گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
6 اسفند» علی مطهری:احضار من به دادگاه غيرقانونی بود23 بهمن» علی مطهری: سانسور اختتاميه فيلم فجر نادرست بود 18 دی» علی لاريجانی: اظهارنظر مطهری، وجهی برای اعلام جرم دادستانی ندارد، دعاوی وی عليه قوهقضاييه تحقيرآميز است 17 دی» يک نماينده مجلس علی مطهری را به پسر نوح تشبيه کرد 15 دی» علیآقای جيگردار! ما روح و روان علی مطهری را تحليل کردهايم
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! علی مطهری: آيا غربی ها کم کم به سمت ازدواج با حيوانات پيش نخواهند رفت؟نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق بشر از نظر اسلام مبتنی بر برخی اصول و مبانی فکری اجتماعی مانند آزادی و انسانيت است. البته نگاه اسلام به مقولاتی مانند آزادی و انسانشناسی با نگاه غرب متفاوت است. در مسئله آزادی ما معتقديم مرز آزادی فرد علاوه بر آزادی ديگران، مصلحت خود فرد و مصلحت جامعه نيز هست يعنی اين دو عامل هم آزادی فرد را محدود می کند. در حالی که از نظر غربیها مرز آزادی فرد فقط مخدوش شدن آزادی ديگران است. دکتر علی مطهری در مورد انتقاد پارلمان اروپا به وضعيت حقوق بشر در ايران و اين که اصولا علل اختلاف ما با آنها در بحث حقوق بشر چيست، به خبرنگار مهر گفت: ما در بخشی از حقوق بشر با غربیها اختلاف مبنايی داريم. يعنی در مبانی و اصول فکری اختلاف داريم. غربیها فقط ميل انسان را مبنای قضاوت در حقوق بشر میدانند و معتقدند که هرچه بشر به آن تمايل داشته باشد بايد بتواند انجام دهد تا زمانی که مزاحم آزادی ديگران نباشد. يعنی آنها استعدادهای انسانی و استعدادهای حيوانی در وجود انسان را از هم تفکيک نمیکنند و صِرف تمايل انسان را ملاک قرار میدهند، در حالی که ما معتقديم قوای حيوانی انسان بايد تحت مديريت قوای انسانی انسان باشد و به عبارت ديگر شهوت و غضب انسان بايد تحت حکومت عقل و اراده انسان باشد و اصولا انسانيت انسان به استعدادهای انسانی او و به عقل و اراده اوست، استعدادهای حيوانی ميان انسان و حيوان مشترک است و فضيلتی برای انسان نيست. به طور خلاصه اسلام در بحث حقوق بشر مبانی و اصول منطبق بر فطرت انسان دارد. جالب اينجاست که اخلاق ارسطويی و افلاطونی که بر وظيفه و فضيلت انسانی استوار است، ريشه غربی دارد ولی خود غربیها – البته دولتهای آنها – به اين اخلاق ملتزم نيستند و در واقع به گذشته خود هم پشت کردهاند. وی ادامه داد: در واقع ما و اروپايیها در بخشی از موضوع حقوق بشر حسن تفاهم نداريم و حرف يکديگر را نمیفهميم. مثلا فلسفه قصاص يا حدودی که در اسلام وجود دارد برای آنها قابل فهم نيست. ما معتقديم آن کسی که عمداً و با برنامه انسانی را کشته و اساساً اين امر برای او تبديل به يک عادت شده، او ديگر از انسانيت خارج شده و ديگر انسان نيست و بايد جامعه از وجود او پاک شود، همان طور که بدن انسان بايد از وجود ميکروب پاک شود. در واقع وقتی ما او را اعدام میکنيم يک انسان را اعدام نکردهايم بلکه يک غير انسان را اعدام کردهايم. همين طور درباره حکم زنای محصنه و از اين قبيل. Copyright: gooya.com 2016
|