چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماجرای امروز خانه سینما شبیه فتنه 88 است

به گزارش پایگاه خبری مشرق، نشست خبری مهدی عظیمی میرآبادی معاون فعالیت‌های سینمایی، بعد از ظهر امروز در سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست عظیمی به اسناد و مدارک ارائه شده توسط تعدادی از نمایندگان صنوف که روز گذشته به سازمان سینمایی ارائه کردند اشاره کرد و گفت: اسنادی که روز گذشته ارائه شد همگی ناقص بود و انگار دوستان فقط می خواستند یک چیزی به ما تحویل بدهند. یعنی تمام آنچه آنها به عنوان اساسنامه صنف به ما ارائه کردند، در حد یک زونکن بود در حالی که باید هیئت مؤسس را معرفی، اساسنامه را منطبق با اساسنامه قانونی تنظیم، مجمع عمومی را تشکیل و اساسنامه را تصویب می‌کردند و هیئت مدیره را نیز به ما اعلام می‌کردند که متاسفانه هیچ یک از این موارد اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: اساسنامه ای که این هیئت هفت نفره امضا کردند و در اختیار ما قرار دادند، اشکالات قانونی متعددی دارد. مثلا در ماده اول آن گفته می شود: خانه سینما موسسه ای است مستقل، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی، مشتکل از تشکل های قانونی اصناف هنر صنعت سینمای ایران. یعنی تشکل های قانونی می توانند این تشکل را در بر بگیرند. این چیزی است که خود آنها هم قبول دارند. اما نکته اینجاست که کدام تشکل قانونی؟ اینها اصلا قانونی نیستند. اینها اول باید به عنوان تشکل قانونی مطرح بشوند بعد می توانستند به عنوان تشکل های قانونی عضو خانه سینما درخواست بدهندتا وارد مراحل بعدی بشنوند. اما این اتفاق رخ نداد و هیچ یک از اصناف حتی یک برگ درخواست هم به معاون فعالیت‌ها ارایه ندادند.

عظیمی در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود که آیا جمع آوری این مدارک در مدت زمان 72 ساعت امکان‌پذیر است یا خیر ،گفت: خیر! اما در توافقنامه‌ 13 تیرماه نوشته شده است که باید اسناد لازم قبل از برگزاری مجمع عمومی ارائه شوند. البته ما براساس آن زمان 72 ساعته‌ای که گذاشته‌ بودیم قصد داشتیم این روند را تسریع کنیم و درواقع این مدارکی که دوستان برای ما آوردند باید در همان مهلت 72 ساعته آورده می‌شد. آن وقت ما این مدارک را می‌پذیرفتیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چگونه به توافق 13 تیرماه عمل شد گفت: در این مدت به دستور دکتر احمدی‌نژاد و توافق 13 تیرماه عمل کردیم و هیچ مقاومتی نکردیم ما طبق مقررات عمل کردیم و در توافق نامه ذکر شده است اسناد لازم ارایه شود که اسناد لازم ارایه نشد. ارایه اساسنامه باید یک ماه طول بکشد؟ متاسفانه تصمیم دوستان چیز دیگری است از نظر این دوستان خانه سینما مال آنها و مطلوب آنها باید باشد اگر مطلوب آن‌ها نباشد خانه سینما نیست. اگر بر فرض محال ما به دنبال بهانه جویی بودیم باید بهانه را از ما می‌گرفتند و سریع‌تر اسناد را ارایه می‌دادند نه اینکه ساعت 1 بعدازظهر روز 6 مرداد ماه یعنی یک روز بعد از موعد مقرر مدارک را تحویل بدهند.

*خانه سینما برای همیشه منحل شده است

معاون فعالیت‌های سینمایی در ادامه به تشریح وضعیت ساختمان خانه سینما پرداخت و گفت: ساختمان خانه سینما هنوز در اختیار نیروی انتظامی است و ماموران ناجا از آن حفاظت می کنند. البته با توجه به این که مجمع عمومی 19 تیر که توسط صنوف قانونی انجام شده مورد تأیید است، به زودی مکانی برای انجام فعالیت‌های جامعه اصناف سینمایی توسط وزارت ارشاد به آنها داده خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره وضعیت فعلی خانه سینمای سابق گفت: ساختمان خانه سینما شرایطی دارد که وزارت ارشاد باید براساس آنها تصمیم‌گیری کن که آن را در اختیار چه گروهی قرار دهد؛ چراکه طبق قانون، ساختمان و اموال ساختمان سینما پس از انحلال در اختیار وزارت ارشاد است و اکنون نیز خانه سینما تا ابد تعطیل شده و این حکم با انحلال هیچ فرقی ندارد. حالا شما هر واژه ای که می‌خواهید می توانید به جای آن قرار بدهید. بنابراین ما چیزی به عنوان خانه سینمای 2 یا جامعه صنفی 2 نخواهیم داشت.

عظیمی تصریح کرد: ما باید کارهایی را در راستای همگرایی و هماهنگ شدن اهالی سینما انجام بدهیم. در تمام این مدت نوع نگاه ما این بوده است که به یک جمع بندی برسیم و حتی کسانی که فعالیت های غیر قانونی هم داشتند را با خود همراه همدل کنیم اما متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. چرا که آنها می خواستند اگر قرار است آنها باشند، خانه سینما هم باشد و اگر آنها نباشند خانه سینما هم نباشد.

