یکشنبه 13 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمس و سپانلو نفرات ۳۷ و ۳۸ فهرست "شاعران مردمی" ارشاد

ايسنا ـ دبير هفتمين جشنواره‌ی شعر فجر ۲۴ شاعر از فهرست ۱۹۶ نفره‌ای را که در نظرسنجی اين جشنواره برای انتخاب «شاعران مردمی» به نام آن‌ها اشاره شده است، معرفی کرد.

رضا حميدی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبيات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح چگونگی نظرسنجی از مخاطبان شعر برای انتخاب «شاعر مردمی ۱۰ سال اخير» گفت: برای توزيع پرسش‌نامه‌ی انتخاب شاعر مردمی، از روش نمونه‌گيری طبقه‌بندی ساده استفاده شد که تمام جامعه‌ی آماری در آن شانس يکسانی داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين برای جلوگيری از سوگيری در انتخاب شاعر برتر و اين‌که شاعران بر اساس ملاک‎های خود مردم انتخاب شوند‌، در پرسش‌نامه‎ نام هيچ شاعری نيامده بود. به همين دليل تعداد نام شاعرانی که مردم به آن‌ها اشاره کردند، ۱۹۶ نفر است که اين ۱۹۶ نفر از ۱۰ هزار و ۲۶۳ پرسش‌نامه استخراج شده‌اند.

دبير جشنواره‌ی شعر فجر در ادامه ۲۰ رتبه اول اين ليست ۱۹۶ نفره را به اين شرح معرفی کرد:

نفر اول: به صورت مشترک، عليرضا قزوه و حميدرضا برقعی‌
نفر دوم: محمدرضا شفيعی کدکنی
نفر سوم: فاضل نظری
نفر چهارم: علی معلم دامغانی
نفر پنجم: محمد علی بهمنی
نفر ششم: هوشنگ ابتهاج
نفر هفتم: علی موسوی گرمارودی
نفر هشتم: مشفق کاشانی
نفر نهم: يوسفعلی ميرشکاک و عبدالجبار کاکايی
نفر دهم: حميد سبزواری
نفر يازدهم: مريم حيدرزاده
نفر دوازدهم: سعيد بيابانکی
نفر سيزدهم: احمدرضا احمدی
نفر چهاردهم: گروس عبدالملکيان
نفر پانزدهم: افشين يداللهی
نفر شانزدهم: عرفان نظرآهاری
نفر هفدهم: محمدرضا عبدالملکيان
نفر هجدهم: ناصر کشاورز
نفر نوزدهم: احمد عزيزی
نفر بيستم: سهيل محمودی

او همچنين با بيان اين مطلب که برخی از نبود نام شاعرانی چون شمس لنگرودی و محمدعلی سپانلو در اين ليست حرف می‌زنند، گفت: شمس لنگرودی نفر سی‌وهفتم و محمدعلی سپانلو نفر سی‎و هشتم ليست ۱۹۶ نفره‌ی شاعران مردمی هستند.

دبير هفتمين جشنواره‌ی شعر فجر درباره‌ی اطلاعات جمعيت‌شناسی افرادی که از آن‌ها نظرسنجی شده است، گفت: ۲۳/۱ درصد اين افراد بين ۱۵ تا ۲۴ سال،‌ ۶۵/۵ درصد بين ۲۵ تا ۳۴ سال‌، ۳/۷ درصد بين ۳۵ تا ۴۴ سال‌، ۴/۳ درصد بين ۴۵ تا ۵۴ سال و ۳ درصد ۵۵ سال به بالا سن داشته‌اند. ۵۴ درصد اين پاسخ‌گويان خانم و ۴۶ درصد آقا بودند. همچنين ۱۰/۸ درصد دارای تحصيلات تا ديپلم، ۵/۷ درصد فوق ديپلم،‌ ۵۲/۸ درصد ليسانس‌، ۲۴/۷ درصد فوق ليسانس و ۶/۲ درصد دکترا بودند.

حميدی افزود: از پاسخ‎گويان درباره‌ی قالب‌های شعری مورد علاقه‌شان پرسش شده است که ۴۴/۳ درصد قالب مورد علاقه‌ی خود را غزل‌، ۲۶/۸ درصد مثنوی، ‌۱۶/۹ درصد آزاد و نيمايی‌، ۶/۵ درصد قصيده،‌ و ۵/۲ درصد رباعی و دوبيتی را قالب شعری مورد علاقه‌ی خود معرفی کردند.

او همچنين گفت: اين آمار براساس جامعه‌ی آماری مورد بررسی به دست آمده و با صداقت اعلام شده است. ما در اين نظرسنجی به دنبال به دست آوردن جايگاه علمی شاعران نبوديم و تنها نظر مردمی را استخراج کرديم؛ اين اتفاقی است که در ساير هنرها مانند سينما اتفاق می‌افتد و حتما نبايد نظر داوران با نظر مردم يکی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016