پنجشنبه 17 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس صدا و سیما ایران خواستار رسیدگی به انتخاب مجری توسط روسای قوا شد

رئیس رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی اختلاف بر سر انتخاب مجری برنامه مصاحبه رئیس جمهوری را به شورای نظارت بر صدا و سیما ارجاع داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - روز پنجشنبه، ١٧ بهمن (٦ فوریه)، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، نماینده قوه قضاییه و رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما، خواستار رسیدگی به اختلاف نظر بر سر انتخاب مجری برنامه مصاحبه زنده حسن روحانی شد.

در این نامه با اشاره به تاخیر در پخش مصاحبه زنده آقای روحانی در شامگاه چهارشنبه، از رئیس شورای نظارت خواسته شده است تا "در مورد انتخاب مجری توسط روسای محترم قوا و امتناع از پذیرش وظیفه قانونی و حرفه‌ای رسانه ملی اظهارنظر نمائید."

شامگاه گذشته، حسن روحانی در یک برنامه زنده تلویزیونی به اظهار نظر در مورد موضوع توزیع سبد کالایی پرداخت و ضمن عذرخواهی از کسانی که به این دلیل "به زحمت افتاده‌اند" گفت که دستور پیگیری این موضوع را داده است.

قرار بود مصاحبه زنده آقای روحانی بلافاصله پس از پایان خبر سراسری ساعت ٢١ شبکه اول تلویزیون پخش شود، اما این برنامه در موعد مقرر آغاز نشد و به جای آن، تلویزیون به پخش موسیقی و سپس یک سریال تلویزیونی مبادرت کرد.

پخش این سریال با زیرنویس‌هایی حاوی پوزش‌خواهی از بییندگان و این وعده همراه بود که "به محض دریافت تصاویر از محل نهاد ریاست جمهوری" این سریال قطع خواهد شد.

با گذشت بیش از یکساعت از موعد مقرر برای پخش این برنامه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - با انتشار خبری با عنوان "رئیس سازمان صدا و سیما مانع پخش زنده گفتگوی تلویزیونی روحانی با مردم شد" نوشت که "همه عوامل این گفتگوی زنده تلویزیونی مشخص شده بودند اما به دلایل نامعلومی، عزت الله ضرغامی مانع از پخش این گفتگو شد."

دقایقی بعد، همین خبرگزاری با انتشار گزارش دیگری نوشت که گفتگوی زنده روحانی با مردم "با تاخیر از شبکه یک سیما و رادیو ایران در حال پخش است" و افزود که محور این گفتگو را مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور در سطوح داخلی و خارجی تشکیل می‌دهد.

ایرنا یادآور شد که پیش از این، آقای روحانی در دو گفتگوی زنده تلوزیوینی در روزهای ١٩ شهریور و ٥ آذر شرکت کرده بود.

"اختلاف بر سر مجری"

در توضیح تاخیر پخش برنامه گفتگوی حسن روحانی، ایرنا در روز پنجشنبه گزارشی را به نقل از سایت "الف" منتشر کرد.

به نوشته الف، در حالیکه شب گذشته ایرنا در خبر فوری خود، رئیس سازمان صدا و سیما را مانع پخش گفتگوی آقای روحانی معرفی کرده بود، شبکه یک تلویزیون در زیرنویس‌های خود می‌گفت که مشکل فنی در دریافت تصاویر از نهاد ریاست جمهوری مانع از پخش به موقع این برنامه شده است.

سایت الف خبر منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم را ذکر می‌کند که به نقل از بعضی منابع خبری گفته بود: "برخی چهره‌های نزدیک به دولت خواستار چینش مجری‌ها و سئوالات توسط خود دولت به سیاق گفتگوی تلویزیونی پیشین رئیس جمهوری بودند، با وجود این، مسئولان صدا و سیما بر لزوم آزاد بودن سئوالات از رئیس جمهوری تاکید کرده‌اند."

در ادامه این گزارش آمده است که "به گفته یک منبع مطلع، مخالفت ریاست جمهوری با مجری برنامه گفتگوی تلویزیونی روحانی علت تاخیر و عدم پخش مصاحبه زنده رئیس جمهور است و ریاست جمهوری خواستار انتخاب مجری دلخواه خود بوده است."

به نقل از این منبع آمده است که تیم خبری رادیو و تلویزیون پس از مراجعه به نهاد ریاست جمهوری، مشاهده کرد که نهاد ریاست جمهوری بدون اطلاع و هماهنگی صدا و سیما، خانم پوریامین را به عنوان مجری در نظر گرفته در حالیکه بنا بود آقای روحانی‌نژاد به عنوان مجری اصلی صدا و سیما در این برنامه حضور یابد."

به گزارش الف، سرانجام در ساعت ٢٢ و ٥٠ دقیقه، پخش گفتگوی زنده رئیس جمهوری "با حضور هر دو مجری آغاز شد."

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما براساس اصل ١٧٥ قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل شده و هر یک از قوای سه گانه، دو عضو در این شورا دارد. این شورا مسئول ارائه گزارش عملکرد سازمان صدا و سیما به رهبر جمهوری اسلامی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016