چهارشنبه 5 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چالش جديد سينماگران برای حفاظت از خانه سينما، شمقدری دستور احمدی‌نژاد را اجرا نکرد

روزنامه بهار ـ انگار همه‌چيز درباره خانه سينما و بازگشايی آن برمبنای چالش و رويارويی مديران سينمايی با سينماگران و همچنين مديران سينمايی و مقام بالای اجرايی کشور پيش می‌رود.

در حالی که شمقدری رييس سازمان سينمايی چندی پيش در گفت‌وگو با خبرگزاری همسو با دولت عنوان کرده بود: «احمدی‌نژاد مخالف تعطيلی خانه سينما بود» اکنون مشخص شده است او حتی دستور جديد رييس‌جمهوری را برای گشايش خانه سينما اجرا نکرده است و به نظر می‌رسد بازهم مديران علاقه‌مند نيستند فضا آن گونه که سينماگران می‌خواهند پيش برود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا ديروز نامه‌ای را منتشر کرد که دستور اختصاصی بالاترين مقام اجرايی ايران به رييس سازمان سينمايی با عتاب و سرزنش بود. اين نوشته در حاشيه گزارشی بود که نمايندگان خانه سينما در هيات هفت‌نفره اصلاح اساسنامه به استحضار وی در يازدهم فروردين امسال رسانده بودند. در اين نوشته آمده است: «جناب آقای شمقدری چرا اين‌قدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. بايد اجازه داد يک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثريت قاطع اعضای خانه سينما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرايش‌ها و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی يا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحميل شود. فوری مشکل را حل کنيد و اعلام نتيجه شود.»

هرچند به نظر می‌رسد جواد شمقدری چندان علاقه‌مند به اجرای اين دستور به روال معمول نيست. اين در حالی است که ديروز فراخوان برگزاری «مجمع عمومی» «خانه سينما» با عنوان «جامعه اصناف سينمای ايران» از سوی شورای موسوم به روسای اصناف سينمای ايران منتشر شد.

اعضای صنوف خانه سينما در بيانيه خود تاکيد کردند: «به اطلاع می‌رسانيم همه‌چيز اين «خانه سينما»، اين «مجمع عمومی» و اين «شورای اصناف» منتسب به ما، جعلی و غيرقانونی است. عنوان «خانه سينما» و «جامعه اصناف سينمای ايران» متعلق به ماست که دارای اساسنامه به‌ثبت‌رسيده در اداره ثبت شرکت‌ها (به شماره ۷۶۷۴ و تاريخ ۱۳/۷/۷۲) هستيم و براساس همين هويت قانونی، دستور انحلال خانه سينما که از سوی «هيات نظارت بر فعاليت موسسات فرهنگی وزارت ارشاد» صادر شده بود را در ديوان عدالت اداری (دادنامه ۹۱۰۴۳۷ مورخ اول خرداد ماه ۹۱) لغو کرديم و هم‌اکنون در حال پيگيری لغو تصميم دوم هيات مذکور درباره توقف فعاليت خانه سينما نيز هستيم. ما از مديريت خانه سينما می‌خواهيم تمام کسانی را که عناوين «خانه سينما» و «جامعه اصناف سينمايی ايران» را جعل می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند تحت پيگرد قانونی قرار دهند و نام آن‌ها را برای ما ذی‌نفعان جامعه صنفی سينمای ايران آشکار کنند.»

پيش از اين هم سخنگو و رييس هيات‌مديره خانه سينما در واکنش به خبر اجازه معاون فعاليت‌های سينمايی برای تشکيل مجمع عمومی اين تشکل صنفی توسط هيات بازگشايی تاکيد کرده بودند: «اگر بخواهند به نام خانه سينما‌، مجمع عمومی تشکيل دهند‌، اين کار قابليت پيگيری قضايی دارد.»

اما به نظر می‌رسد عده‌ای از سينماگران نيز هستند که آخرين تلاش‌ها را برای برپايی و جدايی بين سينماگران انجام می‌دهند و ‌درصدد هستند تا به رويارويی در مقابل هم‌صنفان خود ادامه دهند.

آن‌گونه که ايلنا گزارش داده است خانه سينمای شماره دو هم قصد دارد شکل بگيرد. سيدضيا هاشمی (رييس جامعه صنفی تهيه‌کنندگان سينمای ايران) با اشاره به تشکيل مجمع عمومی ۱۱ صنف قانونی گفت: «تاکنون ۱۱ صنف از ارشاد مجوز گرفته‌اند و به نظر می‌رسد باتوجه به انتشار اين فراخوان، نزديک به ۱۵ صنف در اين مجمع عمومی شرکت کنند. صنوفی که از ارشاد مجوز قانونی شدن گرفته‌اند قرار است به‌زودی يک مجمع عمومی با هدف تشکيل خانه‌سينما برگزار کنند.»

اين هيات از صنوف دعوت کرده تا روز چهارشنبه ۱۹ تير با شرکت در مجمع عمومی مقدمات تاسيس مرکزی را به عنوان جامعه اصناف سينمای ايران فراهم کند.

هاشمی در پاسخ به اين سوال که براساس اعلام فرهاد توحيدی (نايب‌رييس خانه‌سينما) استفاده از نام خانه‌سينما به صورت غيرمجاز پيگرد قانونی دارد، گفت: «اگر استفاده از نام خانه‌سينما منع قانونی داشته باشد نام ديگری برای آن انتخاب می‌شود، مثلا نام آن را می‌توانيم خانه جامعه اصناف سينمای ايران بگذاريم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016