وی درباره رای دادگاه و درخواست عدم فعالیت جامعه اصناف سینمایی گفت: این درخواست را هر فردی می‌تواند از دادگاه داشته باشد ودیعه‌ای هم از سوی دادگاه تعیین می‌شود تمام مراحل انجام شده سازمان سینمایی نیز مدارک ارایه داده است و به زودی حکم صادر خواهد شد. قرار بود این مطلب رسانه‌ای نشود اما متاسفانه دوستان که مرتب دم از قانونی بودن می‌زنند آن را رسانه‌ای کردند.

*اجرای امروز خانه سینما شبیه فتنه 88 است

معاون فعالیت‌های سینمایی درباره اصرار اهالی خانه سینما برای این که در دولت دهم تکلیف انها روشن شود افزود: این دوستان هر روز جمله‌ای که به نفع خودشان است بیان می‌کنند یک روز می‌گویند ما اصرار داریم خانه سینما باز شود یک روز می‌گویند باشد برای دولت آینده! سازمان سینمایی طبق مقررات و قوانین عمل می‌کند و مرجع قانونی ما کتاب قانون است. مجمع عمومی صنوف قانونی برگزار شده است اما دوستان می‌ترسند این مجمع جایگزین خانه سینما شود که البته باید بگویم مجمع قانونی جایگزین خانه سینما خواهد شد. اعتراض به یک امر قانونی باید از طریق قانون انجام بگیرد نباید رفتار غیرقانونی انجام داد. همانگونه که در انتخابات 88 رفتارهای غیرقانونی به نتیجه نرسید. اگر اعتراضی به تصمیمات وجود دارد باید از طریق قانون صورت گیرد و رفتارهای غیرقانونی مانند دو تجمع گذشته هیچ نتیجه‌ای جز رفتارهای غیرقانونی و پاره شدن پلمپ خانه سینما نخواهد داشت.

در بخش پایانی این نشست عظیمی اظهار داشت: عده ای از این افراد ارشاد را متهم به سیاسی کاری می‌کنند. درحالی که با هر ادبیاتی مسئولین دولتی را مورد اهانت قرار می‌دهند و حرف‌هایی را می‌زنند که بوی سیاسی کاری می‌دهد اینها سیاسی کاری نیست؟ اگر نیست دقیقا چه چیزی است؟ آنچه مسلم است، ریل گذاری گذشته سینمای کشور را به قهقرا می برد اما تصمیمات جدید و ریل گذاری که صورت گرفته است قابلیت و توان این را دارد که سینمای کشور را به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران نزدیک کند. البته فعالیت در حوزه سینما و فرهنگ نیاز به زمان دارد.

عظیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار مشرق، درباره قول‌های داده شده درباره تولید مشترک با سایر کشورها و...، توضیح داد: کار در عرصه سینما، کار یک روز و یک ساعت نیست. خراب‌کاری ریلی که سال 62 در سینمای ایران گذاشته شد، الان معلوم شده است. پس از 16 سال می‌بینیم که آن ریل‌گذاری باعث شده هیچ چیزی در سینما نداشته باشیم.

وی افزود: از نگاه آن ریل، «خارج از کشور» فقط چهار - پنج کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و... است اما از نظر ما «خارج از کشور» یعنی تمامی کشورهای خارج از مرز ایران.

پس از این سخنان عظیمی، خبرنگار مشرق از وی خواست تا توضیحات بیشتری را درباره تولید، عرضه و... بدهد چرا که معتقد بود مسئولان موظفند درباره اقدامات خود در پایان دوره‌شان پاسخگو باشند.

عظیمی درباره «توجه به عرضه و نمایش بیش از توجه به تولید» که در حیطه وظایف معاونت فعالیت‌های سازمان سینمایی است، پاسخ داد: اینکه گفتم توجه به عرضه و نمایش بیش از تولید بوده، منظور این نیست که دولت فیلمسازی نمی‌کند. بحث این بود که امکان عرضه و توزیع برای آثار بیشتری فراهم شود. البته اجرای این کارها، مقدمات تحقیقی و سپس مقدمات قانون‌گذاری نیاز دارد. ما مقدمات تحقیقی را فراهم کرده و اکنون دنبال آوردن این تحقیقات در لوایح قانونی هستیم.

معاون سازمان سینمایی یادآور شد: اجرای تصمیم‌ها در ارتباط‌ با تغییر در حوزه سینما به زمان نیاز دارد.

عظیمی در برابر این مطلب که «متاسفانه در کشور ما، معمولا مدیران جدید به اقدامات انجام شده در دوره قبل توجهی ندارند و آن‌ها را کنار می‌گذارند»، گفت: متاسفانه بعضی از تصمیمات در حوزه سینما قابل برگشتند اما بخشی از تصمیمات غیرقابل برگشت هستند.

او همچنین پاسخگویی به سوالات مختلف درباره ریل‌گذاری سینما را در حوزه اختیارات رییس سازمان سینمایی (جواد شمقدری) دانست و درخواست کرد که اطلاعات تکمیلی از وی گرفته شود. در پایان این نشست، خبرنگاران از مهدی عظیمی خواستند که موضوع برنامه‌ریزی زمانی برای پاسخگویی به سوالات درباره عملکرد چهارساله مدیران فعلی را با جواد شمقدری در میان بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016