یکشنبه 15 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شالوده حزب سبزهای بلژيک ـ اکولو ـ ECOLO، برگردان از انور ميرستاری

چندی پيش، مانيفست يا شالوده حزب سبزهای فرانسه را به پارسی برگردانده و آنرا به ياری سايت های ايرانی يا به کمک ايميل هايی به دست خوانندگان و دوستداران زيستگاهی رساندم. اينک برگردان شالوده حزب اکولو در دسترس شما است. اميدوارم که برايتان سودمند باشد و بتوانيد از اين نوشته و از دست آوردهای اين حزب و ديگر احزاب سبز و زيستگاهی جهانی، برای پی ريزی يک حزب نوين و نوپای سبزهای ايرانی بهره مند شويد.


پيشگفتار:

در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳، حزب سبزهای فرانسه زبان بلژيک به نام حزب اکولو ـEcolo ـ در نشست همگانی خود در بروکسل، يک برنامه سياسی، به نام «مانيفست سياسی اکولو برای رسيدن به جامعه زيستگاهی» را به تصويب رسانيد.

اين مانيفست، بنا بر بخش دوم بند۴ اساسنامه و با حفظ اصول بنيادين جنبش اکولو، جايگزين نوشتار پيشين بنيانگذارانش می شود.

فرايند مشارکت همه اعضا که به تصويب مانيفست انجاميد، شش ماه به درازا کشيد. نخستين نوشته که به وسيله دبيرخانه فدرال تهيه شده بود، در مناطق گوناگون، در شورای فدراسيون (پارلمان داخلی حزب سبز بلژيک ـ م)، در تمام کميسيون ها، همچنين در کميسيون اکولوهای جوان ( شاخه جوانان حزب سبز بلژيک ـ م) و نيز با گروهی از شهروندان دارنده رای، گفت و شنود شد. پس از آن، يک "کميته ويژه" از سوی شورای فدراسيون برگزيده شد تا اصلاحات انجام شده توسط اعضا را در متن وارد کند. سرانجام، قبل از پذيرفتن متن نهايی در مجمع عمومی، در باره اصلاحات وارده توسط اعضا، در اين نشست گفتگو، بررسی و رای گيری صورت گرفت.

اين فرايند بی سابقه، امکان شرکت صدها تن از اعضای حزب را در هر يک از مراحل آن تا تصويب نهايی در مجمع عمومی، فراهم ساخت.

فهرست مندرجات

۱ . ما زيستگرايان...

۱ . ۱ . ما شهروندان، زن و مرد، به عدالت اجتماعی و زيستمانی پايبنديم.
۲ . ۱ . ما می خواهيم در سده کنونی، در مسير ديگری گام نهيم.

۲ . هويت ما

۱ .۲ . دنيای زيستگاهی در برابر دنيای گنگ و مبهم مصرف گرايی زائيده می شود،
۲ . ۲. حزب سبز Ecolo را شهروندان در سال ۱۹۸۰ تاسيس کردند،
۳ . ۲ . روز به روز تفاهم و همفکری در بين اعضا، رو به افزايش است،
۴ .۲ . گشايش يک دورنمای پسا ـ سرمايه داری در برابر اتحاد محافظه کاری و توليدگرايی،
۵ . ۲ . گسترش توان رهايی کننده فنآوری ارتباطات در خدمت برنامه های زيستگاهی.

۳ . دستورالعمل های ما برای اقدام

۱ . ۳ . ما مسئول آينده سياره زمين و نوع بشری می باشيم،
۲ . ۳ . يک زمين سرسبز، يک جهان پر از داد، يک جامعه برابر،
۳ . ۳. همبستگی و همزيستی روزانه در خدمت زندگی بهتر همگانی،
۴ . ۳ . مشارکت، شور و گفتگو برای ساختن جامعه،
۵ . ۳ . يک جامعه با برابری بين زنان و مردان،
۶ . ۳ . توزيع بهتر و اخلاقی قدرت،
۷ . ۳ . يک فرهنگ صلح و عدم خشونت،
۸ . ۳ . يک فرهنگ احترام گذاری و رواداری.



