دوشنبه 7 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برخورد سياسی با محيط زيست؛ وزرا به مراسم پاسداشت محيط زيست نيامدند


• مادام که توسعه سياسی در کشور رشد نکند مسائلی مانند محيط زيست يتيم می‌ماند و اين يعنی حفاظت از محيط زيست يعنی کشک
• اگر درياچه اروميه يا زاينده‌رود در امريکا يا اروپا بود؛ صدا و سيما بارها برنامه‌هايی پيرامون خطرات خشک شدن آنها پخش می‌کرد.

ايلنا: مراسم پاسداشت محيط زيست شنبه گذشته(۵ بهمن) در حالی برگزار شد که بيشترين انتقادها به عملکرد صدا و سيما و همچنين دولت‌های گذشته و شهرداری تهران در حوزه محيط زيست مربوط می‌شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، کامبيز نوروزی(حقوقدان) طی سخنانی گفت: راجع به حقوق محيط زيست صحبت کردن بسيار سخت است زيرا درباره بديهيات صحبت کردن کار مشکلی است. اگر ما مومن هستيم و به خداوند ايمان داريم؛ بايد از هر چيزی در جای خودش استقاده کنيم والا دچار عذاب می‌شويم همانگونه که امروز شاهد آن هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: امروز وزرايی که دعوت بودند؛ نيامدند اما در اين ميان فقط وزرا مقصر نيستند بلکه شهرداری تهران که با هزينه‌های مجهول پلی را در تهران می‌سازد اما برای محيط زيست کاری نمی‌کند؛ مقصر است. به همين دليل حرف زدن از حقوق مسلم هوای پاک و محيط زيست بيهوده است.

نوروزی تاکيد کرد: دولت‌های گذشته هيچ کاری نکرده‌اند و اگر همين گونه ادامه پيدا کند به فرموده‌ی قرآن؛ عذاب خداوند بر ما نازل می‌شود.

صادق زيباکلام(استاد دانشگاه) نيز گفت: امروز اگر در اين جلسه يک معامله چند صد هزار دلاری انجام می‌شد قطعا بابک زنجانی حضور پيدا می‌کرد يا اگر يک مراسم مذهبی برگزار می‌شد که شب قرار بود بيست و سی آن را پخش کند؛ قطعا وزرا حضور پيدا می‌کردند اما چون اين مراسم؛ مابه‌ازای سياسی ندارد؛ کسی در آن حضور پيدا نمی‌کند.

زيباکلام توجه به محيط زيست را مهم دانست و افزود: مادام که توسعه سياسی در کشور رشد نکند مسائلی همچون محيط زيست يتيم می‌ماند و اينکه در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است حفاظت از محيط زيست يک وظيفه‌ی عمومی است؛ ارزشی ندارد و يعنی کشک.

وی ادامه داد: امروز همه چيز متولی دارد اما محيط زيست هيچ متولی ندارد. ما از خانم ابتکار می‌خواهيم که امروز متولی ما شود. ما بايد وجدان خفته جامعه را بيدار کنيم و در کوتاه مدت دست به يک کودتای رسانه‌ای بزنيم.

وی با انتقاد از صدا و سيما گفت: اگر درياچه اروميه يا زاينده‌رود در امريکا يا اروپا بود؛ صدا و سيما بارها برنامه‌های مختلفی را پيرامون خطرات خشک شدن آنها پخش می‌کرد.

رويا تيموريان نيز گفت: بايد امروز از خود بپرسيم ميراث فرزندان ما چه خواهد شد و زمانی که فرزندان ما در آينده از آسمان آبی می‌پرسند چگونه می‌خواهيم منظورمان را بيان کنيم. ديگر نمی‌توانيم به فرزندانمان بگوييم که پنجره را باز کنند تا هوا تازه شود زيرا اين هوا امروز مانند سم وارد ريه می‌شود. در آينده به جای قصه پريان بايد از آب و هوای پاک به عنوان افسانه ياد کنيم و طبيعت پاک به عنوان يک قصه علمی تخيلی مطرح می‌شود.

احمدرضا درويش هم با قرائت متنی انشاگونه گفت: من امروز هم حيرت زده هستم که بافضايی روبرو هستيم که مردم می‌توانند حرف بزنند و مسئولان بشنوند اما ما هنوز تن‌لرزه‌های تعطيلی خانه سينما را فراموش نکرده‌ايم به همين دليل من همچنان در روزه سکوت هستم.

وی ادامه داد: عنصر اصلی برای ما هواست زيرا اگر هوا نباشد نه از باغ نشان می‌ماند نه از باغبان و ما امروز بايد به دنبال برداشتن ديوارهای باغ باشيم.

فرهاد توحيدی نيز گفت: مشکل امروز ما فقدان شهروند مسئول است زيرا شهروندی که مسئول نيست؛ فرافکنی می‌کند و می‌خواهد مشکلات را به گردن ديگران بياندازد اما با حرکت‌هايی که اين روزها شده؛ ما شاهد زايش شهروند مسئول هستيم.

منيژه حکمت با قرائت ميثاق‌نامه‌ی آسمان آبی گفت: اين ميثاق‌نامه را بيش از ۳۰هزار نفر از فرهيختگان و روزنامه‌نگاران هنرمندان و نويسندگان امضا کرده‌اند و اميدوارند وزرای ما و ساير مسولان نيز شانه خالی نکنند و اين ميثاق نامه را امضا کنند. بايد به يکديگر احترام بگذاريم و اجازه بدهيم تا ديگران حرف بزنند و اينکه فقط خودمان حرف بزنيم؛ درست نيست.

در اين مراسم هنرمندانی همچون احمدرضا درويش، فرهاد توحيدی، کامبيز نوروزی، صادق زيباکلام، رويا تيموريان،‌ پگاه آهنگرانی، جابر قاسمعلی، شهاب رضويان و فاطمه راکعی حضور داشتند و اجرای برنامه برعهده عباس سجادی بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016