سه شنبه 15 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: چرا عده‌ای کم‌سواد توافق ژنو را نقد می‌کنند، شما چه کاره هستيد که خود را متولی همه چيز می دانيد؟

حسن روحانی با انتقاد از برخی رفتارها در ميان سياستمداران و ضرورت پرهيز از رفتار جناحی در کشور گفت: آنقدر جناح چپ و راست نکنيد قدری هم به فکر مردم و کشورمان و آينده کشورمان باشيد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی صبح امروز در جمع روسای دانشگاه ها و معاونان و مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با تبريک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، سرآغاز سی و ششمين بهار بعد از گذشت ۳۵ سال ايثار، مقاومت و ايستادگی ملت بزرگ ايران پشت سر انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب را تبريک گفت و ادامه داد: مسيری که مسير تکاملی انقلاب بوده مديون ايستادگی و مقاومت مردم ايران است. دانشگاه ها در نهضت اسلامی و پيروزی انقلاب نقش بی بديلی داشتند. از همان آغاز نهضت انقلاب اسلامی که از سال ۱۳۴۱ شروع شد دانشگاه ها با حوزه و مردم و جوانان و فرهيختگان همه با هم اين مسير را شروع کردند. در سال ۴۲ بعد از قيام ۱۵ خرداد حرکتی که در جامعه بود دانشگاه ها ، حوزه های علميه و مرد نيز در خط مقدمش حضور داشتند.

وی ادامه داد: وقتی امام راحل در فروردين ۴۳ از زندان آزاد شد جنش بزرگی در مدرسه فيضيه برگزار شد که حضور دانشگاه در مدرسه فيضيه بسيار پررنگ بود. دو دسته گل بزرگ به مدرسه آمد يک دسته گل سفيد و دسته گل قرمز، يکی از دانشگاه تهران و يکی از بازار تهران. در آن جشن بزرگ دانشگاه بسيار پررنگ حضور يافت. در آبان ۴۳ که امام راحل دستگير و تبعيد شدند دانشگاه باز هم حضور پررنگ داشت.

روحانی در ادامه با يادآوری خاطرات سال های دهه ۴۰ ادامه داد: اگر مدام از دانشگاه تهران نام می برم برای اين بود که خودم شاهد حضور اين دانشگاه بودم وگرنه تمام دانشگاه ها در آن سال ها فعال بودند. در سال های ۴۷ و ۴۸ که من در دانشگاه بودم و تحصيل می کردم شاهد روزهای پرفراز و نشيب دانشگاه بودم و تا سال های ۵۶ و ۵۷ حرکت مردم همراه با حرکت دانشگاه بود.

وی با يادآوری اينکه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی دانشگاه جزو پيشتازان اين حرکت بود، تاکيد کرد: اين حرکت باعث تثبيت و تکامل راه انقلاب اسلامی شد.

رئيس جمهور کشورمان به حضور دانشگاه در دوران دفاع مقدس نيز اشاره کرد و با بيان خاطراتی از آن روزها گفت: در دوران دفاع مقدس دانشگاه و دانشجويان نقش فعالی در جنگ داشتند. در عمليات خيبر پل شناوری به نام پل خيبر معروف شد که توسط انديشمندان، استادان جهادی و صاحب نظران طراحی شد؛ بعد از عمليات والفجر ۸ ما نيازمند ايجاد پلی بوديم که با بمباران هم از بين نرود و در اين زمينه چندين جلسه برای طراحی اين پل برگزار کرديم. تا آن که در نهايت پل مقاومی ساخته شد که در برابر بمباران های متعدد حتی از يک پل معمولی مهندسی هم مقاومتر بود چون طراحی آن توسط استادان دانشگاه عملياتی شده بود البته اين پل بعدها به پل بعثت معروف شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين همايش رئيس جمهور با بيان اينکه يک عده شدند متولی همه چيز و در مورد همه شک و ترديد دارند، گفت: شما چه کاره هستيد که خود را متولی همه چيز می دانيد؟ مردم ما عاشق اسلام و انقلاب هستند، مردم ما قانون اساسی را قبول دارند، رهبری نظام را قبول دارند چرا شک می کنيد.

