سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی موضوع فيلم‌هايی که بايد ساخته شوند را هم تعيين کرد

آيت‌الله خامنه‌ای: تاريخ انقلاب، دفاع مقدس، فلسطين و بيداری اسلامی؛ موضوعات مهم برای فيلمسازی

خبرآنلاين - رهبر انقلاب اسلامی نقش مسئولان و مراکز دانشگاهی مرتبط را در اثرگذاری بر فضای سينمايی و رسانه ای کشور مهم دانستند و تأکيد کردند: اصلاح اين عرصه نيازمند اصلاح مبادی ورودی آن است.


به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (سه شنبه) در ديدار جمعی از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره مردمی فيلم عمار، توجه به موضوع دين و معارف دينی و همچنين انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلاب در اين جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکيد کردند: نگاه به هنر اسلامی و سينمای دينی بايد نگاهی بلند مدت و همراه با برنامه ريزی دقيق و اميد به آينده و بهره گيری مناسب از ابزار هنر برای تأثيرگذاری حداکثری باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان با اظهار خرسندی از برگزاری جشنواره مردمی فيلم عمار انتخاب نام «عمار» را که از صحابه بزرگ پيامبر اسلام (ص) و ياران نزديک حضرت علی (ع) بود، انتخابی پسنديده دانستند و با اشاره به ويژگی های ممتاز اين صحابی بزرگ افزودند: تزلزل ناپذيری عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنين امتحان های سخت دوران بعد از پيامبر اسلام(ص)، موقع شناسی و حضور در وقت نياز، و نقش تبيين کننده او در مسائل و حوادث دوران حضرت علی (ع) از ويژگی های برجسته و بارز عمار بود.

رهبر انقلاب اسلامی نگاه اميدوارانه به آينده و بلند کردن افق ديد را در اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بسيار مهم ارزيابی و خاطر نشان کردند: حرکت انقلاب اسلامی که با پيروزی آن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و شکسته شدن هيمنه آمريکا و حوادث مختلفی که در اين ۳۴ سال روی داده است همه مقدمات رسيدن به اهداف اصلی نظام اسلامی است، بنابراين بايد با همت و تلاش مضاعف و نهراسيدن از دشمن و توطئه های او، پرهيز از سياه بينی و یأس، با سرعت بيشتر به سمت قله حرکت کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای چنين نگاهی را در موضوع هنر اسلامی و سينمای دينی ضروری برشمردند و تأکيد کردند: در اين عرصه جوان های مومن، با طراوت و شاداب و دارای نگاه نو و همت بلند، موتور محرک برای حرکت رو به جلو هستند و پيش کسوتان نيز بايد با بيان تجربيات خود و تربيت نيروهای جديد و کارآمد به اين حرکت شتاب بيشتری ببخشند.

ايشان، با اشاره به خاستگاه غربی هنر سينما بر ضرورت برنامه ريزی و تشکيل اتاق فکر برای حرکت جوانان و استعدادهای جديد در عرصه هنر اسلامی و سينمای دينی و همچنين ورود افراد متدين و انقلابی و صاحب تخصص و تجربه به اين عرصه تاکيد کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در عين حال شرط اصلی ورود تأثيرگذار افراد متدين و انقلابی به عرصه سينما و تأثير نپذيرفتن از فضای آن را مصونيت سازی برشمردند و تاکيد کردند: تنها راه مصون سازی نيز ارتباط مستمر با خدا، بجا آوردن نوافل و تضرع به درگاه الهی است، همانگونه که عمار اينگونه خود را مصون و تزلزل ناپذير کرده بود.

ايشان افزودند: عبادت و ذکر و توجه به خدا از هر لذت هنری بالاتر است.

رهبر انقلاب اسلامی نقش مسئولان و مراکز دانشگاهی مرتبط را در اثرگذاری بر فضای سينمايی و رسانه ای کشور مهم دانستند و تأکيد کردند: اصلاح اين عرصه نيازمند اصلاح مبادی ورودی آن است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: کسانی که امروز مشغول کار و فعاليت در عرصه فيلم های با مضامين انقلابی و دفاع مقدس هستند واقعا در حال جهاد هستند.

