شنبه 28 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: متاسفانه صحنه‌های استقبال مردم به خوبی به تصوير کشيده نشد

ايسنا ـ سخنگوی دولت درباره‌ برخی انتقادها نسبت به موضوع استقبال مردم خوزستان از رييس‌جمهور گفت: برخی به دنبال افراط و تفريط هستند ولی نگاه ما اعتدال بوده و هست و تا جايی که توانستيم اجرايش کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محمد باقر نوبخت صبح روز شنبه در يک نشست خبری با ارائه توضيحاتی درباره‌ نخستين سفر استانی رييس‌جمهور اظهار کرد: اولا من از سوی جناب آقای رييس‌جمهور و اعضای محترم هيات وزيران از مردم شريف و متدين و فهيم استان خوزستان به سبب عواطف صميمانه‌ای که در اين سفر نسبت به خدمتگراران خود در دولت تدبير و اميد نشان دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: با توجه به اين‌که اين سفر نخستين حضور آقای رييس‌جمهور و برخی اعضای هيات محترم دولت در يکی از استان‌های عزيز کشور بود و بعد از سفرهای استانی ارزشمندی که در دولت‌های محترم پيشين ادامه می‌يافت، انجام شد، بايد به نوعی از نکات مثبت وقوت سفرهای دولت‌های قبلی برخوردار می‌شد و اگر احيانا کاستی‌ها و يا ضعف‌هايی در سفرهای قبلی وجود داشت ما بايد در اين سفر از آن‌ها مصون می‌بوديم.

وی در ادامه به بيان «نکات و محورهای متمايز نخستين سفر رييس‌جمهور با سفرهای متداولی که از سوی دولت‌های قبل انجام می‌شد» پرداخت و با بيان اين‌که «مساله محور بودن، پيوندمحور بودن و شنونده بودن در اين سفر دارای جايگاه بود» خاطرنشان کرد: جناب آقای رييس‌جمهور و تعدادی از اعضای هيات محترم دولت که در اين سفر همراه ايشان بودند عمدتا شنونده مسائل استان بودند تا اين‌که بخواهند متکلم‌ وحده باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دولت در ادامه به موضوع استقبال و خوش‌آمدگويی مردم خوزستان از رييس‌جمهور در اين سفر اشاره و اظهار کرد: در آغاز اين سفر بدون اين‌که برنامه‌ريزی ويژه‌ای انجام شده باشد استقبال و خوش‌آمدگويی صميمانه‌ای از سوی مردم شريف و متدين و فهيم استان خوزستان و عشاير صورت گرفت.

وی گفت: طبق گزارش مسوولان محترم استان امتحانی که همان روز واحدهای آموزشی داشتند همگی اجرا شدند. ضمن اين‌که اين درخواست آقای رييس‌جمهور و هيات همراه نبود که مردم شريف ساعت‌ها در مسير حضور يافته و استقبال کنند و ما شرمنده مردم خوب و شريف بوديم. ما شاهد بوديم که مردم آقای رييس‌جمهور را تا محل اولين سخنرانی ايشان مورد استقبال قرار دادند و دنبال ماشين ايشان بودند و صحنه‌های افتخارآميزی در اين راستا وجود داشت.

وی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی بر اين‌که برخی طی مصاحبه‌هايی مدعی‌اند که اين نوع استقبال از رييس‌جمهور در شان مردم آن منطقه نبود و مردم نبايد به دنبال ماشين آقای رييس‌جمهور می‌دويدند؛ چراکه اين نکته يادآور سفرهای استانی دولت قبل بود، گفت: يک وقت است که نمايندگان استانی دولت بسيج می‌شوند تا جلوه‌ای از حضور مردم را نشان دهند و افتخارشان هم اين است که هرچه گسترده‌تر و سازمان‌يافته‌تر مردم را به صحنه بياورند و شما ابزارهای موجود را در اين راستا می‌دانيد که می‌شود با تعطيل کردن تجمع‌های جمعيتی مردم را به خيابان‌ها کشاند.

