پنجشنبه 9 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يادداشت فيس بوکی ظريف درباره مذاکرات با آژانس

فرارو ـ ظريف گفت که "ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسيدند که تحول مثبت و مفيدی است، " البته" راه دراز، پرفراز و نشيب و دشواری در پيش است".

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان ضمن تشريح برنامه‌های کاری خود در سفر به آفريقای جنوبی، ترکيه و فرانسه در صفحه فيس‌بوکش نوشت که در پاريس با لوران فابيوس، وزير خارجه اين کشور ديدار می‌کند.

متن اين يادداشت بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"ساعت ۵ و نيم صبح پنجشنبه (۹ آبان ماه) به وقت پرتوريا، پايتخت آفريقای جنوبی و حدود ۷ صبح به وقت ايران عزيز است. ديشب از طريق دبی وارد ژوهانسبورگ شدم، تا در يازدهمين نشست کميسيون مشترک ايران و آفريقای جنوبی شرکت کنم. همان‌طور که می‌دانيد آفريقای جنوبی از لحاظ فنی و اقتصادی کشوری قدرتمند و پيشرفته است و پرنفوذترين کشور در قاره آفريقا و يکی از کشورهای تاثيرگذار در سطح بين‌المللی است که پس از پايان آپارتايد ديدگاه‌های مترقی و مستقلی در سطح بين‌المللی داشته و از اعتبار خوب جهانی به دليل سياست‌های روامدارانه نلسون ماندلا و دولت او برخوردار شده است.

روابط جمهوری اسلامی ايران با آفريقای جنوبی پس از پايان آپارتايد بسيار خوب بوده و همکاری‌های مفيدی در زمينه‌های مختلف منجمله همکاری‌های گسترده سياسی و مراودات اقتصادی و تجاری در زمينه‌های نفت و انرژی، مخابرات، معدن و فن‌آوری ميان دو کشور برقرار بوده است. در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷ در مجموع ۱۰ جلسه کميسيون مشترک بين دو کشور برگزار شده که نتايج ملموسی نيز در جهت حضور شرکت‌های معتبر آفريقای جنوبی در ايران مانند شرکت ام تی ان (ايرانسل) و شرکت‌های معتبر نفتی و معدنی به دنبال داشته و هم‌چنين به صادرات نفت، کالا و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی ايران به آفريقای جنوبی کمک کرده است.

متاسفانه به دليل شرايط ويژه سياسی و فشارهای کشورهای غربی به دولت و بخش خصوصی آفريقای جنوبی، اين همکاری‌ها در چند سال اخير کاهش جدی داشته، به شکلی که وزارت امور خارجه آفريقای جنوبی در ۵ سال گذشته حتی اشتياقی به تشکيل کميسيون مشترک هم نشان نداده است. به دنبال انتخابات اخير در ايران، وزير امور خارجه آفريقای جنوبی در مراسم تحليف رياست محترم جمهوری شرکت کرد و با تشکيل دولت تدبير و اميد، تاريخی برای برگزاری کميسيون مشترک پيشنهاد کردند که به دليل گرفتاری‌های من يکی دو بار به تعويق افتاد و در نهايت برای امروز در سطح وزيران برنامه‌ريزی شد و دو روز گذشته هم کارشناسان عالی‌رتبه دو طرف و تعداد قابل توجهی از فعالان بخش خصوصی جلسات مقدماتی خوبی را برای اين کميسيون برگزار کردند.

ديشب پس از ورود ابتدا به رسم احترام دسته گلی برای آقای نلسون ماندلا که مدت‌هاست در بستر بيماری است، ارسال کردم و پس از آن ديدار بسيار خوب و صميمی با بيش از ۲۰۰ نفر از ايرانيان مقيم آفريقای جنوبی داشتم. در اين ديدار بار ديگر نقش برجسته ايرانيان خارج از کشور در دفاع از منافع ملی را از نزديک مشاهده کردم. ايرانيان آفريقای جنوبی مثل ايرانيان مقيم ساير کشورها، نقش بسيار برجسته و ممتازی در اين کشورها ايفا می‌کنند و نمايندگان شايسته‌ای برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ايرانی و خنثی کردن فضاسازی‌های تبليغاتی عليه ايران داشته‌اند که به ياری خدا و همت همگان اين نقش هر روز پررنگ تر و تأثيرگارتر خواهد شد.

امروز هم برنامه کاری فشرده‌ای دارم. به ياری خدا، ساعت ۷ و نيم با تلويزيون سراسری آفريقای جنوبی يک مصاحبه نيم ساعته زنده خواهم داشت. سپس با گروه دوستی صبحانه کاری خواهيم داشت و بعد از آن به ملاقات وزير امورخارجه و بعد همراه با وزير خارجه آفريقای جنوبی به جلسه کميسون مشترک خواهيم رفت که احتمالا تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت. عصر امروز (پنج‌شنبه) هم با آقای جاکوب زوما، رييس‌جمهور آفريقای جنوبی ديدار می‌کنم و پس از آن آفريقای جنوبی را به مقصد استانبول ترک می‌کنم.

انشاءالله صبح فردا (جمعه) ساعت ۵ به استانبول می‌رسم. متأسفانه راه خيلی دور است. برای آمدن به آفريقای جنوبی با توقف ۴ ساعته در دبی مجموعا ۱۴ ساعت در راه بوديم و پرواز به استانبول هم حدود ۹ ساعت خواهد بود.

ساعت ۹ صبح فردا (جمعه) با آقای عبدالله گل، رييس جمهور ترکيه ديدار خواهم داشت که از دهه ۷۰ و از زمان دولت مرحوم اربکان در ترکيه، با ايشان دوست و همکار بوده‌ام. سپس به اتفاق ايشان و وزير امورخارجه ترکيه در افتتاحيه اجلاس ساليانه پاگواش (يک مؤسسه معروف صلح بين‌المللی) که امسال در ترکيه برگزار می‌شود سخنرانی خواهم کرد و بعد برای ديدار با نخست وزير و ملاقات‌های کاری با وزير امور خارجه ترکيه همراه با وزير خارجه ترکيه به آنکارا می‌رويم. انشاءالله صبح شنبه هم به تهران باز می‌گردم. از اين رو بعيد است بتوانم تا شنبه شب گزارش ديگری خدمت شما تقديم کنم.

هفته آينده اجلاس گروه ۱+۵ را در پيش داريم که البته قبل از آن هم سفری به فرانسه برای سخنرانی در افتتاحيه اجلاس کنفرانس عمومی يونسکو و ملاقات با وزير امورخارجه فرانسه و ديگر شخصيت‌های سياسی و علمی فرانسه خواهم داشت. بحمدالله مقدمات اجلاس ۱+۵ هم به خوبی در حال برگزاری است. پس از دوسال، ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسيدند که تحول مثبت و مفيدی است. همان‌طور که قبلا هم خدمتتان عرض کردم راه دراز، پرفراز و نشيب و دشواری در پيش است، ولی اميدوارم که به ياری خدا و با کمک مسوولان و حمايت شما مردم خوب، با موفقيت و سربلندی طی شود.

خدا نگهدار."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016