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 


۴ . پروژه ما برای اين سده

۱ . ۴ . يک جامعه منسجم و فراگير:

• استقلال فردی،
• تحکم همبستگی و تقويت تامين اجتماعی،
• ساخت يک جهان متحد.

۲ . ۴ . گذار به يک جامعه رهايی بخش و مشارکتی:

• انتقال مسئوليت پذيری در برابر جامعه و سياره زمين به نسل بعدی،
• باز آفرينی جامعه به وسيله فرهنگ ها و هنر ها،
• اجازه گفتگو و تصميم گيری های دسته جمعی از راه دموکراسی مشارکتی،
• دموکراسی مشارکتی در گزينه های فن آوری،
• بايد تندرستی تمام بخش های زندگی در جامعه را بسيج کند،
• در نظر گرفتن ارزش زمانی به عنوان يک منبع اساسی،
• پيش به سوی يک جامعه با تبادل فرهنگی.

۳ . ۴ . يک زيستمان پاک برای همگان و بر پايه احترام به طبيعت:

• زيستمان به عنوان يک حد و مرز،
• زيستمان به عنوان يک چارچوب زندگی.

۴ . ۴ . انتقال پر قدرت برای بالا بردن چالش های چندگانه.

۵ . ۴ . يک اقتصاد در خدمت جامعه:

• يک اقتصاد چندگانه،
• يک اقتصاد در حال سيال،
• يک کشاورزی با بازنگری محلی و هدف غذا رسانی،
• شيوه مالی محلی،
• تنظيم بازار.

۶ . ۴ . فدراليسم مدرن و جهانشمولی بلژيکی و اروپايی:

• نوسازی سيستم فدرال بلژيک با Groen ( حزب سبز بلژيک،در ناحيه فلامان ـ م )،
• پای بندی به راه گذار زيستگاهی اروپايی.

۵ بسيج هوش جمعی

۱ . ۵ . اکولو، حزب عقايد و آرا و برنامه های گوناگون است.
۲ . ۵ . اکولو، حزبی که موتور گفتمان ها، نوآوری ها و باز شناخت ها است.

۶ . تغيير نيز سياسی خواهد بود

۷ . برای گذار به يک جامعه زيستگاهی


۱ ـ ما، زيستگرايان...

۱ . ۱ . ما شهروندان، زن و مرد، به دادگری همگانی و زيستمانی پايبند هستيم.

ما می خواهيم سده کنونی را به اندازه يک گام دگرگون سازيم. ما شهروندان، زن و مرد جهان، تمام وقت خود را در کمون های ما، در مناطق ما، در کشور ما، در اروپا و در جهان صرف می کنيم.
ما می خواهيم جهانی پر از داد و رهايی برای امروز و فردای همه زنان و مردان بسازيم.

ما می خواهيم افراد بشر که ساکنان سياره زمين هستند، به عنوان ثروت اصلی جوامع به حساب بيايند.

ما به وابستگی متقابل خود به مردم جهان و به اکوسيستم های طبيعی آگاهيم. ما می خواهيم به نسل های آينده، يک سياره قابل زيستی را به ارث بگذاريم.

برای ما، عدالت اجتماعی و عدالت زيستگاهی از هم جدايی ناپذيرند. تحقق آن ها نياز به مشارکت فعال بيشترين تعداد و گسترش همه گير همبستگی دارد: نهادينگی و يا خود جوشی، هم اکنون، در اينجا و در جاهای ديگر، امروز و فردا.

۲ . ۱ . ما می خواهيم در سده کنونی در مسير ديگری گام نهيم.

بشريت بر سر يکی از دو راهی های خود قرار دارد. از بحران های متعددی گذر کرده است: زيستگاهی، اقتصادی، مالی و اجتماعی.

اين بحران ها به هم پيوسته اند و جمعيت ها، از جمله در بلژيک، در زندگی روزمره خود از آن ها زجر می کشند. آن ها به افزايش عدم قطعيت و نا امنی که افراد را تضعيف و شکننده می کنند و حتی يکپارچگی و يگانگی جوامع ما را از هم می پاشند، کمک می کنند.

