پنجشنبه 26 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرغامی: بودجه تصويب شده برای صدا و سيما کافی نيست، هيچ رييس جمهوری از ما تقاضای جابجايی نيروها را نداشته است


مهر ـ رييس سازمان صدا و سيما گفت: بودجه‌هايی که برای اين سازمان تصويب می‌شود به هيچ وجه کفاف صدا و سيما را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی رييس سازمان صدا و سيما بامداد پنجشنبه ۲۶ دی پس از پايان برگزاری جشنواره جام جم در جمع خبرنگاران حاضر شد.

امکان افزايش پنج شبکه ديگر وجود دارد

وی در گفتگو با مهر در پاسخ به اينکه با توجه به مشکلات بودجه‌ای سازمان صدا و سيما تصور می‌کند چه زمانی وعده راه‌اندازی ۱۰ شبکه جديد محقق می‌شود، اظهار کرد: مجموعه فنی و ظرفيت‌های فنی که ما در تهران داريم، به ما اين قدرت را می‌دهد که به لحاظ توانمندی فرستنده‌های ديجيتال تا پنج شبکه ديگر را به راحتی افزايش دهيم.

ضرغامی ادامه داد: البته اين فقط به فرستنده ها مربوط است. کارهای ديگر فنی مثل استوديوها، اعتبارات و عواملی که برای تجهيزات لازم است، تا پنج شبکه در تهران را می‌توانيم و اولويت بندی می‌کنيم. البته اين موضوع اعتبار خودش را می‌خواهد اما من فکر می‌کنم اين چند شبکه که برخی از آن با همکاری دستگاه‌های ديگر راه اندازی خواهند شد، در حدی نيست که بن بستی برای راه اندازی آن وجود داشته باشد.

با همکاری دستگاه‌ها شبکه راه می‌اندازيم

رييس سازمان صدا و سيما تأکيد کرد: به ياری خدا ما اولويت‌ها را معين می‌کنيم، دستگاه‌هايی که بايد همکاری کنند مشخص می‌شود. اميدوارم در مدتی که هستيم و دولت آقای روحانی در ابتدای کار خود است و انگيزه برای کارهای متنوع فرهنگی دارند، بتوانيم با همکاری برخی از دستگاه‌ها چند شبکه راه اندازی کنيم.

وی درباره اسم اين شبکه ها توضيح داد: می‌شود حالا از اسم آنها نام برد اما بگذاريد اين موضوع در ستاد سازمان قطعی شود، مقدمات فراهم و با دستگاه‌ها هماهنگ شده اما هروقت قطعی شد اعلام می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بودجه تصويب شده برای صدا و سيما کافی نيست

ضرغامی در پاسخ به سوال ديگر مهر در خصوص تصويب بودجه پيشنهادی در مجلس تصريح کرد: متاسفانه بودجه‌هايی که برای ما تصويب می‌شود به هيچ وجه برای سازمان کفايت نمی‌کند.

رييس سازمان صدا و سيما در پاسخ به اينکه آيا اختلافات سازمان با دولت و مجلس باعث شده بودجه از اين بالاتر نرود، گفت: ممکن است ما با دولت يا بخش‌هايی از دولت در نگاه رسانه‌ای به صورت جزيی اختلاف سليقه‌هايی داشته باشيم کما اينکه در دوره‌های قبل هم داشتيم من تا اين لحظه احساس نکردم اين اختلاف سليقه ها که بعضا ممکن است از سوی برخی مقامات بالای دولت هم رسانه‌ای شود، باعث شود اعتبارات صدا و سيما محدود شود. من واقعا به اين جمع بندی نرسيدم. رسانه ملی آنقدر مهم و تاثيرگذار است و دولت ها آنقدر به همکاری و پشتيبانی آن نياز دارند که تمام تلاششان اين است که صدا و سيما با قدرت در صحنه باشد و به آنها کمک کند.

صحه گذاشتن دو دستگاه بر مشکل بودجه رسانه ملی

وی اضافه کرد: البته آقای روحانی در شروع کار واقعا کسری بودجه سازمان را برايشان تشريح کرديم -مثل خيلی از دستگاه‌های ديگر که کسری بودجه دارند و کسری ما از بسياری از آنها کمتر است اما حساسيت آن بيشتر است- ايشان دو تصميم گرفتند و به دو جا ارجاع دادند، يکی مجموعه خودشان در دستگاه سازمان مديريت و برنامه ريزی بود، جلسه مفصلی با دکتر نوبخت داشتيم. يکی هم برای شورای نظارت صدا و سيما. خوشبختانه هر دو دستگاه که بررسی کردند و جلسات کارشناسی داشتند، به طور جدی بر مشکلات اعتباری صدا و سيما و کسر بودجه صحه گذاشتند.