نوبخت تاکيد کرد: بر اساس آمار رسمی مسوولان، ما در همان روز حتی برنامه‌های امتحانی واحدهای آموزشی را نيز به تاخير نينداختيم که اين خود نشان می‌دهد عزم و اراده‌ای است برای اين‌که مردم سازمان يافته به خيابان‌ها کشانده شوند، وجود نداشت و مااعتقادی نداريم که اين روند پيوند عميق دولت و مردم را نشان می‌دهد؛ چراکه ما از عواطف مردم نسبت به خدمتگزاران‌شان باخبريم و نمی‌خواهيم به آن‌ها زحمت بدهيم. قبول کنيم حال که مردم به خيابان‌ها تشريف آوردند نمی‌شد ماشين آقای رييس‌جمهور را بدون برنامه متوقف کرد و به هر ترتيب دوستان مسوول در آن منطقه ملاحظات مربوط به خودشان را دارند و چنين موضوعی شدنی نيست.

وی با بيان اين‌که «گويا برخی موضع اعتدال ما را نمی‌خواهند و خواهان اين هستند که افراطی و تفرطی عمل کنند» اظهار کرد: چنين نگاهی يک نگاه افراط گرايانه و يا تقليدگرايانه است. ولی اعتدال همان بود که ما تا جايی که می‌خواستيم اجرا کرديم و اگر بخشی از آن اجرا نشد در سفرهای بعد آن را جبران می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، سخنگوی دولت در ادامه پرهيز از ايجاد توقعات غيرمنطقی و مديريت انتظارات مردم از دولت را از ديگر ويژگی‌های اولين سفر مردمی رييس‌جمهور برشمرد و اظهار کرد: ما براساس جمع‌بندی‌هايی که در اين سفر انجام داديم همچنين براساس اطلاعاتی که فکر می‌کرديم طی آن می‌توانيم برنامه‌های مورد نظر را اجرايی و قابل بهره‌برداری کنيم، موارد لازم را مورد تاکيد قرار داديم به همين جهت وقتی برخی مسائل فی‌البداهه مطرح می‌شد آقای رييس‌جمهور بسيار تاکيد داشتند که تحت يک فضای احساسی هيچ گونه تصميمی گرفته نشود و همه آثار قول‌هايی که به مردم داده می‌شود مورد ملاحظه قرار بگيرد و بعد از اطمينان از اين که می‌توانيم آن‌ها را به اجرا برسانيم، پيگيری‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد:‌ همچنين اين نکته را مد نظر قرار داديم که به جای اين‌که مردم به زحمت بيفتند و به صورت يکطرفه از سوی آقای رييس‌جمهور سخنرانی شود البته به جز سخنرانی ابتدايی و انتهايی ترجيح داده شد گروه‌های مرجع که می‌توانند مبين نظرات واقعی مردم باشند ازجمله دانشگاهيان، اقوام، نخبگان و ايثارگران بيايند و آقای رييس‌جمهور شنونده باشد. ضمن اين‌که قبل از سفر از سوی نمايندگان محترم در مجلس مطالبات و انتظارات تک تک حوزه‌های انتخابيه استان را دريافت کرده بوديم و در معاونت راهبردی نيز جمع‌بندی‌های لازم احصاء شده بود.

وی با بيان اين‌که «در کنار اين موضوعات يک سفر مجازی و ارتباط زنده رييس‌جمهور با ۳۰ نقطه استان انجام شد و مورد توجه قرار گرفت» گفت: با استفاده از فناوری‌های جديد بدون اين که مردم به زحمت بيفتند آقای رييس‌جمهور نظرات اين نقاط را مدنظر قرار دادند.

نوبخت با بيان اين‌که «نوع همراهی وزرا و مسوولان مربوطه در بخش‌های لازم و پرهيز از حضور غيرضروری آن‌ها از ديگر شاخصه‌های اين سفر قلمداد می‌شود» گفت: روز چهارشنبه طبق برنامه هفتگی جلسه هيات محترم دولت با مسووليت معاون اول آقای رييس‌جمهور برگزار شد. ضمن اين‌که من نيز از اهواز مصوبات مدنظر در استان را به مردم عزيز در سراسر ايران رساندم و همه اين‌ها نشان می‌دهد که ما کارهای جاری هيات دولت را در تهران انجام داديم.