مشکلات راه هر چه که باشند، تعداد ما برای تصور و پياده کردن راه حل های جديدی که قرن کنونی بتواند حامل عدالت و رهايی باشد، بيشتر و بيشتر می شود.

در هر جايی از بلژيک و اروپا که ما به همراه حزب سبزهای همتای خودمان گرون، ( حزب سبزهای فلامان در بلژيک ـ م) و سبزهای اروپا دست به اقدامی می زنيم، می خواهيم به ساخت و ساز جامعه ای شتاب بخشيم که پايه های بنيانش بر احترام به نسل های آينده، يک رابطه متعادل با طبيعت و بر مبنای برابری زنان و مردان، خلاقيت، همياری و همکاری استوار باشد و نه از روی استثمار منابع انسانی و طبيعی و رقابت به هر قيمت باشد.

ما زيستگرايان می خواهيم جنبش مبارزه با انواع امتيازات، برتری جويی ها، استثمار و جهالت را تعميق دهيم، حرکتی که بيش از دو قرن است ارزش های چپ در آن ريشه دوانيده اند.

جهان در حال تغيير دائمی است. امروز، ما در کنار مردان و زنانی کار می کنيم که در پرتو تغيير و تحول جهانی شدن، حوادث ناشی از نئوليبراليسم و بن بست توليدگرايی بی رويه، اين جنبش ها را باز تفسير می کنند و در راه تحولاتی با بار مثبت، پر معنا و توام با همبستگی گام بر می دارند.

۲ . هويت ما

۱ .۲ . زايش زيستگرايی در برابر توهم توليدگرايی

از آغاز دوران مدرن، بسياری از آموزه های اقتصادی و سياسی می پنداشتند که رشد نامحدود توليد در همه جا قادر به افزايش آسايش و جلوگيری از درگيری ها است. زيستگرايان بر اين باورند که در جهانی با منابع محدود، چنين پنداری نمی تواند پايه يک سياست مناسب و منطقی باشد.

از نيمه دوم قرن بيستم، زنان و مردان به مخالفت با مصرف بی رويه ميراث و گنجينه های طبيعی برخاسته اند و کار بيش از اندازه در دل توليدگرايی را محکوم می کنند. آنان با ديکتاتوری جامعه مصرف کننده و متحدالشکل ساختن مدل های فرهنگی و اقتصادی در مبارزه اند.

آن ها با کمک دانشمندان، مسائل مربوط به علوم، فن آوری ها و محدوديت های سياره زمين را در راس بحث های سياسی خود قرار داده اند.

اين زنان و مردان از پيشگامان زيستگاهی ـ سياسی بوده اند.

ابعاد جهانی زيستگاهی سياسی، نظرات هواداران جهان سوم، فمينيست ها، فعالان اتحاديه های کارگری، صلح طلبان، ضد نژادپرستان، فعالان راه و روش « راه ديگر را بايد در سياست برگزيد و چاره ديگری بايد انديشيد» را به خود جلب کرده اند.

۲ . ۲ . در سال ۱۹۸۰، تعدادی از شهروندان، حزب اکولو را تاسيس کردند.

بيش از سی سال است که هزاران مبارز زن و مرد، صدها نماينده برگزيده مردم در شهرداری ها و انجمن های محلی، پارلمان ها و دولت ها تلاش و مبارزه می کنند. آنان هم چنين در انجمن ها، گروه های فشار، شرکت ها و محل های کسب و کار، کميته محلات درگيرند و در زندگی روزانه خود، به راهی که می انديشند، ادامه دهند.

آنان کيفيت زيستمانی و تقويت دموکراسی را در دستور کار سياسی خود به پيش می برند. چه در اقليت و مخالف با دولت باشند و چه در دولت شرکت کنند، مسائل زيستمانی و عدالت اجتماعی از اولويت های آن ها است.

۳ . ۲ . ديدگاه ها به طور فزاينده ای به هم نزديک می شوند.

