سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: آغاز روند خروج طرفين از بن بست و سفر آمانو به تهران

تهران - رييس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که براساس نشانه هايی که تاکنون در مذاکرات با ۱+۵ دريافت کرده ايم، روند خروج طرفين از بن بست آغاز شده است و از اين رو، نسبت به آينده مذاکرات خوشبين هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، «علی اکبر صالحی» روز سه شنبه در حاشيه مراسم تشييع پيکر دو تن از شهدای گمنام در سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد دور دوم مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ افزود: شاهد نشانه هايی برای برون رفت هستيم و اين نشانه ها مرهون اين حقيقت است که طرف مقابل؛ متوجه شد فشار بيش از اين راه به جايی نمی برد.

معاون رييس جمهوری تاکيد کرد که پس از حماسه بزرگ ۲۴ خردادماه و حضور پرشور مردم در انتخابات، طرف مقابل انسجام داخلی و هوشياری ملت ايران را مشاهده کرد و تسليم اراده مردم شد و ملت پاسخ مقاومت خود را گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی افزود: در حال حاضر می بينيم طرف مقابل آمادگی ورود به مذاکرات را با هدف برون رفت، برد- برد، اعلام کرده است.

وی يادآور شد: اين برد-برد، هم به نفع جمهوری اسلامی ايران و هم به نفع طرف مقابل و هم برای جامعه بين المللی برد است.

رييس سازمان انرژی اتمی تصريح کرد: برد جامعه جهانی به اين معنا است که ما می خواهيم معاهده ان پی تی مستحکم شود و جلوی توليد و انتشار سلاح هسته ای را بگيرد زيرا اگر اين معاهده قوی و محکم باقی بماند، جامعه بين المللی با اطمينان بيشتر می توانند، پيش برود.

صالحی ادامه داد: در غير اين صورت اگر بخواهند در مساله هسته ای ايران خارج از عدل و انصاف عمل کنند، يقينا ضربه مهلکی به معاهده ان پی تی می زنند و اين معاهده را زير سوال می برند و جامعه جهانی دچار يک دغدغه خاطر می شود.

وی با يادآوری دوره های گذشته مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ از تمامی مذاکره کنندگان ايرانی در طی سال های گذشته قدردانی کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی همچنين گفت: مذاکرات و گفت و گوهايی که در حال انجام است، مسبوق به سابقه است و اين گونه نبوده است که ما در خلا بوده ايم و ناگهان وارد مذاکره شده باشيم.

صالحی افزود: هم اکنون مذاکرات در چارچوبی انجام می شود که اين چارچوب در کميته هايی مورد بررسی قرار می گيرد و سپس تصميم سازی می شود.

وی اضافه کرد: در اين کميته ها سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی و سازمان های ديگری حضور دارند که درمورد چارچوب مذاکرات تصميم سازی می کنند.

معاون رييس جمهوری خاطرنشان کرد: اين تصميمات به طرف ايرانی مذاکره کننده که مسووليت اداره مذاکرات را برعهده دارد، ارايه می شود.


***بيش از پيش آماده همکاری با آژانس هستيم

صالحی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد چارچوب توافق شده برای همکاری در مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرزی اتمی اظهارداشت: ما در کلياتی به توافق رسيده ايم که مرحله بندی کنيم، بر اين اساس خواسته هايی آنها و خواسته هايی نيز ما داريم.

وی ادامه داد: مساله اين است که گذشته را نسبت به حال و آينده از هم جدا کنيم و مسايل مربوط به امروز و آينده را مطرح کنيم و اعتمادسازی برقرار شود؛ يک سری مسايل و ادعاهايی از گذشته وجود دارد که اين ادعاها نيز در زمان خودش به شيوه لازم پاسخ خواهيم داد.

رييس سازمان انرژی اتمی اظهاراميدواری کرد که در سفر ۲۰ آبان ماه «يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تهران که به دعوت وی انجام می شود، بتوانيم به يک جمع بندی نسبت به فرآيند کار دست يابيم و در صورت امکان يک بيانيه مشترک صادر کنيم.

صالحی يادآور شد که آمانو نيز نظر مساعد خود را برای انجام اين سفر اعلام کرده است.

وی افزود: آژانس بين المللی انرژی اتمی با يک رويکرد مثبت پا پيش گذاشته و ما هم با توجه به اقدامات گذشته و شيوه شفاف سازی و همکاری را ادامه خواهيم داد و بيش از پيش آماده همکاری با آژانس هستيم.


*** «رضا نجفی» مسوول مذاکرات ايران با آژانس است

معاون رييس جمهوری در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايرنا مبنی بر اين که رييس هيات ايرانی در مذاکرات ۲۰ آبان ماه چه کسی خواهد بود؟ گفت: مسووليت مذاکرات ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی بر عهده رضا نجفی سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی و سازمان های بين المللی در وين است.

صالحی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبنی بر ادعای رسانه های رژيم صهيونيستی در انفجار راکتور آب سنگين اراک، اظهارداشت: آنها هر روز از اين خبرها منتشر می کنند چراکه شاهد هستند ما در مذاکرات رو به جلو حرکت می کنيم و آنها نسبت به اين روند خيلی خوشحال نيستند.

وی افزود: به همين دليل آنها سعی می کنند با اشاعه اخبار کذب از اين دست، فضا را آلوده کنند که ما کاملا اين خبر را تکذيب می کنيم. اگر هم بود بازرسان آژانس خودشان يک روزی گزارش خواهند داد.


***ما با هيچ ملتی دشمنی نداريم

وی در ادامه در پاسخ به سوال يکی ديگر از خبرنگاران درمورد تاثير راهپيمايی ۱۳ آبان ماه در مذاکرات پيش روی ايران با گروه۱+۵ گفت: مراسم روز گذشته روز ملی مبارزه با استکبار جهانی بيانگر اين است که ايران بر اصول ظلم ستيزی و استکبارستيزی خود پا برجاست.

معاون رييس جمهوری افزود: ما براساس اصول دين هيچ گاه قصد تعدی و ظلم به ديگران را نداريم اما مقابل ظلم، استکبار و طاغوت می ايستيم.

صالحی خاطرنشان کرد: «راهپيمايی روز گذشته در حقيقت نمايانگر برپايی اين شعار است که نه ظلم می کنيم و نه ظلم می پذيريم».

وی با بيان اين که ما با هيچ ملتی دشمنی نداريم، تصريح کرد: شعار «مرگ بر آمريکا» در حقيقت به اين معنا است که اگر رفتار دولت آمريکا را برای مردم آن کشور تفهيم کنند و آمريکايی ها متوجه شوند دولتمردان آنها چه مصيبت هايی را به سر جهانيان وارد می کنند، ملت مظلوم آمريکا يقينا همراه با ساير ملل مظلوم جهان «مرگ بر چنين سياست ها و ظلم ها» را سر خواهند داد.

رييس سازمان انرژی اتمی با بيان اين که مرگ بر ظلم در حقيقت همان لعنت بر شيطان است، اظهاراميدواری کرد که دولتمردان آمريکا بعد از گذشت اين همه مدت و بعد از اين همه ظلم به ملت های مستضعف جهان به خود بيايند و بدانند که سعادت آينده آنان در بازنگری در عملکرد و رفتارشان نسبت به جامعه جهانی است.


***ايران هيچ رابطه هسته ای با کره شمالی ندارد

صالحی در پاسخ به اين سوال که رابطه هسته ای ايران با کره شمالی به چه شکل است؟، گفت: ايران اصلا رابطه هسته ای با کره شمالی ندارد و اگر کسی در اين زمينه حرفی زده، تکذيب می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016