یکشنبه 29 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: متن توافق هسته‌ای در اختيار همه مسئولان است

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران گفت: "بين ما و ۱+۵ چيزی برای پنهان کاری وجود ندارد، به دليل اينکه توافق شفاهی و برای اجرا بوده است ، متن آن نيز در اختيار تمام مسئولان ذيربط جمهوری اسلامی ايران قرار دارد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهر ـ وزير امورخارجه کشورمان با اشاره به گفتگوی شب گذشته خود با دبيرکل سازمان ملل گفت: در اين تماس مواضع کشورمان را بار ديگر به طول کامل تشريح کرديم که از ابتدا جمهوری اسلامی ايران خواهان راه حل سياسی در سوريه بوده است اما ما معتقد بوديم که موضوع سوريه راه حل نظامی ندارد و از جمله اقداماتی که به دنبال راه حل سياسی بوده همچون نشست ژنو ۱ و نشست ژنو ۲ مورد استقبال ما بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پيش از ظهر امروز محمد جواد ظريف در نشست خبری مشترک با مانکور اندايه وزير امور خارجه سنگال که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد درباره ديدار دوجانبه خود با وزير خارجه سنگال گفت: اين ديدار، ديدار خوبی بود و پيرامون مسائل مختلف با هم تبادل نظر کرديم.

سفير ايران به زودی عازم سنگال می شود

وی افزود: سفير ايران در آينده نزديک عازم داکار پايتخت سنگال خواهد شد که اميدواريم اين حضور به نفع مردم دو کشور بوده و همکاری های بيشتری را زمينه ساز شود؛ گفتگوهای مفيدی برای اعزام سفير از ايران و حضور جمهوری اسلامی ايران در سنگال انجام داديم تا دو طرف بتوانند به گسترش روابط کمک کرده و همچنين در آينده ای نزديک اجلاس مشترک دو کشور برگزار شود؛ حضور وزير امور خارجه سنگال را به کشورمان خيرمقدم می گويم.

در ادامه وزير امور خارجه سنگال درباره ديدار با وزير خارجه کشورمان گفت: اين ديدار، ديدار بسيار خوبی بود، جمهوری اسلامی ايران نقش مهمی در منطقه دارد. ما يک دوره قطع روابط دوساله با هم داشتيم که با انتخاب رئيس جمهور جديد سنگال ما فکر کرديم که بايد سريعا روابط بين دو کشور را ايجاد کنيم و با درس گرفتن از گذشته بر اساس احترام متقابل به يکديگر، روابط فيمابين را دوباره ايجاد کنيم تا بر اساس همبستگی بين کشورهای اسلامی، کشورهای عضو سازمان ملل و جنبش غيرمتعهد روابط سازنده برقرار کنيم. ما با ايران در زمينه های مشترکی منافع بسيار داريم.

ظريف ادامه داد: بسياری از شرکت های ايرانی در سنگال حضور دارند که در زمان از سرگيری روابط در ۶ فوريه ۲۰۱۳ ما متعهد شديم که روابط دوجانبه دو کشور را مجددا راه اندازی کنيم تا بتوانيم بر مبنای جديد روابط برقرار کنيم.

وی با اشاره به اينکه در موضوعات مختلف روابط خوبی با هم داشتيم ادامه داد: در مسئله فلسطين، سنگال نقش مهمی در حمايت از آرمان های فلسطين ايفا کرده و حمايت قاطعی از ملت و آرمان های فلسطين داشته است.

بنابراين در زمينه مسائل اسلامی همکاری تنگاتنگی داريم که اين همکاريها در سازمان ملل هم تنگاتنگ است .

وزير خارجه سنگال با اشاره به توافقاتی که با وزير خارجه کشورمان انجام شده ، ادامه داد: اميدواريم دورنمای روابط هر چه سريعتر بتواند توسعه همکاری ها در بسياری از زمينه ها بوده و مشکلات برطرف شود تا ضمن آن زمينه های جديد همکاری نيز برقرار شود.

وی ادامه داد: توافق به دست آمده در زمينه هسته ای بين جمهوری اسلامی ايران و کشورهای ۱+۵ نشانه خرسندی است و جمهوری اسلامی ايران را ترغيب کرديم که در اين زمينه فعاليت های خود را ادامه دهد، باز هم از استقبال گرم شما تشکر می کنيم.

