چهارشنبه 22 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رايزنی اوباما و کامرون بر سر مواجهه با ايران در نشست بعدی ژنو

• باراک اوباما و ديويد کامرون با يکديگر درباره‌ی استراتژی چگونگی مواجهه با ايران در نشست بعدی ژنو تلفنی صحبت کردند. اوباما همزمان با صدور نامه‌ای وضعيت اضطراری عليه ايران را برای يک سال ديگر تمديد کرد.

دويچه وله ـ باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، روز سه‌شنبه (۱۲ نوامبر) با ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا، درباره‌ی چگونگی مواجهه‌ی آن دو کشور با ايران در دور بعدی مذاکرات اتمی ژنو تلفنی صحبت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



کاخ سفيد در بيانيه‌ای که درباره‌ی اين گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرد، گفت که دو مقام مسئول درباره‌ی انتظارات خود از دور بعدی مذاکرات ژنو که قرار است ۲۰ نوامبر برگزار شود، به تبادل نظر پرداختند.

بنا به اين بيانيه رئيس‌جمهور آمريکا و نخست‌وزير بريتانيا در درباره‌ی مسايل مختلف امنيت در خاورميانه نيز با يکديگر صحبت کردند.

خبرگزاری رويترز گزارش داد که اوباما و کامرون در اين گفت‌وگوی تلفنی بار ديگر بر لزوم توافق همه‌ی اعضای کشورهای ۱+۵ درباره‌ی مذاکره با ايران تاکيد کردند.

گفت‌وگوی تلفنی کامرون و اوباما در شرايطی روی داد که در همين روز (سه‌شنبه، ۱۲ نوامبر) وضعيت اضطراری ايالات متحده‌ی آمريکا عليه ايران برای يک سال ديگر تمديد شد. بعد از واقعه‌ی گروگان‌گيری اعضای سفارت آمريکا در ايران در سال ۱۹۷۹، دولت جيمی کارتر، رئيس جمهوری وقت امريکا، عليه ايران وضعيت اضطراری اعلام کرد.

اين وضعيت اضطراری در ۳۴ سال گذشته همواره برقرار بوده و تمديد شده است. بنا به اين وضعيت روابط تجاری ميان دو کشور غيرممکن است.

باراک اوباما در نامه‌ی خود به کنگره‌ی آمريکا تاکيد کرد که هنوز وضعيت ميان ايران و آمريکا "عادی" نشده و دو کشور همچنان در حال اجرای معاهده‌ی ۱۹۸۱ "الجزاير" هستند. بنا به اين معاهده ايران گروگان‌ها را بعد از ۴۴۴ روز اسارت آزاد کرد.

رئيس‌جمهوری آمريکا در نامه‌ی خود به کنگره تاکيد کرد که وضعيت ميان دو کشور و بی‌اعتمادی ميان آن دو چنان شديد است که به اين سرعت نمی‌توان روابط عادی را آغاز کرد.

وزرای امور خارجه‌ی ايران و آمريکا برای اولين‌بار بعد از قطع روابط ديپلماتيک ميان دو کشور، با يکديگر در جلسات ايران و ۱+۵ بر سر مذاکرات اتمی ايران در نيويورک و ژنو ديدار کردند. باراک اوباما نيز در تماسی تلفنی با حسن روحانی به مدت ۱۵ دقيقه درباره‌ی وضعيت ميان دو کشور صحبت کرد. اين اولين‌بار در ۳۴ سال اخير بود که روسای جمهور دو کشور با يکديگر صحبت کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016