ديدگاه ها و مسائلی که به وسيله زيستگرايان در سال های۱۹۷۰ مطرح بودند، از اين به بعد، خيلی بيشتر مورد توافق هستند.

گرم شدن کره زمين و اختلالات ناشی از آن، کاهش سوخت های فسيلی و منابع طبيعی ديگر، قابل لمس تر می شوند(دسترسی به آب پاک، شورش های گرسنگی، مهاجرت و آب و هوا ...). تاثير آلودگی ها بر روی سلامتی و زيستمان آشکار و مسلم می شود.

اقتصاد جهانی می شود و صنايع جا به جا می گردند. افزايش نرخ بيکاری نهادينه
می گردد. نابرابری های اجتماعی ـ اقتصادی رشد و کيفيت زندگی کاهش می يابد، ريتم ها و آهنگ ها از نظم و نظام خود در می آيند.

۴ . ۲ . گشايش يک ديدگاه پسا ـ سرمايه داری در برابر ائتلاف محافظه کاری و توليدگرايی.

گر چه بيشتر مردم به اين بن بست ها برخورد کرده و آن ها را تائيد می کنند، اما با اين وجود بسياری از کسان، همچنان به همان راه ها ادامه می دهند و يا حتی آن ها را تقويت هم می کنند.

احزاب و نيروهای اقتصادی که آن را اعمال می کنند، از هر قماش پيوند نئوليبراليسم و توليدگرايی که باشند، بشريت را به سوی بحران های شديدتر سوق می دهند.
حقوق بگيران تنها قربانيان نخستين نيستند، بلکه دسته های ديگری از جمعيت فعال هم هستند.
با تبديل همه چيز به کالا، با از بين بردن خدمات عمومی، با خصوصی سازی دارايی های عمومی، اين اتحاد بين نئوليبراليسم و توليد گرايی هميشه خود را به عنوان تنها راه چاره ممکن جا می زند.
اين روش کاملا ضد دموکراتيک است و به مفهوم آزادی آسيب می رساند. مانع از آن می شود تا بتوانيم افسار زندگی خودمان را به دست گيريم و بتوانيم وقتی برای خود و ديگران داشته باشيم.
در يک جهان با منابع محدود که تا کنون بشريت هرگز تا به اين حد ثروت توليد نکرده بود و هرگز اين چنين توزيع ناعادلانه صورت نگرفته بود، تنها گزينه قابل دوام و همبستگی که به همه اجازه می دهد تا يک زندگی مرفه، با شکوه و پيشرفته داشته باشند، برون رفت از سيستمی است که هدفش در آوردن پول برای پول می باشد و کره زمين را نابود می کند و شکاف های نابرابری ها را ژرف تر می سازد.
اين خطر وجود دارد که پس از مدتی سيستم مزبور به شيوه ضد دموکراتيک، خشونت آميز و با هرج و مرج از هم فرو بپاشد.

ما بايد قدرت اقتصادی و مالی بازار و سرمايه را به نفع قدرت دموکراتيک شهروندان برای يک توزيع عادلانه و پايدار دارايی ها و يک انتخاب مستقل در راستای اقتصاد و جامعه، شديدا کاهش دهيم.

۵ . ۲ . گسترش توان رها کننده فنآوری ارتباطات در خدمت برنامه های زيستگاهی
گسترش وسايل ارتباطات به تندی ستارگان به پيش می رود و بهره برداری آن ها از سال های۱۹۹۰ جامعه ما را از اين رو به آن رو کرده است.

فن آوری های ارتباطاتی گنجايش بالا بردن امکانات مشارکت مردم در سياست و کار های بشر دوستانه را با ترويج و پشتيبانی توانمندی های همکاری جويانه و کاهش نابرابری ها در همه مقولات دارند.

ما بدون اينکه ساده لوح يا بدبين باشيم، می خواهيم به استفاده از اين ابزارهای فنآوری برای کمک به پروژه زيستگاهی، به ويژه برای تقويت آزادی های فردی، گسترش فضای استقلال فردی و دانش برای همه، ادامه دهيم.

برگردان از انور ميرستاری، عضو حزب اکولو
۵ ژانويه ۲۰۱۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016