پنجشنبه 5 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيشنهاد روحانی برای تدريس حقوق شهروندی

رييس ‌جمهور در جمع شورای معاونين و مديران کل استان های وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: معلمی تنها يک شغل نيست بلکه يک وظيفه بزرگ دينی، ملی و انقلابی است تا نسل آينده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بيايد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای روحانی با بيان اينکه معلمان، علاوه بر متون درسی بايد راه زندگی را نيز به دانش‌آموزان بياموزند، تصريح کرد: وظيفه آموزش و پرورش تربيت و هدايت دانش‌آموزان در جهتی است که آنها پس از فارغ‌التحصيلی بتوانند در جامعه حضوری ثمر بخش داشته باشند.

روحانی ضمن نقد شيوه آموزشی که در آن دانش‌آموزان صرفاً به افزايش محفوظات خود می‌پردازند، گفت: ما می‌خواهيم دانش‌آموزان اين حس و باور را داشته باشند که هر چه ياد می‌گيرند در افزايش مهارت‌های زندگی آنها در اجتماع تاثير داشته و کاربردی است و آنها می توانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و ديگران نقش تأثيرگذاری داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به تهيه پيش‌نويس حقوق شهروندی از سوی دولت و مطالبات روزافزون مردم در اين خصوص گفت: دانش‌آموزان ما بايد بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند و لازمه اين امر ايجاد بسترهای مناسب برای آشنايی آنها به حقوق شهروندی و امکان نقد سالم و سازنده در کلاس های درس است.

رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پيشنهاد تدريس مسائل مرتبط با حقوق شهروندی در مدارس کشور اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد حقوق سياسی و نقش‌شان در اداره، مالکيت و آينده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات ميان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزيز ما وظيفه‌ سنگينی در محقق شدن اين هدف بر عهده دارند.

دکتر روحانی با اشاره به درخواستش از دانش‌آموزان در مهر امسال برای نگارش انشاء نامه به رييس‌جمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کليشه‌ای را مورد تاکيد قرار داد و گفت: دلم می‌خواهد بدانم دانش‌آموزان سيستانی، خراسانی، آذری و همه دانش‌آموزان سراسر کشور نگاهشان به عملکرد دولت و رييس‌جمهور چيست؟

رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ايران امری همگانی و عادلانه است، گفت: لباس، جايگاه اجتماعی، مذهب و دين و حتی قوميت نبايد معياری برای امتياز دادن به افراد در کلاس‌های درس باشد.

دکتر روحانی بر لزوم تطبيق و نزديک شدن رفتار معلمان با نگاه و روش هدايتگر پيامبر اعظم(ص) در مسئله تعليم و تربيت افراد تاکيد کرد و گفت: همه معلمان در کلاس‌ها هم وظيفه آموزش را به عهده دارند و هم وظيفه تربيت و پرورش را و بايد اين دو به صورت همزمان مد نظر قرار گيرد و بحث پرورش نبايد منفک از آموزش باشد.

رييس‌جمهور تأکيد کرد: تربيت هنگامی تأثيرگذار است که توام با عمل مربی و روش های غيرمستقيم باشد به طوری که رفتار و منش و فن بيان معلمان به عنوان سرلوحه در ذهن و جان دانش‌آموزان حک شود.

دکتر روحانی نقش و اهميت سن در فرآيند يادگيری را با استناد به روايات ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت و با بيان اينکه ميزان و کيفيت يادگيری در سنين پايين به مراتب تاثيرگذارتر و ماندگارتر از سنين بالاتر است گفت: به همين دليل نقش معلمان ابتدايی بسيار حائز اهميت تر از ساير پايه هاست چرا که معلمان ابتدايی همچون باغبانی هستند که نحوه رسيدگی آنها به نونهالان باغ فرهنگ کشور، در چگونگی رشد و نمو محصول دادن آنها در آينده تاثير مستقيم خواهد داشت.

رييس‌جمهور همچنين لزوم ترويج فضای نقادی در مدارس و پرهيز از مطيع بار آوردن دانش‌آموزان را يادآور شد و گفت: اگر امروز فرزندان ما مطيع شدند و حق ابراز نقد نيافتند، ممکن است در سپهر اجتماعی، اقتصادی و سياسی جامعه منحرف شوند.

دکتر روحانی خطاب به معلمان و مديران وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمی را تنها شغل ندانيد بلکه معلمی را وظيفه بزرگ دينی، ملی و انقلابی خود بدانيد تا نسل آينده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بيايد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش بر نقش مکمل و ضرورت همسويی خانواده و نهاد آموزش و پرورش تأکيد کرد و گفت: انجمن اولياء و مربيان و نشست‌های خانواده و مدرسه نبايد تشريفاتی و صرفاً با موضوع کمک اقتصادی به مدارس برگزار شود.

دکتر روحانی افزود: برنامه‌ريزان و مديران اين وزارتخانه بايد با بهره‌گيری از تجارب مثبت همه کشورهای دنيا، روز به روز زمينه‌های ارتقاء کيفی نظام آموزشی کشور را فراهم کنند.

رييس‌جمهور ضمن اشاره به افزايش قابل توجه بودجه آموزش و پرورش کشور در سال ۹۳ با وجود مشکلات اقتصادی موجود اظهار اميدوری کرد با توجه به اهتمام ويژه دولت به موضوع آموزش و پرورش و رفع تنگناها برای سال‌های آتی، بودجه قابل توجهی در اختيار اين وزارتخانه قرار بگيرد.

دکتر روحانی تاکيد کرد: جای هيچ بحث و ترديدی نيست که بزرگترين عامل و سرمايه توسعه پيشرفت و تعالی کشور برخورداری از نيروی انسانی متبحر است که نظام آموزش و پرورش کشور در سال‌های گذشته زحمات بسياری برای آن متقبل شد.

پيش از سخنان رييس‌جمهور، علی اصغر فانی وزير آموزش و پرورش، اهتمام ويژه رييس‌ جمهور به موضوع تعليم و تربيت و مسائل جامعه فرهنگی کشور را خاطر نشان ساخت و با اشاره به شناسايی و اولويت‌بندی چالش‌های اين وزارتخانه در ۴ ماهه گذشته هدف از اين گردهمايی را اعلام سياست‌های آموزش و پرورش در سال ۹۳ دانست.

وزير آموزش و پرورش از ساماندهی بيش از يک ميليون نفر نيروی شاغل در اين وزارتخانه به عنوان اولين هدف وزارت آموزش و پرورش ياد کرد و گفت: سياستی جدی برای ساماندهی و حل مسائل اين نيروها در سال ۹۳ پيش‌بينی و تدبير شده است.

وی با تأکيد بر عملياتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزايش بهره‌وری گفت: جذب مشارکت و توسعه کيفی برنامه‌های آموزشی در صدر اهداف اين وزارتخانه قرار دارد.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه يکی از اصلی‌ترين مراحل تعليم و تربيت فرزندان اين مملکت در درون مدارس شکل می‌گيرد، از برنامه‌های وزارت متبوعش برای ارتقاء کيفيت مديريت آموزشگاه‌ها و ارتباط با اولياء دانش‌آموزان خبر داد.

همچنين چند تن از معاونان و مديران وزارت آموزش و پرورش برخی از چالش‌ها و اهداف و برنامه‌های اين وزارتخانه برای سال ۹۳ را تبيين و تشريح کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016