در ادامه نشست خبری وزير امورخارجه کشورمان و وزيرخارجه سنگال محمد جواد ظريف درباره توافقات کارشناسی اخير و انتشار متن آن گفت: توافق انجام شده بين ايران و۱+۵ برای اجرای اقدام مشترک يک متن مشخص است که بلافاصله بعد از توافق به زبان اصلی که فقط انگليسی بود و ترجمه فارسی در اختيار عموم قرار گرفت.

وی با اشاره به اينکه ما چيزی برای پنهان کاری نداريم ادامه داد: بين ما و ۱+۵ چيزی برای پنهان کاری وجود ندارد، به دليل اينکه توافق شفاهی و برای اجرا بوده است ، متن آن نيز در اختيار تمام مسئولان ذيربط جمهوری اسلامی ايران قرار دارد.

وزير امور خارجه با اشاره به اينکه برای ما نگرانی از انتشار اين متن نداريم ادامه داد: اين متن تنها يک متن نيست بلکه قرار است تفاهم نامه شفاهی برای اجرا باشد.

وی گفت: متاسفانه برخی کشورها به دلايل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای سند، چيزهای ديگری را منتشر کنند. به طوری که در همان روزهای اوليه سندی را پخش کرده و اخيرا هم متنی به عنوان خلاصه توافقات پخش کردند.

ظريف ادامه داد: يکی از کشورها به هر دليلی تمايل ندارد که اصل توافقات پخش شود اما آنچه برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.

وی با تاکيد بر اينکه ما متعهد به اجرای توافق هستيم خاطرنشان کرد: هيچ چيزی برای پوشاندن نداريم، همه چيز آشکار است؛ از روز ۲۰ ژانويه که طرفين توافقات را اجرا خواهند کرد ما آمادگی داريم مذاکرات برای رسيدن به راه حل را شروع کنيم.

وزيرخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بر اساس متن توافقات ژنو طرفين بايد حداکثر ظرف يک سال طرح جامع را به اجرا بگذارند ما معتقديم طرح جامع بسيار سريع تر اجرايی شود، زيرا در چند ماه اول اين شرايط برای اجرا وجود دارد.

ظريف تصريح کرد: ما معتقديم برنامه جمهوری اسلامی ايران تماما صلح آميز است، اگر طرف مقابل اين آمادگی را داشته باشد که البته در برنامه مشترک آمادگی خود را اعلام کردند، می توانيم به تفاهم مشترک برسيم اگر چه مذاکرات دشواری داريم اما رسيدن به تفاهم کار دشواری نيست.

در ادامه اين نشست خبری وزيرامورخارجه سنگال درباره روابط ايران و کشورش گفت: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ اين روابط قطع شد اما قبل از آن روابط دو کشور بسيار فشرده و در تمام زمينه ها جاری بود.

وی افزود: در زمينه انرژی جمهوری اسلامی ايران سرمايه گذاری بسياری در سنگال انجام داده، سيستم فشار برق قوی در اين کشور ايجاد کرده و در زمينه آمايش سرزمين، کشاورزی و توليد اتومبيل که با همکاری شرکت ايران خودرو بوده است کارهای بسياری انجام داده است.

وزيرامورخارجه سنگال گفت: ايرانی ها در نمايشگاههای مختلف داکار حضور دارند، بنابراين امکانات فراوانی بين دو کشور وجود دارد که اميدواريم بتوانيم با بهره گيری از اين امکانات روابط مشترک را گسترش دهيم.

وی گفت: قرار است بر اساس توصيه نامه مشترک ايران و سنگال کميسيون مشترکی در داکار اجرا شود که اين کميسيون می تواند فرصت خوبی برای برقراری روابط مشترک بين دو کشور ايجاد کند.

ظريف در ادامه نشست خبری درباره سفرهای اخير خود به منطقه گفت: مسئله سوريه مسئله حساسی است که در دو سال گذشته برخی اصرار به راه حل نظامی داشتند اما در سفرهای اخير ما مذاکرات بسياری در اين باره انجام داديم و موضع جمهوری اسلامی را به طور بسيار مشخص بيان کرديم.