وی ادامه داد: ما در اين زمينه خوب محقق هستيم و در اين زمينه درباره تمام زندگی شخص مقابل تحقيق می کنيم چقدر ما آدم بيکار در کشور داريم که دنبال يک نقطه ضعف می گردد و آن را می گذارد زير ذره بين و بزرگش می کند، تمام نوشته ها و مقالات را زير ذره بين گذاشته و چک می کنيم. دست برداريد از اين کارها، ول کنيد اين کارها را، آنقدر اين جناح و آن جناح نکنيد، آنقدر جناح چپ و راست نکنيد قدری هم به فکر مردم و کشورمان و آينده کشورمان باشيد.

رئيس جمهور در ادامه تاکيد کرد: اگر می خواهيد جناح داشته باشد از پول بيت المال خرج نکنيد با پول خودتان برويد يک ساختمان بزنيد و از جيب مبارک خرج کنيد. دولت هم اگر لازم باشد به شما کمک می کند اما دانشگاه مال ملت است.

تاکيد رئيس جمهور بر مقدم بودن دانشگاه ها در علم و فناوری

به گزارش مهر حجت الاسلام روحانی در بخش ديگری از سخنان خود در جمع روسای دانشگاه های کشور با تاکيد بر اينکه دانشگاه ها در زمينه علم و فناوری مقدم بوده اند پژوهشکده ها، دانشگاه های بزرگ، پارک های علم و فناوری و مراکز تحقيقاتی کشور را دارای نقش ارزشمندی در حرکت کشور در مسير توسعه دانست و گفت: من حرکت در مسير پيشرفت و توسعه را خدمت استادان، روسای دانشگاه ها و مسئولان وزارت علوم تبريک می گويم.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اينکه خوشبختانه در طول شش ماهی که از عمر دولت تدبير و امنيد می گذرد شش نوبت در جمع دانشگاهيان توفيق حضور دارم ادامه داد: در نوبت های قبلی به برخی مسايل اشاره و تاکيد کرده ام و باز هم تاکيد می کنم که دانشگاه بايد استقلال و آزادی آکادميک خود را باز يابد. تحقيق و آزادی توسعه علمی دستشان در دست هم است، هيچ جامعه و تحقيق را نمی توان بدون محيطی آزاد يافت، نياز به محيطی امن داريم اما محيط امنيتی نياز نداريم. در دانشگاه نبايد سياست زدگی حاکم باشد. فضای دانشگاه بايد آرام باشد اما ما به فضايی نياز داريم که در آن دانشگاه آرام باشد. ما در جامعه به محقق، دانشمند، روشنفکر، صاحب نظر و استاد نياز داريم و اينها پشتوانه جامعه هستند.

وی تاکيد کرد: ما دانشگاهی که در کنجی تحقيق کند و تحقيق را به جامعه برنگرداند نمی خواهيم، ما به دنبال تحقيقی هستيم که چرخه علم و فناوری را در دانشگاه کامل کند ما به مقاله صرف نياز نداريم البته اميدوارم کمه نوشتن مقالات با اخلاق صورت گيرد، ما نياز به پژوهش توام با اخلاق داريم. ما نياز به پژوهشی داريم که اصيل باشد و محقق از تلاش خود برای آن مايه گذاشته باشد ما نياز به دانشگاه داريم که در آن کارآفرين تربيت شود نه کارجو، ما نياز به دانشگاهی داريم که در آن دانشجوی خلاق تربيت شود، ذهن خلاق تربيت شود نه ذهنی که پر از محفوظات باشد.

