاسيس نظام های صنفی جداگانه برای هر کدام از ذينفعان سه رسته مذکور را رد کرد و يادآور شد: اين لايحه بايد به صورت يکپارچه برای نويسندگان مطبوعات، اهالی کتاب و نشر و هنرمندان باشد، اگر اين لايحه در مجلس تصويب شود، من اميدوارم همه نويسندگان مطبوعات، هنرمندان و اهالی کتاب بتوانند از اين طريق از حقوق خود دفاع کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برگزاری نمايشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۳ در مجموعه باغ کتاب گفت: من در باغ کتاب جلسه ای نداشته ام اما اگر اين مجموعه بتواند خود را تجهيز و آماده برگزاری نمايشگاه کتاب تهران بکند، ما ترجيح می دهيم اين نمايشگاه را سال آينده در اين محل برگزار کنيم. البته فکر نمی کنم اين مجموعه تا ارديبهشت ماه سال آينده آماده بهره برداری باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد نحوه حمايت وزارتخانه متبوعش از نمايشگاه ملی کتاب دفاع مقدس يادآور شد: يکی از اولويت های اساسی همه ما تقويت فرهنگ ايثار و مقاومت است و طبيعتاً يکی از موارد تبلور آن، همين نمايشگاه کتاب دفاع مقدس است. ما هر کمکی که بتوانيم به اين قبيل نمايشگاه ها می کنيم تا فرهنگ دفاع مقدس تقويت شود.

علی جنتی که آثاری با ترجمه وی در بازار نشر موجود است، در باره کتاب های در دست ترجمه و يا تاليف خود هم گفت: الان فرصتی برای اين کار ندارم. آخرين کتابی که ترجمه کرده بودم، کتابی دو جلدی بود درباره اسرائيل ولی الان گمان نمی کنم که فرصتی برای ترجمه پيدا کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016