وزيرامورخارجه کشورمان گفت: فکر می کنم تفاهم مشترکی بين همه کشورها در منطقه در حال شکل گيری است معتقدم معضل اساسی فرقه گرايی است ؛ نبايد اجازه دهيم برخی ملاحظات بويژه در برخی موارد خاص به ما نزديک شده تا بتوانيم جبهه مشترک برای تفاهم ، گفتگو دو طرف و پيدا کردن راه حل بين طرفين سوری و در نهايت مراجعه به صندوق های رای را فراهم کنيم.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: بسيار خوشحاليم که حرکت های خوبی در اين زمينه بخصوص در مذاکراتی که در سفرهای اخيرمان به منطقه داشتيم انجام شد؛ از جمله اعلام آمادگی طرف سوری برای آتش بس و تبادل اسرا که ما از اين اقدام استقبال می کنيم و اميدواريم طرفين مسلح سوری هم بتوانند اقدامات مشابه را انجام داده و زمينه را برای اجرای موفق نشست ژنو ۲ فراهم کنند.

ظريف با اشاره به گفتگوی شب گذشته خود با دبيرکل سازمان ملل گفت: در اين تماس مواضع کشورمان را بار ديگر به طول کامل تشريح کرديم که از ابتدا جمهوری اسلامی ايران خواهان راه حل سياسی در سوريه بوده است اما ما معتقد بوديم که موضوع سوريه راه حل نظامی ندارد و از جمله اقداماتی که به دنبال راه حل سياسی بوده همچون نشست ژنو ۱ و نشست ژنو ۲ مورد استقبال ما بوده است.

وی گفت: تاکيد می کنيم که تنها راه حل سياسی، تفاهم مردم سوريه بدون دخالت خارجی ها است اين را هم تاکيد کرديم که هيچ پيش شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی پذيريم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دعوت از ما بدون پيش شرط انجام شود اين حضور را قبول می کنيم که البته اين مسئله ارتباطی به محتوای شرط ندارد ما با اصل شرط مخالفيم.

ظريف با تاکيد نقش موثر جمهوری اسلامی ايران در منطقه افزود: کسانی که نمی خواهند از اين نقش برجسته بهره برداری کنند به ضرر خودشان خواهد بود.

در ادامه اين نشست خبری وزيرخارجه سنگال درباره موضوعات منطقه تصريح کرد: ما با توجه فراوان بحران سوريه را دنبال می کنيم همانطور که اوضاع مصر را به طور کامل دنبال می کرديم.

وی با اشاره به اينکه درباره بحران سوريه با آقای ظريف کاملا موافق هستم ادامه داد: بايد راه حل بحران سوريه سياسی باشد، ما از راه حل مبتنی بر گفتگو حمايت می کنيم زيرا راه حل نظامی نمی تواند شرايط را برای سوريه با ثبات و دموکراتيک با ثبات فراهم کند.

وزير امورخارجه سنگال با اشاره به تحولات درگيری های بين رژيم اسرائيل و فلسطين گفت: اين تحولات را نيز دنبال می کنيم و از همه گروهها برای نشستن پای ميز گفتگو حمايت می کنيم اما به طور روشن می گوييم که آرمانهای فلسطين مورد حمايت ما قرار دارد و تلاش می کنيم در سازمان ملل و کشورهای غير متعهد از فلسطين حمايت کنيم.

مانکور اندايه گفت: سازمان ملل بايد در ايجاد صلح در منطقه نقش اصلی را ايجاد کرده و شورای امنيت نيز در درگيری فلسطين و اسرائيل نقش آفرينی کند.

وزيرامورخارجه سنگال با اشاره به اينکه از گفتگوها در مصر حمايت می کنيم خاطرنشان کرد: اميدواريم همه طرفين به اين نتيجه برسند که بايد مصر با ثبات قبلی به وجود آيد.

وی با اشاره به پيشرفت تروريسم در منطقه خاطرنشان کرد: بسيار نگران از پيشرفت تروريسم هستيم، جامعه ملل بايد با اين مسئله مقابله کند.

وزير امورخارجه سنگال در پايان با اشاره به اينکه از جمهوری اسلامی ايران نيز به خاطر ادامه مذاکرات حمايت می کنيم تا پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ايران هر چه سريعتر بسته شود گفت: اميدواريم از اين طريق شرايطی فراهم شود تا جمهوری اسلامی ايران ظرفيت های خود را در اختيار همه کشورها قرار داده و همکاری بين ايران و سنگال نيز ادامه پيدا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016