روحانی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه علم و پژوهش بايد مکمل و در کنار هم باشند ادامه داد: ما نياز به دانشگاهی داريم که در مسير تکامل حرکت کند، نياز به دانشگاهی داريم که موجب توليد ثروت شود، دانشگاهی که آثارش را بتوانيم در زندگی خود و مردم ببينيم و به بهبود کيفيت و به بهبود جامعه کمک کند. ما اين هر سه را با هم می خواهيم معلم محقق روشنفکر نياز داريم که دانشگاه برای رسيدن به آن مسير طولانی در پيش دارد.

وی با تاکيد بر اينکه به همه اين موارد در چند نوبت سخنرانی گذشته خود در جمع دانشگاهيان اشاره کرده است به کميت و کيفيت دانشگاه ها نيز اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال اين است که کيفيت و کميت در دانشگاه ها کنار هم باشند. خوشبختانه ۴۰ هزار دانشجوی دکترا داريم اما دانشگاه های جهان را هم ببينيد که چند دانشجوی دکترا دارند؛ فکر می کنيد که در سال يک دانشگاه آمريکايی يا اروپايی در سال چند دانشجوی دکترا تحويل می دهد خيلی خوب است که همه دکتر شوند. ما در کشورمان تقريباً دکتر داريم و جز آن ديگر نداريم و افتخار همی می کنيم که مردم کشورمان دارای مدرک دکترا باشند که خيلی هم خوب است اما آيا کيفيت لازم هم وجود دارد؟ اگر شما بگوييد کيفيت وجود دارد من صحبت شما را می پذيريم شما مديران دانشگاه ها هستيد اما کميت و کيفيت بايد در کنار هم توازن داشته باشند.

روحانی با تاکيد بر اينکه غول کنکور تا حدی شکسته شد، اظهار داشت: درست است غول کنکور را پشت سر گذاشتيم و اين غول در کارشناسی کنار اما آيا مشکلات ما حل شد. آيا دانشگاه دارای کيفيت شد؟ اصلاً می خواهيد در دانشگاه چه کار کنيد؟ شما وظيفه داريد غنچه ای را به گل شکوفا تبديل کنيد و به دنبال شکوفايی هستيد و لازم با بيان علمی جوانان را در مسير عمل و دانش و رشد قرار دهيد.

وی ادامه داد: دانشگاه امروز جوانان را مطلع می کند، ممکن است در محيط علمی امکاناتی بخواهيد، کتابخانه برای دانشجويانتان بخواهيد هرچند اينترنت اين روزها جای آن را پر کرده است.

رئيس جمهور کشورمان همچنين به ورزش دانشجويان در دانشگاه نيز اشاره کرد و گفت: به محيطی که دانشجويان در آن درس می خوانند توجه کنيد، به ورزش جوانان توجه کنيد به خصوص به ورزش دختران دانشجو که در اين زمينه با محدوديت ها و مشکلاتی هم مواجه هستند.

وی با بيان اينکه علم مرز نمی شناسد تاکيد کرد: تحقيق، خط قرمزهايی که امروز در جامعه ما معمول است نمی شناسد بلکه خط قرمز آن منافع ملی مصالح ملی است.

روحانی با تاکيد بر اينکه چرا در علوم انسانی پيشرفت نمی کنيم در اين باره برخی سوالات را مطرح کرد و گفت: چرا در ژنتيک پيشرفت می کنيم؟ چرا در انرژی پيشرفت می کنيم اما در اقتصاد و حقوق و علوم اجتماعی پيشرفت نمی کنيم؟ چرا در شيمی و فيزيک پيشرفت می کنيم؟؛ ما در علوم سياسی که ۸ تا چشم نداريم دو تا چشم داريم و اين چشم که نمی تواند پشت سرمان هم باشد، ما بايد روبرو را ببينيم، منافع ملت را بايد ديد، به پشت سر نگاه کردن کافی نيست بايد چپ را ديد اما کافی نيست، بايد راست را ديد اما کافی نيست، بلکه بايد به آسمان ها و اعماق زمين نيز نگاه کرد، اين است روش تحقيق و ما اين را برای دانشگاه می پسنديم و همه اين تحقيق را دوست دارند.