وی گفت: ما فقط آن وزرايی را که بايد در سفر حضور می‌داشتند را به همراه داشتيم و اگر قرار بود برخی از آن‌ها فقط چند ساعت در محلی حضور داشته باشند به همين مقدار در محل بودند و سپس برمی‌گشتند. در واقع ما با اين روند استفاده بهينه از مسوولان را داشتيم و معتقد بوديم که نبايد شهر را تعطيل کنيم.

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبير و اميد معتقد است که ما وقت زيادی نداريم که بخواهيم آن را به تعطيلات بگذرانيم به همين دليل اگرچه امروز به عنوان بين‌التعطيلين می‌توانست تعطيل اعلام شود اما از آن‌جايی که با اين تعطيلی‌ها اقتصاد مملکت هم تعطيل می‌شود اين کار انجام نشد؛ اگرچه شايد دانش‌آموزان از ما مکدر شده باشند اما اولياء محترم آن‌ها و مردم می‌دانند که تعطيل نبودن چنين روزهايی چه نفعی برای کشور دارد.

سخنگوی دولت با بيان اين که «ما اين تکدرها را به جان می‌خريم» گفت: اجازه دهيم توليد ناخالص در کشور بالا برود. ضمن اين‌که هرکس خواست می‌توانست اين روز را مرخصی بگيرد و از مرخصی خود استفاده کند بدون اين‌که کشور تعطيل شود.

وی در ادامه اين نشست به تعداد و ميزان طرح‌ها و هزينه‌های در نظر گرفته شده برای پروژه‌های استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: در اين سفر برای هر ۲۷ شهرستانی که وجود داشت ۳۳ طرح مشخص و ۳۲ طرح برای عمران شهر و روستا در نظر گرفته شد و مبالغی که برای اجرای اين ۳۳ طرح مشخص مورد توجه قرار گرفت از نظر ريالی ۵۲۸ ميليارد تومان، يک و نيم ميليارد دلار و ۵۹۳ ميليون يورو تامين منابع بود که بعضی از آن‌ها در سال ۹۲ يعنی از روز بعد سفر انجام شده، مدنظر قرار خواهد گرفت و بخشی از آن در سال ۹۳ خواهد بود.

وی بابيان اين که «ما می‌توانيم از شما دعوت کنيم که در مراسم افتتاح پروژه‌های مدنظر حضور داشته باشيد»، افزود: در واقع ما به جای افزودن پروژه‌های جديد بر ۲ هزار و ۹۰۶ طرح ناتمام، ان‌شاءالله تا پايان سال ۹۳ شاهد خواهيم بود که حداقل ۳۳ طرح مشخص که عناوين‌شان تعيين شده است از دور تعداد طرح‌هايی که در استان وجود دارد خارج خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسيد.

نوبخت همچنين گفت: دو طرح از طرح‌های مدنظر ملی هستند که زمان در نظر گرفته شده برای اجرای آن‌ها سه سال است و ازجمله آن‌ها طرح اصلاح اراضی استان می‌باشد که مورد تاکيد مقام معظم رهبری در سال‌های قبل در سفرشان به اين استان نيز بوده است و همت دولت تدبير و اميد اين است که حداکثر ظرف سه سال يکی از منويات مقام معظم رهبری را درجهت خدمت‌رسانی به استان عزيز خوزستان از طريق افتتاح اين طرح به اتمام برساند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بهداشت و درمان ۷۷ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و ۱۲ طرح بيمارستانی در انديمشک ، اهواز ، باغ ملک،‌ خرمشهر، دشت آزادگان، رامهرمز و مسجد سليمان در قالب اين طرح است. همچنين در بخش تربيت بدنی ۱۱ طرح مورد توجه قرار گرفت و بيش از ۱۳ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که شامل شهرهای آبادان، اميديه، انديشمک، بهبهان، دزفول، شوشتر، مسجد سليمان و بخشی هم برای فضاهای ورزشی سطح استان می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده در بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: در اين بخش از نظر ريالی پنج ميليارد تومان و از نظر ارزی يک و نيم ميليارد در نظر گرفته شده و البته در اين راستا دو بندر صيادی در آبادان و شادگان هم جزء برنامه‌هايی است که طرحش مصوب شد.

