سه شنبه 9 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه‌های وزارت کشور برای اجرای طرح‌های «حجاب و عفاف» و «دریا» در فصل گرما

تقاطع: یک روز بعد از اعلام اجرای طرح موسوم به “دریا” برای برخورد با “زنان بدپوشش” در سواحل دریاهای ایران، سخن‌گوی وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز از برنامه‌های ویژه این وزارت‌خانه برای اجرای «طرح عفاف و حجاب» در فصل تابستان خبر داد.

حسین‌علی امیری، سخن‌گوی وزارت کشور روز یکشنبه (۷ اردیبهشت-۲۷ اپریل) به خبرگزاری “مهر” گفت که این وزارت‌خانه «با همکاری نیروی انتظامی برنامه‌هایی برای اجرایی کردن “طرح عفاف و حجاب” و “امر به معروف و نهی از منکر” دارد» و این برنامه‌ها را «در زمان خود اجرایی خواهد کرد».

وی با بیان این‌که «از نظر وزارت کشور مردم جامعه ما مردم متدین و دین‌مداری هستند و هنجارهای جامعه را رعایت خواهند کرد»، افزود که این وزارت‌خانه برای “عده قلیلی” که «ممکن است چارچوب‌ها و هنجار‌های جامعه را رعایت نکنند برنامه‌ای در نظر خواهد داشت».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش‌تر در روز شنبه (۶ اردیبهشت)، مسعود جعفری‌نسب، “فرمانده انتظامی” استان مازندران در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم”، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به در پیش بودن فصل گرما از اجرای “طرح دریا” در سواحل این استان از اول خردادماه خبر داد و گفت که سیاست‌های اجرای این طرح در “معاونت اجتماعی وزارت کشور” تهیه و تدوین شده است و اجرای آن «منحصر به استان مازندران نیست».

آقای جعفری‌نسب با اشاره به این‌که “پیگیری امنیت اخلاقی” در این طرح بر عهده “نیروی انتظامی” است، گفت که بر اساس آن، نیروی انتظامی با “بر-هم‌-زنندگان امنیت اخلاقی”، “مزاحمان نوامیس”، “بدبوششان” و “بدحجابان” برخورد خواهد کرد.

وی از اعمال جریمه نقدی برای “بدحجابان” و “بدپوششان” به عنوان بخشی از “طرح دریا” نام برد و با ابراز تاسف از این‌که «عده‌ای از افراد بر هنجارشکنی و پوشش خلاف عرف‌شان اصرار و پافشاری دارند»، اظهار داشت: «ما معتقدیم برای برخورد با این افراد باید تدابیر خاصی از سوی قوه قضاییه اتخاذ شود.»

فرمانده انتظامی مازندران با بیان این‌که هم‌اکنون «اداره کل اجتماعی استان‌داری استان مازندران در حال پیگیری اجرای این طرح است»، اضافه کرد که علاوه بر اجرای طرح “دریا”، قرار است شماری از «طرح‌های فرهنگی از سوی بسیج، سپاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سواحل دریای مازندران پیگیری ‌شود».

گفتنی است در نخستین روزهای سال جاری نیز احمدرضا رادان، “جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی”، از ادامه فعالیت گشت‌های “امنیت اخلاقی” این نیرو در سال ۹۳ خبر داده و گفته بود که «اصل اجرای» این گشت‌ها، موضوعی «غیرقابل چشم‌پوشی» است.

پیش از این، در اواخر آبان ماه سال گذشته، اسماعیل احمدی‌مقدم، “فرمانده نیروی انتظامی” از واگذاری مسوولیت اجرای طرح «حجاب و عفاف» به وزارت کشور خبر داده و گفته بود که این وزارت‌خانه با تشکیل «شورای اجتماعی کشور» وظیفه «راهبری» طرح «عفاف و حجاب» و «امنیت اخلاقی» را بر عهده گرفته است.

سخنانی که برخی آن را به منزله‌ی کاهش برخوردها با زنان و جوانان به بهانه‌ی پوشش و «حجاب» ارزیابی کرده بودند. هرچند که اظهارات بعدی مقامات انتظامی ایران نشان داد که این نیرو تصمیمی برای حذف گشت‌های “ارشاد” ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016