به گزارش مهر، رئيس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود در جمع روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارک های علمی و فناوری همچنين معاونان و مديران وزارت علوم تحقيقات و فناوری گفت: ما بايد برای آشنايی دانشجويانمان با حقوق خود و حقوق شهروندی تلاش کنيم که دانشگاه برای همه باشد. گاهی اوقات برخی گزارشات به ما می رسد که من می دانم نادرست است و باور نمی کنم و امکان ندارد استادان ما در دانشگاه اين گونه باشند. هر کسی عالم تر است، اخلاقی تر است و فداکارتر است را ارج بنهيم و فضا را برای پيشرفت آماده کنيم و لازم است فضای لازم را برای رشد سياسی دانشجويان آماده کنيم.

وی همچنين به سلامت امروز و فردای دانشجويان، خوابگاه و غذايشان نيز اشاره کرد و گفت: بايد دانشجويان با بدن سالم کار کنند و وارد آينده شوند. ما در دانشگاه و مراکز علمی که در اختيار داريم بايد بدانيم که دانشگاه راه حل است، مسئله نيست. برخی خود دانشگاه و دانشجويان را مسئله می دانند و سپس به ستارگان آسمان می رسيم! برخی دانشگاه و دانشجويان را تهديد و نه فرصت می دانند اما از نظر دولت تدبير و اميد دانشگاه نه تنها مسئله نيست بلکه راه حل است پس چون راه حل است بايد منتقد باشد، اظهارنظر و کمک کند و راه حل بدهد.

روحانی ادامه داد: ما می خواهيم دانشگاهی داشته باشيم که جناحی فکر نکند بلکه به تحقيق و علم بينديشد.

رئيس جمهور همچنين با انتقاد از عدم تناسب ميان دانشگاه و بازار کار با طرح اين سئوال که چرا دانشگاه با بازار کار تناسب ندارد، اظهار داشت: هر چه پول در دانشگاه هزينه شود، هزينه نيست بلکه درآمد است. به فکر معضل ارتباط دانشگاه با بازار کار باشيد، منتظر دولت نباشيد بلکه خودتان وارد کار شويد. دولت بايد دولت دانش بنيان باشد و حتی در بخش سياست و اقتصاد شما به ما راه حل بدهيد.

وی با طرح اين سئوال از روسای دانشگاهها که يک گله هم بکنم؟ گفت: دوست ندارم گله کنم اما بايد بگويم خودتان بايد نقد کنيد چرا دانشگاه خاموش است، چرا استاد خاموش است؟ از چه می ترسيد؟ چرا وقتی يک کار بين المللی می شود استاد به من نامه خصوصی می نويسند چرا حرف نمی زنيد؟ ژنو اولين راهگشا برای دانشگاهها و پول دانشجويان بود. فقط يک عده که از يک جا تغذيه می شدند چيزی گفتند اما چرا بايد يک عده بيسواد صحبت کنند؟ چرا استادان صحبت نمی کنند؟ آينده و تاريخ بر ما نمی بخشد. چرا تا يک کاری انجام می دهيم صهيونيست ها بر ما داد می زنند؟ چرا برخی کشورهای همسايه داد و بيداد می کنند؟ کار بزرگی صورت گرفته است و اين اقدام از آثار دانشگاه است. آنان که در مذاکرات شرکت کردند در مذاکرات صحبت کردند و در مذاکرات تصميم گرفتند، دانشگاهی بودند پس چرا استادان نبايد خودشان حرفشان را بزنند؟ حداقل اين توافق اولين گشايش برای دانشگاه و برای دانشجويان بود. فقط عده معدود که از جای معدود تغذيه می‌شوند آنها بايد حرف بزنند؟ البته آنها هم حرف بزنند اشکال ندارد؛ نقد کنند. چرا يک عده کم سواد بايد حرف بزنند؟

