پنجشنبه 23 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبران آمريکا و فرانسه خواستار پذيرش توافق هسته‌ای از سوی ايران شدند

• باراک اوباما و فرانسوا اولاند، روسای جمهور آمريکا و فرانسه از ايران خواستند توافق هسته‌ای پيشنهادی را بپذيرد. به گفته دو رهبر آنچه در جريان مذاکرات ژنو ميان ايران و گروه ۱+۵ مطرح شد، زمينه‌ای برای دستيابی به توافق است.

دويچه وله ـ بارک اوباما و فرانسوا اولاند، روز چهارشنبه (۱۳ نوامبر/ ۲۳ آبان) در گفت‌و‌گويی تلفنی تاکيد کردند که منتظر پاسخ مثبت ايران به پيشنهاد توافق هسته‌ای هستند. دفتر رياست جمهوری فرانسه در پايان اين گفت‌و‌گوی تلفنی با انتشار بيانيه‌ای تاکيد کرد، رهبران آمريکا و فرانسه همچنين از ايران خواسته‌اند، صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای خود را تضمين کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما و اولاند گفتند، آنچه در جريان مذاکرات هفته گذشته ميان ايران و گروه ۱+۵ (آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان) در ژنو گفته شد، زمينه‌ای "جدی، محکم و قابل اعتماد" برای دستيابی به توافق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفيد نيز پس از مکالمه تلفنی روسای جمهور آمريکا و فرانسه اعلام کرد، دو کشور بر سر شيوه تعامل با ايران "اتفاق نظر کامل" دارند.

هشدار وزير خارجه آمريکا نسبت به تشديد تحريم‌ها

از سوی ديگر جان کری، وزير خارجه آمريکا روز چهارشنبه (۱۳ نوامبر/ ۲۳ آبان) از نمايندگان کنگره آمريکا خواست تا زمانی که مذاکرات هسته‌ای با ايران به پايان نرسيده است، از تصويب تحريم‌های تازه عليه اين کشور خودداری کنند.

وزير خارجه آمريکا تاکيد کرد، تشديد تحريم‌ها در شرايط کنونی می‌تواند پيشرفت در گفت‌و‌گوهای اتمی با ايران را متوقف کند.

جان کری در همين ارتباط روز گذشته پيش از شرکت در جلسه کميته بانکی سنای آمريکا گفت: «ما همگی امکان گفت‌و‌گو را در اختيار داريم. آنچه ما از همه می‌خواهيم اين است که با آرامش و با دقت نگاه کنند که چه چيزی می‌توانيم به دست آوريم و واقعيت‌ها چه هستند.»

وزير خارجه آمريکا همچنين ابراز داشت که چنانچه کنگره آمريکا يک جانبه رفتار کند و تحريم‌های بيشتری را اعمال کند، اين رفتار می‌تواند اعتماد به گفت‌و‌گوهای در جريان را کاهش دهد و اين امر به قطع مذاکرات خواهد انجاميد.

هشدار وزير خارجه آمريکا نسبت به تشديد تحريم‌ها عليه ايران در حالی صورت می‌گيرد که کنگره آمريکا قصد دارد اعمال تحريم‌های بيشتری را بررسی کند.

هشدار کاخ سفيد

کاخ سفيد نيز روز گذشته با هشدار به کنگره آمريکا خواستار حل مناقشه‌ی هسته‌ای ايران از راه ديپلماتيک و ادامه مذاکرات هسته‌ای هفته‌ی آينده در ژنو شده بود.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز چهارشنبه (۲۳ آبان) به نمايندگان کنگره هشدار داده با تصويب تحريم‌های جديد گفت‌و‌گوهای ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته‌ای با ايران را بی‌اثر نکنند.

سخنگوی کاخ سفيد تاکيد کرد که مردم آمريکا خواهان راه حلی مسالمت آميز برای جلوگيری از دست يابی ايران به سلاح اتمی هستند. کارنی همچنين ابراز داشت که ايجاد مانع برای حل اختلاف‌ها از طريق مذاکره می‌تواند ايالات متحده آمريکا را به سمت گزينه‌ی عمليات نظامی سوق دهد.

وزير خارجه آمريکا روز گذشته ضمن تاکيد بر اين نکته که کشورش حق استفاده از گزينه نظامی را برای خود محفوظ می‌داند، گفت که چنانچه گفت‌و‌گو‌ها به نتيجه نرسد، آمريکا تشديد تحريم‌ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد. جان کری گفت که بايد به ايران چند هفته ديگر زمان داد تا از دستيابی و يا عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای اطمينان حاصل شود.

قرار است ايران و گروه پنج به علاوه يک در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان درباره برنامه هسته‌ای ايران در ژنو مذاکره کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016