دوشنبه 27 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اصلاحات پرشتاب در دانشگاه علامه

ايسنا ـ معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبايی گفت: حدود ۹۰ درصد از رشته‌هايی که تاکنون از ليست دانشگاه علامه حذف شده‌اند به اين دانشگاه برمی‌گردند. معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبايی نيز از ايجاد شورای صنفی در دانشگاه علامه طباطبايی خبر داد و گفت: ثبت‌نام آن آغاز و تا فردا نيز ادامه خواهد داشت.

نادر نعمت‌اللهی در نشست خبری امروز سرپرست دانشگاه علامه طباطبايی ، گفت: تمامی رشته‌هايی که تاکنون از دانشگاه علامه طباطبايی حذف شدند درسال‌های آينده در دوره‌های روزانه دانشجو جذب می‌کند.

وی با بيان اينکه در سال‌های گذشته به علت اينکه در اکثر رشته‌ها تنها در دوره شبانه دانشجو جذب می‌شد و رتبه‌های برتر نداشته‌ايم، گفت: اميدواريم در سال‌های آينده دانشگاه علامه بتواند دانشجويان برتری را به خود جذب کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون آموزشی دانشگاه علامه با بيان اينکه در سال‌های اخير دانشگاه رشدی کمی داشته است و تعداد دانشجويان چند برابر شده است، گفت: متاسفانه طبق اين روال تعداد اساتيد تقريبا ثابت مانده اما سياست فعلی دانشگاه کيفی سازی است.

وی تصريح کرد: يکی ديگر از سياست‌های ديگر دانشگاه واگذاری بخشی از اختيارات به گروه‌های آموزشی است، به گونه‌ای که آنها بتوانند در پذيرش دانشجو اظهار نظر کنند.

وی افزود: سياستی که در حال حاضر برقرار شده است اين است که با نظرخواهی از دانشکده در سه مقطع کارشناسی و تحصيلات تکميلی و دکتری جذب دانشجو صورت گيرد و به اختيار گروه‌های آموزشی رشته‌ها اضافه شود.

نعمت اللهی تصريح کرد: در کارشناسی ارشد تعداد زيادی دانشجوی آموزش محور در سال‌های گذشته جذب شده است که برنامه و هدف دانشگاه کاهش جذب دانشجويان آموزش محور است.

وی افزود: دانشگاه علامه قصد دارد جذب دانشجو را در مقطع کارشناسی ارشد به صورت پژوهش محور پيگيری کند و همچنين در دوره دکتری نيز اختياراتی را به گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها بدهد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبايی با بيان اينکه در دوره‌های گذشته در مقطع دکتری گروه‌های آموزشی مجبور به جذب پنج دانشجو بوده‌اند، گفت: اين تعداد دانشجو در حد توان تمام گروه‌ها نبوده ، به همين دليل اين اختيار به گروه‌ها داده شده است که در حد نياز خود و براساس معيارهای خود در مقطع دکتری دانشجو جذب کنند.

وی با اشاره به نسبت استاد به دانشجو ، گفت: يکی ديگر از برنامه‌های دانشگاه علامه پيش‌بينی نياز استاد نسبت به دانشجو در چهار سال آينده است تا بتواند براساس همين نياز دانشجو جذب کند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبايی با اشاره به تمرکززدايی،گفت: برنامه‌های متفاوتی را در اين زمينه انجام داده‌ايم و قصد داريم برنامه‌های مربوط به آموزش و پژوهش دانشگاه را تقسيم کنيم و کاری که تاکنون انجام داده‌ايم واگذاری بسياری از اختيارات به دانشکده‌ها است و اين مساله را در شورای دانشکده‌ها به تصويب رسانديم.

فعال شدن مجدد شورای صنفی دانشگاه

هم‌چنين در تحولی ديگر، رضا صحرايی در نشست خبری سرپرست دانشگاه علامه طباطبايی ، به خبرنگار ايسنا، گفت: ۹ عضو شورای صنفی در هر دانشکده فعاليت خواهند داشت و تاکنون نيز بيش از ۷۰ نفر ثبت‌نام کردند و ثبت‌نام آنها نيز تا پايان ساعت اداری فردا ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اهميت فرايند تمرکززدايی در دانشگاه علامه، گفت: برای تمامی معاونين در دانشکده‌ها دو آيين‌نامه درصدد تصويب است که طبق اين آيين نامه هر دانشکده موظف به ايجاد دفتر فرهنگی است و اميدواريم در آينده‌ای نزديک اين آيين‌نامه تصويب و اجرا شود.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی دانشگاه گفت يکی ديگر از فعاليت‌های دانشگاه‌ها ايجاد خانه‌های دانشجويی در خوابگاه است که دانشجويان می‌توانند اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند.

صحرايی با بيان اينکه دانشگاه علامه ۱۵ خوابگاه دارد، گفت: پنج هزار دانشجوی خوابگاهی در اين خوابگاه‌ها حضور دارند که تمام تلاش انجام شده است تا بتوانند فعاليتی با نشاط را در اين خانه‌های دانشجويی داشته باشند و تاکنون نيز از نظر فيزيکی مراحل آماده‌سازی اين خانه‌ها به اتمام رسيده است.

معاون فرهنگی و دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی با اشاره به ارتباط قبلی رئيس دانشگاه با دانشجويان گفت: دکتر سليمی شرايطی را برای رسيدگی مستقيم به مشکلات و ارتباط با دانشجويان دارد و تاکنون نيز از دانشکده‌ها و خوابگاه‌های متفاوتی بازديد کردند.

وی تصريح کرد: برنامه‌ريزی برای فعاليت‌های فرهنگی آموزشی، ورزشی از وظايف اين خانه دانشجويی است که ساختار اصلی آن‌ها را خود دانشجويان انجام می‌دهند.

صحرايی با بيان اينکه از آغاز سال جديد تاکنون حدود ۴۰ کرسی آزاد انديشی در دانشگاه برگزار شده است، گفت: مطابق آيين‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاد انديشی توسط خود دانشجويان انجام می شود و موضوع خود اين کرسی‌ها ارتباطی با دانشگاه ندارد و دانشگاه تنها سعی دارد که آنها را راهنمايی کند.

معاون فرهنگی و دانشجويی علامه طباطبايی گفت: تاکنون بيشترين کرسی‌های آزادانديشی توسط انجمن‌های اسلامی و بعد از آن بسيج برگزار شده است و تلاش ما نيز اين است که اين کرسی‌های آزادانديشی را گسترش دهيم.

وی با اشاره به نشريات دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بيش از ۷۵ نشريه در دانشگاه مجوز فعاليت دارد که تاکنون به بيش از ۲۰ نشريه نامه داده‌ايم که اگر قصد فعاليت ندارند، نشريه آنها را توقيف کنيم. همچنين حدود ۴۰ نشريه فعال کاغذی و هشت نشريه الکترونيکی در دانشگاه علامه فعاليت دارند که ۳۹ نشريه مربوط به اساتيد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016