شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراق بزرگترين مشتری گاز ايران می شود

تهران - ايرنا - مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز کشور از در خواست بغداد برای افزايش ظرفيت صادرات گاز ايران به عراق به ميزان روزانه ٩٠ ميليون مترمکعب خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، عليرضا کاملی درحاشيه ديدار و مذاکره با معاون وزير برق عراق اظهار داشت: در ماه های گذشته مذاکرات متعددی برای صادرات گاز به عراق انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در سفر مقام های عراقی به ايران، روند پيگيری تفاهمنامه های ايران و عراق شکل بهتری پيدا کرده و وزيران نفت دو کشور توافق کردند حجم قرارداد و همچنين دوره قرارداد صادرات گاز ايران را به اين کشور افزايش دهند.

مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز ايران با اشاره به اين که به منظور افزايش حجم و دوره قرارداد، اصلاحيه هايی در قرارداد صادرات گاز ايران به عراق صورت گرفته است، گفت: پيشتر، مدت اجرای قرارداد صادرات گاز به بغداد ۴ سال بود که بر اساس اصلاحيه جديد به ۱۰ سال افزايش يافته است، همچنين حجم قرارداد صادراتی به بغداد نيز به درخواست طرف عراقی از ۲۵ به ۴۰ ميليون متر مکعب افزايش يافته است.

کاملی با اعلام اين که به منظور صادرات گاز به عراق در فاز نخست (بغداد) بايد پيش نيازهای آن اعم از ساخت خط لوله، ايستگاه تقويت فشار و ... فراهم شود، گفت: صادرات گاز به بغداد در تيرماه سال آينده (جولای ۲۰۱۴) با ظرفيت اوليه روزانه ۷ ميليون متر مکعب آغاز خواهد شد.

وی با بيان اين که اين ظرفيت به تدريج افزايش می يابد، افزود: براساس برنامه ريزی انجام شده، در سال ۲۰۱۵ ميلادی، روزانه ۲۵ مييلون متر مکعب گاز به عراق صادر و از اواسط ۲۰۱۵ ، امکان افزايش صادرات گاز به ۴۰ ميليون متر مکعب مهيا خواهد شد.

مديرعامل شرکت ملی صادارت گاز ايران گفت: در مذاکره با معاون وزير برق عراق در خصوص اجرايی شدن قرارداد صادرات گاز به بصره نيز مقرر شد طی يک تا دو هفته آينده هيات عراقی برای نهايی شدن اين قرارداد به ايران سفر کند.

کاملی با اعلام اين که هنوز در مورد صادرات گاز به بصره توافقی صورت نگرفته است، اظهار داشت: منتظر هستيم طرف عراقی براساس مذاکرات انجام شده با طرف ايرانی و پيشنهادهای ارايه شده به آنها، بررسی های لازم را انجام و در سفر به ايران مذاکرات نهايی شود.

عادل حميد مهدی، معاون وزير برق عراق نيز در حاشيه اين ديدار از مذاکره برای نهايی شدن قرارداد واردات گاز از ايران برای تامين برق نيروگاه های بصره تا دو هفته آينده خبر داد و گفت: اولين واردات گاز بغداد از ايران با ظرفيت هفت ميليون مترمکعب نيمه نخست سال آينده انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرين مذاکرات انجام شده ميان وزيران نفت ايران و عراق در ماه گذشته، توافق شد خط لوله جديدی برای صادرات گاز به بصره طراحی و احداث شود.

معاون وزير برق عراق افزود: در اين نشست زمينه های مورد نياز و پيش نيازهای قرارداد صادرات گاز به بصره مورد مذاکره قرار گرفت تا اين قرارداد هر چه سريعتر امضا شود.

عادل حميد مهدی مذاکره در خصوص قرارداد يی پی سی( مهندسی، تامين کالا و ساخت) ساخت خط لوله در بخش عراقی توسط پيمانکار ايرانی را از ديگر محورهای مذاکره با طرف ايرانی خواند و با اعلام اين که ظرفيت خط لوله صادرات گاز به بغداد به ۴۰ ميليون متر مکعب افزايش يافته است، گفت: پيش بينی شده است قرارداد صادرات گاز به بصره نيز بر اساس روازنه ۵۰ ميليون متر مکعب گاز نهايی شود.

تنوع بخشی در مسيرهای انتقال گاز به اروپا از مزايای انعقاد قرارداد صادرات گاز ايران به عراق است. با امضای قرارداد صادرات گاز ايران به بغداد، علاوه بر مسير ترکيه برای ترانزيت گاز به اروپا، مسير عراق - سوريه نيز به عنوان گزينه دوم مطرح است.

اين موضوع در دولت ها و پارلمان های عراق و سوريه مطرح و موافقت آنها اخذ شده است که بر اين اساس نه تنها با ترانزيت گاز ايران از کشورهای ياد شده، درآمدی برای اين کشورها ايجاد خواهد شد، بلکه قدرت چانه زنی ايران نيز برای صادرات گاز به اروپا افزايش خواهد يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016