چهارشنبه 25 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست صادق لاريجانی از وزارت اطلاعات برای برخورد با جريان‌های تکفيری


ايسنا ـ رييس قوه قضاييه با هشدار درباره خطر تفکرات تکفيری و سلفی در جهان اسلام از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی کشور خواست که به اين مسئله توجه بيشتری داشته باشند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جلسه مسئولان عالی قضايی با تبريک سالروز ميلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و فرا رسيدن هفته وحدت تأکيد کرد: جريان‌های تکفيری همچون موريانه « وحدت اسلامی » را از درون می‌خورند.

رييس دستگاه قضا، نقش غرب در شکل‌گيری وهابيت را از «مسلمات تاريخی» دانست و افزود: جريان‌های تکفيری و سلفی هيچ ربطی به اسلام و اعتقادات برادران اهل سنت ندارند، بلکه فرقه‌هايی ساخته و پرداخته غرب برای تضعيف جوامع اسلامی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آملی‌لاريجانی تصريح کرد: از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران می‌خواهيم که در برابر خطر ورود جريان‌های تکفيری به کشور هوشيار باشند و ديدگاه‌های تکفيری را به هيچ وجه از جنس اختلاف نظر مذاهب اسلامی تلقی نکنند، بلکه برخوردی متناسب با ماهيت ضدامنيتی اين جريان‌ها در پيش بگيرند.

رييس قوه قضاييه در ادامه با يادآوری رساله‌های فراوانی که به قلم بزرگان اهل سنت در مخالفت با ديدگاه‌های محمد بن عبدالوهاب بنيان‌گذار جريان‌های تکفيری در جهان اسلام نوشته شده است، اظهار کرد: از هموطنان اهل سنت نيز انتظار داريم که جريان‌های تکفيری را از خود طرد کنند و اجازه ندهند اين جريانات استعماری و فاسد به کشور نفوذ کنند.

آملی‌لاريجانی با بيان اينکه شيعه و سنی در ايران سال‌هاست که با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند، افزود: با اينکه مطابق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، مذهب رسمی کشور شيعه اثنی‌عشری است، نه‌تنها برادران اهل سنت بلکه ديگر اقليت‌های دينی نيز در پناه نظام اسلامی در امنيت به‌سر می‌برند و آزادانه فعاليت می‌کنند.

رييس دستگاه قضا با توجه به وضع کنونی جهان و آنچه در کشورهای اسلامی از جمله سوريه، عراق، افغانستان می‌گذرد، اختلاف افکنی را «بزرگترين ظلم» به مسلمانان دانست و تصريح کرد: بی‌گمان در ميان مذاهب گوناگون اسلامی اختلاف نظر وجود دارد، اما ميزان مشترکات بسيار بيشتر است و افزون بر اين واضح است که اختلافات در عقيده هرگز نبايد تبديل به دشمنی شود.

آملی‌لاريجانی در بخش ديگری از سخنانش پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را «بهترين وسيله برای قرب الی‌الحق» خواند و خاطرنشان کرد: توسل به پيامبر در آيات قرآن مورد توجه قرار گرفته و حتی می‌توان گفت به اين عمل توصيه شده است؛ چنانکه در آيه ۶۴ سوره نساء (ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما) به خطاکاران و کسانی که به نفس خود ظلم کرده‌اند، امر شده است که نزد پيامبر بروند و استغفار کنند، همچنين پيامبر نيز برايشان استغفار کند.

رييس قوه قضاييه افزود: با توجه به عبارت پايانی اين آيه (واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما) می‌توان چنين برداشت کرد که رحيميت و توابيت پروردگار نسبت به اين گروه، جزای مسلّمی است که از استغفار پيامبر(ص) برای گناهکاران ناشی می‌شود.

آملی لاريجانی تصريح کرد: اگر هر يک از ما به اعمال خود بنگريم، درمی‌يابيم که به دليل خطاها و غفلت‌هايمان به نفس خود ظلم کرده‌ايم و می‌توانيم مصداق اين آيه شريفه باشيم؛ بنابراين بايد به سمت توسل به پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) برويم تا در استغفار به رويمان باز شود.

رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بيانگر ارزش‌های عالی انسانی هستند گفت: اگر مسلمانان به خود بيايند و به معارف قرآنی و سيره اهل بيت رجوع کنند خودکفا می‌شوند و می‌توانند روی پای خود بايستند.

رييس دستگاه قضا با اشاره به آيه «ولاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الأعلون إن کنتم مؤمنين» (سست نشويد و غمگين نگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد)، تصريح کرد: اين وعده الهی، بلکه قانون الهی است که مومنان بر دشمنانشان برتری پيدا می‌کنند و اگر وضع کنونی جهان اسلام با اين خطاب قرآنی همخوانی ندارد به اين دليل است که ايمان ما قرآنی نيست و بويژه برخی حاکمان در کشورهای اسلامی پايبند به ارزش‌های دينی نيستند.

رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه وحدت اسلامی نيز راهکاری برای تحقق مفهوم اين آيه مبنی بر برتری اهل ايمان است، تأکيد کرد: مومنان با يکديگر اختلاف ندارند، بلکه اختلافات از هوای نفس ناشی می شود.

آملی لاريجانی در بخش پايانی سخنانش با توجه به مرگ آريل شارون، نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستی و عامل کشتار فلسطينيان در اردوگاه‌های صبرا و شتيلا گفت: قصاب صبرا و شتيلا را همه دنيا می‌شناسند اما نکته تأسف برانگيز مرثيه سرايی سران کشورهای غربی پس از به هلاکت رسيدن اين جنايتکار است.

رئيس دستگاه قضا افزود: آيا معنی حقوق بشر غربی اين است که از شخصی که بايد در دادگاه به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود تجليل کنند؟ اين مرثيه سرايی نشان می‌دهد که ادعای حقوق بشر غرب دروغی بيش نيست و ما از اين نگاه متناقض و ابزاری به حقوق بشر ابراز تأسف می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016