پنجشنبه 8 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: از سند چشم انداز ۲۰ ساله دور شده ايم

تهران - ايرنا - آيت الله هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اقتصاد ما کوچک و مردم فقير شده اند، اظهار داشت که از سند چشم انداز ۲۰ ساله دور شده ايم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه در سومين سمپوزيوم بين المللی ايران ۱۴۰۴ اظهارداشت: چند سال از تصويب برنامه چهارم و سند چشم انداز ۲۰ ساله می گذرد اما به جای اين که چند قدم نزديک شويم، دور شده ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در حال حاضر می بينيد که چقدر از برنامه های پيش بينی شده در سند چشم انداز دورتر شده ايم و به کجا رسيده ايم؛ وقتی اقتصاد را منفی پنج درصد اعلام می کنند در حاليکه در سند چشم انداز دستيابی به رشد اقتصادی ۸.۹ درصد پيش بينی شده بود؛ ببينيد چه فاصله ای پيدا کرديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد ما کوچک شده است و مردم ما فقير شده اند، ممکن است فقير بودن را خيلی احساس نکنند اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقير می شوند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايران کلکسيون انرژی های فسيلی از جمله گاز، نفت، ذغال سنگ و خيلی چيزهای ديگر است و ما اگر عالمانه از اين منابع برداشت و مصرف می کرديم اين يک قدرت عظيم بود چرا که امروز به خاطر انرژی در دنيا، با ابرقدرت ها جنگ صورت می گيرد.

وی تصريح کرد: منابع انرژی آن طور که بايد استفاده شود، استفاده نشده است و فرصت های زيادی را در اين زمينه از دست داده ايم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشکر از کسانی که سال های پيش برای بالا بردن سطح زندگی مردم و موقعيت جمهوری اسلامی ايران بودند و وارد بحث های مهم زيربنايی شدند، گفت: متاسفانه زحماتی که از اولين همايش تا دومين سمپوزيوم بين المللی ايران ۱۴۰۴ کشيده شده هنوز به ثمر نرسيده است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: مساله انرژی امروز مورد توجه دنيا است که يک مساله اساسی بنيانی برای همه بشريت تبديل شده است.

وی ادامه داد: در گذشته پيش بينی می شد و هنوز هم پيش بينی می شود که جنگ ها و درگيری های مهم بر سر انرژی ايجاد شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همين برخوردهای محدود که در سال های اخير می بينيد ناتو به عراق لشکرکشی می کند به اين دليل است که اين کشور يکی از مخازن مهم انرژی محسوب می شود.

آيت الله هاشمی افزود: در مساله بهار عرب که ناتو به آن سرعت وارد ليبی شد، به خاطر خطوط منابع انرژی در اين کشور بود که در همساگی اروپا قرار دارد و اگر بعضی جاها وارد نمی شوند آنجا انرژی حرف اول را نمی زند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حضور ناتو در افغانستان، عراق و امثال اين کشورها شايد هدف اول آن ايران باشد، چون ايران از لحاظ موقعيت استراتژيک مهم ترين جايی است که در تامين انرژی دنيا می تواند حرف اول را بزند؛ حرف اول که می گوييم يک مبالغه خطابی نيست بلکه با حساب است و ما اين موضوع را بررسی کرديم و آمار و ارقام داريم.

وی ادامه داد: در سياست های کلی که ما در بخش آب و انرژی بررسی و به رهبری تقديم کرديم که ايشان نيز برخی از آنها را ابلاغ کردند، دقت های زيادی شده است که همه آنها عقبه کارهای تحقيقاتی است.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: از کارهای تحقيقاتی چشم انداز بيست ساله کشور به دست آمد، وقتی نياز به يک کار بزرگ بود که موتور حرکت چشم انداز را مشخص کنيم با کمک رهبری توانستيم اصل ۴۴ را به معنای واقعی تفسير کنيم که راه را برای بخش خصوصی باز کرديم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه همه اقداماتی که در اين راستا انجام شد هنوز روی کاغذ است، گفت: ما وقتی برنامه چهارم توسعه را براساس سند چشم انداز و سياست ها نوشتيم و در مجمع روی آن نظر داديم تصور کرديم راه باز شده است.

ايت الله هاشمی رفسنجانی با طرح اين سوال که برداشت ما از ذخاير نفت چه قدر است و دنيا چه قدر می تواند از ذخاير بردارد اظهارداشت: ما با تکنولوژی که داريم نمی توانيم بخش زيادی از منابع کشورمان را برداشت کنيم و اين منابع بايد بخوابد تا يک روز دستمان بازتر شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در مصرف هم می بينيد که چگونه مصرف می کنيم و اين هم مشکل بعدی ما است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی افزود: منابع اساسی به خاطر موقعيت جغرافيايی داريم که به کلی با سياست های خارجی نادرست در اين هفت، هشت و ۱۰ سال از دست داديم.

وی ادامه داد: ايران جايی است که آسان ترين و ارزان ترين مسير لوله های گاز و نفت را می تواند در خود داشته باشد که ما اگر سياست درست داشته باشيم همه مسوول پارس جنوبی که بخواهد به بازار مصرف دنيا برسد بهترين راه عبور از ايران است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ما برای اين کار آمادگی داشتيم و ترکمنستان که ظرفيت توليد گاز آن ۸۰ ميليارد بود قراری با آقای نياز اف بستيم که اين گاز را از آنان بگيريم و آن را صادر کنيم، از آقای نياز اف گاز را ۲۵ دلار می خريديم و به ترکيه ۹۵ دلار می فروختيم و برای ما سود زيادی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016