چهارشنبه 2 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت امور خارجه مواضع ايران در قبال کنفرانس ژنو ۲ را تشريح کرد

تهران - ايرنا - وزارت امور خارجه روز چهارشنبه و همزمان با آغاز به کار کنفرانس ژنو ۲ درباره سوريه، در بيانيه ای مواضع ايران در قبال اين کنفرانس را تشريح کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از اداره کل ديپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در بيانيه وزارت خارجه ايران درباره کنفرانس ژنو ۲، آمده است: اولويت هرگونه تحرک منطقه ای درباره سوريه بايد مقابله با تروريسم باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در اين بيانيه آمده است: جمهوری اسلامی ايران با ابراز نگرانی جدی از حضور گروه های تروريستی در سوريه، معتقد است که اولويت هرگونه تحرک منطقه ای و بين المللی در ارتباط با سوريه، بايد براساس مقابله با تروريسم تعريف شود.

وزارت امور خارجه در بيانيه خود تاکيد کرده است: بديهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نيز با چاره انديشی جدی برای توقف تروريسم در سوريه، اثبات می شود.

وزارت امور خارجه در بيانيه خود رشد تروريسم در سوريه را خطر و تهديدی برای همه کشورهای منطقه و فرامنطقه معرفی کرده و آورده است: جنايت های تروريست ها عليه شهروندان سوريه، جنايت عليه بشريت است و حاميان تروريست ها در قبال آن مسئول هستند و بايد به تعهدات خود در خصوص قطع ارسال سلاح و نيروهای مسلح به داخل سوريه عمل کنند.

در اين بيانيه تاکيد شده است: بی ترديد معيار هر راهکار دموکراتيک، بايد رای مردم سوريه از طريق مکانيزم انتخاباتی اطمينان بخش باشد. تضمين موقعيت هرگونه راه حل سياسی، احترام به رای مردم سوريه است و تحميل اراده خارجی بر اراده مردم سوريه، به بن بست منتهی خواهد شد.

در بيانيه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ايران از وخامت اوضاع انسانی در سوريه ابراز نگرانی شديد می نمايد و محاصره اقتصادی و اقدامات گروه های تروريستی را عامل مهم اين وضعيت دانسته و مراتب تاسف خود را از اينکه گروه های تکفيری شرايط انسانی نامناسبی را در سوريه به وجود آورده اند و همچنان مورد حمايت خارجی هستند، ابراز می کند.

اين بيانيه می افزايد: جمهوری اسلامی ايران تنها راه حل بحران سوريه را راهکار سیـاسی از طريق گفتگو ميان همه طيف های جامعه سوريه می داند و بر اين اعتقاد است که برای خروج از وضعيت کنونی ضروری است کميته آشتی ملی با حضور همه گروه های معارض، نمايندگان دولت سوريه و نمايندگان آحاد مردم سوريه که در داخل دارای پايگاه اجتماعی هستند ، شکل بگيرد. بديهی است آينده نظام سياسی سوريه می تواند در چارچوب توافقات درون کميته آشتی ملی ترسيم شود .

در اين بيانيه آمده است: در اين رابطه تأکيد می نمايد که جمهوری اسلامی ايران دارای طرح سياسی واقع بينانه با محور قرار دادن خواست و حقوق مردم سوريه است و آمادگی دارد تلاشهای واقع بينانه، مؤثر و سازنده در اين زمينه را همراهی و بر همين مبنا مساعدت و کمک کند . موضع جمهوری اسلامی ايران در باره مشارکت در نشست ژنو دو ، از ابتدا صريح، روشن و ثابت بوده و همواره بر مشارکت بدون پيش شرط در اين نشست تأکيد شد.

در اين چارچوب و به منظور کمک به يافتن راه حل سياسی برای بحران سوريه ، جمهوری اسلامی ايران به دعوت دبير کل سازمان ملل متحد پاسخ مثبت داد، اما برخی طرف ها با اعمال فشار و اصرار بر مواضع خود، مانع از اين امر شدند.

در اين بيانيه تاکيد شده است: موجب تـأسف است در حالی که برخی طرف های حامی تروريست ها در اين نشست دعوت شده اند، از جمهوری اسلامی ايران که در خط مبارزه با تروريسم قرار دارد، با پيش شرط دعوت بعمل آمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016