ايشان استفاده شايسته از ابزار هنر و بهره گيری از قصه و داستان و فيلم نامه قوی را يکی از ضروريات اساسی در فيلم سازی دانستند و تاکيد کردند: مقوله قصه نويسی و رمان در کشور با نقطه مطلوب فاصله زيادی دارد و بايد اين بخش تقويت شود.

رهبر انقلاب اسلامی، موضوعات مربوط به تاريخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فلسطين و بيداری اسلامی را از جمله موضوعات مهم و پر مايه برای استفاده در فيلم سازی برشمردند و افزودند: يکی از مسائل دروغی که در دنيا تبليغ می شود اين است که می گويند هنر نبايد با سياست آميخته شود، در حاليکه مجموعه های هنری غرب از جمله هاليوود کاملا سياسی هستند و اگر اينگونه نبود چرا به فيلم های ضد صهيونيستی ايران اجازه حضور در جشنواره های سينمايی را نمی دهند؟

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: ساخت فيلم های سياسی بر ضد ايران و يا اعطای جايزه به فيلم های ضد ايرانی نشانه های آشکار از آميخته بودن سياست و هنر در آمريکا و غرب است.

ايشان همچنين با اشاره به مطالب مطرح شده در اين جلسه در خصوص رابطه علوم انسانی با هنر و سينما و لزوم تحول در علوم انسانی افزودند: علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه های نخبه کشور است که هدايت جامعه را بر عهده دارند بنابراين آلوده يا پاک بودن اين هوای تنفسی بسيار تعيين کننده است.

رهبر انقلاب اسلامی مشکل علوم انسانی غربی را پايه های معرفتی غلط آن دانستند و تأکيد کردند: اصلاح در علوم انسانی و تحول در سينما و تلويزيون بدون اصلاح پايه های معرفتی علوم انسانی غربی امکانپذير نيست و اصلاح اين پايه ها نيز در گرو ارتباط موثر با حوزه های علميه و علمای دين است.

حضرت آيت الله خامنه ای جريان های سينمايی علاقمند به دين و انقلاب را به پرهيز از کشيده شدن به حاشيه ها و مشغول شدن به اختلافهای بی نتيجه توصيه و خاطر نشان کردند: معتقدين به دين و انقلاب در عرصه سينما که ممکن است دارای سلايق مختلف باشند، بايد همت و تلاش خود را معطوف کارهای اساسی و اصلی کنند.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقايان وحيد جليلی، نادر طالب‌زاده، حسن عباسی، مهدی نصيری، سيد جمال عود سيمين، ابوالقاسم طالبی، فرج الله سلحشور، محمد صادق باطنی، ابراهيم فياض، سعيد قاسمی و مصطفی رضوانی از داوران و منتخبان جشنواره فيلم عمار نکات و محورهای زير را مطرح کردند:

- ضرورت مردمی کردن هنر بويژه در بخش سينما از مرحله توليد تا نمايش و خارج کردن آن از فضای انحصاری

- تقويت و فعال سازی ظرفيت‌های مغفول هنری در راستای اهداف انقلاب اسلامی

- ضرورت بهره‌برداری از رسانه سينما برای انتقال بيان دغدغه‌های دينی و انقلابی

- لزوم تقويت بنيان‌های اعتقادی فيلمسازان مذهبی برای مصون ماندن از آسيب‌ها

- ضرورت نقش قائل شدن برای سينما و رسانه در تنظيم سياست‌ها و برنامه‌های کلان کشور

- پرهيز از نگاه تقليل‌گرايانه در سطح فناوری به سينما و برنامه‌ريزی برای حرکت‌های رو به آينده

- برنامه ريزی برای رويش نيروهای جوان و خط شکن در عرصه سينما


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016