سه شنبه 28 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار مجمع فيلمسازان سينمای ايران درباره مرگ قريب‌الوقوع سينمای ايران

خبرآنلاين ـ سينما - مجمع فيلمسازان سينمای ايران با صدور بيانيه‌ای که در اختيار خبرآنلاين قرار گرفته درباره مسائل جاری سينمای ايران و مشکلات آن اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرآنلاين در اين بيانيه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم ايران و آن‌ها که قلبشان برای فرهنگ و هنر ايران اسلامی می‌تپد، طی سالهای اخير شاهد جريانی بوده‌اند که کمر به قتل سينمای ايران بسته است. جريانی که اگر تدبير خردمندان آن را متوقف نکند، رفته رفته و در آينده‌ای بسيار نزديک، شاهد مرگ اين سينما خواهيم بود. جريانی که در گذشته‌ای نه چندان دور اعلان کرده بود که اگر قرار است فيلم‌های دلخواه ما ساخته نشود، ايران نيز می‌تواند مثل بسياری از کشورهای ديگرسينما نداشته باشد! جريانی که می‌خواهد فيلمسازان مستقل از نگاه انتقادی خود دست بکشند و بله‌قربان‌گوی آن‌ها باشند. جريانی که برای فيلمسازان فکور و جسور درخواست «اشد مجازات» می‌کند و به کمتر از اعدام بسنده نمی‌کند. جريانی که می‌خواهد فيلمساز متعهد و دلسوز را اسير تنگ نظری‌های مجيزگويانهٔ خود کند. جريانی که برخی دست‌اندرکاران و فيلمسازان سينمارا به ابزار مميزی و سانسورسينما تبديل کرده است. جريانی که حتی تحمل فکر متفاوت را ندارد و می‌خواهد فيلمساز را در‌‌ همان ايدهٔ اوليه فيلمنامه متوقف کند و نگذارد نگاه‌های انتقادی از حصارهای مميزی‌های تو در تو که از محدوده‌های قانونی نيز بسيارتنگ‌تر است، عبور کند. می‌خواهد جرات فکر کردن را از اهالی سينما بگيرد. جريانی که از پر شدن صندلی‌های سينما توسط مردم واهمه دارد و ترجيح می‌دهد فرزندان معصوم اين ديار اوقات خود را پای سريالهای بی‌ارزش و مسخ کنندهٔ ماهواره بگذرانند و تصوير واقعی زندگی خود را در سينمای ارزشمند ايران نبينند، تا مبادا با حقايق پيرامون خود مواجه شوند.»

به گزارش خبرآنلاين در ادامه اين بيانيه آمده است: «آن‌ها خوب می‌دانند که سينما، صرفا سرگرم‌کننده نيست. روشنی‌بخش است. حقيقت‌ياب است. دردمند است. دستهای ناپاک را رسوا می‌کند. فرمايشی و بله‌قربان‌گو نيست. درحالی که به تعبير زيبای امام خمينی (ره) کار «هنر در مدرسه عشق پرداختن به نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، سياسی، فرهنگی ونظامی است.» صحيفه نورجلد ۲۱

و در اين ميان بيم آن می‌رود مسئولان و مديران فرهنگی کشور نيز ناخواسته چنين جريانی را همراهی کنند و در تشييع پيکر بی‌جان اين سينما جلودار همه باشند! بايد از اين دسته از مسئولان پرسيد که اگر فيلمسازی با اثر هنری‌اش به جنگ اسلام نمايان نو کيسه رفت، آيا بايد به اشد مجازات تهديد شود؟ آيا اگر اين سينما جريانات سوء اخلاقی برخی طبقات اجتماعی را به چالش بکشد، مستحق آن است که در نمايش فيلم‌هايش از اکثر سالنهای سينمايی متعلق به بيت المال محروم باشد؟ آيا معنای حمايت از هنر و هنرمند متعهد که ديدگاههای مستقل دارد، اين است؟

آری سينمای ايران اکنون در حال احتضار است و اين احتضار محصول افراط و تفريط‌هايی است که خواسته يا نا‌خواسته، هم از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نيمه‌دولتی، به سينما تحميل شده و هم از طريق اعمال نظرهای گروه‌های فشاری حقنه شده که نه تربيت يافته انديشه‌های آرمانی معمار انقلاب اسلامی‌اند و نه‌شناختی درستی از هنرحساس و مهمی چون سينما دارند.

و در اين ميان تاسف از اندک رفيقان ناهمراهی است که اگر چه خود از اهل سينمايند، اما افسوس و صد افسوس که هيزم بيار آتشی شده‌اند که برای نابودی سينمای ايران افروخته شده است.

اعضاء شورای مرکزی، عليرضا داودنژاد، مهدی فخيم‌زاده، کيومرث پوراحمد، مجيدقاری‌زاده، مهردادفريد، داود موثقی، منوچهرمصيری، محمد احمدی و عزيزاله حميدنژاد

بيست و هفتم آذر ۱۳۹۱
مجمع فيلمسازان سينمای ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016