ضرغامی يادآور شد: اين دو مرجع که مورد توجه آقای دکتر روحانی بود امروز نظرشان را روشن اعلام کردند و حتی در شورای نظارت اين بحث شد که در زمانی که من شروع به کار کردم، نسبت درآمد به کمک درآمد يک به سه بود. يعنی سازمان صدا و سيما ۵۰ ميليارد درآمد داشت و ۱۶۰ ميليارد کمک دولت بود اما امروز متاسفانه علی رغم همه گستردگی و نيازهايی که رسانه ملی دارد، اين نسبت يک به يک شده است. يک سهم درآمدهای ما است که ۷۵۰ ميليارد است و يک سهم دولت که باز هم همين رقم است.

هيچ رييس جمهوری از ما تقاضای جابجايی نيروها را نداشته است

وی تصريح کرد: شورای نظارت جای خوبی انگشت گذاشت و روی اين مسئله تأکيد کرد که اگر همان يک به سه که در ابتدای کار من بود، امروز رعايت شود تا حد قابل توجهی از مشکلات صدا و سيما کم می‌شود. اميدوارم دولت و رييس جمهور که بحث‌های کارشناسی‌شان به نتيجه رسيد و بسياری از نيازهای ما را امروز تاييد می‌کنند بتوانند در اين شرايط که دولت هم مشکلات زيادی دارد به ما هم کمک شايسته ای کنند تا اينجا چنين اتفاقی نيفتاده است.

رييس رسانه ملی در اين خصوص که شنيده شد برای شما درباره تعيين آدمها شرط و شروط گذاشته شد و گفتند بايد برخی را جابجا کنيد، اظهار کرد: خير اين موضوع تکذيب می‌شود. هيچوقت هيچ رييس جمهوری از ما تقاضای جابجايی نيروها را نداشته است و شأن رييس جمهور بالاتر از اين است که در امور دستگاه ديگری که ماموريت و وظايف مشخصی دارد دخالت کند و اين موضوع هيچوقت وجود نداشته است.

خبرنگاران هم در جشن جام جم سهيمند

ضرغامی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: لازم می‌دانم از برگزار کنندگان اين جشنواره که کار بسيار گسترده و نفسگيری انجام دادند تشکر کنم. به هر حال سازمان صدا و سيما بسيار عيال وار است به اين معنا که ساختارهای متعددی دارد که داوری آنها در طول چند ماه گذشته کار بسيار سختی بود و من به خاطر اين موضوع از مسئولان جشنواره به ويژه مهدی فرجی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از علی دارابی هم که با مديريت موفق جشنواره آن را به خوبی در اولين سال بين المللی بودنش اداره کرد تشکر می‌کنم. از خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری ها هم ممنونم؛ کسانی که در طول سالهای گذشته با مقاله‌های متعدد، نقدهای مختلف و گزارش‌های خوبی که ارائه کردند باعث رونق برنامه‌های تلويزيون شوند. من از اين افراد بدون تعارف به خاطر اينکه با آثارشان باعث گرمی برنامه‌های سازمان می‌شوند ممنونم. همه آنها در اين جشن بزرگ سهيم هستند.

دو بار "ارمغان تاريکی" را ديده‌ام

رييس صدا و سيما با بيان اينکه اين تجمع بسيار بزرگ و استثنايی در حالی است که ظرفيت سازمان محدود بوده افزود: اگر ظرفيت بيشتری داشتيم حتما تعداد بيشتری از همکارانمان می‌آمدند. از همه سپاسگزاری می‌کنم. حتما جشنواره و رقابتی که صورت می‌گيرد و الگوهايی که معرفی می‌شود، در ارتقای توليدات بعدی موثر است و فرصتی برای ارزيابی مجدد آثار فراهم می‌کند.

وی ارزيابی‌ها را ياريگر توليدکنندگان دانست و اظهار کرد: من خودم سريال "ارمغان تاريکی" را از اسم سريال گرفته تا تيتراژ، بازی‌ها، موضوع، تعليق و پيام‌ها موفق می‌دانستم، دو بار هم آن را ديده‌ام. اما وقتی هيات داوران که از سليقه‌های مختلف هستند اين سريال را شايسته چندين جايزه مهم جشنواره ديدند خاطر جمع شدم که واقعا جايگاه اين مجموعه همينقدر بالا است.

کارهايی که ضرغامی فرصت انجامش را پيدا نکرد

ضرغامی يادآور شد: هرچند که سريال‌های ديگر آثار و برکات خودشان را دارند و عوامل آن دارای شايستگی‌های لازم هستند اما "ارمغان تاريکی" يک الگو برای آثار خوب اجتماعی و فرهنگی است که هم پيام و محتوی ارزشمندی دارد و هم قالب و فرم شايسته‌ای در خور اين محتوا ارائه داد.