وی همچنين خطاب به روسای دانشگاههای کشور تاکيد کرد که محاسبه گری را کنار بگذارند و تاکيد کرد که دانشگاه بايد برای ملت و کشورمان دانش گاه باشد نه دانش کاه.
روحانی با تاکيد بر اينکه صرفاً نمی خواهد به مسائل سياسی اشاره کند، ادامه داد: ما بايد آشتی کنيم، مگر پيامبر اينگونه بود؟ حضرت محمد(ص) وقتی به مکه آمد با افراد بدخواه که به يارانش ظلم کرده بودند و آنان را کشتند چه برخوردی کرد؟ وقتی مکه را فتح می کرد، چه گفت؟ گفت امروز روز وحدت است، گفت همه آزاد هستيد و به دشمن خود يعنی ابوسفيان هم رحم و تاکيد کرد هر کس به خانه پيامبر برود، در امان است. پس ما پيروی اين پيامبر هستيم، قرار نيست پرچم دار اين آشتی باشيد؟

رئيس جمهور با بيان اينکه از نخاعی ها و جانبازان نيز ملاقات به عمل آورده است، ادامه داد: من با نخاعی ها و جانبازان عزيز هم ملاقات کرده ام و آنان هم می دانند چه خبر است. اينکه ديگران ما را ملامت می کنند کنار بگذاريد، دانشگاه از خودش بايد نقد کند. ما می خواهيم رودرروی يکديگر باشيم، مقابل يکديگر بايستيم؟ ما می خواهيم روی يک نکته که در گذشته صورت گرفته تمرکز کنيم؟ آيا اين طور می خواهيم عمل کنيم؟ ما نمی خواهيم در آرامش باشيم؟ اعتدال يعنی اينکه از افراط و تندروی های نابجا به دور باشيم، چه کسی می خواهد اين پرچم را به دوش بگيرد؟ ملت ما کار خود را در ۲۴ خرداد انجام داد، ما بايد دنباله رو ملت باشيم . در گرفتاريها و ملامت های مردم همواره در کنارشان باشيم. در دانشگاه مدام به فکر امتياز گرفتن و آی اس آی نباشيد، رها کنيد اين شرک ها را، به فکر ملت باشيد، اين مقالات بايد وارد زندگی مردم شود .

روحانی بر اهميت نقش هيات های امنا تاکيد کرد و گفت: هيات های امنا بايد تقويت شوند و شايسته سالاری در اولويت قرار گيرد.

وی ادامه داد: خواهش می کنم در کشور اجازه دهيد وزارت علوم به وظايف خود عمل کند ، وزير علوم به وظيفه خود عمل کند. دولت کار قانونی انجام می دهد و اجازه بدهيد وزير به اين کار قانونی خود عمل کند.

روحانی با تاکيد بر اينکه در دانشگاه بايد تحمل را بالا ببريم، ادامه داد: لازم است در دانشگاهها مدارا و تحمل را بالا ببريم. عيبی ندارد که دانشجويان با هر افکاری در دانشگاه باشند اما لازم است محيط مدارا فراهم شود.

رئيس جمهور کشورمان با طرح اين سئوال که چه شد آن کرسی های آزادانديشی که مقام معظم رهبری بر آن تاکيد می کردند، ادامه داد: کرسی های آزادانديشی فرصتی برای تضارب آرای آزاد است.

وی با تاکيد بر اينکه دولت به استادان دانشگاهها احترام می گذارد، تصريح کرد: هر رئيس دانشگاه، هر مسئولی که در وزارت علوم دنبال شايسته سالاری باشد برای پيشرفت کشور هم قدم برمی دارد تلاش می کند پس بياييد دست به دست هم دهيم و آينده بهتری را برای ملت و کشور آماده کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016