چهارشنبه 22 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر اپوزيسيون فرانسه مواضع وزير خارجه را درباره ايران مورد انتقاد قرار داد

راديو بين المللی فرانسه ـ بيژن برهمندی - ژان فرانسوا کوپه رهبر حزب دست راستی مخالف دولت امروز خطاب به اعضای انجمن خبرنگاران پارلمانی فرانسه در تفسير شکست مذاکرات هسته ای در ژنو اظهار نظر کرد گر چه از مواضع وزارت خارجه حمايت می کند ، اما "روش لوران فابيوس ايراد داشت." او بايد علاوه بر انتقاد، پيشنهاد جديدی هم ارائه ميکرد. او اضافه کرد که در يک حرکت ديپلماتيک فقط منفی بودن کافی نيست. بايد چيز ديگری هم برای پيشنهاد کردن وجود داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اين وزير سابق بودجه تاييد کرد که تغييری در سياست خارجی فرانسه درباره اين پرونده مشاهده نکرده است. چرا که نسبت به صداقت ايران ترديدهای جدی وجود دارد و نبايد خيلی سريع از تحريم ها دست برداشت. او اضافه کرد که البته اين هم درست نيست که خودمان را راضی کنيم که به ايران بگوئيم "از بيست در صد بيشتر غنی سازی نکنيد."

بعقيده ژان فرانسوا کوپه، نه فرانسه و نه اروپا قادر نيستند که به شيوه قاطعی يک پيشنهاد ابداعی ارائه دهند. او گفت ديپلماسی فرانسه از اين نقص رنج می برد که نمی تواند پيشنهاد مشخصی ارائه کند و آنرا با دوستان المانی و انگليسی ما هماهنگ سازد.

به پيشنهاد کوپه، بايد ديد چگونه می توان با گروهی از کشورها به توافقی دست يافت که متکی بر آن بتوان تاسيسات اتمی ايران را، به کمک تضمين های معينی بی خطر ساخت.

در تهران نيز يک مذاکره کننده سابق تيم هسته ای ايران، حسين موسويان، امروز اظهار نظر کرد که موضع فرانسه در اين مذاکرات همه را غافلگير کرده است و اين موضوع باعث نارضايتی امريکا و ساير اعضای گروه پنج بعلاوه يک شد.

موسويان معتقد است که فابيوس نه تنها مسير دستيابی به يک توافق هسته ای را مسدود کرد و باعث شد يک فرصت تاريخی در روابط ميان ايران و غرب از دست برود بلکه با افشای جزئيات گفتگو ها به محض اين که به ژنو رسيد قوانين مذاکره را نيز نقض کرد.

بعقيده موسويان شايد فرانسه احساس کرده است که هم اکنون می تواند با راضی کردن ائتلاف اسرائيل – عربستان به ميليارد ها دلار پول نفتی دست يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016