او درباره کارهای انجام نشده خود اظهار کرد: پروژه‌های بسيار خوبی که می‌توانست در اين چند سال کليد بخورد اما به علت مشکلات اعتباری کليد نخورد، بسياری از برنامه‌های جديد گفتگو محور که می‌توانست مثل همه برنامه‌های موفق يک اتفاق در صدا و سيما باشد اما ساخته نشد، پرتعدادند. شايد اگر فرصت شود من يک روز مستقلا درباره کارهايی که اگر امکانات به ويژه اعتبارات لازم فراهم باشد، می‌شود در دوره‌های بعد انجام داد صحبت کنم.

هيچوقت به کار بعدی‌ام فکر نکردم

وی در پاسخ به اينکه وضعيت صدا و سيما در دوران کدام رييس جمهور بهتر بوده، گفت: من با هر رييس جمهور کار کرده‌ام. از يک جهت همه‌شان به هم شبيه هستند و اعتقاد به آزادانديشی داشتند و دارند و دوست دارند طرفدار آزادی باشند. اما به هر حال وقتی کار اجرايی و مسئوليت به آنها می‌رسد اقتضائات اين کارها و تصور اينکه برخی مواقع در نقدها بی انصافی می‌شود، باعث شده که هميشه منتقد برنامه‌های صدا و سيما باشند. يکی کمتر يکی بيشتر. اما همه به هم شبيه هستند.

رييس صدا و سيما در پاسخ به اينکه بعد از به پايان رسيدن دوره مديريت در صدا و سيما در چه کاری فعال خواهد بود، تصريح کرد: من تا لحظه آخر در هر مسئوليتی که باشم، به ويژه اين مسئوليت که بزرگترين افتخار من منصوب مستقيم از سوی رهبر معظم انقلاب بودم، با انگيزه و انرژی لازم خدمت می‌کنم. هيچوقت در طول زندگی مديريتی به کار بعدی فکر نکردم. اين شايد برای شما جالب باشد. واقعا اينطور بوده است.

چرا احمدی‌نژاد را رها نمی‌کنيد؟

وی افزود: من مسئوليت‌های متعددی داشتم هيچوقت نمی‌دانستم مسئوليت بعدی‌ام چيست. تا آخرين لحظه کار کردم و بعد از آن به اقتضائات جابجا شده ام. هر جا و هر زمانی که بوده کار کرده ام و به کار بعدی ام فکر نکرده ام. اين سابقه ای است که من داشته ام.

ضرغامی در اين باره که می‌گويند در دوره بعدی قرار است از گروه محمود احمدی‌نژاد نامزد رياست جمهوری شود، تصريح کرد: مگر آقای احمدی نژاد گروه دارد؟ شما چرا او را رها نمی‌کنيد؟ من زمانی که او بود و دوستان اين شايعات را طرح می‌کردند آن را تکذيب کردم. حالا که ديگر ايشان هم نيست. خدا انشالله همه اين خدمتگزاران را در پناه خود حفظ کند. همه اين افراد هم برای ما عزيز هستند.

استاد می‌شه خسته نباشيد!؟

رييس سازمان صدا و سيما در پاسخ به اينکه در طی اين سالها چه زمانی خسته شده است، تصريح کرد: هميشه سر کلاس که درس‌ها را طولانی می‌دهيم دانشجويان اواخر کلاس که خسته می‌شوند مدام به استاد می‌گويند خسته نباشيد. اخيرا چيز جديدی اختراع کرده‌اند که من تازه به آن پی برده‌ام. آنها کمی که می‌گذرد و می‌بينند ما از رو نمی‌رويم می‌گويند: "استاد می‌شه خسته نباشيد!؟" ما هيچوقت نبايد خسته شويم. خستگی در کار معنا ندارد. هيچ راهی بن بست نيست. اگر من تجربه مديريتی‌ام را در اين بخش از سوال شما بگويم هيچ راهی بن بست نيست و هيچ هدفی نيست که انسان قصد کند به آن برسد و احساس کند ناتوان است و راهی برای رسيدن به آن هدف ندارد.

پخش جسورانه دفاعيات گلسرخی

وی اذعان کرد: بسياری از کارها بود که در نگاه اول تصور می‌شد به هيچ وجه نمی‌توان آن کار را انجام داد اما با قدری تأمل و راه مناسب را پيدا کردن به راحتی آن کارها را انجام داديم و نتايج بسيار خوبی گرفتيم. فقط قدری صبر و بردباری نياز است. من فهرست مفصلی از اين کارها دارم. اولين سالی که به سازمان آمدم، تصميم گرفتم بسياری از نوارهای محرمانه پخش شود، از جمله دفاعيات گلسرخی که بسياری به من گفتند شما نمی‌توانيد دفاعيات او که يک مارکسيسم لنينيسم معروف بود را پخش کنيد. اما من گفتم با يک توضيح کوتاه که بگوييم گلسرخی که بود به راحتی اين نوار قابل پخش است.