سخنگوی دولت افزود: در بخش راه نيز سه طرح برای انديشمک، باغ ملک و ماهشهر در نظر گرفته شده که بيش از ۲۴ ميليارد تومان تامين اعتبار شد، ضمن اين‌که برای تامين آب شرب اهواز ، آبادان، خرمشهر، شادگان که به طرح آبرسانی غدير معروف است ۱۴۶ ميليارد تومان نيز در نظر گرفته شده است و همچنين حداقل ۵۰ ميليارد تومان برای ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر اهواز در نظر گرفته شده و در واقع بالغ بر ۲۱۲ ميليارد تومان هم برای ۱۷ طرحی که در خصوص طرح‌های عمرانی شهری هزينه خواهد شد در نظر گرفته شده است.

وی همچنين گفت: در کنار اين طرح‌ها، طرح‌هايی که بخش غيردولتی مثل بنياد مستضعفان در اين سفر بايد انجام دهد همچنين طرح‌های ديگری ازجمله ۱۰ طرح در بخش صنعت را چون مربوط به بخش غيردولتی است فعلا برشماری نمی‌کنم.

به گزارش ايسنا، نوبخت در ادامه اظهار کرد: از امروز کارگروه ويژه‌ای تشکيل شد تا بتواند در خصوص پيشرفت مصوبات مطرح شده از نظر تخصيص مالی و روند کار پيگيری‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود: بسياری از افراد فهيم، شريف و پرتلاشی که در دوره انتخابات برای ستادهای انتخاباتی آقای روحانی از وقت و وجودشان سرمايه‌گذاری کردند دعوت کرديم که در اين کارگروه‌ها بتوانند طرح‌ها را مورد پی‌جويی قرار دهند.

وی بااشاره به استقبال مردم خرمشهر از رييس‌جمهور اظهار کرد: در خاتمه سفر آقای رييس‌جمهور به خوزستان يک اجتماع پرافتخار و به يادماندنی از سوی مردم مقاوم، متدين، فهيم و مردمی که هر واژه‌ فضيلتی برای آن‌ها به کار ببريم، کم گفته‌ايم در خرمشهر با حضور آبادانی‌های عزيز صورت گرفت که در آن جايگاهی که ما حضور داشتيم و تا آن‌جا که چشم کار می‌کرد مردم حضور داشتند و ای کاش رسانه ملی که در اين سفر حاضر بود و زحماتی هم کشيد می‌توانست اين افتخار ملی را که مردم آن منطقه داشتند را هم به تصوير بکشد تا مردم خوب، پرعاطفه ايران هم از اين که مردم قدرشناس و رنج ديده خرمشهر و آبادان از رئيس‌جمهور‌شان اين چنين استقبال کردند باخبر می‌شدند ولی متاسفانه اين صحنه‌ها به خوبی به تصوير کشيده نشد.

سخنگوی دولت در ادامه از اصحاب رسانه حاضر در اولين سفر استانی رييس‌جمهور تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنين گفت: من فکر می‌کنم برای اين‌که اميد ملی تقويت شود و در سايه اين تقويت اميد ملی فضايی به وجود بيايد که رشد و رونق و پيشرفت بيش از پيش حاصل شود تا ملت ايران شاهد باشند که در جايگاهی که استحقاقش را دارند، قرار گرفته‌اند من از همه شما قدردانی و استدعا می‌کنم که هر راهنمايی را در جهت تکميل کارها و تصميمات درستی که انجام شد همچنين رفع نقص برخی روش ها و کارکردهای ما در اين سفر به ما بيان کنيد.