مدير راديو و تلويزيون ايران ادامه داد: در بخش‌های بعدی هم اصلا آن توضيحات را پخش نکرديم. جامعه چنان آماده شد که بسياری از بزرگان و کسانی که فکر می‌کردم منتقد مسئله باشند مرا که می‌ديدند می‌گفتند بسيار کار عالی بود و اين دفاعيات را که شما پخش می‌کرديد جای آن خالی بود. اگر مارکسيست است باشد اما چنان از امام علی (ع) و امام حسين (ع) و شخصيت‌های دينی می‌گويد که معلوم است مارکسيستی که آن موقع بوده با اعتقادات ديگری بوده است اما راه مبارزه را در اين مسير می‌ديده است. واقعا می‌توانم اين را به شما بگويم همه کاری شدنی است به شرط اينکه راهش پيدا شود و صبر و بردباری صورت بگيرد و در موقعيت خودش انجام شود. خستگی هم دارد. همه کارهای سخت خستگی دارد.

ضبط اچ دی شرط برگزاری مسابقات جهانی واليبال در ايران

ضرغامی در خصوص کمبود اعتبار با توجه به اينکه طبق کنوانسيون بين المللی تا سال ۲۰۱۵ سيستم آنالوگ به کلی جای خود را به سيستم ديجيتال بدهد، اظهار کرد: به رغم اينکه پروژه آنالوگ به ديجيتال در ابتدا هزار ميلياردی بود و می‌شد اکنون به خاطر کمبود بودجه، شبکه‌ها همان شبکه‌های آنالوگ گذشته باشند و هيچکس نمی‌توانست سوالی از سازمان بکند چون بودجه فراهم نشده باشد، اما با مديريت شايسته‌ای که حوزه فنی ما داشت از بسياری از اعتبارات فنی صرفه جويی شد و سيستم ديجيتال راه اندازی شد. ديجيتال هم در حوزه توليد، پخش و دريافت است و هر سه اهميت دارد. امروز در حوزه دريافت دريافت ستاپ باکس‌هايی که پيگيری و تست شد و ما هم کم کم آن را توليد می‌کنيم باعث شد مردم شبکه ها را دريافت کنند.

رييس صدا و سيما گفت: فرستنده‌ها که بسيار مهم بود با سيستم پيشرفته ارسال ديجيتال می‌کند، توليدات هم تا حدی با ديجيتال ضبط می‌شوند اما هنوز برای تکميل اين پروژه به ويژه پروژه اچ دی که در تصوير دارای کيفيت بالا است ما به اعتبارات زيادی نياز داريم که چون فراهم نمی شود اين پروژه مانده است. همين حالا مسابقات جهانی واليبال که در کشور بايد برگزار شود از جمله شرط‌هايی که گذاشته‌اند اين است که تصويربرداری بايد به صورت اچ دی انجام شود. هيچ کاری ندارد فقط اعتباراتی می‌خواهد که واحد سيار آن بيايد دوربين‌هايش آماده شود و بهتر از خيلی جاهای ديگر می‌توانيم تصاوير اچ دی را ارسال کنيم اما به خاطر نبود بودجه و عدم خريد و تامين تجهيزات اچ دی اکنون امکان ضبط و پخش برنامه‌های مسابقات جهانی واليبال نيست.

پخش آزمايشی شبکه انقلاب اسلامی پيش از ۹۳

رييس سازمان صدا و سيما همچنين در خصوص زمان راه اندازی شبکه بيداری اسلامی گفت: انشالله شبکه جديدی با گفتمان انقلاب اسلامی راه می‌افتد و اين شبکه سعی می‌کند با توليدات متنوع و جهتگيری‌های روشن در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی که می‌تواند شامل دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و.. شود بخش بسياری از مخاطبان ما که در اين حوزه نياز جدی‌تری دارند و می‌توانند مخاطب جدی‌تر برنامه‌ها باشد جذب کند. البته برای همه مردم مفيد است اما با هدفگذاری روشن تری برنامه های مشخصی خواهد داشت.

وی تأکيد کرد: مقدمات اين کار فراهم شده، توليدات لازم انجام می‌گيرد، امکانات فنی فراهم می‌شود. فکر می‌کنم در آينده نه چندان دور پخش آزمايشی و بعد از آن پخش دائم اين شبکه آغاز شود. علت عقب افتادن افتتاح اين شبکه به اين دليل است که می‌خواهيم برنامه های آن تا حد زيادی توليدی باشد وگرنه شبکه‌های ديگری که از برنامه های تامينی استفاده می کنند زودتر راه افتاد راه اندازی اين شبکه به خاطر برنامه های توليدی زمان بر شد. فکر می‌کنم پيش از سال ۹۳ پخش آزمايشی اين شبکه آغاز شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016