وی گفت: ما در اين سفر تلاشی جز در جهت وحدت دولت و انسجام و پيوند قوی‌تر بين اقوام، عشاير و افکار مختلفی که در اين استان وجود داشت، انجام نداديم و شاهد وجود صميميت بين اقوام و عشاير، مردم و انجمن‌های غيردولتی و مردمی آن‌جا بوديم؛ بنابراين از شما اصحاب رسانه می‌خواهيم که راهنمايی‌های مورد نظر خود را به ما اعلام کنيد.

خبرنگاری پرسيد: آيا برای سفر بعدی رييس‌جمهور در حال برنامه‌ريزی هستيد؟

سخنگوی دولت پاسخ داد:‌ به محض اين‌که در مورد سفر بعدی از نظر مکانی و زمانی به جمع‌بندی رسيديم آن را اعلام خواهيم کرد.

خبرنگار ديگری پرسيد: آيا قرار است برای جمع‌آوری نامه‌های مردمی در سفرهای آينده برنامه‌ريزی انجام شود؟

نوبخت پاسخ داد: اين‌که بخواهيم در بحث گردآوری و جمع‌آوری نامه‌های مردمی نوآوری داشته باشيم سخن درستی است؛ البته بايد از ابزارهای بهتری هم استفاده کنيم و البته واقعيت جامعه‌مان را نيز در نظر بگيريم. اگر بتوانيم از ارتباطات مجازی استفاده کنيم و زحمت کمتری به مردم بدهيم، بهتر است. شما هم اگر ايده‌ای داريد که طی آن زحمت مردم کمتر خواهد شد ولی البته مطالبات مردم شنيده شود به ما بگوييد؛ چراکه مطالبات مردم بر ما فرض است.

خبرنگاری هم پرسيد: آيا هدف‌گذاری در بحث سفرها اين است که شهرهای مرزی موردتوجه قرار بگيرند و سفرها از اين استان‌ها آغاز شود؟

سخنگوی دولت پاسخ داد: اين موضوع قاعده نيست و ما به همه اطراف و اکناف کشور سفر می‌کنيم و سعی خواهيم کرد از مسائل و معضلات آن منطقه کاسته شود.

خبرنگار ديگری نسبت به برخی مسائل در اولين سفر استانی رييس‌جمهور انتقاداتی مطرح کرد که ازجمله آن‌ها تعداد زياد خبرنگاران دعوت شده و بی‌برنامگی بود.

نوبخت نيز در همين راستا اظهار کرد:‌ ما قطعا در سفرهای آينده اين نکات را مورد توجه قرار خواهيم داد.

آن خبرنگار اين موضوع را عنوان کرد که اگر چه شما نسبت به پوشش ندادن حضور مردم در خرمشهر انتقاد داشتيد اما از سوی ديگر اين بی‌برنامگی‌ها نيز وجود داشت.

نوبخت در اين راستا اظهار کرد: رسانه ملی به دور از آن که کدام دولت بر سر کار است، توانست در اوج عواطف و صميميت مردم مقاوم خرمشهر و آبادان حضور پيدا کند و می‌داند که اين يک ارزش ملی برای نظام است و ترديد ندارم که رسانه ملی اگر هر زاويه‌ای برای هر سليقه سياسی داشته باشد به منافع ملی پايبند است.

وی افزود: صداوسيما در بحث خرمشهر از آن‌جا که در راستای نشان دادن يک جلوه بسيار با ارزش که نفعش هم برای نظام بود، قطعا کوتاهی نمی‌کرد اما اين‌طور پيش آمد و به همين جهت من آرزوی خودم را که ای کاش همه ملت ايران شاهد می‌بودند که بخشی از مردم مقاوم ما که هشت سال در نخستين سنگر و خاکريز نسبت به دشمن قرار داشتند وفاداری و صميميت خود را نسبت به نظام به واسطه نشان دادن عواطف‌شان به دولت تدبير و اميد را نشان دادند، بيان کردم.

وی در پايان در پاسخ به اين سوال که آقای رئيس‌جمهور تا پايان سال چه تعداد سفر استانی خواهند داشت؟ گفت: در اين مورد اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهيم داد.

سخنگوی دولت در ابتدای اين نشست علت تاخير در حضورش را برگزاری جلسه اقتصادی با رييس‌جمهور عنوان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016